Kyllähän tuo takavuosina on jo nähty, että isollakin budjetilla ja isoilla resursseilla mukaan tuleva talli ei saa rakennettua menestyvää tallia yhdessä, kahdessa eikä kolmessakaan vuodessa. Jos suunnitelma on se, että 2028 alkaisi Andrettin ja GM:n yhteistyö, niin kyllä he nyt olisivat siinä vaiheessa huomattavasti valmiimpia menestymään kun olisivat jo jokusen kauden ehtineet "harjoitella" vaikka siellä häntäjoukoissakin. Vaikka GM ihan varmasti mukaan lähtiessään laittaisi isosti paukkuja toimintaan, niin jos lähdetään liikkeelle ihan uudella tallilla ja ihan uudella voimayksiköllä, ensimmäiset kaudet mennee joka tapauksessa harjoitteluksi.
Ja ihan lähtökohtaisesti jo vierastan sitä ajatusta, että sarjasta on tullut tuollainen isojen ja rikkaiden salaseura, johon ei päästetä enää ketään mukaan jos ei ole riittävän kallis kello ranteessa ja mittatilauspuku päällä. F1:ssä on läpi sen koko historian ollut mukana pieniä talleja, osa on ollut ihan vitsejä, osa on ollut nopeita tähdenlentoja, osa on jäänyt pitkäksi aikaa häntäpäähän, osa onnistunut nousemaan sieltä huipulle. Kuten sanoit, niin jostakin pitää aloittaa ja jos se aloitus torpataan heti lähtökohtaisesti ajatuksella että et tuo riittävästi lisäarvoa, niin jotain on minusta pahasti pielessä. Peräjoukoissakin ajava talli tuo sillä tavalla lisäarvoa, että se saattaa tarjota jollekin kuljettajalle mahdollisuuden päästä ykkösiin ja näyttää kyntensä. Se tarjoaa kaksi kuljettajanpaikkaa, joita on jo nykyisellään minusta liian vähän. Ja se tarjoaa myös mahdollisuuksia yllätyksiin ja sitä kautta unohtumattomiin hetkiin, kun tuollainen häntäpään talli joskus yllättäen kokeekin jonkun menestyksen hetken. Muistan esim. takavuosina, miten tuntui aina hienolta kun joku Minardi pääsikin yllättäen pisteille ja koko tallin henkilökunta juhli raivokkaasti varikkosuoralla kuin olisivat voittaneet juuri mestaruuden.
Mutta eihän tuollaisia hetkiä enää tämän päivän F1:ssä arvosteta. Pääasia että ulkokuori kiiltää ja lompakot pullistelee rahaa.
Ja ihan lähtökohtaisesti jo vierastan sitä ajatusta, että sarjasta on tullut tuollainen isojen ja rikkaiden salaseura, johon ei päästetä enää ketään mukaan jos ei ole riittävän kallis kello ranteessa ja mittatilauspuku päällä. F1:ssä on läpi sen koko historian ollut mukana pieniä talleja, osa on ollut ihan vitsejä, osa on ollut nopeita tähdenlentoja, osa on jäänyt pitkäksi aikaa häntäpäähän, osa onnistunut nousemaan sieltä huipulle. Kuten sanoit, niin jostakin pitää aloittaa ja jos se aloitus torpataan heti lähtökohtaisesti ajatuksella että et tuo riittävästi lisäarvoa, niin jotain on minusta pahasti pielessä. Peräjoukoissakin ajava talli tuo sillä tavalla lisäarvoa, että se saattaa tarjota jollekin kuljettajalle mahdollisuuden päästä ykkösiin ja näyttää kyntensä. Se tarjoaa kaksi kuljettajanpaikkaa, joita on jo nykyisellään minusta liian vähän. Ja se tarjoaa myös mahdollisuuksia yllätyksiin ja sitä kautta unohtumattomiin hetkiin, kun tuollainen häntäpään talli joskus yllättäen kokeekin jonkun menestyksen hetken. Muistan esim. takavuosina, miten tuntui aina hienolta kun joku Minardi pääsikin yllättäen pisteille ja koko tallin henkilökunta juhli raivokkaasti varikkosuoralla kuin olisivat voittaneet juuri mestaruuden.
Mutta eihän tuollaisia hetkiä enää tämän päivän F1:ssä arvosteta. Pääasia että ulkokuori kiiltää ja lompakot pullistelee rahaa.