Yleinen F1-keskustelu

  • 346 901
  • 2 171

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tämä todellakin on VAIN sinun mielipiteesi. Ei edes Ferrari mieti tosissaan tuollaisia.

Kyllä siitä juttua oli kun Max viimeksi paukutteli henkseleitään. Tällä hetkellä kukaan ei ole lähdössä mihinkään.


No ei todellakaan ole ihme. Katsoppa omia kirjoituksia. Jos joka viestissäsi mainitaan Ferrari tai Alonso niin kyllä se jo pikkuhiljaa ärsyttävää. Asia on tullut jo selväksi, olet Ferrari- ja Alonso-fani. Uskotaan.


Hienoa, että pystyy myöntämään virheensä. Hienoa. Eiköhän taas pistetä loppu tälle uholle, kun alkaa näyttää todella selvältä mitä mieltä kukin on. Jos joku nyt kritisoi Ferraria tai Alonsoa niin miksi sinä provosoidut vastaamaan melkein samoilla argumenteilla? Asiasi on tullut jo muutaman kirjoituksen perusteella selväksi.

Kyllä tässä voisi ihan muutkin ottaa ne värilasinsa pois ja vähän miettiä omia kirjoituksiaan. Ja en ole mikään Alonso-fani vaikka mielestäni ajaakin hyvin.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
F1:llä menee tällä hetkellä aika mukavasti ja Ferrarin asema on vahva niin tuskin he lähtevät mihinkään vaikka leukoja välillä louskutetaan. Ferrarin nauttima erityisasema ja sääntöjen venyttely vaikeuttaisi myös tallien saamista sarjaan.
Kun nyt ollaan jo erityisasemassa, niin mitä se olisi Ferrarin itse masinoimassa sarjassa.

Ainoastaan jos Ferrarin mukaan lähtisi suuri autonvamistaja Mercedes? tasaveroisena perustaja jäsenenä saattaisi kilpaileva sarja olla mahdollinen.
Tosin mistä radat, säännöt, tallit ja sponsorit sarjalle. Formula 1 on jo brändinä niin suuri ja arvostettu, että näkisin Ferrarin tarvitsevan paljon enemmän Formula ykkösiä kuin toisin päin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
F1:llä menee tällä hetkellä aika mukavasti ja Ferrarin asema on vahva niin tuskin he lähtevät mihinkään vaikka leukoja välillä louskutetaan. Ferrarin nauttima erityisasema ja sääntöjen venyttely vaikeuttaisi myös tallien saamista sarjaan.
Kun nyt ollaan jo erityisasemassa, niin mitä se olisi Ferrarin itse masinoimassa sarjassa.


Joo tuskin McLaren ainakaan lähtisi mukaan kun he eivät voi sietää sääntöjen venyttelyä tai vakoilua tai mitään filunkipeliä. Williamssista puhumattakaan.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Sergio Perez ilmoitti juuri kuinka Ferrari pyysi viime kaudella monta kertaa "pitämään huolta" Alonsosta. Hienoa urheiluhenkeä osoittavat.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nykykuljettajista Kimi, Vettel, Alonso ja Hamilton painivat ihan omassa sarjassaan.

Button joka varmasti mukavin mies ketä on mestaruuden voittanut ei oikein pysty pitämään korkeaa tasoa riittävän pitkään. Sama pätee Webberiin ja Massaan.

Mä olen vähän eri linjoilla tuon Buttonin suhteen, pidän sitä nykykuskeista yllättävänkin järkevänä ajajana. Buttonin ajotyylistä löytyy netistä paljon infoa esim sanoilla jenson button smooth driving style, toki menestyäkseen vaatii myös kokonaisvaltaisesti hyvän auton mutta kun tuo asia on kohdallaan niin Buttonin onnistuneet varikkotaktiikat yhdistettynä tuohon ajotyyliin joka ei ole erityisen rasittava renkaille eikä autolle tuo usein menestystä ja on tuonutkin lähivuosina sellaisissa paikoissa missä ei välttämättä ole alkuasetelmissa uskottu McLarenin olevan voittaja-auto.

Mä nostaisin Buttonin nykykuskeista vähintään Vettelin rinnalle ellei jopa ohi. Kimi ja Alonso ovat omassa kastissaan. Hamilton on nopea mutta Button on mun mielestä kokonaisvaltaisempi kuljettaja. Mun rankingissa Vettel, Hamilton ja Button ovat hyvin lähellä toisiaan.

http://www.dailymail.co.uk/sport/formulaone/article-2149550/Revealed-The-karting-guru-helped-Button-F1s-smooth-operator.html

Jenson Button fears driving style may not matter with 2013 F1 tyres - F1 news - AUTOSPORT.com

Vielä kärjistetty vertaus mikä kertoo paljon, Hamilton ilmoittaa idolikseen Sennan ja Button Prostin. Mun mielestä Button on lähempänä ajotyyliltään idoliaan.

_
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
-Polttoainetta tulee tankkiin maksimissaan 100L, 30% vähemmän kuin nykyisellä kaudella.

100kg, ei litraa.

Tästä voi tulla murheenkryyni. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että moottorinohjauksella pitää rajoittaa bensankulutusta. Täysin sama juttu tehtiin MotoGP:ssä muutamia vuosia sitten kun bensamäärärajoitusta tiukennettiin muutamalla litralla eli prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän kuin F1:sen melko raju pudotus 150kg->100kg. Sen seurauksena moottorinohjaus nousi tärkeäksi kun joka paikassa piti säästää bensaa. Samalla kustannukset karkasi käsistä. Tietysti nyt F1:ssä muuttuu koko moottorityyppi, joten radikaalimpi bensansäästö / hyötysuhteen parannus on mahdollista tehdä helpommaksi kuin MotoGP:ssä, jossa mentiin samoilla koneilla. Kärjistetysti voi käydä niin, että jotkut köröttelee viimeiset kaksi kierrosta kun bensa on loppumassa ja kisa pilalla.

Ilmeisesti ecut tulee edelleen ensi kaudellakin yhdeltä toimittajalta mutta onko ecun softat tallien omia? Jos on niin tuosta voi tulla iso ero isojen ja pienten tallien välillä, tai niiden joilla on resurssit (raha ja osaaminen) kunnossa moottorinohjauspuolella.

Mielenkiinnolla odottelen miten moottorit ja voimasuhteet niiden osalta muuttuu, vai muuttuko ollenkaan. Lisäksi missä teholukemissa koneet pyörivät. Varmasti aika-ajoissa saadaan hyvin löylyä irti kovilla ahtopaineilla kun bensaa (energiaa) voi tuhlata, mutta kisassa tehot laskevat kun käytettävissä oleva energiamäärä on rajattu.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jos Räikkönen olisi edes hiukan parempi aika-ajaja niin häntä voisi tituleerata sarjan selkeästi parhaaksi kuskiksi. Kaikilla muilla kuskeilla on sitten enemmän tai vähemmän suuria heikkouksia.

- Alonso ei nyt edes pärjää Massalle ilman tallin apuja ottanut kolmesti putkeen turpaan aika-ajoissa ja vauhdillisesti Massa on erittäin lähellä Alonson tasoa. Ilman selvää ykköskuskin asemaa ottaisi todennäköisesti Massalta rumasti turpaansa.

- Vettel nyt on saanut ajaa kolme kautta ylivoimaisesti parhaalla autolla. Damon Hill ja Jacques Villeneuve tulee tästä kaverista mieleen. Ylivoimaisella autolla on helppo näyttää hyvälle. Niinä harvoina kertoina kun mies on karmeasti epäonnistunut ja ei ole päässyt lähtemään paalulta ajaminen on aina uskomatonta räpellystä. Viime kaudella miehellä kävi kaikki tuurit turva-autojen kanssa ja siksi niissä parissa kisassa mies nousi lopulta tuurilla korkealle, vaikka meinasi monesti tuhota oman kisansa törmäilemällä johonkin mainoskyltteihin ja Toro Rossoihin.

- Webber nyt on tasaisen paksu kuljettaja, joka kärsii kakkoskuskin asemasta. Kaikki viat mitä Red Bulilla tapahtuu jotenkin mystisesti osuvat aina Webberin autoon.

- Hamilton on lähinnä Kimin tasoa. Ehkä hiukan epätasainen, mutta toisaalta hän on Kimiä huomattavasti parempi aika-ajoissa.

- Button ei ole läheskään nopein tai paras, mutta miehellä on ollut taipumasta pärjätä oddseja vastaan. Aika harvoin tekee virheitä.

- Massa kärsii Alonson mafiasta. Tasapuolisella kohtelulla miehellä olisi mahdollisuus pärjätä kuten 07-08 kausilla. Erään pellen imago tosin ei kestä tallitoverilleen häviäimistä (Trullin kohtalo ja karmeiden itkujen kera pako McLarenilta). Massa on henkisesti alistettu kakkoskuskin rooliin, joskin vauhti on parantunut selvästi viimeisen 11-12 kisan aikana. Toivottavasti Alonson kynsi tulehtuisi ja Ferrari joutuisi panostamaan Massaan. Nähtäisiin se Massan "oikea" vauhti, kun kohtelu olisi samaa kuin Alonsolla ja Vettelillä.

- Grosjean on taas nopea aika-ajoissa, mutta muuten vielä liian kokematon ja virheherkkä. Kimi on sinäänsä hyvä tallitoveri hänelle, koska Kimi ei pelaile mitään tallin sisäisiä valtapelejä, joten ranskalainen pystyy ajalemaan ainakin tältä osin suhteellisen rauhassa.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Tälläinenkin ketju kun täällä nyt on, niin sopii varmaan paremmin tänne, mutta lueskelin tuossa sportti.comista juttua, että Caterham olisi jättämässä leikkiä kesken alkaneen kauden jälkeen. Jyrkät kiistämiset toki tulleet sieltä suunnalta, mutta eipä tuo yllättäisi, että Fernandesin innostus olisi lopahtanut ja ei kiinnosta panostaa talliin kun ei menestystä ole odotettavissa jatkossakaan, eikä oikeastaan edes keskikastiin nousua. Mielenkiintoista seurata, että luovuttaako Caterham neljän kauden jälkeen. Itse veikkaan, että tuo juttu ei todellakaan ollut mikään tuulesta temmattu juttu, vaan Fernandes harkitsee oikeasti tallin myymistä tai jos ostajaa ei löydy, niin tallin lopettamista. No saa nähdä.

Onhan Formuloissa liikaa näitä tälläisiä talleja. Caterham, Marussia ja Force India kaikki saattavat olla kohta kaupan. Toro Rosso täysin Red Bullin innostuksen varassa ja Sauber voi olla myynnissä kohta jos Peter Sauber vetäytymisen jälkeen päättää myydä oman osuutensa kokonaan pois. Toivottavasti sitten tilalle tulisi edes tyyliin Porsche tai vastaavaa, koska nää Venäläiset ja Qatarilaiset yms. yleensä pumppaa alussa kyllä rahaa kivasti, mutta sitten kiinnostus loppuu useasti aika nopeasti jonka jälkeen tallit on aina uudelleen ja uudeelleen myynnissä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onhan Formuloissa liikaa näitä tälläisiä talleja. Caterham, Marussia ja Force India kaikki saattavat olla kohta kaupan. Toro Rosso täysin Red Bullin innostuksen varassa ja Sauber voi olla myynnissä kohta jos Peter Sauber vetäytymisen jälkeen päättää myydä oman osuutensa kokonaan pois.

