Itse uskon, että paljon pienemmällä koneella. vrt. 2.4L V8 vapaasti hengittävä <-> 1,6L turboahdettu. Kyllähän tuo uusi tullee viemään varmasti todella paljon vähemmän polttoainetta.
Jos molemmat olisi ahdettuja tai vapareita niin silloin perusoletus olisi että pienempi vie tottakai vähemmän. Mutta 2,4l vaparia vs. 1,6l ahdettua ei voi verrata pelkästään iskutilavuuksia yksi yhteen kun miettii bensan kulutusta (ja tehoa) koska ei tiedetä millä ahtopaineella ahdettua moottoria käytetään.
Vaparissa ilma menee sylinteriin normaalilla ilmanpaineella (ok, siinä voi olla hieman patopainetta ns. ram air-efektin vuoksi) kun taas ahdetussa moottorissa saadaan ilmaa sylintereihin paineistettuna. Koska bensan ja ilman suhde on melkolailla sama joka tilanteessa, voidaan turbomoottoriin syöttää enemmän bensaa koska se saa myös enemmän ilmaa, kuin samankokoiseen vapaastihengittävään mooottoriin. Toki moottorien tilavuuserolla on tietysti pyritty tekemään näistä mahdollisimman "tasaväkisiä".
Kun vapaastihengittävän moottorin tehokatto tulee jossain vaiheessa vastaan ilman saannissa, voidaan ahdetussa moottorissa vain kylmästi nostaa ahtopainetta -> enemmän ilmaa -> voidaan syöttää enemmän bensaa -> enemmän tehoa. Tietysti pitää huomioida moottorin kesto ja muut seikat mutta periaate on tuo. Täten on mahdollista (ja varmaan tuleekin olemaan), että uusi turbokone on tehokkaampi kuin nykyiset, mutta sen pitää tulla toimeen pienemmällä bensamäärällä kisamatkalla. Samalla turbomoottori antaa paljon valinnan vapautta kisastrategiaan: voidaan ajaa tasaisesti samoilla tehoilla koko ajan, tai sitten vetää joku stintti hirmutehoilla ja sitten körötellä toinen stintti. Sitten jos ahneus iskee niin bensa loppuu kesken.
Aika-ajoissa tuo ei ole ongelma, mutta kisassa pitää alkaa jossain vaiheessa pihistelemään ja laskemaan tehoa ja pyrkiä säästämään bensaa. Se miten tuo tehdään on insseille kova paikka ja kaikki kulutus pyritään mimoimaan esim. jarrutuksissa. Vastaavasti esimerkiksi takarenkaiden luisto on myöskin bensan tuhlausta (rengas pyörii turhaan ja moottori hukkaa näin ollen bensaa). Nyt kun luistonesto on kielletty niin kuski saattaa "revittelevällä" ajotavalla tuhlata arvokasta bensaa, mikä sitten kostautuu pienempänä moottoritehona jossain vaiheessa kisaa.
Se kuka tällaiset detaljit saa parhaiten kuntoon, saa varmasti pientä etua ja tilanteessa on lisämuuttujia verrattuna nykyhetkeen. Onhan samanlainen touhu nytkin käytössä, tankataan autoon vain se maksimi bensakuorma, jolla päästään maaliin mahdollisimman nopeasti. Mutta uusilla koneilla tuosta voi tulla ongelma koska bensaa on entistä vähemmän käytössä. Pitää siis löytää taloudellisuutta jostain tai sitten vähentää tehoa.