Yleinen F1-keskustelu

  • 366 871
  • 2 242

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tifosi. Kun Ferrari on niin loistava auto ja Alonso niin loistava kuski niin miten on mahdollista, että rupunen Lotus oli viimekautena kautena Kimin käsissä niin loistava? Eihän Alonsoa huonompi kuski huonommalla autolla voi mitenkään pärjätä Ferrari/Alonsolle. Jännä, että tänäänkin (mikä nyt ei vielä kerro mitään) Kimi ja Lotus sai noinkin paljon eroa Alonsoon. Minusta sinun puheiden perusteella Alonson pitäisi pyyhkiä Kimillä lattiaa. Ylistät Alonsoa ja Ferraria niin paljon, että vauhtisokeus näyttää tulevan myös television välityksellä. Toki on vaikea verrata autoja ja kuskeja keskenään, koska autot eivät ole täysin samat.

Koska Kimi oli ja on huippuiskussa. Mutta miten hän sitten pärjäsi Ferrari/Alonsolle? Kimi oli sen toisen ryhmän kirkkaasti paras. Alonso ja Vettel olivat omassa ryhmässään. Lotuksella ei ollut viime kaudella asiaa siihen ryhmään vaikka Kimillä olisi voinut ollakin.

Vette on loistava kuski. Webberillä on ollut lähes sama kohtelu RB:llä, mutta tulokset puhuvat puolestaan. Alonso on loistava kuski, mutta hieman liian kuumapäinen ja persoonana täysi kuspää (oma mielipide), mikä varmasti sopii joillekkin talleille (Ferrari ja Red Bull), mutta Kimin ei tarvitse haukkua autoa vaan aina kritisoi sitä, että hän tai hän tallin kanssa ei saanut autoa toimimaan oikein. Ottaa myös usein virheitä omaan pussiinsa. Alonsossa kun yleensä omien puheidensa mukaan ole koskaan mitään vikaa.

Saat ihan vapaasti uskoa että Webberillä on sama kohtelu kuin Vettelillä, ei ole multa yhtään pois. Alonso keskustelua on ihan turha aloittaa. Kaikki pitävät sitä mulkkuna ja kuumapäisenä ja se keskustelu ei etenisi mihinkään. Viimeisen päälle huippukuski kuitenkin kyseessä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Vaikka en Alonsosta pidä yhtään niin onhan se ihan naurettavaa väittää että Webber ja Vettel vetelisivät samalla sivulla. Kimilläkin on nyt täysi ykköskuskin palvelu, mutta koska Grosjean ja hänen autonsa ei ole nyt ihan kunnossa niin Kimi ei saa edes teoriassa mitään selvää apua. Massa on vauhdillisesti kakkoskuskeista ylivoimaisesti paras, mutta Ferrarin taktiikat ovat sortaneet miestä ja siksi tulokset eivät ole olleet ihan sellaisia mitä ne olisivat voineet olla.
 
Suosikkijoukkue
KK
Koska Kimi oli ja on huippuiskussa. Mutta miten hän sitten pärjäsi Ferrari/Alonsolle? Kimi oli sen toisen ryhmän kirkkaasti paras. Alonso ja Vettel olivat omassa ryhmässään. Lotuksella ei ollut viime kaudella asiaa siihen ryhmään vaikka Kimillä olisi voinut ollakin.
Vai voisiko johtua parista välivuodesta? Formulat kumminkin oli jonkin verran muuttuneent kun Kimi palasi ja niitä testejä ei aivan älyttömästi ollut. Kyllähän Romain veti hienoja aika-ajoja Lotuksella. Uskoisin, että jos Kimi olisi viihtynyt formuloissa eikä välivuosia rallissa olisi ollut, niin Kimi olisi taistellut mestaruudesta viime kautena. Ja joo JOS. Kyllä sinäkin jossittelet täällä.


Saat ihan vapaasti uskoa että Webberillä on sama kohtelu kuin Vettelillä, ei ole multa yhtään pois. Alonso keskustelua on ihan turha aloittaa. Kaikki pitävät sitä mulkkuna ja kuumapäisenä ja se keskustelu ei etenisi mihinkään. Viimeisen päälle huippukuski kuitenkin kyseessä.

