Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 955
  • 2 264

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Periaatteessa miksipä ei, kun kerran Audi on Hülkenbergin kanssa jo jutellut. Hulk ei ole yhtään Bottasta parempi kuin tietty kansalaisuutensa puolesta, ja Bottaksella sentään on kokemusta ihan aidossa dynastiassa työskentelemisestä. Joku kokenut kuskihan Audin on pakko saada, mutta kun Sainz haluaa jäädä Ferrarille eikä Norris taida houkuttaa projektiin lähteminen suoraan toisesta projektista, niin voi vaihtoehdot olla aika vähissä.

Itse katsoisin (jos siis Sainz ja Norris eivät tule) Audin johtoportaassa Alex Albonin suuntaan, jos vaan vapaana vielä 2026 kaudelle on. Kaveri on tehnyt hienon paluun ykkösiin oltuaan ensimmäisellä stintillään koko gridin suurin naurunaihe. Se kertoo lujasta luonteesta.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Kohta alkaa Formula Regionalin lähi-idän sarja ja Tuukka mukana tottakai. Paljon tuttuja nimiä mukana. En ikävä kyllä osaa linkittää kuvaa jossa oli kaikki osallistujat, mutta ehkä ne näkyvät tästä linkistä? Linkki vie Facebookiin, Tuukan faniryhmään jossa on mukavasti informaatiota niin että itsekin pysynyt aika hyvin kärryillä Taposen otteista.

Siellä on paljon tuttuja nimiä kisaamassa. Kilpailemassa Mumbai Falcons Racing Limited -tiimissä ne viime kauden pahimmat kilpakumppanit, viime kaudeltakin tutut Ugochukwu, Wharton ja Lindblad sekä myös Taposen kanssa samaan Ferrari-akatemiaan kuuluva Camara, joka nyt lienee se pää-rival kun Wharton lähti Ferrarilta muille maille.

Onnea Tuukalle tulevaan kauteen! On mukava seurata suomalaisen junnun tietä näin alusta alkaen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ilta-sanomissa juttua, että 2026 sarjaan tulee Madridin kisa, uudella radalla, joka on yhdistelmä katurataa ja kilparataa.
Eihän noita katuratapaskoja vielä paljoa ollutkaan...

Jenkeissäkin voisi Vegasin tilalle tehdä paluun Indianapolikseen. Siisti rata jne. No kaippa jengi sit tykkää ku ajetaan muurien välissä peräkkäin
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ilta-sanomissa juttua, että 2026 sarjaan tulee Madridin kisa, uudella radalla, joka on yhdistelmä katurataa ja kilparataa.
Eihän noita katuratapaskoja vielä paljoa ollutkaan...

Jenkeissäkin voisi Vegasin tilalle tehdä paluun Indianapolikseen. Siisti rata jne. No kaippa jengi sit tykkää ku ajetaan muurien välissä peräkkäin
Pari päivää sitten törmäsin vastaavaan huhuun ja tulisi ilmeisesti korvaamaan Barcelonan kisaa? Harmi, että klassikkoratoja kokoaika enemmän ja enemmän siirretään hajuttomiin ja mauttomiin katuränneihin. Eiköhän se Spa:n skabakin kohta vaihdeta johonkin diktaattorin hallinnoiman maan pääkaupunkiin.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pari päivää sitten törmäsin vastaavaan huhuun ja tulisi ilmeisesti korvaamaan Barcelonan kisaa? Harmi, että klassikkoratoja kokoaika enemmän ja enemmän siirretään hajuttomiin ja mauttomiin katuränneihin. Eiköhän se Spa:n skabakin kohta vaihdeta johonkin diktaattorin hallinnoiman maan pääkaupunkiin.
Vaikka yleisesti olen samaa mieltä siitä, että klassisia ratoja ei tulisi korvata uusilla katurataränneillä, en osaa olla Barcelonan korvaamisesta pahoillani. Kalenterin tylsin ja tapahtumaköyhin kisa perinteisistä moottoriradoista. Testiajojen vuoksi rata tunnetaan niin perinpohjin ettei tuolla mitään yllättävää tapahdu.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olispa keksitty jotain varta vasten kilpa-autoja suunniteltuja paikkoja, ettei tarttis ajella kaupunkien kaduilla.

En tajua mikä pakkomielle näihin katuratoihin on, kun kukaan ei tunnu niistä välittävän, mutta jatkuvasti lisätään.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En tajua mikä pakkomielle näihin katuratoihin on, kun kukaan ei tunnu niistä välittävän, mutta jatkuvasti lisätään.
Varmaan show'n, yleisön (lue rahan) kannalta parempia kuin jossakin Iivantiirassa olevat moottoriradat. Monihan näistä perinteisistä moottoriradoista on todella huonojen kulkuyhteyksien päässä, niiden ympäristössä saattaa olla hyvin puutteellinen majoituskapasiteetti ja ne ei ole siksi bisneksen kannalta siksi niin helppoja kuin suurkaupunkien keskellä sijaitsevat katuradat. Onhan se joku räppäri tai muu pintaliitojulkimo paljon helpompi saada esim. Las Vegasin GP:hen paikalle kuin rypemään jonnekin Silverstonen mutaan keskelle englantilaista maaseutua.

Ei tätä lajia ole enää pitkään aikaan faneille tehty, vaan niille joilta saa nyhdettyä eniten rahaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En tajua mikä pakkomielle näihin katuratoihin on, kun kukaan ei tunnu niistä välittävän, mutta jatkuvasti lisätään.

Yritykset saada lisää ja lisää maksavia silmäpareja(vielä paremmalla hinnalla kuin moottoriradoille) katsomoihin. Libertylle merkitsee vain kasvu tällä saralla, sillä tuolla tavoin voivat myös nostaa omaa pyyntiään sponssineuvotteluissa.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Itse olen ainakin pitänyt katuradoista. Jeddahin ja Bakun kisat ovat yleensä olleet todella viihdyttäviä. Vegasinkin kisa ylitti odotukset aivan täysin, ja oli ehdottomasti yksi kauden parhaita kisoja. Ihan innolla otan vastaan Barcelonan kisan vaihtumisen johonkin uuteen katurata-kisarata yhdistelmään Madridissa, joka kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta!
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jeddah on mun mielestä enemmän urbaaniin ympäristöön rakennettu moottorirata kuin katurata. Sama Miamin kohdalla. Kummassakaan paikassa ei näy minkäänlaisia katumerkintöjä keskellä rataa, kuten kunnon katuradalla kuuluu olla.
 

iLUZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Aikalailla sama missä nykysäännöillä ajetaan, tylsiä kisoja taas luvassa alkavallakin kaudella.

Joo, DRS:llä ja rengassäännöillä saadaan jotain keinotekoista säpinää, mutta todellinen kilvanajo puuttuu.

Siitä huolimatta olen todennäköisesti aina telkkarin edessä kun kisataan, toiveikkaana.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Siitä huolimatta olen todennäköisesti aina telkkarin edessä kun kisataan, toiveikkaana.
Viime kausi oli ensimmäinen sitten vuoden 1989 tai 1990, etten katsonut yhtäkään kilpailua. Enkä juuri seurannut muutenkaan kuin satunnaisesti lehtijuttujen otsikoista. Tuskin tulee tulevallakaan kaudella katseltua sen enempää, ei vaan enää kiinnosta. Laji on unohtanut fanit kokonaan ja menee niin kaupallisuuden ehdoilla, että minä keksin itselleni parenpaakin viihdettä.

Kisoja on yksinkertaisesti liikaa, että jaksaisi katsoa koko kautta, ja yksittäisten kisojen katsomisessakaan ei oikein ole pointtia kun valtaosa kauden kilpailuista on viime vuosina ollut joko kuolettavan tylsiä ja/tai täynnä sääntöjen ja erilaisten rangaistusten kanssa vatkaamista. Ei ole oikein, että lähes jokaisen aika-ajon ja kilpailun jälkeen ruudulla näkyvä tulosluettelo ei olekaan oikea, vaan siihen pitää ynnäillä erilaiset aikasakot ja lähtöruuturangaistukset, ja odotella vielä kisan jälkeiset protestit ja kisan aikana käynnistetyt tutkinnat.

Lajissa on tällä hetkellä niin paljon pielessä, että siinä on enemmän asioita joita pitäisi korjata kuin sellaisia, jotka on kunnossa. Halua tuohon korjaamiseen ei vaan näytä olevan, kun tärkeämpää on saada pintaliitojulkkiksia patsastelemaan katuratojen varikoille. Imago on tärkeämpää kuin sisältö.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kisoja on yksinkertaisesti liikaa, että jaksaisi katsoa koko kautta, ja yksittäisten kisojen katsomisessakaan ei oikein ole pointtia kun valtaosa kauden kilpailuista on viime vuosina ollut joko kuolettavan tylsiä ja/tai täynnä sääntöjen ja erilaisten rangaistusten kanssa vatkaamista.
Kisoja on kyllä liikaa, siitä olen täysin samaa mieltä. Myös sääntöjen ja rangaistusten kanssa on ollut epäselvyyksiä, joka pahimmillaan on johtanut kymmeniin ratarajarikkomuksiin yms, ihan vaan koska nopeampaa on ajaa hieman rajojen yli kuin pysyä sisällä.

Tylsyydestä olen eri mieltä. Toki Max on nyt dominoinut etenkin menneellä kaudella, mutta muuten nähtiin hyvää kilvanajoa niin podium- kuin pistesijoistakin. Googlailin ohitusdataa kausikohtaisesti ja Redditin kautta päädyin oheiseen taulukkoon:
SeasonOvertakesOvertakes on TVNo. of RacesAverageAverage on TVMedianMedian on TV
19847811131648.87.1505.5
19857421021646.46.4486
19866581071641.16.7356
1987592971637.06.1375
19885311081633.26.8346.5
1989567881635.45.5335
19905441091634.06.8326
1991518921632.45.8316.5
1992426731626.64.6222
1993434921627.15.8286
1994287441617.92.815.52.5
1995345591720.33.5193
1996212531613.33.310.53
1997334951719.65.6164
1998217571613.63.611.53
19992981041618.66.5165.5
20003501181720.66.9197
2001277891716.35.2124
2002274781716.14.6164
20033571461622.39.116.56.5
20043751451820.88.1199.5
20052461011912.95.3115
20063451541819.28.614.55.5
20073761831722.110.8156
20083662391820.313.31511.5
20093011831717.710.8119
20106153131932.416.52715
201112495011965.726.45525
201212295812061.529.158.527.5
201310295341954.228.15529
20148714501945.823.74322
20156294051933.121.33219
201610975652152.226.94925
20175093142025.515.729.518
20187494372135.720.83319
20199494472145.221.34520
20206283881736.922.83423
20218074172236.719.03116.5
20229945502245.225.034.521.5
202311016542250.029.739.523
Keskiarvoja kun tuijottaa, niin viime vuosinahan on nähty todella paljon ohituksia, ainakin suhteessa yleisesti "kulta-aikoina" pitämääni 90-luvun loppuun ja vuosituhannen alkuun. Nyt käytännössä 2-3 kertaa enemmän tapahtuu ohituksia kisoissa. Toki tähän vaikuttaa juuri DRS ja rengasseosten välisten erojen kasvu, jolloin perinteistä kovaa kilvanajoa ei pahemmin tapahdu, vaan siipi auki paahdetaan kuluneilla renkailla ajaneesta kaverista ohi horisonttiin. Toki myös viimeisen vuosikymmenen ajan sarjassa on ollut lähes joka kausi yksi täysin ylivoimainen talli, joka myös aiheuttaa "tylsiä ohituksia" (jos Max ei johda lähdöstä maaliin). Oman osuutensa tuo myös autojen parempi kestävyys, koska nykyään ei enää yllättäviä konerikkoja tapahdu juurikaan.

Summa summarum, omasta mielestä DRS on keinotekoinen apu/haitta, vähän samaa kategoriaa kuin nopeimmille autoille lisättävät lisäpainot, joka tekee sijoituksen puolustamisesta lähes mahdotonta, ellei itsekin satu olemaan DRS:n piirissä. Olisikin mielenkiintoista tietää, nähtäisiinkö ilman DRS:ää enemmän kovaa kilvanajoa sijoituksista, vai jonossa ajelua kun ohikaan ei pääse. Silti, menneellä kaudella Maxin takana oli useampi tasaväkinen auto kamppailemassa podiumista, joka lupaa hyvää tulevallekin kaudelle.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nyt käytännössä 2-3 kertaa enemmän tapahtuu ohituksia kisoissa. Toki tähän vaikuttaa juuri DRS ja rengasseosten välisten erojen kasvu, jolloin perinteistä kovaa kilvanajoa ei pahemmin tapahdu, vaan siipi auki paahdetaan kuluneilla renkailla ajaneesta kaverista ohi horisonttiin.
Minä olen aina ajatellut niin, että sitä ohitusten määrää tuijotetaan ihan liikaa, ja mitataan lajin kiinnostavuutta sen perusteella. Määrän sijasta oleellisempaa on ohitusten laatu ja tilanteet, jotka johtavat siihen. Olen nähnyt takavuosina kisoja, joissa oli vain muutama ohitus mutta jännitystä niin että kädet märkänä on saanut katsoa. Nykypäivän ohituksista iso osa on DRS:n avulla keskellä suoraa tehtyjä, tai sitten näitä jossa vaan jarrutetaan sisälle ja painetaan toinen leveäksi, ja sitten alkaa radiossa itkeminen, että pitäisi tulla rangaistusta. Sellaista kunnon kilvanajoa ja back-and-forth -taistelua nähdään ihan olemattoman vähän. En tosiaan viime kaudesta pysty sanomaan, kun en katsonut yhtään kisaa, mutta tämä muutaman viime kauden perusteella.

Yksi tekijä lajin tylsyyden kannalta on minusta myös se, että autot on säännöillä pakotettu niin luotettaviksi, että kisoista on sitäkin kautta hävinnyt paljon yllätyksellisyyttä ja jännitystä. Takavuosina sekin toi kisoihin reilusti lisäjännitystä, kun sai aina pää märkänä jännittää, että hajoaako se Häkkisen Mersu taas yhden kerran vai kestäisikö se nyt tällä kertaa maaliin. Tai saattoi edes toivoa, että sen kärjessä ylivoimaisessa johdossa painavan kuljettajan auto saattaisi vielä hajota ja kisa muuttua jännittäväksi. Nyt tämä momentti on käytännössä hävinnyt kisoista kun kaikki ajaa maaliin lähes poikkeuksetta.
 

iLUZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Minä olen aina ajatellut niin, että sitä ohitusten määrää tuijotetaan ihan liikaa, ja mitataan lajin kiinnostavuutta sen perusteella. Määrän sijasta oleellisempaa on ohitusten laatu ja tilanteet, jotka johtavat siihen. Olen nähnyt takavuosina kisoja, joissa oli vain muutama ohitus mutta jännitystä niin että kädet märkänä on saanut katsoa. Nykypäivän ohituksista iso osa on DRS:n avulla keskellä suoraa tehtyjä, tai sitten näitä jossa vaan jarrutetaan sisälle ja painetaan toinen leveäksi, ja sitten alkaa radiossa itkeminen, että pitäisi tulla rangaistusta. Sellaista kunnon kilvanajoa ja back-and-forth -taistelua nähdään ihan olemattoman vähän. En tosiaan viime kaudesta pysty sanomaan, kun en katsonut yhtään kisaa, mutta tämä muutaman viime kauden perusteella.

Yksi tekijä lajin tylsyyden kannalta on minusta myös se, että autot on säännöillä pakotettu niin luotettaviksi, että kisoista on sitäkin kautta hävinnyt paljon yllätyksellisyyttä ja jännitystä. Takavuosina sekin toi kisoihin reilusti lisäjännitystä, kun sai aina pää märkänä jännittää, että hajoaako se Häkkisen Mersu taas yhden kerran vai kestäisikö se nyt tällä kertaa maaliin. Tai saattoi edes toivoa, että sen kärjessä ylivoimaisessa johdossa painavan kuljettajan auto saattaisi vielä hajota ja kisa muuttua jännittäväksi. Nyt tämä momentti on käytännössä hävinnyt kisoista kun kaikki ajaa maaliin lähes poikkeuksetta.
My exact thoughts!

Kyllähän 0-0 jalkapallomatsikin voi olla viihdyttävämpi, kuin 6-0 matsi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Viimeistään tämä ratkaisee, että F1:n seuraaminen on kyllä minun osaltani lopullisesti ohi. Vuosikausia on puhuttu, että sarjassa on liian vähän talleja ja kuljettajapaikkoja, ja nyt kun USA:ssa menestynyt perinteikäs moottoriurheilunimi olisi halukas tulemaan sarjaan, sen pääsy estetään koska talli ei tuo kaupallista lisäarvoa sarjaan!

Koko sarja on nykyisellään täysi vitsi, jolla ei ole urheilun kanssa enää mitään tekemistä. Pitäkööt sarjansa, en tule katsomaan tulevallakaan kaudella yhtään kisaa!

 
Viimeksi muokattu:

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Toisihan se ainakin alkukaudelle mielenkiintoa jos Hamilton Ferrarille menisi, olisi nimittäin ihan mukava katsella miten Lewiksen kasetti kestäisi kun muurilta kysytään "plan b or d" :D Omalta osalta F1 on tulevan kauden osalta tauolla, ei vaan kiinnosta katsella Verstappenin ylivoimaa. Pyörrän päätökseni jos näyttää, että selkeä haastaja miehelle löytyy.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt jysähti! En tiedä paljonko tällaisesta ollut puhetta tosissaan viime aikoina (toki vuosia spekuloitu tällä mahdollisuudella), kun ollut itse vähän vähäisellä talvella F1-uutisten seuraaminen mutta onpahan perkele mielenkiintoinen siirto.

Ferrarilla aika selvät sävelet sitten tulevalle vuosikymmenelle lähtökohtaisesti, Hamilton pariksi vuodeksi ineen ja sitten Bearman Maranelloon. Toki paljon voi tapahtua kuten tiedetään :D Mielenkiintoista myös kenet Mercedes tuohon virpoo tilalle, Albonin osakkeet aika hyvät tällä hetkellä mutta enpä tiedä. Gasly?
 
Viimeksi muokattu:

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Nyt on Skysportsilla jo varmana.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Jos ja kun tuo nyt tuosta on varmaa, on muuten isoin keskari, mitä Toto on elämänsä aikana joutunut tuijottamaan.

Kaikki ne puheet perheestä, sitoutuneisuudesta ja uskosta parempaan huomiseen suoraan sukkana roskiin. Täysi epäluottamus siihen, että taannoinen dynastia kääntää kelkkansa. Ja vielä Ferrarille kaikista tiimeistä. Ottamatta nyt mitään pois siitä Fioranon tarunhohtoisesta vetovoimasta, niin kyllähän italiaanot ovat tässä hakeneet hommaa aika pahasti jo vuosia.

Kiva nyt sitten Toton lähteä rakentamaan tiimiä Russelin taakse, kun on ääneen puhunut, että Hamiltonille halutaan pelata kahdeksas mestaruus.

Harvoin näin isoja jytkyjä tulee noissa piireissä, vaikkakin on osattu spekuloida (tosin mitäpä ei).
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Hauska kyllä nähä Toton haastattelut kun joutuukin nyt puhumaan suurimman kultapoikansa sijasta Russellin menestymisestä, jolla ei aikaisemmin ole ollut mitään merkitystä hänelle. Alex Albon varmaan myhäilee kotonaan aika maireasti...
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Koko sarja on nykyisellään täysi vitsi, jolla ei ole urheilun kanssa enää mitään tekemistä. Pitäkööt sarjansa, en tule katsomaan tulevallakaan kaudella yhtään kisaa!
Mua kyllä jaksaa ihmetyttää miten tämä Andrettin sulkeminen pois toistaiseksi tulee jotenkin suurena yllätyksenä. Olivat siis tähtäämässä mukaan jo 2025 kaudelle ja vaikka auton kehitystyö olikin täydessä vauhdissa sekä henkilöstöä haalittu, niin takamatka muihin talleihin on silti todella iso. Mitä lisäarvoa joku peräjoukoissa ajeleva Andretti tuo sarjalle?

Jostainhan heidänkin toki pitää aloittaa ja ilmeisesti tuo toinen vuosi eli 2028 on täysin mahdollinen edelleen sarjaan liittymisen kannalta. Silloin olisivat kaiketi GM:n kanssa kimpassa, kun taas nyt joutuisivat vuokraamaan myllyn Renaultilta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllähän tuo takavuosina on jo nähty, että isollakin budjetilla ja isoilla resursseilla mukaan tuleva talli ei saa rakennettua menestyvää tallia yhdessä, kahdessa eikä kolmessakaan vuodessa. Jos suunnitelma on se, että 2028 alkaisi Andrettin ja GM:n yhteistyö, niin kyllä he nyt olisivat siinä vaiheessa huomattavasti valmiimpia menestymään kun olisivat jo jokusen kauden ehtineet "harjoitella" vaikka siellä häntäjoukoissakin. Vaikka GM ihan varmasti mukaan lähtiessään laittaisi isosti paukkuja toimintaan, niin jos lähdetään liikkeelle ihan uudella tallilla ja ihan uudella voimayksiköllä, ensimmäiset kaudet mennee joka tapauksessa harjoitteluksi.

Ja ihan lähtökohtaisesti jo vierastan sitä ajatusta, että sarjasta on tullut tuollainen isojen ja rikkaiden salaseura, johon ei päästetä enää ketään mukaan jos ei ole riittävän kallis kello ranteessa ja mittatilauspuku päällä. F1:ssä on läpi sen koko historian ollut mukana pieniä talleja, osa on ollut ihan vitsejä, osa on ollut nopeita tähdenlentoja, osa on jäänyt pitkäksi aikaa häntäpäähän, osa onnistunut nousemaan sieltä huipulle. Kuten sanoit, niin jostakin pitää aloittaa ja jos se aloitus torpataan heti lähtökohtaisesti ajatuksella että et tuo riittävästi lisäarvoa, niin jotain on minusta pahasti pielessä. Peräjoukoissakin ajava talli tuo sillä tavalla lisäarvoa, että se saattaa tarjota jollekin kuljettajalle mahdollisuuden päästä ykkösiin ja näyttää kyntensä. Se tarjoaa kaksi kuljettajanpaikkaa, joita on jo nykyisellään minusta liian vähän. Ja se tarjoaa myös mahdollisuuksia yllätyksiin ja sitä kautta unohtumattomiin hetkiin, kun tuollainen häntäpään talli joskus yllättäen kokeekin jonkun menestyksen hetken. Muistan esim. takavuosina, miten tuntui aina hienolta kun joku Minardi pääsikin yllättäen pisteille ja koko tallin henkilökunta juhli raivokkaasti varikkosuoralla kuin olisivat voittaneet juuri mestaruuden.

Mutta eihän tuollaisia hetkiä enää tämän päivän F1:ssä arvosteta. Pääasia että ulkokuori kiiltää ja lompakot pullistelee rahaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös