Formuloiden nykytila
Mitäs mieltä palstaveljet/-sisaret on formuloiden nykytilasta? Ainakin Bernie-setä on sitä mieltä, että rahahanat pienee samaa tahtia yleisön mielenkiinnon kanssa lajia kohtaan. Toisin sanoen, Bernie on tuumannut että "tartteis tehrä jotain" ja on kutsunut työryhmän asialle:
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014072718523247_fo.shtml
Minun mielestä tuo yleisökato voidaan selittää viidellä epäkohdalla nykyisessä autourheilun kuninkuusluokassa.
1. F1-autot ovat hiljaisia Tämä on mielestäni yksi tärkeimmistä seikoista. Nykyformuloissa on todella vaimea ääni, kun vertaa vuosi sitten käytettyyn V8-mootoriin tai vielä aiemmin käytettyyn V10-koneeseen. Niissä autoissa, etenkin V10-myllyssä oli pelkästään äänet niin makeat, että se sai suupielet nousemaan vähintään pieneen hymyyn ja jännityksen kasvamaan ihan telkkarinkin äärellä. Voin vain kuvitella että miltä ne on kuulostaneet livenä...
2. F1-autot ovat tehottomia Kulkee käsi kädessä kohdan 1 kanssa. Sähkömoottori tuottaa noin 150hv, ja 1,6 litrainen turbokone tuottaa suunnilleen 600hv. V8 saavutti rajoittamattona 750hv tehon, ja V10-kone saavutti teholukeman 900hv. En tiedä teistä, mutta mielestäni kehitys on mennyt väärään suuntaan. Eikö kuninkuusluokan kuulu olla tehokkain, nopein ja kaunein rata-autoilusarja? Esimerkki 1980-luvulta, kun seurataan rataa Lotuksen onboard-kamerasta. Aika lyhyellä matkaa auto saavuttaa yli kolmen sadan nopeuden - ilman DRS:ää (suunnilleen 0:55 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=7v4VxBBGjRA
3. Keinotekoisuus DRS, tuplapisteet viimeisestä kisasta. Siipi helpottaa rata-profiilista riippuen luvattoman paljon ohittamista, kun takana oleva kaveri voi saavuttaa jopa 30km/h nopeuseron edellä olevaan nähden, mennen siis aivan heittämällä ohi. Toisaalta Unkari osoitti, että DRS ei tuota hirveää apua jos takana oleva kaveri ei ole tarpeeksi lähellä mutkasta ulos tullessa, kunhan DRS-alue on vain tarpeeksi lyhyt. Tärkeämpää olisi saada autot muunnettua vielä enemmän niin, että lähellä ajaminen on mahdollista mutkissakin, tai vaihtoehtoisesti tehoa niin paljon lisää että kuskien virheherkkyys kuivalla kelilläkin kasvaa. Tuplapisteet aiheuttaa jo nyt myötähäpeän tunnetta lajia kohtaan, varsinkin jos mestaruuden vie lopulta kaveri joka ei johtanut sarjaa viimeiseen kisaan lähdettäessä. Jos tilanne olisi esim. niin, että Hamilton johtaisi sarjaa 11 pisteellä ennen Rosbergia, mutta Rosberg voittaisi viimeisen kisan Hamiltonin ollessa toinen - tällöin Rosberg veisi mestaruuden kolmen pisteen erolla. En vaan tykkää, sillä pistejärjestelmän tulisi olla reilu ja yhdenmukainen kilpailuista riippumatta.
4. Rajoittuneisuus Kierrosluvun rajoitus, polttoaineen rajoitus, polttoaineen virtauksen rajoitus. Näistä polttoaineen rajoitus on sinällään OK, mutta tehoihin vaikuttavat seikat pitäisi olla täysin tallien päätettävissä. Kun on sadan kilon polttoaineraja kisaa kohden ja viiden(?) moottorin raja kautta kohti, niin eikö olisi kohtuullista antaa tallien päättää miten paljon he haluavat ottaa moottoreistaan irti tehoa luotettavuuden ja polttoaineen loppumisen uhalla? Nyt kun kehitystyö on jäädytetty, niin tämä antaisi paremman mahdollisuuden esimerkiksi Ferrarin ja Renault'n koneita käyttäville ottaa riskillä tehoja ulos heidän pienempi tehoisista koneista.
5. Sääntötulkinnat ja -muutokset Tämä ongelma koskee formuloita niin kuljettajien kuin teknisten ratkaisujen suhteen. Yhteen väliin tuntui että jokainen kilpailutilanne päätyi jonkinlaiseen tarkasteluun ja rankaisemiseen, mutta onneksi viime kisoissa tätä on yritetty korjata parempaan suuntaan toivottaessa rengas rengasta-vastaan taistelujen yleistymistä, sitä että kuljettaja uskaltaa yrittää pienellä riskilläkin ohi ilman että tulee tuomio niskaan. Autoissa puolestaan, että jos joku keksi innovaation joka nopeuttaa autoa vaikka 0,5 sekuntia kierroksella, niin kauhea älämölö ja tutkinta asiasta. Oikein että katsotaan sääntöjen mukaisuus, mutta jos säännöissä on porsaanreikä mikä ei kiellä käyttöä, niin sen pitäisi silloin olla laillinen ratkaisu. Jotenkin väärin, että ratkaisu kielletään kesken kauden jos siitä katsotaan olevan jollekin selvää etua, kuten esimerkiksi FRIC tältä vuodelta, F-putki, diffursorit ja niin edelleen.
Ratkaisuna esittäisin Bernielle tehojen lisäämistä autoista ihan reilustikin, kierrosluvun rajoittimien poistamista, autoja koskevien säädösten viilaamista sallivampaan suuntaan ja paneutumista aerodynamiikkaan, joka mahdollistaisi edellä olevan lähellä ajamisen mutkissakin. En tiedä toimisiko nämä, mutta voisihan sitä aina kokeilla. :)