Onkohan Audilla kiinnostusta?
Onkohan Audilla kiinnostusta?
Pari päivää sitten törmäsin vastaavaan huhuun ja tulisi ilmeisesti korvaamaan Barcelonan kisaa? Harmi, että klassikkoratoja kokoaika enemmän ja enemmän siirretään hajuttomiin ja mauttomiin katuränneihin. Eiköhän se Spa:n skabakin kohta vaihdeta johonkin diktaattorin hallinnoiman maan pääkaupunkiin.Ilta-sanomissa juttua, että 2026 sarjaan tulee Madridin kisa, uudella radalla, joka on yhdistelmä katurataa ja kilparataa.
Eihän noita katuratapaskoja vielä paljoa ollutkaan...
Jenkeissäkin voisi Vegasin tilalle tehdä paluun Indianapolikseen. Siisti rata jne. No kaippa jengi sit tykkää ku ajetaan muurien välissä peräkkäin
Vaikka yleisesti olen samaa mieltä siitä, että klassisia ratoja ei tulisi korvata uusilla katurataränneillä, en osaa olla Barcelonan korvaamisesta pahoillani. Kalenterin tylsin ja tapahtumaköyhin kisa perinteisistä moottoriradoista. Testiajojen vuoksi rata tunnetaan niin perinpohjin ettei tuolla mitään yllättävää tapahdu.Pari päivää sitten törmäsin vastaavaan huhuun ja tulisi ilmeisesti korvaamaan Barcelonan kisaa? Harmi, että klassikkoratoja kokoaika enemmän ja enemmän siirretään hajuttomiin ja mauttomiin katuränneihin. Eiköhän se Spa:n skabakin kohta vaihdeta johonkin diktaattorin hallinnoiman maan pääkaupunkiin.
Varmaan show'n, yleisön (lue rahan) kannalta parempia kuin jossakin Iivantiirassa olevat moottoriradat. Monihan näistä perinteisistä moottoriradoista on todella huonojen kulkuyhteyksien päässä, niiden ympäristössä saattaa olla hyvin puutteellinen majoituskapasiteetti ja ne ei ole siksi bisneksen kannalta siksi niin helppoja kuin suurkaupunkien keskellä sijaitsevat katuradat. Onhan se joku räppäri tai muu pintaliitojulkimo paljon helpompi saada esim. Las Vegasin GP:hen paikalle kuin rypemään jonnekin Silverstonen mutaan keskelle englantilaista maaseutua.En tajua mikä pakkomielle näihin katuratoihin on, kun kukaan ei tunnu niistä välittävän, mutta jatkuvasti lisätään.
En tajua mikä pakkomielle näihin katuratoihin on, kun kukaan ei tunnu niistä välittävän, mutta jatkuvasti lisätään.
Viime kausi oli ensimmäinen sitten vuoden 1989 tai 1990, etten katsonut yhtäkään kilpailua. Enkä juuri seurannut muutenkaan kuin satunnaisesti lehtijuttujen otsikoista. Tuskin tulee tulevallakaan kaudella katseltua sen enempää, ei vaan enää kiinnosta. Laji on unohtanut fanit kokonaan ja menee niin kaupallisuuden ehdoilla, että minä keksin itselleni parenpaakin viihdettä.Siitä huolimatta olen todennäköisesti aina telkkarin edessä kun kisataan, toiveikkaana.
Kisoja on kyllä liikaa, siitä olen täysin samaa mieltä. Myös sääntöjen ja rangaistusten kanssa on ollut epäselvyyksiä, joka pahimmillaan on johtanut kymmeniin ratarajarikkomuksiin yms, ihan vaan koska nopeampaa on ajaa hieman rajojen yli kuin pysyä sisällä.Kisoja on yksinkertaisesti liikaa, että jaksaisi katsoa koko kautta, ja yksittäisten kisojen katsomisessakaan ei oikein ole pointtia kun valtaosa kauden kilpailuista on viime vuosina ollut joko kuolettavan tylsiä ja/tai täynnä sääntöjen ja erilaisten rangaistusten kanssa vatkaamista.
Season | Overtakes | Overtakes on TV | No. of Races | Average | Average on TV | Median | Median on TV |
1984 | 781 | 113 | 16 | 48.8 | 7.1 | 50 | 5.5 |
1985 | 742 | 102 | 16 | 46.4 | 6.4 | 48 | 6 |
1986 | 658 | 107 | 16 | 41.1 | 6.7 | 35 | 6 |
1987 | 592 | 97 | 16 | 37.0 | 6.1 | 37 | 5 |
1988 | 531 | 108 | 16 | 33.2 | 6.8 | 34 | 6.5 |
1989 | 567 | 88 | 16 | 35.4 | 5.5 | 33 | 5 |
1990 | 544 | 109 | 16 | 34.0 | 6.8 | 32 | 6 |
1991 | 518 | 92 | 16 | 32.4 | 5.8 | 31 | 6.5 |
1992 | 426 | 73 | 16 | 26.6 | 4.6 | 22 | 2 |
1993 | 434 | 92 | 16 | 27.1 | 5.8 | 28 | 6 |
1994 | 287 | 44 | 16 | 17.9 | 2.8 | 15.5 | 2.5 |
1995 | 345 | 59 | 17 | 20.3 | 3.5 | 19 | 3 |
1996 | 212 | 53 | 16 | 13.3 | 3.3 | 10.5 | 3 |
1997 | 334 | 95 | 17 | 19.6 | 5.6 | 16 | 4 |
1998 | 217 | 57 | 16 | 13.6 | 3.6 | 11.5 | 3 |
1999 | 298 | 104 | 16 | 18.6 | 6.5 | 16 | 5.5 |
2000 | 350 | 118 | 17 | 20.6 | 6.9 | 19 | 7 |
2001 | 277 | 89 | 17 | 16.3 | 5.2 | 12 | 4 |
2002 | 274 | 78 | 17 | 16.1 | 4.6 | 16 | 4 |
2003 | 357 | 146 | 16 | 22.3 | 9.1 | 16.5 | 6.5 |
2004 | 375 | 145 | 18 | 20.8 | 8.1 | 19 | 9.5 |
2005 | 246 | 101 | 19 | 12.9 | 5.3 | 11 | 5 |
2006 | 345 | 154 | 18 | 19.2 | 8.6 | 14.5 | 5.5 |
2007 | 376 | 183 | 17 | 22.1 | 10.8 | 15 | 6 |
2008 | 366 | 239 | 18 | 20.3 | 13.3 | 15 | 11.5 |
2009 | 301 | 183 | 17 | 17.7 | 10.8 | 11 | 9 |
2010 | 615 | 313 | 19 | 32.4 | 16.5 | 27 | 15 |
2011 | 1249 | 501 | 19 | 65.7 | 26.4 | 55 | 25 |
2012 | 1229 | 581 | 20 | 61.5 | 29.1 | 58.5 | 27.5 |
2013 | 1029 | 534 | 19 | 54.2 | 28.1 | 55 | 29 |
2014 | 871 | 450 | 19 | 45.8 | 23.7 | 43 | 22 |
2015 | 629 | 405 | 19 | 33.1 | 21.3 | 32 | 19 |
2016 | 1097 | 565 | 21 | 52.2 | 26.9 | 49 | 25 |
2017 | 509 | 314 | 20 | 25.5 | 15.7 | 29.5 | 18 |
2018 | 749 | 437 | 21 | 35.7 | 20.8 | 33 | 19 |
2019 | 949 | 447 | 21 | 45.2 | 21.3 | 45 | 20 |
2020 | 628 | 388 | 17 | 36.9 | 22.8 | 34 | 23 |
2021 | 807 | 417 | 22 | 36.7 | 19.0 | 31 | 16.5 |
2022 | 994 | 550 | 22 | 45.2 | 25.0 | 34.5 | 21.5 |
2023 | 1101 | 654 | 22 | 50.0 | 29.7 | 39.5 | 23 |
Minä olen aina ajatellut niin, että sitä ohitusten määrää tuijotetaan ihan liikaa, ja mitataan lajin kiinnostavuutta sen perusteella. Määrän sijasta oleellisempaa on ohitusten laatu ja tilanteet, jotka johtavat siihen. Olen nähnyt takavuosina kisoja, joissa oli vain muutama ohitus mutta jännitystä niin että kädet märkänä on saanut katsoa. Nykypäivän ohituksista iso osa on DRS:n avulla keskellä suoraa tehtyjä, tai sitten näitä jossa vaan jarrutetaan sisälle ja painetaan toinen leveäksi, ja sitten alkaa radiossa itkeminen, että pitäisi tulla rangaistusta. Sellaista kunnon kilvanajoa ja back-and-forth -taistelua nähdään ihan olemattoman vähän. En tosiaan viime kaudesta pysty sanomaan, kun en katsonut yhtään kisaa, mutta tämä muutaman viime kauden perusteella.Nyt käytännössä 2-3 kertaa enemmän tapahtuu ohituksia kisoissa. Toki tähän vaikuttaa juuri DRS ja rengasseosten välisten erojen kasvu, jolloin perinteistä kovaa kilvanajoa ei pahemmin tapahdu, vaan siipi auki paahdetaan kuluneilla renkailla ajaneesta kaverista ohi horisonttiin.
My exact thoughts!Minä olen aina ajatellut niin, että sitä ohitusten määrää tuijotetaan ihan liikaa, ja mitataan lajin kiinnostavuutta sen perusteella. Määrän sijasta oleellisempaa on ohitusten laatu ja tilanteet, jotka johtavat siihen. Olen nähnyt takavuosina kisoja, joissa oli vain muutama ohitus mutta jännitystä niin että kädet märkänä on saanut katsoa. Nykypäivän ohituksista iso osa on DRS:n avulla keskellä suoraa tehtyjä, tai sitten näitä jossa vaan jarrutetaan sisälle ja painetaan toinen leveäksi, ja sitten alkaa radiossa itkeminen, että pitäisi tulla rangaistusta. Sellaista kunnon kilvanajoa ja back-and-forth -taistelua nähdään ihan olemattoman vähän. En tosiaan viime kaudesta pysty sanomaan, kun en katsonut yhtään kisaa, mutta tämä muutaman viime kauden perusteella.
Yksi tekijä lajin tylsyyden kannalta on minusta myös se, että autot on säännöillä pakotettu niin luotettaviksi, että kisoista on sitäkin kautta hävinnyt paljon yllätyksellisyyttä ja jännitystä. Takavuosina sekin toi kisoihin reilusti lisäjännitystä, kun sai aina pää märkänä jännittää, että hajoaako se Häkkisen Mersu taas yhden kerran vai kestäisikö se nyt tällä kertaa maaliin. Tai saattoi edes toivoa, että sen kärjessä ylivoimaisessa johdossa painavan kuljettajan auto saattaisi vielä hajota ja kisa muuttua jännittäväksi. Nyt tämä momentti on käytännössä hävinnyt kisoista kun kaikki ajaa maaliin lähes poikkeuksetta.
Mua kyllä jaksaa ihmetyttää miten tämä Andrettin sulkeminen pois toistaiseksi tulee jotenkin suurena yllätyksenä. Olivat siis tähtäämässä mukaan jo 2025 kaudelle ja vaikka auton kehitystyö olikin täydessä vauhdissa sekä henkilöstöä haalittu, niin takamatka muihin talleihin on silti todella iso. Mitä lisäarvoa joku peräjoukoissa ajeleva Andretti tuo sarjalle?Koko sarja on nykyisellään täysi vitsi, jolla ei ole urheilun kanssa enää mitään tekemistä. Pitäkööt sarjansa, en tule katsomaan tulevallakaan kaudella yhtään kisaa!