Piste.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Vai voisiko johtua parista välivuodesta? Formulat kumminkin oli jonkin verran muuttuneent kun Kimi palasi ja niitä testejä ei aivan älyttömästi ollut. Kyllähän Romain veti hienoja aika-ajoja Lotuksella. Uskoisin, että jos Kimi olisi viihtynyt formuloissa eikä välivuosia rallissa olisi ollut, niin Kimi olisi taistellut mestaruudesta viime kautena. Ja joo JOS. Kyllä sinäkin jossittelet täällä.

Saattaa olla siitäkin kiinni. En yhtään tiiä. Jossittelu on joskus kivaa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vai voitko väittää, että jos Kimi ajaisi RB:tä tai Ferraria niin Kimi ei dominoisi?

Tää nyt on taas tämmönen mitä jos se ja se ajaisi siellä ja täällä. Onko Vettel dominoinut tai onko Alonso dominoinut? Ei ole. Formulat on nykyään niin pajon siitä kiinni kuka saa renkaat toimimaan ja kuka saa niitä säästettyä, ettei enää absoluuttisesti nopein auto välttämättä voita. Toki se on kaikille sama. Hyvä tietenkin että on tasaista, mutta mielestäni on perusteetonta väittää Kimin dominoivan jos tämä ajaisi Red Bullia. Toki se on mahdollista. Mutta yhtä mahdollista on myös, että Kimi ajelisi sijoilla ynnä muut. Ei sitä koskaan tiedä miten auto istuu kuskin käteen. Tämähän on nähty esim. Buttonin kohdalla viime kauden puolivälissä.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi meinaa lopettaa F1-uransa ensi kauden jälkeen, kun sopimus Ferrarilla päättyy.

Räikkönen aikoo lopettaa ensi vuoden jälkeen | Yle Urheilu | yle.fi

Aika oletettavaakin, tosin tilanteet kerkeää varmasti muuttua ennen sopimuksen päättymistä ja hyvällä tuurilla ei aja edes sopimuksen loppuun :)

Selkeästi nyt kun ei autolla pysty taistelemaan voitosta tai kärkitiloista niin motivaatiokin kimillä aika huono. En jopa ihmettelisi jos lähtee tämän kauden jälkeen menemään. Varsinkin kun ei anneta edes pitää hauskaa esim. rallin puolella.

Ikääkin alkaa olemaan joten viimeiset vuodet siltäkin osin. Pitäisi olla paikka varmassa kärkitallissa ja mielellään ykköskuskin paikka ja sitä ei helpolla ole missään tallissa tulossa. Sen takia ei varmaan uraa tulekaan jatkamaan. Muualta kun saa varmasti sponsorisopimuksia ja ajopaikkoja niin turha sitä rimpuilla F1 mukana, varsinkin kun vuosi vuodelta taitaa palkkakin tippua.
 
Viimeksi muokattu:

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Selkeästi nyt kun ei autolla pysty taistelemaan voitosta tai kärkitiloista niin motivaatiokin kimillä aika huono. En jopa ihmettelisi jos lähtee tämän kauden jälkeen menemään. Varsinkin kun ei anneta edes pitää hauskaa esim. rallin puolella.

Höpsis. Räikkönen on varmasti nyt erittäin motivoitunut kehittämään ensi kauden autoaan ja saamaan palikoita kohdilleen ensi vuotta varten. Jos ensi kausi kuitenkin osoittautuu heikoksi, niin varmasti mestaruusmahdollisuuden mentyä voidaan nähdä tilanne, jossa Ferraria ajaa joku muu kuin Kimi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valtteri Bottas McLarenin tähtäimessä kaudelle 2015

McLaren on kiinnostunut Bottaksen palveluista. Ensisijaisesti talli on yrittänyt saada Alonsoa, Vetteliä ja Hamiltonia, mutta heitä on erittäin vaikea saada, joten Bottas on seuraavana listalla. Näin väittää The Guardian. Uusi kuski olisi tulossa Jenson Buttonin tilalle, joka saanee erittäin todennäköisesti lähtöpassit tämän kauden jälkeen.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Valtteri Bottas McLarenin tähtäimessä kaudelle 2015

McLaren on kiinnostunut Bottaksen palveluista. Ensisijaisesti talli on yrittänyt saada Alonsoa, Vetteliä ja Hamiltonia, mutta heitä on erittäin vaikea saada, joten Bottas on seuraavana listalla. Näin väittää The Guardian. Uusi kuski olisi tulossa Jenson Buttonin tilalle, joka saanee erittäin todennäköisesti lähtöpassit tämän kauden jälkeen.
Williamsilla menee tällä hetkellä lujaa ja omaa hyvän taustahenkilökunnan. McLaren ei myöskään ole huipulla tällä hetkellä, joten Valtterina kallistuisin Williamsin riveissä jatkamista.

Huhujahan on aina liikkeellä, mutta tällä hetkellä toivoisin että Valtteri tekisi jatkosopparin Williams Racingin kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Williamsilla menee tällä hetkellä lujaa ja omaa hyvän taustahenkilökunnan. McLaren ei myöskään ole huipulla tällä hetkellä, joten Valtterina kallistuisin Williamsin riveissä jatkamista.
.

Mutta toisaalta McLarenin resurssit ovat valtavat ja siellä on vielä Honda tulossa mukaan kuvioihin niin kyllä tuo Mäcci vaan aina aika houkutteleva paikka on viime vuosien alisuorittamisestaan huolimatta. Williamsin pitäisi löytää jonkinlainen jatkuvuus ennen kuin voi sanoa että talli on noussut takaisin huipulle, viime vuodet on olleet aikamoista vuoristorataa ja vaikka talous onkin kohentunut niin talli operoi kuitenkin suht pienellä budjetilla näihin suurtalleihin verrattuna.

Kyllähän Williams tällä hetkellä vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta mutta kyllä tuo McLarenkin aika houkutteleva vaihtoehto on.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Williamsilla menee tällä hetkellä lujaa ja omaa hyvän taustahenkilökunnan. McLaren ei myöskään ole huipulla tällä hetkellä, joten Valtterina kallistuisin Williamsin riveissä jatkamista.

Huhujahan on aina liikkeellä, mutta tällä hetkellä toivoisin että Valtteri tekisi jatkosopparin Williams Racingin kanssa.

Hankala paikka Valtterille, jos joutuu arpomaan että kummanko tallin palveluksessa jatkaa 2015.

Williams on nyt hyvä, "the best of the rest" valtaosalla radoista. Ongelma on mun mielestä se, että Williams ei ole "pääasiakas"-talli, niin kuin esimerkiksi Red Bull on Renault'lle. Tämä aiheuttaa ongelmia silloin, jos Williams sattuisi olemaan autona nopeampi kuin Mersu - väitän, että siinä tapauksessa Mersu ei tarjoa parhaita koneitaan/moottorin softapäivityksiä Williamsille.

McLaren konttaa nytkin pahasti, kun puhutaan tallista joka yleensä kamppailee mm-mitaleista niin kuljettajien kuin valmistajienkin puolella. Syypäänä pidän omalta osaltaan Mersun konetta edellä mainitusta syystä, sillä Mersu ei halua antaa parasta osaamistaan tallille, joka laittaa hynttyyt yhteen kokonaan uuden moottorivalmistajan (Hondan) kanssa.

Jos itse olisin Bottaksen saappaissa, niin saattasin kallistua McLareriniin. Vakavarainen organisaatio, vaikka Williamskin on nyt suht vakaalla pohjalla, ja Hondan myötä voisin olettaa että taistelee kärkipään sijoituksista ensi kaudella. Taustajoukoissa pyörivä Häkkinenkin varmasti omalta osaltaan edesauttaa Valen päätymistä McLarenille, mutta mikään helppo päätös se ei kuitenkaan ole.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tossa Maclarenissa on se huononpuoli, että kun Honda tulee "uutena" moottorivalmistajana mukaan, sen koneet tulevat paukkumaan todella paljon kesken kauden. En muutenkaan usko Maclarenin bouncaavan takaisin kärkitaistoon vielä ensi kaudeksi. Ideaalitilanne Valtterille olisi mielestäni jatkaa nousussa olevalla Williamsilla, jossa miehen asema paranee kisa kisalta. Vuoden päästä voi sitten katsoa mikä on tilanne esim. Ferrarilla, Maclarenilla ja Red Bullilla - ja miksei Williamsillakin, jos talli on saanut vakautettua toimintansa huipputasolle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tossa Maclarenissa on se huononpuoli, että kun Honda tulee "uutena" moottorivalmistajana mukaan, sen koneet tulevat paukkumaan todella paljon kesken kauden.

No ei välttämättä. Kyllähän nuo moottorit meni kaikilta aivan uusiksi tälle kaudelle ja yllättävänkin vähän noita luotettavuusongelmia on ollut. Honda ei ole mikään uusi tekijä näissä hommissa ja he ovat valmistautuneet kunnolla, ja pystyvät hankkimaan kokemuksia ja uutta tietoa McLarenin kautta tämänkin kauden aikana. Honda saattaa hyvinkin olla kilpailukykyinen jo ensimmäisellä kaudellaan. Se on sitten eri asia pystyykö talli kokonaisuudessaan saamaan palikat siihen järjestykseen että olisivat kärjessä jo ensi kaudella, nyt on ollut sen verran monta laihempaa vuotta ja epäonnistunutta autoa.

Ja toinen juttu on että vaikka uran alkuvaiheessa ei pitäisi ajatella vielä kovin paljoa rahaa vaan sitä mikä siirto vie uraa parhaiten eteenpäin, niin kyllä tuokin varmasti jonkin verran painaa vaakakupissa että Williams on koko historiansa ajan tunnettu kitsaana palkanmaksajana kun taas Mäcillä Bottas tulisi todennäköisesti tienaamaan huomattavasti paremmin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Odotan kyllä, että Honda saa heti kunnon myllyt jo ensi kaudelle ja sitä kautta Mäcci nousee lähemmäs kärkeä. Bottaksen kannalta kuitenkin turvallisinta lienee jäädä Williamsille, jossa tuntee jo tallin ja alla on hyvä kausi koko tiimiltä. Jos Williams sukeltaa taas ensi kaudella, kuten se on viime aikoina aina hyvän kauden jälkeen tehnyt, niin silloin kyllä kannattaisi lähteä hakemaan uusia haasteita. Vaihtoehtoina ensi kauden jälkeen voi olla ainakin McLaren, Ferrari ja ehkä jopa Mersu.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Formuloiden nykytila

Mitäs mieltä palstaveljet/-sisaret on formuloiden nykytilasta? Ainakin Bernie-setä on sitä mieltä, että rahahanat pienee samaa tahtia yleisön mielenkiinnon kanssa lajia kohtaan. Toisin sanoen, Bernie on tuumannut että "tartteis tehrä jotain" ja on kutsunut työryhmän asialle: http://www.iltalehti.fi/formulat/2014072718523247_fo.shtml

Minun mielestä tuo yleisökato voidaan selittää viidellä epäkohdalla nykyisessä autourheilun kuninkuusluokassa.

1. F1-autot ovat hiljaisia Tämä on mielestäni yksi tärkeimmistä seikoista. Nykyformuloissa on todella vaimea ääni, kun vertaa vuosi sitten käytettyyn V8-mootoriin tai vielä aiemmin käytettyyn V10-koneeseen. Niissä autoissa, etenkin V10-myllyssä oli pelkästään äänet niin makeat, että se sai suupielet nousemaan vähintään pieneen hymyyn ja jännityksen kasvamaan ihan telkkarinkin äärellä. Voin vain kuvitella että miltä ne on kuulostaneet livenä...

2. F1-autot ovat tehottomia Kulkee käsi kädessä kohdan 1 kanssa. Sähkömoottori tuottaa noin 150hv, ja 1,6 litrainen turbokone tuottaa suunnilleen 600hv. V8 saavutti rajoittamattona 750hv tehon, ja V10-kone saavutti teholukeman 900hv. En tiedä teistä, mutta mielestäni kehitys on mennyt väärään suuntaan. Eikö kuninkuusluokan kuulu olla tehokkain, nopein ja kaunein rata-autoilusarja? Esimerkki 1980-luvulta, kun seurataan rataa Lotuksen onboard-kamerasta. Aika lyhyellä matkaa auto saavuttaa yli kolmen sadan nopeuden - ilman DRS:ää (suunnilleen 0:55 eteenpäin) https://www.youtube.com/watch?v=7v4VxBBGjRA

3. Keinotekoisuus DRS, tuplapisteet viimeisestä kisasta. Siipi helpottaa rata-profiilista riippuen luvattoman paljon ohittamista, kun takana oleva kaveri voi saavuttaa jopa 30km/h nopeuseron edellä olevaan nähden, mennen siis aivan heittämällä ohi. Toisaalta Unkari osoitti, että DRS ei tuota hirveää apua jos takana oleva kaveri ei ole tarpeeksi lähellä mutkasta ulos tullessa, kunhan DRS-alue on vain tarpeeksi lyhyt. Tärkeämpää olisi saada autot muunnettua vielä enemmän niin, että lähellä ajaminen on mahdollista mutkissakin, tai vaihtoehtoisesti tehoa niin paljon lisää että kuskien virheherkkyys kuivalla kelilläkin kasvaa. Tuplapisteet aiheuttaa jo nyt myötähäpeän tunnetta lajia kohtaan, varsinkin jos mestaruuden vie lopulta kaveri joka ei johtanut sarjaa viimeiseen kisaan lähdettäessä. Jos tilanne olisi esim. niin, että Hamilton johtaisi sarjaa 11 pisteellä ennen Rosbergia, mutta Rosberg voittaisi viimeisen kisan Hamiltonin ollessa toinen - tällöin Rosberg veisi mestaruuden kolmen pisteen erolla. En vaan tykkää, sillä pistejärjestelmän tulisi olla reilu ja yhdenmukainen kilpailuista riippumatta.

4. Rajoittuneisuus Kierrosluvun rajoitus, polttoaineen rajoitus, polttoaineen virtauksen rajoitus. Näistä polttoaineen rajoitus on sinällään OK, mutta tehoihin vaikuttavat seikat pitäisi olla täysin tallien päätettävissä. Kun on sadan kilon polttoaineraja kisaa kohden ja viiden(?) moottorin raja kautta kohti, niin eikö olisi kohtuullista antaa tallien päättää miten paljon he haluavat ottaa moottoreistaan irti tehoa luotettavuuden ja polttoaineen loppumisen uhalla? Nyt kun kehitystyö on jäädytetty, niin tämä antaisi paremman mahdollisuuden esimerkiksi Ferrarin ja Renault'n koneita käyttäville ottaa riskillä tehoja ulos heidän pienempi tehoisista koneista.

5. Sääntötulkinnat ja -muutokset Tämä ongelma koskee formuloita niin kuljettajien kuin teknisten ratkaisujen suhteen. Yhteen väliin tuntui että jokainen kilpailutilanne päätyi jonkinlaiseen tarkasteluun ja rankaisemiseen, mutta onneksi viime kisoissa tätä on yritetty korjata parempaan suuntaan toivottaessa rengas rengasta-vastaan taistelujen yleistymistä, sitä että kuljettaja uskaltaa yrittää pienellä riskilläkin ohi ilman että tulee tuomio niskaan. Autoissa puolestaan, että jos joku keksi innovaation joka nopeuttaa autoa vaikka 0,5 sekuntia kierroksella, niin kauhea älämölö ja tutkinta asiasta. Oikein että katsotaan sääntöjen mukaisuus, mutta jos säännöissä on porsaanreikä mikä ei kiellä käyttöä, niin sen pitäisi silloin olla laillinen ratkaisu. Jotenkin väärin, että ratkaisu kielletään kesken kauden jos siitä katsotaan olevan jollekin selvää etua, kuten esimerkiksi FRIC tältä vuodelta, F-putki, diffursorit ja niin edelleen.

Ratkaisuna esittäisin Bernielle tehojen lisäämistä autoista ihan reilustikin, kierrosluvun rajoittimien poistamista, autoja koskevien säädösten viilaamista sallivampaan suuntaan ja paneutumista aerodynamiikkaan, joka mahdollistaisi edellä olevan lähellä ajamisen mutkissakin. En tiedä toimisiko nämä, mutta voisihan sitä aina kokeilla. :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun mielestä viimeaikoina on keskitytty aivan liikaa turvallisuuteen ja autojen luotettavuuteen ja siihen ettei autoja saa muokata juuri yhtään kauden aikana.

Kisoissa pitäisi sattua yllätyksiä, mutta jos kukaan ei keskeytä tai aja ulos niin jännitys katoaa aika nopeasti.

Renkaista pitäisi tehdä kestävät jotta kuskit voi kokoajan ajaa täysillä tai sitten voisi olla ettei ne kestä ,mutta en tykkää oikein tästä välimuodosta. Muutenkin voimasuhteet kauden aikana ei hirveästi vaihdu kun testaaminen on vähäistä ja autoihin ei isoja muutoksia pysty tekemään ja kokoajan rajoitetaan enemmän. Itse jopa poistaisin kokonaan kauden aikana testaamisen testiradoilla ja joidenkin ratojen kohdalla voisi olla niin että tallit voisivat kisan jälkeen jäädä vaikka maanantaiksi testaamaan testikuskien voimin.

Autojen ja ratojen turvallisuus on kuitenkin parantunut kokoajan joten tehoja myös autoista pystyisi enemmän ottamaan irti ja se voisi tuoda pyörähdyksiä ja ulosajoja enemmän. Tuo seikka pitäisi saada jotenkin mukaan edes kilpailuihin jos autojen luotettavuuteen pyritään parantamaan ja pilamaan kilpailuja enemmän.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse en allekirjoita näitä juttuja kuin tuon naurettavan tuplapistepelleilyn osalta. DRS on osoittanut arvonsa, en ainakaan itse kaipaa takavuosien jonossa ajelua. Moottorien äänet ovat hiljaisia, mikä on hienoa! Nyt kuullaan myös renkaiden sutimiset yms tv:stä. Olen ollut paikan päällä kokemassa noi V8:n ja V10:n soundit ja onhan niissä oma viehätyksensä, mutta ainakin tällaiselle autoista vähät välittävälle moottorien ääni on ihan yks hailee.



Tämä kausi on ollut Mersun ylivoimasta huolimatta mielenkiintoisempi kuin yksikään kausi pitkään aikaaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en allekirjoita näitä juttuja kuin tuon naurettavan tuplapistepelleilyn osalta. DRS on osoittanut arvonsa, en ainakaan itse kaipaa takavuosien jonossa ajelua. Moottorien äänet ovat hiljaisia, mikä on hienoa! Nyt kuullaan myös renkaiden sutimiset yms tv:stä. Olen ollut paikan päällä kokemassa noi V8:n ja V10:n soundit ja onhan niissä oma viehätyksensä, mutta ainakin tällaiselle autoista vähät välittävälle moottorien ääni on ihan yks hailee.

Onkohan muuten missään mitään tilastoa ohituksien määrässä per kausi/kisa? olisi kiva seurata miten tuo on kehittynyt edelliskausiin nähden. Eteenpäin on ainakin menty ja parilla radalla missä yleensä ei ohituksia ole nähty niin on niitäkin paljon enemmän nyt tapahtunut. Ehkä itse vain toivoisin lisää noita ajovirheitä ja sitä myöten myös ehkä luonnollisia ohituksiakin tulisi jos kuskeilla meinaa mutkat mennä pitkäksi tai tulee pyörähdyksiä ja muuta sählinkiä. Nyt kun ei tosiaan autotkaan juuri hajoa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Radat on pilattu järkyttävän kokoisilla turva-alueilla. Ennen oli hienoa, kun joku suosikki jäi kiinni hiekkaan pienen virheen seurauksena, mutta nykyään tuollaiset radalla uloskäymiset ovat niin arvottomia, että hädin tuskin näytetään ruudussa. Moottorien jatkuvaa pienentämistä en myöskään ymmärrä. Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun tätä tahtia siellä on pian alla joku 1,6 l TSI.

Itse ottaisin V10 takaisin ja turva-alueet takaisin hiekkaisiksi. Renkaita voitaisiin myös parantaa, jotta lähellä ajaminen on helpompaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en taas allekirjoita näitä nykytilan kritisointeja kuin moottoriäänten osalta, mutta en kannata sinnekään mitään keinotekoista joten hiljaa hyväksyn asian perustelemalla itselleni että ajettiinhan turboilla silloinkin kun katselin Rosbergin aikana tenavana töllöstä kisoja. Se on silti varma ettei ykköset ole enään sama asia paikan päällä mitä se on ollut edelliset 15 vuotta kun itse olen kisoissa jokusen keran käynyt.

Äänistä puheenollen, mukavaa ääntähän piti jo WRC:kin kun niillä ajeltiin tuossa hietsussa viikonloppuna, kun ajetaan tarpeeksi lähellä taloja ja oot tarpeeksi lähellä autoja niin kaiku antaa lisäpotkua. Eli seuraava F1-matka on varattava siis Monacoon.

Tuplapisteet on keinotekoisuutta, mutta ymmärrän pointin siitä että sillä yritetään pitää kehitystyö käynnissä kauden loppuun saakka, nyky pisteenlaskussysteemillä erot kasvaa kauden mittaan paljon enemmän kuin aiemmin.

Menestyspainojakin on väläytelty, vaikka tuntuukin hullulta ykkösistä puhuttaessa niin ei ihan niin hullu ajatus kuin äkkisältään tuntuu. On toiminut monissa muissa luokissa.

Joka tapauksessa kritisointi on mennyt yli jos Bernienkin pitää pitää hätäkokouksia, aika taitaa kultaa monien muistot, tämä nykytila on selkeästi mielekkäämpi kuin muutaman vuoden takainen jonossa ajelu, Trulli-juna oli vitsi mutta kertoi kaiken olennaisen, hyvä aika-ajaja jäi monen paremman kisavauhdin omaavan kuskin tulpaksi koko stintin ajaksi.
Ja ei DRS automaattinen ohitusnappi ole, eilenkin nähtiin että rellulla ei tultu mercedeksen ohi vaikka siipi oli auki. Kyllä siellä on edelleen KERS:it ja muut tehonapit joilla voi puolustautua. DRS on mulle yhtä kuin se imuefekti mikä menetettiin näiden uusien autojen myötä.

Ja vielä Bottas-huhuista niin itse kallistun vahvasti McLaren-Hondaan jos sinne olisi mahdollisuus päästä. Honda tulee varmasti olemaan vahva tekijä, heillä pitkä historia turboista niin ykkösistä kuin indystä, en millään usko että tulisi räpeltämään kautta tai paria luotettavuusongelmien kanssa. Honda on varmasti kehittänyt turbomoottoriaan jo tovin ja ne tietää mitä tekee, luotan siihen pajaan ja tietty siellä on nuuskittu niin hyvin kuin mahdollista nykyisetkin systeemit ja niiden heikkoudet/vahvuudet.
Sanoin jo aiemmin että tämä yhdistelmä tulee olemaan lähivuosien menestystarinoita ja en ihmettele yhtään että haluaisivat valovoimaisempia kuljettajia jo ensi kaudeksi, sekin kertoo jo siitä että ensi vuosikaan ei tule olemaan mikään teskikausi.

Itse en ole täysin vakuuttunut Magnussenin näytöistä ja vaikuttaa aika tylsältä hahmoltakin niin radalla kuin sen ulkopuolella, jos ei mukaan lasketa alku kauden törmäilyjä. Bottaskaan ei tule olemaan se valovoimaisin kuljettaja vaikka sinne siirtyisi, uskon että hakevat vielä paljon isompaa kalaa mutta se onnistuukin vasta 2016 vuodelle jolloin Bottas saisi tallikaverikseen maailmanmestarin ehkä jopa moninkertaisen sellaisen.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös