Yleinen F1-keskustelu

  • 346 402
  • 2 171

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Lotus on vaan esitellyt aivan muita vaihtoehtoja ensi kauden kuskeiksi. Toki nämä spekulaatiot ovat tässä vaiheessa turhankin aikaisessa, kautta on jäljellä 17 kilpailua ja mitä vain voi tapahtua.

Formuloissa spekulaatiot eivät ole koskaan liian aikaisessa. Kuuluu lajiin kuten huono tuomarityöskentely jääkiekkoon. Elokuussahan yleensä Ruletti pyörähtää kunnella liikkeelle. Saarihan jo mainitsi Melbournen kisan aikana että Vettel olisi tehnyt 2016 asti kestävän jatkon RB:n kanssa, ankkahan tuo taisi olla.
 
Suosikkijoukkue
KK
Formuloissa spekulaatiot eivät ole koskaan liian aikaisessa. Kuuluu lajiin kuten huono tuomarityöskentely jääkiekkoon. Elokuussahan yleensä Ruletti pyörähtää kunnella liikkeelle. Saarihan jo mainitsi Melbournen kisan aikana että Vettel olisi tehnyt 2016 asti kestävän jatkon RB:n kanssa, ankkahan tuo taisi olla.
Niin, Reb Bull kiistää asian ja sopimus on ensikauden loppuun (iltasanomat marraskuussa). Toki spekulaatioita käydään, mutta tosissaan, ne ovat lähestulkoon poikkeuksetta puluja aivan viidenneksi kisaan asti. Kyllä noita jotain sopimuksia saatetaan julkistaa aikaisemmin, mutta niin... Mielestäni aivan turhaa spekulaatiota tässä vaiheessa, kun keskitytään vielä niin täysillä tähän kauteen. Yleensä huipputallit ilmoittavat kuljettajavaihdokset viimeisen kisan jälkeen tai juuri sitä ennen. Ja puluilta on monesti katkenneet jalat siinä vaiheessa. Red Bull myös kumoaa Flavion väitteet, että Mark ei ajaisi ensikaudella (linkki Maikkarin uutiseen).
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Eihän johtanut. Schumilla oli 32 ja Häkkisellä 40 pistettä. Silverstonessa, jossa Schumi loukkaantui, myös Häkkinen keskeytti.

Edit. Alussa toki oli johdossa, mutta se on aivan merkityksetöntä tuon jossittelun kantilta.
Joo siis tuota alkua meinasin. Muistan kyllä, että tuossa vaiheessa Häkkinen johti sarjaa. Tuli joku ajatuskatkos. Mutta siis kyllähän tuollainen jossittelu on hauskaa ja nimenomaa tämä Häkkinen vs Schumacher era oli todella loisteliasta aikaa.

Tuolla '99 kaudellahan Schumi jäi lopulta sen 32 pistettä Häkkisestä ja olisi voinut napata voitot mm. Japanista ja Malesiasta, joten pidän tuota todennäköisenä että Schumi olisi tuon kauden vienyt lopulta. Myös vuosi 2000 oli selvästi Schumin ja Häkkinen pystyi vain 4 voittoon, Schumin 9 vastaan, niin eipä ollut epäselvyyksiä kumpi oli tuonakin vuonna parempi. Schumilla oli myös keskeytyksiä ja vielä enemmän kuin Häkkisellä tuona vuonna.

Kaipaan kyllä tavallaan tuollaista aikaa, oikeasti on kunnon taistelupari ja tuo kamppailu huipentuu päätöskisaan. Tai oikeastaan toivoisin pistejaon palautumista tuohon 10-6-4-3-2-1 systeemiin. Kymmenelle parhaalle voitaisiin sitten antaa vaikka rahallisesti hyvää, niin ei aivan mene hukkaan top 10 sijoitus.

Mutta älkää nyt liian vakavasti ottako, vaikka Ferrari fani olenkin, niin ei ole tarkoitus olla provoileva tai katsoa vain värilasien takaa. Itse olen aina miettinyt juuri näitä, että miten suomalainen voi fanittaa Ferraria tai jotain Juventusta todella intohimoisesti jos ei edes omaa maahan sukujuuria tai ole käynyt paikan päällä peleissä. Silti vaahtoavat asioista ja ovat niin värilasit päässä olevia kavereita että tuo aina ihmetyttää. Noh kukin taaplaa tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:

trap

Jäsen
Yo. viestiin:

Harmi sinänsä että kaikkien aikojen pistetilastot on raiskattu, mutta ei mihinkään top 6 -pisteytykseen nykypäivänä enää voisi palata. Ensinnäkin tasoerot ovat kaventuneet ja ennen kaikkea keskeytysten määrä on romahtanut ysäriltä. Ihan hölmöä olisi, jos vain kuudelle parhaalle annettaisiin pisteitä. 10. sijastakin käydään nykypäivänä monesti hyviä vääntöjä.

Kauden 1999 spekulaatio nyt on aika turhaa. Se on selvää, että tasaista olisi ollut, mutta olihan se myös Häkkiseltä epäonnekas kausi. Toki teki myös virheitä, mutta menetti kymmeniä pisteitä tallin ja muiden hölmöilyihin. Imolan ja Monzan voitot omaan ulosajoon, Melbournen, Silverstonen ja Hockenheimin voitot tekniikkaan/tallin mokiin.

Miten niin 2000 oli selvästi Schumin? Oli se Häkältä paljon parempi kausi kuin 1999 ja autotkin hyvin tasaiset Ferrarilla ja McLarenilla. Ilman Indyn moottoririkkoa Mika voisi hyvin olla 3x mestari. Teknisiä ongelmiakin Mikalla taisi olla enemmän, vaikka MS starttikolariensa takia keskeytti useammin.


***

Aiempaan keskusteluun: Oma kaikkien aikojen suomalaiskuski on Kimi, vaikka vertailu onkin sinänsä turhaa. Kimin ura on ihan huippu, oikeastaan ainoa iso miinus vikan McLaren- ja Michelin-kauden jälkeen kadonneesta aika-ajovauhdista. Ja 2008 oli tietysti paska kausi, mutta ei niin paska kuin yleisesti on ajateltu, etenkin kun ajattelee Ferrarilla vallinneita olosuhteita.
 
Viimeksi muokattu:

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Kyllä mielestäni top 6 voitaisiin palata. Tällöin jos joku Vettel joutuisi hännille niin oikeasti joutuisi raivaamaan tietään jos haluaa pisteille. Nykyään jäännöspisteille pääsee liian helposti. Ja sehän on vain hyvä asia että erot ovat pienentyneet, tällöin hyviä autoja ja kuskeja jää pisteiden ulkopuolellekkin, jolloin väännöt sen kuin paranee.

Mutta noihin 99 vs 00 jossitteluihin. Niin kuten sanoin että jos toisella on 9 voittoa ja toisella 4 niin kyllähän se on selvää kumpi ansaitsee sen tittelin. Tuosta se Ferrarin ja Schumin voittokulku sitten alkoikin. En näe tuota Indyä tuossa ratkaisevana, vaan siinä että Häkkinen sai 0 pistettä kauden kahdesta ensimmäisestä kisasta kun taas Schumi nappasi heti kärkeen 4 voittoa. Schumi myöhemmin sitten tasoitti sarjaa keskeyttämällä kauden keskivaiheilla viidestä kisasta neljässä.

Noh turhaan minä tälläisistä asioista höpisen, jos ei 9 vs 4 voitot riitä perusteeksi niin ei sitten riitä. Ja jos voitat kauden 17 kisasta siis 9, niin se oikeasti kertoo sen että tuo vuosi 2000 oli selvästi Schumin ja hänelle sen kauden pitikin mennä. Minusta ainakin jos ollaa kilpaurheilussa niin voittojen pitää olla arviossa korkeimmalla.

Tuosta kaikkien aikojen suomalaiskuskista olen samaa mieltä, että se on todellakin Kimi. Kaverilla ei tunnu parin vuoden poissaolot missään ja sen kuin porskuttaa. Jokaisella ajamallaan autolla on saavuttanut menestystä. Tosin tauon aikana en usko, että Kimikään olisi voinut Vettelille laittaa kampoihin, mutta se mikä kaverissa on hienoa, niin hän paskat välittää mistään ympärillä tapahtuvasta vaan ajelee ilmiömäisesti. Hän saa myös huonosta autosta enemmän irti kun monet muut.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Noh turhaan minä tälläisistä asioista höpisen, jos ei 9 vs 4 voitot riitä perusteeksi niin ei sitten riitä.

Formuloissa mestaruuden ratkaisee pisteet, ei voitot. Jos Häkkinen olisi voittanut Indianapolisissa (keskeytti toisena, mutta ennen keskeytystä ajoi sekunnin nopeampia kierroksia kuin Schumi), ja loppukausi olisi mennyt kuten se nyt meni, piste-ero olisi ollut Schumin hyväksi 104-99.

Kun nyt lähdettiin jossittelemaan, niin jos Häkkinen olisi Indianapolisissa voittanut, loppukausi olisi luultavasti ollut hieman erilainen, koska Häkkiselläkin olisi ollut viimeiseen kisaan asti voitettavaa. Näin ollen Schumin voitto ei mielestäni olisi ollut mitenkään kiveen hakattu.

Myönnetään nyt vielä, että kyllä, olen samaa mieltä, Schumi oli kaudella 2000 paras kuski ja voitti ansaitusti. Mutta kun nyt kerran lähdettiin jossittelu-linjalle, niin mennään lopppuun asti.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mutta noihin 99 vs 00 jossitteluihin. Niin kuten sanoin että jos toisella on 9 voittoa ja toisella 4 niin kyllähän se on selvää kumpi ansaitsee sen tittelin.

Luonnollisesti on selvää. Silti on aika mielenkiintoinen yksityiskohta, että Häkkinen keskeytti kolme kertaa ja Schumi voitti jokaisen näistä kisoista. En muista/tiedä Häkkisen sijoituksia keskeytyshetkillä, mutta kahteen näistä hän lähti paalupaikalta. Schumi keskeytti neljä kertaa ja Häkkinen voitti näistä kerran. Lisäksi Coulthard voitti kahdesti Häkkisen ollessa toinen. Toisaalta taas Schumilla oli keskeytyskisoissaan ainakin yksi paalupaikka.

Jossittelua jossittelua. Schumi kuitenkin voitti maailmanmestaruuden.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vuoden journalistiksi Suomessa valittu urheilutoimittaja Pekka Holopainen esitti mielenkiintoisen näkemyksen, kun hän haukkui Suomen formulajournalismin tilan surkeaksi. Hän sanoi Maikkarin formulatiimin olevan eräänlainen F1:n Suomen PR-osasto. Ja kun asiaa rupesin pohtimaan, niin eihän hänen kanssaan voi olla kuin samaa mieltä. Oikeastaan koskaan ei kuule Maikkarilta mitään kritiikkiä suomalaiskuljettajia kohtaan, etenkään Kimiä kohtaan. Vaikka nytkin esimerkiksi Kimin nuori tallikaveri kyykytti Malesiassa Räikköstä, niin siellä jauhettiin vain siitä, ettei auto ollut nyt niin kilpailukykyinen. Ei varmaan ollutkaan, mutta jos varsin keskinkertaiselle tallikaverilleen häviää, niin silloin on ennemmin katsottava peiliin kuin mollattava autoa.

Ja muutenkin nämä maailman nopein Heikki -hassuttelut ja maailman nopein kansa -jutut saavat Maikkarin formulajournalismin tuntumaan ihan nollatasoiselta. Toki siellä on Mika Salon ja Eki Mustakarin muodossa kovaa asiantuntemusta, mutta kyllä hyvään journalismiin kuuluu mukaan aina myös kritiikki. Ajatelkaa nyt jos mäkihyppy- tai hiihtolähetyksissä ei olisi ollenkaan kritisoitu tänä talvena suomalaisten suorituksia, niin ihan farssistahan olisi ollut kyse. Jostain syystä formuloissa kuitenkin voi toimia ihan täysin eri tavalla.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
....Toki siellä on Mika Salon ja Eki Mustakarin muodossa kovaa asiantuntemusta....

Mustakari asiantuntija? Sehän pihalla niinku päiväkodin lapsi. Eki oli asiantuntija ehkä 90-luvulla. Nykyään täysi tonttu. Hän muodostaa Saaren kanssa käsittämättömän puusilmäisen kaksikon. Ihmettelevät päivänselviä asioita, eivät erota tiimikavereita toisistaan, ja muutenkin keskittyvät epäolennaisuuksiin. Monia asioita, mitä itselle ei tulisi edes mieleen ihmetellä, nämä toverit päivittelevät monen kierroksen ajan. Salo toki tuo asiantuntemusta tuohon tiimiin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Vuoden journalistiksi Suomessa valittu urheilutoimittaja Pekka Holopainen esitti mielenkiintoisen näkemyksen, kun hän haukkui Suomen formulajournalismin tilan surkeaksi. Hän sanoi Maikkarin formulatiimin olevan eräänlainen F1:n Suomen PR-osasto.

Huomasin saman 90-luvun lopussa. Kritiikki omia kohtaan on ihan minimissään ja vihujen kaikki sanomiset ja tekemiset muotoillaan niin että he ovat kaikki pahiksia.
Ferraristakin ensimmäiset hyvät sanat tulivat ilmoille kun Salo sinne meni. Hänen lähtönsä jälkeen talli oli taas maikkarin hampaissa Kimin tuloon asti ja taas hehkutettiin. Kimin kenkimisen jälkeen taas yhteiskunnan vihollinen numero yksi.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Hänen lähtönsä jälkeen talli oli taas maikkarin hampaissa Kimin tuloon asti ja taas hehkutettiin. Kimin kenkimisensä jälkeen taas yhteiskunnan vihollinen numero yksi.

Itse asiassa Ferrari ja varsinkin Kimin toilailut oli median hampaissa erityisen vahvasti kun Kimi siellä ajoi. Ferrarihan kävi pitämässä ihan Suomessa lehdistötilaisuuden jossa toivoi jatkossa asiallisempaa otetta, jos halutaan vielä olla jossain yhteydessä. Mikä oli mielestäni kyllä ihan aiheellinen ulostulo.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Huomasin saman 90-luvun lopussa. Kritiikki omia kohtaan on ihan minimissään ja vihujen kaikki sanomiset ja tekemiset muotoillaan niin että he ovat kaikki pahiksia.
Ferraristakin ensimmäiset hyvät sanat tulivat ilmoille kun Salo sinne meni. Hänen lähtönsä jälkeen talli oli taas maikkarin hampaissa Kimin tuloon asti ja taas hehkutettiin. Kimin kenkimisensä jälkeen taas yhteiskunnan vihollinen numero yksi.

Olisikohan Ferrarin toimilla syytä siihen, että juurikaan hyvää kirjoitettavaa ei löydy.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olisikohan Ferrarin toimilla syytä siihen, että juurikaan hyvää kirjoitettavaa ei löydy.

Kyse kuitenkin maikkarin ammattimaisuudesta ja Ferrari on toiminut hyvin pitkälti samanlaisesti kokoajan, mutta riippuen onko siellä suomalaisia että miten maikkari asian näkee.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Kyse kuitenkin maikkarin ammattimaisuudesta ja Ferrari on toiminut hyvin pitkälti samanlaisesti kokoajan, mutta riippuen onko siellä suomalaisia että miten maikkari asian näkee.

Osittain ihan totta, mutta minkämaalainen media ei ole "puolueellista"? Italialainenko?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Osittain ihan totta, mutta minkämaalainen media ei ole "puolueellista"? Italialainenko?

Taaskaan puolueellisuudesta ei ole kyse. Italialainen media osaa kyllä olla kriittinen omiaan kohtaan kun homma ei ota sujuakseen. Siellä lahdataan hyvinpitkälti jokainen. Menestyksen kohdalla taas ylistetään jumalolennoiksi kaikki.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse luen yleensä Heikki Kullan formula-jutut koska niissä on sentään hiukan enempi faktojakin mukana mitä mtv:n poppoon jutuissa. Pidän myös siitä että Kulta pystyy myöntämään jos on jossain asiassa ollut väärässä. Samaa ei varmasti MTV:n porukalta voi odottaa.

Tuli nyt aiheesta mieleen että onko Mustakari nykyisin täytenä kisamaskottina mukana kun ainakaan itse en huomannut miehen ääntä ollenkaan kun Malesian aika-ajot ja kisan Maxilta katsoin. Sunnuntaipäivänä olin kuulevina Mustakarin vetämässä jossain Radio novalla analyysia joten ilmeisesti kuitenkin varikolla oli vai onko sitten siirtynyt enemmän Urheilulehden puoleen tuotostensa kanssa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuli nyt aiheesta mieleen että onko Mustakari nykyisin täytenä kisamaskottina mukana kun ainakaan itse en huomannut miehen ääntä ollenkaan kun Malesian aika-ajot ja kisan Maxilta katsoin. Sunnuntaipäivänä olin kuulevina Mustakarin vetämässä jossain Radio novalla analyysia joten ilmeisesti kuitenkin varikolla oli vai onko sitten siirtynyt enemmän Urheilulehden puoleen tuotostensa kanssa.

Mustakiikari selostaa harjoituksissa Pulkkisen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Harjoituksissa se on mukana, ja pre-racessa on Oskun kanssa kopissa, siinä vaiheessa kun Timppa ja Mika etsivät haastateltavia. Timpalla tosin mahdollisten haastateltavien kirjo on perinteisesti aika suppea.
 
Pakko fiilistellä tännekin hieman Räikköstä. Saarihan usein nostaa esille Kimin tyylikkään käyttäytymisen ohitustilanteissa ja satuin youtubessa törmäämään "top 15 ohitukset 2012 ja siellä oli useammassa Räikkönen ottavana tai antavana osapuolena ja kyllä tuosta jo käy ilmi se tosiasia, että ei ole paskapuhetta Saaren höpinät. Aivan helvetin tyylikästä toimintaa Kimiltä, aina mennään maksimeilla, tilaa on häthätää hesarin verran, mutta milloin on Kimi aiheuttanut kolaria? Varmasti jokaikinen kuski nauttii Kimiä vastaan kilpailemisesta, koska silloin voi luottaa, ettei toinen tee mitään typerää.
 
Suosikkijoukkue
KK
Red Bull Racingin omistaja Dietrich Mateschitz kertoi haastattelussa ensi kauden kuskiehdokkaista.
- Mark on meille vaihtoehto kaudelle 2014. Hän on aina tervetullut. Tai sitten nopeat juniorit Vergne tai Ricciardo Toro Rosso Teamista. Muu on pelkkää spekulaatiota. Mutta Kimi on tietysti cool sekä nopea ja hän on aina yksi kandidaatti, Mateschitz asetteli sanansa diplomaattisesti.
Olisihan se Kimille mestaruustaistelun takia todella iso asia päästä RB:lle.

linkki uutiseen: sportti.com
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä kuinka moni täällä kirjoittelee F1-forumille, mutta se on saanut nyt kilpailevan sivuston, nimeltään F1-Areena. Tuon ovat perustaneet aika pitkälti F1-forumin käyttäjät jotka ovat kyllästyneet vanhan foorumin meininkiin, jossa aina lupailtiin uudistuksia ja sun muuta, mutta ikinä ei tapahtunut mitään.

F1-Areena

Pakko nostaa hattua. Tyylikkään sivuston ovat väsänneet. Taitaa jäädä F1-forumilla vierailu tähän näin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
F1-sarjan suosio romahtaa? - F1 - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Ecclestone pelkää, että vähemmän ääntä tarjoavat turbomoottorit saattavat karkottaa F1-sarjasta vähitellen sekä fanit että autonvalmistajat.

- Olen kuullut Ferrarin nykyisen ja uuden moottorin äänet. Niin on myös (FIA:n puheenjohtaja) Jean Todt, ja hän sanoi, ettei uuden moottorin ääntä kuule televisiossa, Ecclestone kertoi Autoweek-lehdessä.

Aiheellinen huoli. Äänet ovat erittäin tärkeä osa F1:siä. Saapa nähdä mitä tapahtuu.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Aiheellinen huoli. Äänet ovat erittäin tärkeä osa F1:siä. Saapa nähdä mitä tapahtuu.

Eihän siinä olisi mitään järkeä, jos ei kuulisi ääniä televisiosta. Sama kuin mutella katsoisi lähetystä. Myöskään paikanpäälle ei kiinnostaisi lähteä, jos kuninkuusluokan autoista kuuluu ruohonleikkurin ääni. Toivottavasti sääntöä muutetaan, vaikka nostamalla kierroksia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Rush teaser suomi - YouTube

Niki Laudan ja James Huntin kauden 1976 mestaruustaistelusta kertovan "Rush"-filmin ensimmäinen teaser-traileri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös