Ainut valonpilkahdus voisi olla yhteinen EU-tason päätös joilla kaikki humanitaarinen maahanmuutto rajoitettaisiin nollaan. Vain työtä tekevät Eurooppaan ja muut kolkuttelemaan vaikka rikkaiden muslimimaiden rajoja Arabian niemimaalle.
Koulun vinkkelistä se, millä tekniikalla oppilaan perhe on tullut Suomeen, on varmaan yhdentekevää. Tärkeämpää on se, kuinka hyvin oppilas pärjää suomen- (tai ruotsin-) kielisessä opetuksessa ilman tulkkaus- yms. tukea.
Korrelaatiota toki varmaan on sen suhteen, että niistä maista, joista ei tule humanitääristä maahanmuuttoa vaan tullaan muista syistä, hyppy suomalaisen peruskoulun kelkkaan onnistuu keskimääräistä paremmin.
Ei olisi helppoa, jos pääkaupunkiseudun kouluissa pitäisi järjestää kaikki tukisysteemit kaikilla EU-maiden kielillä: Bulgariaksi, espanjaksi, hollanniksi, iiriksi, italiaksi, kreikaksi, kroatiaksi, latviaksi, liettuaksi, maltaksi, portugaliksi, puolaksi, ranskaksi, romaniaksi, saksaksi, slovakiksi, sloveeniksi, tanskaksi, tšekiksi, unkariksi ja viroksi.
Ei noista maista taida olla humanitääristä maahanmuuttoa.