Yleinen F1-keskustelu

  • 346 901
  • 2 171

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Pistetään nyt linkkimuodossa muutama peruste. Tai tämä video riittää Alonso vs Hamilton Unkari -yuotube- Sitten selitykset päälle. Noin ei vain tehdä tallikaverille.

Itseasiassa tämä on hienointa mitä olen viimeisen kymmenen vuoden aikana nähnyt F1:ssä.

Fernando Alonso on uskomaton kusipää. Tuosta syystä mies on myös voittava kuski ja yksi suosikeistani, ihan sama missä tallissa ajaa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ei kai ne ole oikeasti siirtymässä noiden V6 Turbojen jälkeen nelisylinterisiin myllyihin? Jotenkin alkaa tuntua jo melko mopoilta ainakin paperilla. Ja minkälaiset mahtaa olla äänet? Pitääkö F1:sten lähteä tähän "viherpiiperrykseen" ihan niin tosissaan mukaan. Olisi kiva että edes vähän säilyisi sellaista karismaa lajissa. Enää tästä puuttuu että aletaan ajaa kilpaa sähköllä.
Onko tämä vain omaa pohdintaasi vai mistä moisen olet saanut edes päähäsi. Se on varmaa, että eiköhän ne pidä nyt nämä 1.6 litran V6:t jonkin aikaa. Mitä säästöjä talleille siitä tulee, että muutaman vuoden välein joutuisi suunnittelemaan koko paketin uusiksi?
 
Suosikkijoukkue
KK
Jostain luin että kehityssuunta olisi tällainen. En nyt valitettavasti enää muista että mistä. Kaippa noilla V6:silla mennään jonkun aikaa.
Itse juuri ylläolevilla argumenteilläni uskon vakaasti, että yksikään talli ei tule kirjoittamaan concorde-sopistusta (vai-mikä-se-ny-oli?), mikäli tälläiseen suuntaan kovinkaan pian yritetään lähteä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Minä muistan vielä ne ajat jolloin kisan lopussa keskeyttäneet jäivät radan varteen odottelemaan ja kisan loputtua jotkut kuskit ottivat näitä käskeyttäneitä kyytiinsä. Siinä sitten toinen kaveri roikkui mukana pitäen kiinni tuosta suurimmasta ilmanottoaukosta kiinni ja niin pääsivät varikolle takaisin. Enää ei taida turvallisuussääntö tuollaisia temppuja sallia. Tämä oli siis 80-luvulla jolloin Senna ajoi Mäkillä ja ainakin kertaalleen loppui hänellä bensa viimeisellä kierroksella (ainakin oman muistini mukaan).
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Minä muistan vielä ne ajat jolloin kisan lopussa keskeyttäneet jäivät radan varteen odottelemaan ja kisan loputtua jotkut kuskit ottivat näitä käskeyttäneitä kyytiinsä. Siinä sitten toinen kaveri roikkui mukana pitäen kiinni tuosta suurimmasta ilmanottoaukosta kiinni ja niin pääsivät varikolle takaisin. Enää ei taida turvallisuussääntö tuollaisia temppuja sallia. Tämä oli siis 80-luvulla jolloin Senna ajoi Mäkillä ja ainakin kertaalleen loppui hänellä bensa viimeisellä kierroksella (ainakin oman muistini mukaan).

On sitä sittemminkin harrastettu mutta ei enää moneen vuoteen.
M Schumacher gives Fisichella a ride home 1997 Germany Hockenheim taxi - YouTube
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On sitä sittemminkin harrastettu mutta ei enää moneen vuoteen.
M Schumacher gives Fisichella a ride home 1997 Germany Hockenheim taxi - YouTube
Joo, onhan noita 1980-luvun jälkeenkin nähty, mm. vuonna 2001 Häkkisen Mika sai Coulthardilta kyydin varikolle, kun McLaren ikimuistettavan vittumaisella tavalla levisi Barcelonassa Häkkisen käsiin ylivoimaisessa johtoasemassa muutama mutka ennen ruutulippua.

Tuo Sennan istuminen Mansellin Williamsin kyydissä on myös jäänyt aikoinaan junnuajoiltani mieleen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kaudella 2011, Webber antoi kyydin Alonsolle. Kyllä noita silloin tällöin näkee.

Moottoriasiaa, eikös tämä V6 ollut kompromissiratkaisu, kun tallit eivät halunneet nelisylinterisiä, vaikka niitä oltiin ajamassa sisään. En usko, että tästä enää tullaan koneita pienentämään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Taitaa tuo kyydin tarjoaminen olla niitä asioita, jotka säännöissä on kyllä kielletty, mutta joiden rikkomista ei juuri pahalla katsota. IMHO hieno elehän tuo on kaverille kyyti tarjota, varsinkin jos vaihtoehto sille kaverille olisi saada kyyti jollain helkkarin Vespalla.
 

Outsider

Jäsen
Ei kai ne ole oikeasti siirtymässä noiden V6 Turbojen jälkeen nelisylinterisiin myllyihin? Jotenkin alkaa tuntua jo melko mopoilta ainakin paperilla. Ja minkälaiset mahtaa olla äänet? Pitääkö F1:sten lähteä tähän "viherpiiperrykseen" ihan niin tosissaan mukaan. Olisi kiva että edes vähän säilyisi sellaista karismaa lajissa. Enää tästä puuttuu että aletaan ajaa kilpaa sähköllä.

Kuten tuossa jo useampi kommentti olikin, niin ei kai tämmöistä ole kaavailtu, mutta ei se pelkkä parin sylinterin tiputtaminen vielä niistä autoista mitään mopoja tekisi. BMW otti 1.5l neloskoneesta parhaimmillaan lähemmäs 1500hp tehoja jo 80-luvulla. Youtubesta jotain pikaista näytettä Brabham BT50:sta.

Mutta eikös noita sähköformuloita ole kaavailtu ihan tosissaankin rinnakkaiseksi E1-sarjaksi ja esim. Le Mansissa hybridit jyräävät, joten tuskin paluuta on missään luokassa "vanhoihin hyviin aikoihin", kun bensaa sai polttaa niin paljon kuin vain ikinä tahtoi.

Muistakaahan jokainen katsoa huomenna Senna-dokkarin uusinta, jos maanantai meni ohi.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, kumpi on teille kaikkien aikojen suomalaiskuski, Mika vai Kimi? Molemmillahan on nyt Kimin Australian voiton myötä 20 osakilpaluvoittoa. Tarkoitus ei ole siis tehdä mitään vastakkainasettelua, vaan kuulla kumpi on juuri sinulle THE KUSKI.

Vastaan oman vaatimattoman mielipiteeni täällä sopivammassa ketjussa:
Itse olen seurannut vormuloita suurinpiirtein vuodesta -95 lähtien. Selvästi muistan sen pahan loukkaantumisen ja sittemmin tv:n ääressä melkein aina kisaviikonloppuisin. Alussa olinkin Häkän miehiä kun sitä suomalaisen median välityksellä minulle tuputettiin ja se miten Häkä pisti kampoihin ja välillä turpaankin kaikkien aikojen menestyneintä formulakuskia(tosin silloin vasta 2kertainen mestari mutta rattimies silti) niin onhan Häkkinen milelestäni se kovin suomalainen. Eka mestaruuskin tuli kovan taistelun ansioista.

Kimi silti suurempi suosikkini kun löytyy mestaruus Ferrarin ratissa. Ja olisi ollut vielä ylivoimainenkin mestari ellei McLaren olisi kaikessa viattomuudessaan kopioinut Ferrarin tiedot omaan autoonsa.

edit. ja senkin takia Kimi on suosikkini näistä kahdesta että paras comeback ikinä oli kun Kimi vaihtoi Larenilta Ferrarille ja Häkä kritisoi Kimiä Mäcin jättämisestä niin Kimi vastasi kylmästi: "Olisit itsekin vaihtanut jos olis kysytty."
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kumpi on parempi kuski, Kimi vai Mika? Tuohon on oikeasti vaikea vastata, sillä niin tasoissa ovat. Kimi teki aikanaan isomman harppauksen siirtyen suoraan Formula Renault -sarjasta Formula ykkösiin, kun Häkkinen siirtyi ykkösiin Formula kolmosesta. Molemmat ovat todella nopeita kuljettajia. Häkkisellä oli tämä paha onnettomuus Adeleidessa vuonna 1995. Siinä oli hengenlähtö lähellä, mutta niin vain Häkkinen siitä nousi tuplamestariksi asti.

Mikalla on kisoja ajettuna 165. Niistä on paaluja 26, podiumilla 51, voittoja 20, nopeimpia kierroksia kisoissa 25, MM-pisteitä 420 ja tosiaan se kaksi mestaruutta.

Kimin vastaavat tilastot tällä hetkellä ovat: 178 kisaa joista paaluja on 16, podiumilla 70, voittoja 20, nopeimpia kierroksia kisoissa 38, MM-pisteitä 811 (osan aikaa erilainen pisteytys) ja yksi mestaruus.

Olisi Kimiä kohtaan vähän epäreilua käydä rankkaamaan tässä vaiheessa. Häkkinen on jo uransa lopettanut ja Kimi ajaa vielä kilpaa. Mahdollisesti vielä vuosia. Katsotaan sitten uudelleen asiaa kunhan Kimi on myös lopettanut F1-uransa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, kumpi on teille kaikkien aikojen suomalaiskuski, Mika vai Kimi? Molemmillahan on nyt Kimin Australian voiton myötä 20 osakilpaluvoittoa. Tarkoitus ei ole siis tehdä mitään vastakkainasettelua, vaan kuulla kumpi on juuri sinulle THE KUSKI.

Hyvää tekstiä ja tämä onkin mielenkiintoisempi pähkinä purtavaksi kuin ensin oletin.

Epäreiluksi kysymyksen tekee itselleni se, että Häkkinen kolahti fanitusmielessä 90-luvun alussa teinipoikaan ihan eri tavalla, kuin mikään voisi aikuisemmalla iällä kolahtaa. Muistan edelleen hajanaisia suorituksia Lotuksella, kiduttavan pitkän odotuksen, että Andretti saisi viimein fudut, Sennan nöyryytyksen ensimmäisessä McLaren kisassa Estorilissa 1993, ensimmäisen podiumin Suzukassa, huikeat odotukset ja pettymykset kaudella 1994, jonka Peugeot tuhosi (millainen olisikaan ollut McLaren Lamborghini) ja varhaisen perjantai-aamun 1995, kun en suostunut hyväksymään näkemääni. Istuin koko päivän lukion pihassa autossa radiosta uutisia kuunnellen.

1997 Jerez aiheutti kotisohvalle karun kuoleman. Menin siitä läpi, että hujahti. -98 ja -99 Häkää piti lähteä fanittamaan bussilla Unkariin ja toinen kerta palkitsikin voitolla. Oli se hieno tunne laulaa Maamme-laulua, kun saksalaiset rekkapenat palkitsivat heittelemällä mm. täysiä oluttölkkejä taustalta niskaan. 1998 Suzukan kisaa jännitettiin koko yö tissuttelemalla ja aamuvarhaisesta Allun Grillissä. Jännitti niin saatanasti, että istuin ison osan kisasta vessassa ja vieläkin kylmää, kun muistelen vessaan kuuluneen Kyllösen huudon, että Schumin rengas sanoi poks. Sitten itkettiin ja huudettiin.

2001 lähdettiin Spahan katsomaan ensimmäistä ja viimeistä kertaa kumpaakin samaan aikaan radalla. Kisa ei ollut häävi, mutta rata ihastutti niin pirusti, että sinne piti vielä palata uudelleen vuonna 2008 todistamaan viihdyttävää taistelua Kimin ja Hamiltonin välillä.

Vuoden 2007 uskomatonta viimeistä kisaa olin todistamassa Irlannissa ja oli sielläkin kiva olla suomalainen tuona iltana.

Yleisesti ottaen kiinnostus lajiin hiipui 2002, kun Ferrarin dominointi oli vähintään samaa tasoa kuin Williamsin vuonna 1992. Liian hyvä on liian hyvä lajille kuin lajille. Viime vuosina on taas alkanut kiinnostaa kummasti.

Näen Räikkösen varmempana ja paljon tasaisempana kuljettajana kuin Häkän, mutta Häkkisellä oli se joku oma särmänsä, jota Kimistä en löydä. Toki niinkin, että teenage fan crush on helpompi saavuttaa 15-vuotiaana kuin 25-vuotiaana.

Olosuhteiden pakosta joudun vastaamaan Häkkinen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö Kimi voisi olla kovempi kuski.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, kumpi on teille kaikkien aikojen suomalaiskuski, Mika vai Kimi? Molemmillahan on nyt Kimin Australian voiton myötä 20 osakilpaluvoittoa. Tarkoitus ei ole siis tehdä mitään vastakkainasettelua, vaan kuulla kumpi on juuri sinulle THE KUSKI.

Vai että kaikkien aikojen suomalaiskuski? No JJ tietenkin. Heh. Kyllä minun mielestä se on Räikkönen, raa'assa nopeudessa mitattuna kaikkien aikojen top 5. Pesee Hamiltoninkin siinä, muut nykykuskit eivät pääse edes lähelle. Tulee ottamaan toisen mestaruuden, mahdollisesti jo tällä kaudella. Häkkistähän kutsutaan enemmän "tyhjän radan prinssiksi", vaikka osoitti osaavansa kilvanajonkin. Aika-ajajana tajuttoman kova. Toistaiseksi Häkkisen meriitit on vielä kovemmat, mutta rankkaan Kimin siltikin edelle.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vertailu on aina hankalaa kun autot eivät ole olleet aina tasaveroisia ja toisaalta Häkkisen rasitteena on ollut tallikaveri joka on yrittänyt sabotoida Häkkisen uraa.

Mutta tietyllä lailla kuitenkin vertailussa voisi käyttää podium-sijoitusten määrää loppurankingissa. Häkkinen on ollut kolmesti kolmen parhaan joukossa sarjalla 1,1 ja 2 ja muutenkin tosiaan uran huippu oli aika piikittynyt, mutta osittain juuri em. autosyistä. Räkällä taas podiumeita on 5 ja selvästi laajemmalla aikajakaumalla eikä urakaan ole vielä ohi.

Vaikka toisaalta Häkkinen on kyllä suuri idoli, niin tavallaan kyllä pitäisi ehkä vähän kallistua Räikkösen suuntaan ja jos nyt hän onnistuisi vielä nappaamaan sen toisen mestaruuden niin silloin kyllä kääntäisin vaa'an joka tapauksessa Räikkösen suuntaan juuri uran tasaisuuden takia. Jos Räikkönen ei mestaruutta voita, tilanne on kinkkisempi mutta pari kautta top-3 sijoituksia loppurankingissa ns. kakkoskaartin tallissa (McLaren on kuitenkin ollut noin panostukseltaan Häkkisenkin uran ajan ykköskaartin talli) olisi silti vakuuttava argumentti Räikkösen paremmuudelle.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Coulthard? Aika uskollinen aseenkantaja David oli. Michaelilla oli Rubens ja Mikalla David.

Olihan David sitäkin, mutta siinä missä en muista Rubensin olleen koskaan Maikkelille haitaksi, Coulthard yritti tosissaan torpedoida Häkän toisen mestaruuden. Youtube.

Yksi aivokramppi toki vain, mutta jos vastaavassa tilanteessa olisi ollut parivaljakko Schumacher - Barrichello, luulisin jälkimmäisen Ferrari-uran jääneen lyhyemmäksi.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Kuten tuossa jo useampi kommentti olikin, niin ei kai tämmöistä ole kaavailtu, mutta ei se pelkkä parin sylinterin tiputtaminen vielä niistä autoista mitään mopoja tekisi.

Joo, ei tietenkään. Mutta jotenkin vaan tuntuu hullulta ajatella 4 sylinteristä F1:stä. Saahan siitä tehoa tietenkin, mutta äänet alkaa mennä jo vähän matalaksi. Tai ainakin myllyn pitäisi kiertää aivan hemmetisti, jotta vähän ujellusta tulisi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tosin avusti Häkkistä ehkä jopa ratkaisevasti ekan mestaruuden kanssa.
Myös Schumi itse avusti Häkkistä aika ratkaisevasti ekan mestaruuden kanssa, kun kauden viimeisessä kisassa Suzukassa ensin sammutti autonsa lähtöruudukkoon ja starttasi kisaan lähtöruudukon perältä, ja tämän jälkeen ajoi omat renkaansa täysin paskaksi ja keskeytti rengasrikkoon.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Myös Schumi itse avusti Häkkistä aika ratkaisevasti ekan mestaruuden kanssa, kun kauden viimeisessä kisassa Suzukassa ensin sammutti autonsa lähtöruudukkoon ja starttasi kisaan lähtöruudukon perältä, ja tämän jälkeen ajoi omat renkaansa täysin paskaksi ja keskeytti rengasrikkoon.

Tuliko parempi olo kun sai vähän purkautua taas? Kyse oli kuitenkin nyt Coulthardista ja hänen palveluksistaan Häkkiselle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tuliko parempi olo kun sai vähän purkautua taas? Kyse oli kuitenkin nyt Coulthardista ja hänen palveluksistaan Häkkiselle.
Ei kyse ole mistään purkautumisesta, jos mainitsen miten asiat menivät. Itsehän väitit tuon Coulthardin teon olleen "jopa ratkaiseva" tuon kauden 1998 mestaruustaistelun kannalta, vaikka aivan yhtä ratkaiseva (oikeastaan ratkaisevampi) olivat viimeisen kilpailun tapahtumat Schumille. Ensin tippuminen lähtöruudukon hännille, ja tämän seurauksena joutui ajamaan sellaista vauhtia että renkaat pettivät ja tämän vuoksi keskeytys.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lauantaina tulee yhdelta iltapäivällä uusintana tuo. Näin osasi kertoa Radio Rockin Marce Rendic, joka myös kehui yhdeksi kaikkien aikojen parhaista dokumenteista.

No eipä suotta kehunut. Katselin tuon nyt ja tosiaankin todella mielenkiintoinen dokumentti. Väkisinkin lopussa meinasi tulla tippa linssiin, plus muistot ysäriltä mieleen. Senna oli ja on todellinen legenda. Melkoista kabinetti-touhua kyllä ollut tuolloin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös