Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 843
  • 2 264

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Näkeekö noista Taposen kisoista mistään koosteita?
Edellisellä sivulla mainittiin UAE Formula 4 Championship, jossa ainakin tallenne ensimmäisestä kisasta.

Kolmas kisa ajettiin juuri päätökseen ja viimeisillä kierroksilla olisi saattanut tulla hyvää säpinää, kunnes turva-auto, jonka perässä köröteltiin maaliin.
2.

Edit. Lisäksi tilaukseen F4 UAE Youtube-kanava.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Jaahas, ruosteen kemiallinen merkki pyrkii formuloihin

Tarkoittaakohan tämä sitten sitä, että M Sportin olisi suotavaa saada vähintäänkin rallipuumien ohjaustehostimet kestämään, jos haluavat vielä jatkossa saada edes jotain rahaa Fordilta

Edit: on myös todettava, että tämä amerikkalaisten autonvalmistajien lisääntynyt kiinnostus on jännä ilmiö, ja kertonee siitä, että Liberty Median tekemät uudistukset sarjaan ovat toimineet ainakin Yhdysvalloissa, vaikka näin omasta näkökulmasta katsottuna en olekaan kaikista viime vuosien muutoksista kauheasti pitänyt
 
Viimeksi muokattu:

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Taponen otti juuri uransa ensimmäisen F-luokan voiton Kuwaitissa! Todella nousujohteista ajoa, ja on näyttänyt että pystyy ajamaan kypsän kylmäpäisesti. Seuraava Ferrarin kuljettajien F1 mestari?
Hyvin on Taponen muutenkin ajanut tuolla arabiturneella. Rookieykkönen ja on ottanut vanhemmasta akatemiakollega Whartonista niskalenkin! :) Keväällä sitten Preman kanssa Italiassa ja siellä onnistuminen, niin saa Viaplaylla lisää väriä F3:een parin vuoden sisään, kun Alatalokin putosi rahoituksen takia.

Edit: Oli muuten nätti ohitus vielä voitosta!

Tarkoittaakohan tämä sitten sitä, että M Sportin olisi suotavaa saada vähintäänkin rallipuumien ohjaustehostimet kestämään, jos haluavat vielä jatkossa saada edes jotain rahaa Fordilta

Edit: on myös todettava, että tämä amerikkalaisten autonvalmistajien lisääntynyt kiinnostus on jännä ilmiö, ja kertonee siitä, että Liberty Median tekemät uudistukset sarjaan ovat toimineet ainakin Yhdysvalloissa, vaikka näin omasta näkökulmasta katsottuna en olekaan kaikista viime vuosien muutoksista kauheasti pitänyt

Huhut ovat nyt olleet hyvässä vauhdissa tuon Fordin kanssa. Hyvä sisänsä, kun Porschen suunnitelmat meni plörinäksi. Tämä valmistajien kysyntä on aivan loistavaa. Tiukka pohdinta onkin, että tullaanko sarjaan Fordin vai Cossun kutosella.
 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taponen otti juuri uransa ensimmäisen F-luokan voiton Kuwaitissa! Todella nousujohteista ajoa, ja on näyttänyt että pystyy ajamaan kypsän kylmäpäisesti. Seuraava Ferrarin kuljettajien F1 mestari?
Huomattavasti lupaavammalta näyttää Taposen meno verrattuna muihin suomalaisiin, ketkä lähiaikoina ovat pikkuformuloissa ajelleet. Wharton kuuluu myös Ferrarin akatemiaan ja hänen lyömisensä olisi kova juttu, etenkin kun Taponen on rookiekuljettaja ja Wharton ajelee jo toista kauttaan F4-luokkaa. Joka tapauksessa Taponen on ollut tähän mennessä kärkikastissa lähes joka kisassa ja nyt tuli voittokin tilille. Tänään vielä yksi kisa, toivottavasti siinäkin onnistuu. Taposen itsensä mukaan Italian F4-sarjassa oli alunperin tavoite menestyä, tämä lähi-idän sarja oli totuttelua formulaan. Hyvin näyttää sujuvan. Ykkösiin on vielä pitkä matka, mutta ainakin alkutaival on ollut lupauksia herättävä tähän mennessä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tiukka pohdinta onkin, että tullaanko sarjaan Fordin vai Cossun kutosella.

