Minä olen seurannut Formula1-sarjaa aktiivisesti ja säännöllisesti vuodesta 1991. Muutamia kisoja toki on jäänyt väliin, varsinkin viime vuosina kun kisojen määrä on koko ajan lisääntynyt, mutta suurimman osan kisoista olen katsonut suorana ja seurannut muutenkin hyvin aktiivisesti. F1 on ollut viimeisiä huippu-urheilun sarjoja tai kilpailuita, joita olen vielä ylipäänsä seurannut, koska huippu-urheilun läpimätä maailma korruptoituneine liittoineen on vuosi vuodelta alkanut kuvottamaan enemmän, ja sen seurauksena olen jättänyt lajin toisensa jälkeen vähemmälle seuraamiselle tai kokonaan pois. Nyt on tässä kauden 2023 kynnyksellä sellainen olo, että F1:stä tulee seuraava.
Kyseessä ei varsinaisesti mikään yksittäinen juttu, joka olisi katkaissut kamelin selän, vaan ehkä enemmänkin monien asioiden kasaantuminen. Lajia on viety minusta jo pitkään väärään suuntaan ja vaikka välillä on tehty jotain pieniä korjausliikkeitä oikeaankin suuntaan, niin kokonaisuutena ollaan edelleen ihan väärässä suunnassa ja lajin viihdearvo ja urheilullisuus ovat heikentyneet. Minua on lisäksi kuvottanut jo pitkään tämä kaksinaamaisuus lajin ympärillä, että toisaalta hoetaan "We race as one" -mantraa ja järjestetään komeita polvistumisnäytöksiä kisojen alla, mutta sitten myönnetään koko ajan uusia kisoja lähi-idän diktatuureihin joissa esim. seksuaalivähemmistöillä ei ole mitään oikeuksia ja joissa ihmisoikeusasiat on muutenkin aivan retuperällä. Ja nyt FIA:n arabipuheenjohtaja vielä päätti tälle kaudelle kieltää F1-väeltä poliittisten kannanottojen tekemisen kisaviikonloppujen aikana ja muissa virallisissa yhteyksissä. Viime kaudella peruttiin Venäjän kisa perusteella, että "kisoja ei voida järjestää sotaa käyvissä maissa" (mikä nyt olikin ihan oikein), mutta samalla muutamaa viikkoa myöhemmin ajetaan kisa jossa ohjukset räjähtelee muutaman kilometrin päässä radasta sessioiden aikana. Ja ajetaan tänäkin vuonna.
Minua ärsyttää myös se, kuinka tallit ovat saaneet tai ottaneet liikaa valtaa sarjassa. Tästä räikeimpänä esimerkkinä on se, että vaikka sarjaan olisi halukkaita uusia tulijoita, niin tallit eivät halua sarjaan lisää kakun jakajia vaan pyrkivät estämään mm. Andrettin pääsyn mukaan. Kun yksi sarjan ongelmista on vuosia ollut vähäinen autojen/tallien määrä, jolloin esim. uusien kuljettajien on todella vaikea lyödä itseään läpi, niin on suorastaan fanien päälle kusemista estää uusien tallien mukaan tulo vain omaa dollaripottia suojellakseen.
Nämä on tosiaan vaan osa syistä. Viime aikoina alkanut tuntumaan, että lajissa ja sarjassa on enemmän asioita jotka ärsyttää ja tökkii, kuin joista saa jotain iloa, niin ehkä on parempi laittaa tämäkin laji "naulaan" ja keskittyä seuraamaan muuta. Se hyvä puoli tässä on ollut, kun on näitä huippu-urheilulajeja jättänyt pois seuraamislistaltaan niin olen alkanut seuraamaan paljon enemmän ihan ruohonjuuritason urheilua, esim. paikallistasolla. Ei ole välttämättä niin laadukasta seurattavaa ja glamouria on vähemmän, mutta ainakin pienemmässä mittakaavassa kyseessä on vielä ihan rehellinen urheilu, eikä kaupallisuuden alttarille uhrattu muka-urheilu, kuten aika moni huippu-urheilulaji alkaa jo olla.