Yleinen F1-keskustelu

  • 366 871
  • 2 242

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Schumacherin renkaathan menivät paskaksi kun jotkut estebantuerot olivat kolaroineet ja rata oli täynnä romua. Paskempi tuuri kävi Schumilla silloin, mutta ei voi mitään. Kokonaisuudessaan varmaan parhaita kausia ovat olleet juuri 1998 ja 2000. Hienoja taisteluita Schumacherin ja Häkkisen välillä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Myös Schumi itse avusti Häkkistä aika ratkaisevasti ekan mestaruuden kanssa, kun kauden viimeisessä kisassa Suzukassa ensin sammutti autonsa lähtöruudukkoon ja starttasi kisaan lähtöruudukon perältä, ja tämän jälkeen ajoi omat renkaansa täysin paskaksi ja keskeytti rengasrikkoon.

Eikä sovi unohtaa Silverstonen fiaskoa. Ilman mitään West takkiakin voi sanoa että edes SM-liigan tuomarit eivät olisi moiseen ratkaisuun pystyneet.

1998 Nurburgringin osakilpailu olisi mukava katsoa. Oli aikamoinen Häkkisen näytös.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
1998 Nurburgringin osakilpailu olisi mukava katsoa. Oli aikamoinen Häkkisen näytös.
YouTubesta löytyy aika kattavasti erilaisia videopätkiä Häkkisen huippuvuosilta:

F1-kauden 1998 15. osakilpailu

Tässä linkissä n. 10 minuutin kooste tuon kauden 1998 kisasta Nürburgringiltä, joka tuolloin ajettiin nimellä Luxemburgin GP. Videolla on luonnollisesti Matti Kyllösen selostus.

Sama kilpailu kokonaisuudessaan

Tässä linkissä sitten n. kahden tunnin mittainen video, jossa tuo sama kilpailu on kokonaisuudessaan. Kilpailu on saksan kielellä, mutta jos kieli on hallussa tai ei muuten häiritse, niin kyseisen kisan voi sitten katsoa tuosta.

Molemmat linkit vievät siis YouTubeen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kiitoksia linkeistä. Kekeä on aina ilo kuunnella.
Häkkinen oli huikean kova noissa painetilanteissa. Tuo Nurburgring ja seuraava Suzukan kisa, sekä 1999 Suzuka oli kova näyte pään kestävyydestä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Häkä-Kimi on aika paha vertailla kun on eri aikakauden kuskit ja paljon muutakin variaatioita mm. rengassäännöissä ja pisteiden laskutapakin on muuttunut matkan varrella. Häkkinen ajoi pääasiassa normirenkailla, kun taas Kimin aikana on nähty yhden kisan kestävät renkaat ja nykyiset kertakäyttö-Pirellit. Häkkinen ajoi huippuvuodet ainoastaan yhtä kuskia ja tallia vastaan, eli usein heikommallakin suorituksella irtosi 2-3 paikka. Kimillä on ollut enemmän haastajia ja useampi talli pystynyt mestaruustaisteluun, jolloin heikkona päivänä saattaa olla tarjolla vain sijat 5-7, jos sitäkään.

Häkä oli ehkä parempi aika-ajaja. Silloinhan usein puhuttiin täydellisestä kuskista, joka olisi Häkkinen aika-ajoissa ja Schumi kisassa. Kimi on taas loistanut juurikin kisoissa. Molemmilla on nyt yhtä monta voittoa ja voittaneet vieläpä legendaariset radat kuten Monaco, Spa ja Suzuka. Sen sijaan Monza on kiertänyt aina suomalaisten menestyksen. Jos jotain yhteistä hakee niin aika herrasmiehinä pitäisin heitä kisoissa. Schumi jaksoi aina mainita kuinka Häkkinen on paras vastustaja kun on rehti radalla, varikolla ja mediassa. Samoin Kimi on aika jäätävän varma tiukoissakin kisatilanteissa, parhaana esimerkkinä ne loputtomat viime kauden wheel to wheel-tilanteet. Ja eipä Kimi mitään mediapelejäkään jaksa pelata.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kyllähän vaikka itse on syntynyt samana vuonna kuin Sennan onnettomuus tapahtui, niin kyllä tuo dokumentti jotenkin saa tunteet pintaan ja kyyneleissä on pidättelemistä. Kovaa peliä ollut tuolloin ja olihan tuo Prostin ja Sennan taistelu äärettömän likaista. Kuitenkin kaksi yksistä kaikkien aikojen parhaista kuskeista ja täytyy arvostaa silti kumpaakin todella. Senna on kuitenkin ehkä se kaikkein suurin legenda F1 historiassa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Minulta on mennyt ohi tuo Senna-dokumentti ja en löydä sitä YLE-areenalta ainakaan. Youtubesta löysin äsken jonkun dokumentin nimeltä The Right To Win, onkohan se sama, tai muistaako joku minkä niminen YLE:n näyttämä versio oli?
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Minulta on mennyt ohi tuo Senna-dokumentti ja en löydä sitä YLE-areenalta ainakaan. Youtubesta löysin äsken jonkun dokumentin nimeltä The Right To Win, onkohan se sama, tai muistaako joku minkä niminen YLE:n näyttämä versio oli?

"Senna" , joka täsmää ainakin ylen ilmoittamien tuotantotietojen (ohjaaja, vuosi) kanssa. Pitäis itsekin tiirata joskus.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
"Senna" , joka täsmää ainakin ylen ilmoittamien tuotantotietojen (ohjaaja, vuosi) kanssa. Pitäis itsekin tiirata joskus.
Jep, löysin äsken YLE:n sivuilta, mutta ohjelman kohdalla lukee "Ohjelmalla ei ole nettikatseluoikeuksia.". Harmi, olisin mielellään sairastellessa katsellut tuon tänään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Siirsin tuolta "F1-kausi 2013"-osiosta lainauksen tänne, koska mielestäni ainakin vastaukseni kuuluu enemmänkin tänne.

Häkkinen tuomitsi IS:ssä Vettelin tempun ja Kekeä lainatakseni, eihän siitä voi olla kuin yhtä mieltä. Mika oli sitä mieltä, että samalla alkoi Vettelin lähtölasku Red Bullilta, mikä merkitsenee Alonson lähtölaskentaa Ferrarilta.

Aikamoinen ruletti pyörähtäisi käymään mikäli Vettel vaihtaisi punaisiin. Minä pidän sitä jopa todennäköisenä. Alonso tuskin ajanee Vettelin tallikaverina eikä Ferrarin politiikkaan kuulu pitää kahta vahvaa kuljettajaa.

Alonson tilanne saattaisi mennä tukalaksi tässä tapauksessa. Mersu panostaa Hamiltoniin, MC Larenille tuskin Alonsolla on enää asiaa. Red Bullita saattaa jopa kummatkin paikat avautua. Toisen täyttänee Räikkönen ja toiseen voisi Rosberg tulla kysymykseen. Tällöin olisi vaihtoehtona vain Lotus.

Vaikka Lotus on nyt onnistunut hyvin auton rakentamisessa, niin pidän kysymysmerkkinä onko Lotuksella resursseja kehittää tämänkauden autoa ja samalla valmistautua sääntömuutoksiin.

Kaikki on siltikin Alonsolla omissa käsissä mestaruus Ferrarilla tänävuonna niin ei mitään hätää. Pari heikompaa kisaa ja Massalle onnistumisia niin saattaa alkaa samanlainen ulostus kun Kimin kohdalla joka sentään oli ajanut tallille maailmanmestaruuden ja kaksi valmistajien mestaruutta Massan kera. Paineita ainakin Oviedon miehellä on Kiinan kisaan. Massan tulevaisuus punaisissa näyttä tällähetkellä paremmalta kuin Alonson.
Pikkasen ajoissa aloit spekuloimaan tallivaihtoja. Ilman espanialaista pankkia Lotuksella ei ole varaa palkata Alonsoa. Lotus on sitä paitsi kommentoinut, että ensi kaudeksi saattaisi vaihtua tosissaan molemmat kuskit. Tällä hetkellä spekuloidaan ihan muista nimistä kuin Alonso tai joku muu huippu kuski. Robert Kubican paluu saattaa osua kiikariin ja Lotuksen testi kuski Davide Valsecchi. uutinen auto.fi
Nico saattaa kyllä olla Mersulta lähdössä, koska ei varmasti tunne oloaan nyt mukavaksi Brownin suosiessa Louisia. Jos Red Bullilta joku lähtee niin Webber. En usko Alonson lähtevän Ferrarilta ainkaan vielä ensikaudeta. Eiköhän olisi fiksuinta nyt aluksi katsoa yksi kausi uusilla autoilla ja sitten katsoa, kuka on tehnyt parhaan kauden 2014 auton. Räikkönen saattaa saada vaikka kuinka hyvän sopimuksen ensikaudeksi, mutta kiinnostaako mennä talliin, mikä vaatii paljon sponsoritapaamisia yms tapahtumia, mitkä eivät Kimiä kiinnosta. Voi olla, että lähtee taas tekemään jotain uutta. No mielestäni tässä vaiheessa kautta on vielä aivan liian aikaista spekuloida ensi kauden tallipaikkkoja. Tulipa silti kirjoitettua omia näkemylsiäni.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Alonsokin ottanut kantaa Red Bullin tapaukseen

"Tapausta espanjalaismedialle kommentoinut Ferrarin Fernando Alonso äityi kehumaan omaa työpaikkaansa F1-sarjan yhtenäisimmäksi talliksi.

- Tuollaista ei Ferrarilla tapahdu. Me olemme yhtenäisin talli. He (Red Bull) sanovat olevansa sitä, mutta näkeehän sen, ettei asia näin ole"
Lainaus iltasanomista.

Joopa joo.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Alonsokin ottanut kantaa Red Bullin tapaukseen

"Tapausta espanjalaismedialle kommentoinut Ferrarin Fernando Alonso äityi kehumaan omaa työpaikkaansa F1-sarjan yhtenäisimmäksi talliksi.

- Tuollaista ei Ferrarilla tapahdu. Me olemme yhtenäisin talli. He (Red Bull) sanovat olevansa sitä, mutta näkeehän sen, ettei asia näin ole"
Lainaus iltasanomista.

Joopa joo.
Mitäköhän Fernando kommentoisi siinä tilanteessa jos Massa nostettaisiin ykköskuskiksi johtuen niin isosta kaulasta MM-pisteissä tallikavereiden kesken? Nii-in, voisi ääni muuttua kellossa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kyllä voidaan jo aika isolla varmuudella sanoa, ettei Mark Webber istu Red Bull auton ratissa ensi kaudella. Mielenkiintoiseksi vetää, sillä en usko Alonson menevän Red Bullille ainakaan vielä ensikaudeksi. Olisiko Kimillä tosissaan mahdollisuus mennä Vettelin tallikaveriksi? Olisi kyllä kiva nähdä, kumpi oikeasti ajaa paremmin, Vettel vai Kimi? Luotan kyllä Räikköseen, mutta asia varmistuisi, mikäli tallipaikat näin menisi.

Webber on loistava kuski. Harmi, jos ei nyt saa kunnon tallia ensikaudeksi tai joutuu taas kakkoskuskin asemaan uuteen talliin mennessään.

linkki uutiseen: sportti.com Red Bull haluaa Webberistä eroon
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kyllä voidaan jo aika isolla varmuudella sanoa, ettei Mark Webber istu Red Bull auton ratissa ensi kaudella. Mielenkiintoiseksi vetää, sillä en usko Alonson menevän Red Bullille ainakaan vielä ensikaudeksi. Olisiko Kimillä tosissaan mahdollisuus mennä Vettelin tallikaveriksi? Olisi kyllä kiva nähdä, kumpi oikeasti ajaa paremmin, Vettel vai Kimi? Luotan kyllä Räikköseen, mutta asia varmistuisi, mikäli tallipaikat näin menisi.

linkki uutiseen: sportti.com Red Bull haluaa Webberistä eroon
Onhan Red Bull Racing ollut kiinnostuneita Kimistä jo pitkään ja Red Bull on ollut Kimin sponsori (tai oikeastaan Kimi on ollut Red Bullin mainoskasvo), joten ei ole ollenkaan kaukaa haettua että Kimi siirtyisi Red Bullin riveihin. Kun ovat vielä Vettelin kanssa hyviä kavereita keskenään, niin siinähän olisi hyvä taistelupari.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Jotenkin itsekin aavistan Räkän menevän Red Bullille. Milloin Alonson soppari Ferrarille loppuu? Vettelhän haluaa Ferkulla ajaa jossakin vaiheessa uraansa, mutta Alonso vaatii ehdottoman ykköskuskin aseman. Kimiä taasen ei haittaa kuka siellä on kuskina tallin toisessa autossa. Tämän hetken Kimi veisi muuten melko suvereenisti mestaruuden Red Bullin autolla.
 
Suosikkijoukkue
KK
Onhan Red Bull Racing ollut kiinnostuneita Kimistä jo pitkään ja Red Bull on ollut Kimin sponsori (tai oikeastaan Kimi on ollut Red Bullin mainoskasvo), joten ei ole ollenkaan kaukaa haettua että Kimi siirtyisi Red Bullin riveihin. Kun ovat vielä Vettelin kanssa hyviä kavereita keskenään, niin siinähän olisi hyvä taistelupari.
Toivon kyllä, että Kimi menisi ensikaudeksi Red Bullille. Silloin nähtäisiin tosissaan se Vettel - Räikkönen tasoero. Lisäksi RB:llä on Adrian Newey, varmaankin maailman paras insinööri tällä hetkellä, jonka johdolla rakennetaan uusi 2014-kauden RB-F1, että sillä pärjää kärki taistossa. Oletan siis, että Newey pysyy ainakin ensivuoteen asti RB:llä. Lisäksi RB pystyy varmasti tarjoamaan Kimille jopa hieman hänen haluamaansa rauhaa.

linkin lähde: wikipedia
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Vielä muuten tuohon Häkä vs Schumi taistoon, niin 99 Schumihan johti sarjaa ennen tuota pahaa loukkaantumistaan, joten olisi ollut ihan hyvin mahdollista että Schumi olisi tittelin vienyt jo tuolloin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Frank Williamsin tytär Claire Williams nousee Williams-tallin apulaistallipäälliköksi. Luultavasti tämä enteilee sitä, että hänestä tulee tallipäällikkö, kun vanha herra Frank kuolee/muutoin luopuu paikastaan.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Vielä muuten tuohon Häkä vs Schumi taistoon, niin 99 Schumihan johti sarjaa ennen tuota pahaa loukkaantumistaan, joten olisi ollut ihan hyvin mahdollista että Schumi olisi tittelin vienyt jo tuolloin.

Jossittelulle on aina sijaa. Schumin autoon tuli tekninen vika ja se siitä. Yhtä lailla Häkkisen autoon tuli tekninen vika Indianapolisissa vuonna 2000 ja se siitä. Jos näin ei olisi käynyt, ihan hyvin mahdollista että Häkkinen olisi vienyt kolmannen tiettelin tuolloin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vielä muuten tuohon Häkä vs Schumi taistoon, niin 99 Schumihan johti sarjaa ennen tuota pahaa loukkaantumistaan, joten olisi ollut ihan hyvin mahdollista että Schumi olisi tittelin vienyt jo tuolloin.

Eihän johtanut. Schumilla oli 32 ja Häkkisellä 40 pistettä. Silverstonessa, jossa Schumi loukkaantui, myös Häkkinen keskeytti.

Edit. Alussa toki oli johdossa, mutta se on aivan merkityksetöntä tuon jossittelun kantilta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin itsekin aavistan Räkän menevän Red Bullille. Milloin Alonson soppari Ferrarille loppuu? Vettelhän haluaa Ferkulla ajaa jossakin vaiheessa uraansa, mutta Alonso vaatii ehdottoman ykköskuskin aseman. Kimiä taasen ei haittaa kuka siellä on kuskina tallin toisessa autossa.

Veikkaan myös, että Kimi siirtyy Vettelin tallikaveriksi ensi kaudeksi, jos ylipäätään jatkaa sarjassa. Alonso ei hyväksy kumpaakaan tallikaverikseen, se lienee selvää. Alonso siis pysynee Ferrarilla niin pitkään kuin Santander maksaa paikan ja Vettel perii tulevaisuudessa Alonson paikan tämä siirtyessä eläkkeelle. Jos Kimi ajaa ensi vuonna Red Bullilla, niin Webber saattaa ottaa Kimin paikan Lotuksella. Massa saanee näillä otteilla jatkaa Alonson aseenkantajana.
 
Suosikkijoukkue
KK
...Jos Kimi ajaa ensi vuonna Red Bullilla, niin Webber saattaa ottaa Kimin paikan Lotuksella. Massa saanee näillä otteilla jatkaa Alonson aseenkantajana.
Lotus on vaan esitellyt aivan muita vaihtoehtoja ensi kauden kuskeiksi. Toki nämä spekulaatiot ovat tässä vaiheessa turhankin aikaisessa, kautta on jäljellä 17 kilpailua ja mitä vain voi tapahtua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös