Mua kyllä jaksaa ihmetyttää miten tämä Andrettin sulkeminen pois toistaiseksi tulee jotenkin suurena yllätyksenä. Olivat siis tähtäämässä mukaan jo 2025 kaudelle ja vaikka auton kehitystyö olikin täydessä vauhdissa sekä henkilöstöä haalittu, niin takamatka muihin talleihin on silti todella iso. Mitä lisäarvoa joku peräjoukoissa ajeleva Andretti tuo sarjalle?
Jostainhan heidänkin toki pitää aloittaa ja ilmeisesti tuo toinen vuosi eli 2028 on täysin mahdollinen edelleen sarjaan liittymisen kannalta. Silloin olisivat kaiketi GM:n kanssa kimpassa, kun taas nyt joutuisivat vuokraamaan myllyn Renaultilta.
Itse ymmärrän kyllä periaatteessa muiden tallien näkökulman. Ovat laskeneet, että kun tulisi uusi talli jakamaan kakkua, pitäisi tuon tallin kyetä myös kasvattamaan sitä tarpeeksi, jotta tuo kompensoituisi. Ilmeisesti laskelmien mukaan tuo kompensoituminen tapahtuisi vasta siinä vaiheessa, kun GM olisi mukana.
Joka tapauksessa minun mielestäni päätös on silti väärä. Ensinnäkin formuloissa on nähty halki vuosien useita ajanjaksoja kun ruudukossa on ollut yli 20 autoa, eikä heikompi suorituskyky ole tähän asti määräänsä enempää haitannut. Lisäksi esimerkiksi sellaiset suurtallitkin kuten Super Aguri ja Minardi olivat kuitenkin talleja joiden autoilla on ajettu pisteille, mikä taas tuottaa hienoja tarinoita.
F1-historia tuntee totta kai myös vastakkaisia esimerkkejä uusista talleista, jotka ovat tulleet, olleet hännän huippuunsa, ja hävinneet. Tälläisten seulomisessa ei tietenkään ole mitään pahaa, mutta kovin moni asia ei tässä kohtaa viittaa tälläiseen Andrettin kohdalla. Lisäksi kulukatto ja tuulitunneli rajoitukset varmasti jossain vaiheessa auttamaan suorituskyvyn saavuttamisessa. Lisäksi jos puhutaan tallien suorituskyvystä, ja siitä tuoko se sarjalle mitään, tuleeko formuloihin myös joku pudotussysteemi? Mitähän esimerkiksi muutaman kauden takainen Venäjän lipun väreihin maalattu Haas-talli toi sarjalle ollessaan samalla ruudukon toiseksi huonoin auto? Wiliammsia voi sentään puolustaa perinteillä.
Ja ei en olisi itse potkimassa yhtään tallia pois sarjasta, vaan halusin kyseenalaistaa tuota perustetta. Jos itse saisin päättää, kaikille suhteellisen uskottaville talliprojekteille pitäisi minun mielestäni tarjota mahdollisuus kokeilla siipiään formuloissa, mutta toki osallistuminen voisi vaatia jonkinlaisen kynnysrahan, mikä karsisi kaikkein pahimmat helppoheikit pois. Joka tapauksessa nyt tämä näyttää, siltä kun kilpa-autoilun kuninkuusluokassa pelättäisiin kilpailua, tulee melkein mieleen näistä perusteluista eräs kotimainen jääkiekon ammattilaissarja