Caterhamin uskon ensimmäisenä lopettavan/vaihtavan omistajaa ja nimeä. Pari viime kautta yrittivät panostaa ja nousta keskikastiin. Se ei oikein onnistunut, ja nyt Marussiakin tuntuu menevän ohi.
Marussian taasen uskon katsovan tämän vuoden. Avaus herätti toiveite, ja Bianchi on aidosti hyvä kuski. Tänä vuonna Marussia tulee pääsemään lähelle pistesijoja muutaman kerran. Ja nousee pois huonoimman tallin paikalta. Ensi kausi on se kriittisin. Isot sääntömuutokset voivat olla tallin puolella, tai sitä vastaan. Suurien tallien voimasuhteet tulevat pysymään suurinpiirtein samana, keskikastiin ja pikkutalleihin ne vaikuttaa enemmän.
En ihan täysin ymmärrä miksi Force India on listallasi. He ovat vankasti jopa ylemmässä keskikastissa. En ihmettelisi, vaikka ottaisivat pari podium-sijaa tällä kaudella.
Torro Rosso sitte vaihtaa omistajaa heti, kun joku sen haluaa ostaa. Käppyrät näyttää alaspäin. Siinä olisi hyvä pohja jollekin asiaan omistautuneelle, lähteä rakentamaan hyvää tallia.
Sauberin tilanteeseen en oikein ole perehtynyt, siihen en kommentoi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos Räikkönen olisi edes hiukan parempi aika-ajaja niin häntä voisi tituleerata sarjan selkeästi parhaaksi kuskiksi. Kaikilla muilla kuskeilla on sitten enemmän tai vähemmän suuria heikkouksia.

Nyt en löydä linkkiä mutta tänään luin jostain Lotuksen James Allisonin kommentit siitä että hänen arvionsa mukaan heillä on yhdelle kierrokselle ruudukon 3-4 nopein auto(talli) joten ei se kovin hyvää lupaa aika-ajoja ajatellen ja tuosta päätellen Kimi ottaa siitä jokseenkin kaiken mahdollisen irti.
Olen ymmärtänyt että Kimin ongelmat yhdellä kierroksella nyt comebackin jälkeen liittyvät siihen ettei saa näihin uuden tyylisiin renkaisiin oikeaa lämpöä, tämä taas voi johtua monestakin eri asiasta säädöissä mitkä ei välttämättä ole helposti korjattavissa menettämättä muita auton ominaisuuksia joita Kimi ajossaan vaatii.

_
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ihan täysin ymmärrä miksi Force India on listallasi. He ovat vankasti jopa ylemmässä keskikastissa. En ihmettelisi, vaikka ottaisivat pari podium-sijaa tällä kaudella.
Tuo kiinnitti minunkin huomioni, ei se kaukomaalainen omistus tallia automaattisesti heittopussiksi aja.

Siitä ei toki ole hajuakaan onko Force India mahdollisesti kaupan tai piakkoin myynnissä, mutta ei nyt silti ihan samassa kastissa Caterhamin ja Marussian kanssa missään mielessä.

Kaudella 2010 68 MM-pistettä ja sarjan 7. sija, kaudella 2011 69 MM-pistettä ja 6. sija, viime kaudella 2012 saivat jo 109 MM-pistettä ja tuloksena jälleen 7. sija sarjassa. Viime kaudella molemmat kuskit kertaalleen nelossijalla, Hülkenberg lisäksi pari kertaa viidentenä, myös sijoja 6. ja 7. löytyy. Myös Di Resta tuon nelossijansa lisäksi kerran kuudentena ja kolme kertaa seitsemäntenä. Hülkenberg ajoi MM-pisteille 11 kisassa, Di Resta yhdeksässä kisassa.

Tällä kaudella avauskisa takana ja kasassa 10 MM-pistettä, molemmat kaverit komeasti pisteille kun Sutil oli Australiassa 7. sjalla ja Di Resta sijalla 8.

Mielestäni Force India on varsin varteenotettava talli, eikä kuulu noihin kierroksella ohitettavien peräkerhoon. Tuohon vielä jotain sopivaa kehitystyötä tai kovia tekijöitä lisää insinööriosastolle, niin hyvä tulee myös jatkossa.
 
Suosikkijoukkue
KK
...100kg, ei litraa...
Kiitos korjauksesta, olinpa taas "puusilmä". Mutta 1L polttoainetta painaa ~1kg. Toki 100L ei aivan täysin ole 100kg, mutta todella lähellä.

Itse uskon, että paljon pienemmällä koneella, vrt. 2.4L V8 vapaasti hengittävä <-> 1,6L turboahdettu. Kyllähän tuo uusi tullee viemään varmasti todella paljon vähemmän polttoainetta. En usko, että tuo 30% kevennys polttoaineeseen juurikaan näkyy mainitsemissasi asioissa. Kyllähän aikoinaan ja viime kaudellakin olsiko ollut Hamilton, jolla loppui? polttoaine aika-ajojen jälkeen? Nykyään teksniikka on niin kehittynyt ja electroniikka ynnä kaikki muu testataan niin tarkkaan, että ko. tapukset ovat erittäin harvinaisia
 
Viimeksi muokattu:

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Voi olla ettei Vettel ole sarjan paras kuski, mutta siitä huolimatta kolme peräkkäistä maailmanmestaruutta on helvetin kova saldo. Ja milloin joku on viimeksi voittanut kisan niin huonolla autolla kuin mitä Toro Rosso oli kun Vettel voittoon ajoi? Fisichella Jordanilla Interlagosissa 2003 tai Herbert Stewartilla Nürburgringillä 2000?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse uskon, että paljon pienemmällä koneella. vrt. 2.4L V8 vapaasti hengittävä <-> 1,6L turboahdettu. Kyllähän tuo uusi tullee viemään varmasti todella paljon vähemmän polttoainetta.

Jos molemmat olisi ahdettuja tai vapareita niin silloin perusoletus olisi että pienempi vie tottakai vähemmän. Mutta 2,4l vaparia vs. 1,6l ahdettua ei voi verrata pelkästään iskutilavuuksia yksi yhteen kun miettii bensan kulutusta (ja tehoa) koska ei tiedetä millä ahtopaineella ahdettua moottoria käytetään.

Vaparissa ilma menee sylinteriin normaalilla ilmanpaineella (ok, siinä voi olla hieman patopainetta ns. ram air-efektin vuoksi) kun taas ahdetussa moottorissa saadaan ilmaa sylintereihin paineistettuna. Koska bensan ja ilman suhde on melkolailla sama joka tilanteessa, voidaan turbomoottoriin syöttää enemmän bensaa koska se saa myös enemmän ilmaa, kuin samankokoiseen vapaastihengittävään mooottoriin. Toki moottorien tilavuuserolla on tietysti pyritty tekemään näistä mahdollisimman "tasaväkisiä".

Kun vapaastihengittävän moottorin tehokatto tulee jossain vaiheessa vastaan ilman saannissa, voidaan ahdetussa moottorissa vain kylmästi nostaa ahtopainetta -> enemmän ilmaa -> voidaan syöttää enemmän bensaa -> enemmän tehoa. Tietysti pitää huomioida moottorin kesto ja muut seikat mutta periaate on tuo. Täten on mahdollista (ja varmaan tuleekin olemaan), että uusi turbokone on tehokkaampi kuin nykyiset, mutta sen pitää tulla toimeen pienemmällä bensamäärällä kisamatkalla. Samalla turbomoottori antaa paljon valinnan vapautta kisastrategiaan: voidaan ajaa tasaisesti samoilla tehoilla koko ajan, tai sitten vetää joku stintti hirmutehoilla ja sitten körötellä toinen stintti. Sitten jos ahneus iskee niin bensa loppuu kesken.

Aika-ajoissa tuo ei ole ongelma, mutta kisassa pitää alkaa jossain vaiheessa pihistelemään ja laskemaan tehoa ja pyrkiä säästämään bensaa. Se miten tuo tehdään on insseille kova paikka ja kaikki kulutus pyritään mimoimaan esim. jarrutuksissa. Vastaavasti esimerkiksi takarenkaiden luisto on myöskin bensan tuhlausta (rengas pyörii turhaan ja moottori hukkaa näin ollen bensaa). Nyt kun luistonesto on kielletty niin kuski saattaa "revittelevällä" ajotavalla tuhlata arvokasta bensaa, mikä sitten kostautuu pienempänä moottoritehona jossain vaiheessa kisaa.

Se kuka tällaiset detaljit saa parhaiten kuntoon, saa varmasti pientä etua ja tilanteessa on lisämuuttujia verrattuna nykyhetkeen. Onhan samanlainen touhu nytkin käytössä, tankataan autoon vain se maksimi bensakuorma, jolla päästään maaliin mahdollisimman nopeasti. Mutta uusilla koneilla tuosta voi tulla ongelma koska bensaa on entistä vähemmän käytössä. Pitää siis löytää taloudellisuutta jostain tai sitten vähentää tehoa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Itse olen ymmärtänyt, että esim 1.6L vapaasti hengittävä vie enemmän kuin 1.6L turbomoottori. Toki tämä normaali autoissa, joissa ahtopaineet ovat pienemmät. Joka tapauksessa jo litratilavuuden noinkin suuri aleneminen (0.8L), muutos V8:sta V6:een ja turbon tuleminen vaikuttaa todella paljon polttoainekulutukseen alenevasti. Tiedä sitten, kuinka paljon kierrosajat muuttuvat ensi kaudeksi. Uskon kuitenkin, että ne eivät muutu kovinkaan radikaalisti.

Tuo moottorien kestävyys, 2000km:stä 4000km:iin tullee tietenkin vaikuttamaan. Varmasti joudutaan "jonkin" verran maksimi tehoja ottamaan pois, että moottorit kestää tuon suurenevan kilometrimäärän.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
TERS tosin antaa paljon enemmän tehoa ja pidemmän aikaan (mikäli järjestelmä on toimintakunnossa) verrattuna KERSiin tuoden myös oman osansa bensan säästämiseen. Hyvää taktista silmää omaava kuski voi saada jopa merkittävää etua käyttämällä TERS-järjestelmää oikeissa kohdissa rataa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
TERS tosin antaa paljon enemmän tehoa ja pidemmän aikaan (mikäli järjestelmä on toimintakunnossa) verrattuna KERSiin tuoden myös oman osansa bensan säästämiseen. Hyvää taktista silmää omaava kuski voi saada jopa merkittävää etua käyttämällä TERS-järjestelmää oikeissa kohdissa rataa.

Ja nuo oikeat paikathan on tietysti niitä, missä voimaa tarvitaan. Kiihdytyksissä ja suorilla, ja ohitustaisteluissa. Mutkissa ensi kauden autot menee ihan yhtä lujaa kuin nykyisetkin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ja nuo oikeat paikathan on tietysti niitä, missä voimaa tarvitaan. Kiihdytyksissä ja suorilla, ja ohitustaisteluissa. Mutkissa ensi kauden autot menee ihan yhtä lujaa kuin nykyisetkin.
Myös mahdollisesti mutkasta ulos tultaessa on hyvä käyttää, riippuen toki mutkasta.
 
Suosikkijoukkue
KK
TERS tosin antaa paljon enemmän tehoa ja pidemmän aikaan (mikäli järjestelmä on toimintakunnossa) verrattuna KERSiin tuoden myös oman osansa bensan säästämiseen. Hyvää taktista silmää omaava kuski voi saada jopa merkittävää etua käyttämällä TERS-järjestelmää oikeissa kohdissa rataa.
Kyllähän tuo varmasti lisää ohituksiakin, kun melkein 1/3 kierroksesta voi käyttää noinkin paljon lisäpotkua. Jos ajatellaan, että kierros vie sen 1.40min siis 33 sekuntia on todella paljon. Väärin käytettynä voi toki olla todella vaarallinen. Esim kokematon kuski saattaa käyttää pitkällä suoralla TERSiä hieman liikaa ja kun jarrutus jää pitkäksi niin tulos voi olla ulos.
 

Outsider

Jäsen
Kyllähän tuo varmasti lisää ohituksiakin, kun melkein 1/3 kierroksesta voi käyttää noinkin paljon lisäpotkua.

Tai sitten käy samoin kuten KERS:n kanssakin, eli siitä on lopulta erittäin harvoin mitään oleellista hyötyä, koska edessä ajava voi käyttää sitä samoissa paikoissa ihan yhtälailla. Onhan nämä KERSit ja TERSit toisaalta sitä teknistä kehitystä mitä autonvalmistajat formuloilta osaltaan haluavatkin, mutta silti niiden olemassaolo on käytännössä isojen tallien etu. Itse olen sitä mieltä, että ilman olisi parempi.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
En ihan täysin ymmärrä miksi Force India on listallasi. He ovat vankasti jopa ylemmässä keskikastissa. En ihmettelisi, vaikka ottaisivat pari podium-sijaa tällä kaudella.

Force India tottakai listalla sen takia, että omistaja puolella on talousvaikeuksia. Muuten toki hyvä talli.

Tässä mm. uutinen Tammikuulta.

Force Indian toinen iso omistaja Viljay Mallya on talous ongelmissa, kun hänen oma yhtiönsä painii ongelmissa ja sen takia joutuu luopumaan tallistaan ennemmin tai myöhemmin. Toki toinen iso omistaja, mikä oli nyt se joku Sahara yhtiö, mikä lie saattaa pelastaa tilanteen ostamalla sen kokonaan itselleen. Kuitenkin omistaja pohja ei noiden asioiden takia ole tukevalla pohjalla myöskään Force Indialla ja sen takia laitoin tuohon listaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse olen ymmärtänyt, että esim 1.6L vapaasti hengittävä vie enemmän kuin 1.6L turbomoottori. Toki tämä normaali autoissa, joissa ahtopaineet ovat pienemmät. Joka tapauksessa jo litratilavuuden noinkin suuri aleneminen (0.8L), muutos V8:sta V6:een ja turbon tuleminen vaikuttaa todella paljon polttoainekulutukseen alenevasti. Tiedä sitten, kuinka paljon kierrosajat muuttuvat ensi kaudeksi. Uskon kuitenkin, että ne eivät muutu kovinkaan radikaalisti.

Tuo moottorien kestävyys, 2000km:stä 4000km:iin tullee tietenkin vaikuttamaan. Varmasti joudutaan "jonkin" verran maksimi tehoja ottamaan pois, että moottorit kestää tuon suurenevan kilometrimäärän.

Siitä olen samaa mieltä, että tottakai uudet koneet on taloudellisemmat kisamatkalla bensankulutuksen suhteen (pakko olla kun on vähemmän bensaa käytössä). Jännä nähdä miten se vaikuttaa kierrosaikoihin eri tilanteessa.

Mutta ihan suoraan koneita ei voi verrata kun ahdetulla koneella voidaan pelata ahtopaineella mikä vaikuttaa kulutukseen merkittävästi. Ja F1-koneiden ahtopaine on ihan eri tasolla kuin henkilöautoissa. Henkilöautoja ei kannata verrata, koska niillä ajetaan tasakaasulla esimerkiksi kulutusmittauksissa ja muutenkin käyttötilanne on niin eri. F1 laulaa koko ajan joko täydellä kaasulla tai kaasu pois (jarrutukset), lisäksi mutkissa hieman osakaasulla. Henkilöautossahan turbo on hyvä, voidaan kiihdytyksissä käyttää turbon tuomaa tehoa ja päästään äkkiä ajonopeuteen ja sitten rullataan tasakaasulla pienillä kierroksilla, jolloin ei bensaakaan kulu paljoa.

Kestävyys on ihan mielenkiintoinen "kiusa" FIA:n toimesta. Kun koneen pitää kestää, on pakko kuormittaa sitä vähemmän. Talleille annetaan tavallaan todella hyvät kortit käteen kun teoriassa voidaan ottaa koneista paljon irti, mutta sitä säädellään bensamäärällä ja kestävyysvaatimuksilla. Antaa paljon taktisia mahdollisuuksia, mutta eiköhän kaikki tallit pian pelaa samoilla korteilla taktiikan suhteen kun löytävät parhaat vaihtoehdot.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Ei kai ne ole oikeasti siirtymässä noiden V6 Turbojen jälkeen nelisylinterisiin myllyihin? Jotenkin alkaa tuntua jo melko mopoilta ainakin paperilla. Ja minkälaiset mahtaa olla äänet? Pitääkö F1:sten lähteä tähän "viherpiiperrykseen" ihan niin tosissaan mukaan. Olisi kiva että edes vähän säilyisi sellaista karismaa lajissa. Enää tästä puuttuu että aletaan ajaa kilpaa sähköllä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös