Kävin
wikpediasta lukemassa hieman kauden 2014 uudistuksista. Ensi kaudeksi tulossa mielenkiintoisia uudistuksia:
-2,4L:n V8:sta luopuminen ja siirtyminen 1,6L:n turboahdettuihin moottoreihin. Kierrokset rajoitettu 15.000rpm:ään. Moottorin pitää kestää 4000km edellisen 2000km sijaan.
-KERS häviää ja tilalle tulee TERS. KERS antoi kierrokselle 80HP:ta 6 sekunnin ajan, kun taas TERS antaa 161HP:ta 33 sekuntia per kierros.
-Turvallisuutta parannetaan madaltamalla auton nokkaa. Se ei saa olla korkeamalla kuin 185mm.
-Polttoainetta tulee tankkiin maksimissaan 100L, 30% vähemmän kuin nykyisellä kaudella.
-Pakoputket eivät saa osoittaa ylöspäin, jotta takasiivelle ei saada niin paljon downforcea kuin nykyisellään.
Toki sääntöjä tulee vielä lisää, mutta onhan tuossakin jo aika paljon muutoksia tämän päivän formuloihin. Saattaa voimasuhteet muuttua huomattavasti. Oliko jotain kulukattojakin suunniteltu?
Lisäksi kisakalenteri muuttuu jonkin verran. Saksassa Nürburgringin on taas vuoro antaa tilaa Hockenheimille. Myös Espaniassa Katalonian osakilpailu vaihtuu Valenciaan. Uutena tulee New Jersey ja Sochi. Japanin osakilpailua ei vielä listassa näkynyt. Bernie neuvottelee Mexicon paluusta ja onpa jotain puhetta ollut Thaimaankin kisasta.
Tiedän, aloin itsekin ihmettelemään, miksi näin alkukautena aloin edes kaivamaan tietoja. Taidan olla hullu.