Viimeisen 12 kuukauden aikana Migri on vastaanottanut yhteensä 4073 turvapaikkahakemusta, mistä myönteisiä on ollut 1587, eli n. 39%, enemmistön tullessa hylätyksi. Mitään tarkkaa dataahan ei ole olemassa, kuinka moni kielteisen päätöksen saaneista tyytyy tilanteeseen ja poistuu maasta vapaaehtoisesti, paperittomia arvioidaan kuitenkin olevan maassamme useampi tuhat.
Itse en näe määrää kovin suurena, mutta huomionarvoista on, että Tanska, mitä monet kriittisemmin maahanmuuttoon suhtautuvat pitävät eräänlaisena esimerkkimaana vastaanotti kutakuinkin samana ajanjaksona (8.2023 - 8.2024) vähän alle 2500 turvapaikkahakemusta ja Tanskahan on siis hivenen Suomea suurempi maa väkiluvultaan. Voikin olla, että Tanskan maine tiukan turvapaikkapolitiikan maana on kiirinyt jo eteenpäin ja moni suuntaakin katseensa muualle.
Varmaan useimmat muistavat vielä laajaa kansalaisjärjestöjen tukea ja sympatiaa saaneen turvapaikanhakijoiden mielenosoitusleirin Helsingin Rautatientorilla. Kyseisen kuukausia jatkuneen mielenilmauksen taustallahan oli näkemys, että Migrin turvapaikkakriteerit ja kai myös Suomen maahanmuuttopolitiikka yleensäkin nähtiin liian tiukkoina.
Vaikka vuosia on jo kulunut, ainakin itse näen hyvin vaikeana, että Suomi ryhtyisi tekoihin rajoittaakseen turvapaikanhakijoiden pääsyä maahamme ja ryhtymään järeämpiin toimiin kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden poistamiseksi maasta.
Itse en näe määrää kovin suurena, mutta huomionarvoista on, että Tanska, mitä monet kriittisemmin maahanmuuttoon suhtautuvat pitävät eräänlaisena esimerkkimaana vastaanotti kutakuinkin samana ajanjaksona (8.2023 - 8.2024) vähän alle 2500 turvapaikkahakemusta ja Tanskahan on siis hivenen Suomea suurempi maa väkiluvultaan. Voikin olla, että Tanskan maine tiukan turvapaikkapolitiikan maana on kiirinyt jo eteenpäin ja moni suuntaakin katseensa muualle.
Vaikka asenteet turvapaikanhakijoiden vastaanottamista vastaan ovatkin tietyssä määrin tiukentuneet myös Suomessa, olen aika skeptinen, että tahtotila olisi vielä palautuskäytänteiden merkittävälle kiristämiselle ja mainitsemasi valituskierteen pysäyttämiselle.Sitten ongelmaksi on voinut muodostua valituskierre ja palauttamisvaikeudet. Mutta se on taas oma juttunsa...
Turvapaikanhakijoiden mielenosoitus Helsingissä 2017 – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Vaikka vuosia on jo kulunut, ainakin itse näen hyvin vaikeana, että Suomi ryhtyisi tekoihin rajoittaakseen turvapaikanhakijoiden pääsyä maahamme ja ryhtymään järeämpiin toimiin kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden poistamiseksi maasta.