Tuskin kovin tiukka, sillä Cosworth ei ole kuulunut Fordille vuosiin, vaan on nykyään osa saksalaista Mahle Groupia.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Huomattavasti lupaavammalta näyttää Taposen meno verrattuna muihin suomalaisiin, ketkä lähiaikoina ovat pikkuformuloissa ajelleet. Wharton kuuluu myös Ferrarin akatemiaan ja hänen lyömisensä olisi kova juttu, etenkin kun Taponen on rookiekuljettaja ja Wharton ajelee jo toista kauttaan F4-luokkaa. Joka tapauksessa Taponen on ollut tähän mennessä kärkikastissa lähes joka kisassa ja nyt tuli voittokin tilille. Tänään vielä yksi kisa, toivottavasti siinäkin onnistuu. Taposen itsensä mukaan Italian F4-sarjassa oli alunperin tavoite menestyä, tämä lähi-idän sarja oli totuttelua formulaan. Hyvin näyttää sujuvan. Ykkösiin on vielä pitkä matka, mutta ainakin alkutaival on ollut lupauksia herättävä tähän mennessä.
Melkein tärkein linkki ykkösiin oli tuo FDA:han pääseminen. Viime kaudella jo hieman hieroin silmiä, kun Tuukka jätettiin kalkkiviivoille melko kovan meriittilistan kanssa. Ei siinä etteikö Camara ja Bearman olisi kovia tekijöitä. Viime kaudella Bearman oli oikeasti hyvä kolmosissa ja löi ajoi isossa kuvassa paremmin kuin esimerkiksi pitkän linjan kolmoslainen Leclerc. Nythän koko Preman kööri on F2:ssa, mutta uskon että tällä kaudella Bearman on jälleen paras noista - jäi kuitenkin ainoana Preman kuljettajaksi.

Tuskin kovin tiukka, sillä Cosworth ei ole kuulunut Fordille vuosiin, vaan on nykyään osa saksalaista Mahle Groupia.
No tämä jännärihän sai nopean lopun. Ei siinä onhan Ford omallakin logolla moottoreita pitkään toimittanut sarjaan ennen. :)
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Nyt jo Reuterskin kertoo, että Ford tulee tekemään diilin Red Bullin kanssa ja tämä sopii varsin hyvin siihen, että auto (tai sen väritys) paljastetaan tänään New Yorkissa. Joku F1-toimittaja tiesi jo aiemmin kertoa, että Fordilta on menossa porukkaa tuonne tilaisuuteen.

Aikamoinen myllerrys tullaan näkemään moottorinvalmistajissa. F1 on myös aloittanut uusien tallien hakuprosessin, joten eiköhän sieltä Andretti tule Cadillacin kanssa tai ilman sekä Porsche jonkunlaisella virityksellä. Ilmeisesti Hyundai on myös ollut jossain huhuissa Cyril Abiteboulin takia, eikä tämä varsinaisesti kieltänytkään F1-huhuja.

Joka tapauksessa todella positiivinen muutos Ecclestonen sikariklubiaikoihin. F1-sarjan näkyvyys on lisääntynyt kaikkialla ja uudet autonvalmistajat haluavat osansa siitä. Toki kisakalenteri tulee jatkossa suuntautumaan yhä enemmän akselille USA/Lähi-itä, koska raha määrää. Euroopan kisoista ainoastaan Silverstone on sellainen, jolle voi ennustaa pitkää tulevaisuutta.

Se olisi kiva tietää miten tuo Barcelonan kisa pysyy kalenterissa vuodesta toiseen. Aivan helvetin tylsä rataprofiili ja yleensä siellä nähdään myös ylivoimaisesti tylsimmät kisat. Saman profiilin Hungaroringillä sentään nähdään välillä kunnon sateita tai muita luonnonilmiöitä, mutta Barcelonassa varmaan viimeksi joskus vuonna 1996. Se nyt on sentään positiivista, että Barcelonan kisajärjestäjät olisivat poistamassa tuota viimeisen sektorin shikaania tälle vuodelle.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
F1 varmisti somekanavillaan Fordin paluun! Mahtavaa!

Aikamoinen myllerrys tullaan näkemään moottorinvalmistajissa. F1 on myös aloittanut uusien tallien hakuprosessin, joten eiköhän sieltä Andretti tule Cadillacin kanssa tai ilman sekä Porsche jonkunlaisella virityksellä. Ilmeisesti Hyundai on myös ollut jossain huhuissa Cyril Abiteboulin takia, eikä tämä varsinaisesti kieltänytkään F1-huhuja.

Joka tapauksessa todella positiivinen muutos Ecclestonen sikariklubiaikoihin. F1-sarjan näkyvyys on lisääntynyt kaikkialla ja uudet autonvalmistajat haluavat osansa siitä. Toki kisakalenteri tulee jatkossa suuntautumaan yhä enemmän akselille USA/Lähi-itä, koska raha määrää. Euroopan kisoista ainoastaan Silverstone on sellainen, jolle voi ennustaa pitkää tulevaisuutta.

Se olisi kiva tietää miten tuo Barcelonan kisa pysyy kalenterissa vuodesta toiseen. Aivan helvetin tylsä rataprofiili ja yleensä siellä nähdään myös ylivoimaisesti tylsimmät kisat. Saman profiilin Hungaroringillä sentään nähdään välillä kunnon sateita tai muita luonnonilmiöitä, mutta Barcelonassa varmaan viimeksi joskus vuonna 1996. Se nyt on sentään positiivista, että Barcelonan kisajärjestäjät olisivat poistamassa tuota viimeisen sektorin shikaania tälle vuodelle.

Vielä kun WRC saataisiin takaisin vuosituhannen vaihteen hurmokseen, niin ai että moottoriurheilun saralla olisi hyvät ajat. WEC:n hyperautoluokkahan on iha absurdi tällä kaudella valmistajien osalta.

F1 on hyvä ja relevantti alusta autovalmistajille. Liberty oikeasti on tehnyt F1:stä erittäin timanttisen tuotteen markkinoinnilla, eikä uusien valmistajien sekä lisäksi tallien tulo olisi ollenkaan huono asia. 12 tallia voisi olla aika ideaali sikäli erot eivät liikaa kasva, mutta tätäkin tasoittaisi nykyinen budjetti- sekä tuulitunnelisääntely.

Barcelona pysyy kalenterissa lähinnä testirata -statuksensa takia. Tallit tietävät radan liiankin hyvin, joten jonossaköröttely huonon rataprofiilin kera on tuhoon tuomittu. Shikaanin poisto tekisi oikeasti hyvää, sillä se on keinotekoinen ja tarpeeton elementti radalla, vaikka miten turvallisuutta haluttaisiin pohtia. Ulosajoalue on kuitenki iso vikassa mutkassa. Näkisin mielelläni Barcelonan tulevaisuudessa vuorotteluvapaalla Portimaon kanssa. Ihan eri kaliiberin rata, mutta ei ole päässyt laittamaan vielä riittävästi jalansijaa. Unkarilla on pitkät perinteet, mutta uusilla säännöillä rata toimi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se 13 tallia ja 5-7 moottorivalmistajaa/tehdastallia olisi kyllä lajin kannalta hyvä. Nyt käytännössä neljä tehdastallia ja 7/10 tallia ajaa kahden valmistajan koneilla

Jenkkitallien mukana varmaan rupeaa tulemaan jenkkikuskeja enemmän, saa nähdä muuttavatko jenkkien kisoista saatavien superlisenssi-pisteiden määrää lähitulevaisuudessa. Tuo varmaan rajoittaa hieman jenkkikuskien mukaan tuloa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Shikaanin poisto tekisi oikeasti hyvää, sillä se on keinotekoinen ja tarpeeton elementti radalla, vaikka miten turvallisuutta haluttaisiin pohtia. Ulosajoalue on kuitenki iso vikassa mutkassa.
Tuohon on haettu lupaa, jotta viimeinen shikaani saataisiin poistettua. Jopa ensi kaudesta alkaen.

 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Tuukka Taponen otti F4 UAE talvisarjan 4. kierroksen aika-ajoista molemmista kärkisijan, eli lähtee ensimmäiseen ja kolmanteen kilpailuun paalulta.

Toisen kisan lähtöjärjestys määräytyy ensimmäisen kisan nopeimpien kierroksien perusteella, eli Tuukka todennäköisesti tulee olemaan hyvissä asetelmissa myös tätä ajatellen.

Pahimmat kilpakumppanit epäonnistuivat aika-ajoissa, eli nyt on sauma jopa kuroa hyvin eroa umpeen kärkeen kokonaispisteissä.

Ensimmäinen kisa alkaa aikataulun mukaan tänään 11:30

Pistetilanne: 2023 Formula 4 UAE Championship - Wikipedia
Linkki striimiin:

 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienoa suorittamista, kun ottaa huomioon kuinka kokematon vielä tuolla, verrattuna muihin kärkikuskeihin.
Näinpä. Todella loistava asia on, että Tuukka on jatkuvasti kärkitaistossa mukana eli nopeutta löytyy heti. Voittoja ja paalujakin tulee tilille. Tästä on todella hyvä jatkaa menoa kuin jos ajelisi sijoilla ynnä muut. Nyt näyttöjä tulee radalla jatkuvasti, mikä on todella tärkeää, jotta saa Ferrarin tuen pidettyä takanaan. Kaikkea ei tarvitse, eikä pystykään voittamaan, mutta jos kärkitaistossa pysyy läpi kauden luulisi Ferrarin tuen jatkuvan ja urakehityksen etenevän. Tätä tahtia jos jatkaa, niin ajaa jo ensi kaudella Formula regional sarjassa, joka on seuraava steppi formulapyramidissa. No kausi on pitkä joten odotellaan vielä, mutta todella hyvältä näyttää tällä hetkellä!
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Taponen lähteekin käsittääkseni paalulta molemmissa huomisen starteissa, eli kaksi voittoa pitäisi olla hyvinkin mahdollista. Kahdella voitolla ero mestaruuskamppailussa kutistuisi vähintään 9 pisteeseen, teoriassa mahdollista päästä taulukon kärkeenkin ennen viimeistä kisaviikonloppua!

Edit: lähtikin toisesta ruudusta, mutta kilpailija mokasi safety carin takana joka nosti Tuukan taas voittoon! Ero johtajaan nyt 16 pistettä, ja seuraavaan kisaan lähtö taas paalulta. Toivotaan että kaikki sujuu ilman ongelmia niin näemme jäätävän jännittävän viimeisen kierroksen!
 
Viimeksi muokattu:

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Hirveetä tykitystä Taposelta ja hienosti ajaa F4 sarjassa. Nyt Abu Dhapissa sitten mestaruus kotiin.

Toki tuolla on melko väljä kuljettajakokoonpano, mutta Whartonin haastaminen ja kukistaminen on aivan mahtava näyttö heti alkuun. Tulee varmaan tällä kaudella kulutettua tuota Italian F4 -sarjaa, kun Tuukan junassa mennään kuuhun!
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
F4 UAE viides ja viimeinen kisaviikonloppu starttasi juuri aika-ajoilla
Tuukalle ensimmäisestä aika-ajosta sija 2. ja toisesta aika-ajosta sija 3., eli lähtee ensimmäiseen kisaan ruudusta 2. ja kolmanteen kisaan ruudusta 3. Toisen kisan lähtöjärjestys ratkotaan ensimmäisen kisan nopeimpien kierrosten perusteella.

Pistejohtaja James Wharton otti molemmista aika-ajoista paalupaikan, eli hieman takapakkia Tuukan mestaruushaaveille. Ugo Ugochukwu sijoilla 9. ja 2. Takaapäin ei ole siis Ugon sijoitusten johdosta Tuukalle niin isoa painetta, ja kolmannen kisan starttijärjestys voi tietää haasteita Whartonille - Ugo ajaa aggressiivisesti ja kolaroi mm. Tuukan 3. kisaviikonlopun toisessa startissa pihalle.

Aikataulu:

Kisa 1 - lauantaina 7:45
Kisa 2 - lauantaina 11:35
Kisa 3 - sunnuntaina 09:00
(ajat Suomen aikaa)

Striimi löytyy youtubesta F4 UAE -kanavalta, ja linkki löytyy myös edelliseltä sivulta
Popparit esiin ja jännittämään Tuukan puolesta!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
1994 F1-kausi olisi varmaan aivan täydellinen nyky-aikakauteen draaman ja tapahtumien osalta, jos toki otetaan kaksi kuolemaa pois:
- kauden alla ja aikana vähän epäselvää millä radoilla ajetaan, kisoja siirretään ja kalenteria muokataan
- uudet säännöt ennen kautta, sitten vielä pariin otteeseen sääntömuutoksia kesken kauden
- kauden aikana oli vain pari tallia jolla ajoi samat kaksi kuskia koko kauden, kaikkiaan 46 (!!) eri kuskia osallistui vähintään aika-ajoihin, mukana mm. kolme suomalaista. Varsinkin loppukaudella meininki oli kuin Liigan tyhjennysmyynneissä.
- oli syytöksiä koko kauden ajan laittomista autoista, varikkokäyntivälineistä jne
- usea kuski sai 1-3 kisan kilpailukieltoja, mm. tuleva maailmanmestari
- kolme eri moottorikonfiguraatiota käytössä: V8, V10 ja V12.
- tekniikkaongelmat jokaisessa kisassa pisti vähintään pistesijat uusiksi ja yllätyksiä käytännössä joka kisassa
- useita monen auton lähtökolareita, sekä kärkimiesten kolarointia kierroksella ohitettavien kanssa
- 4 eri voittavaa kuskia ja 3 eri autoa/tallia voitti kisoja. Mutta varsinkin sijoilla 2-10 oli paljon vaihtuvuutta
- maailmanmestaruus huipentui kolariin...
jne jne

Liveseurannat ja jälkipuinnit tuolloin olisi ollut mahtavaa seurattavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös