Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 853
  • 2 264

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Verstappen osoittaa kyvyttömyytensä nähdä isoa kuvaa:

Toisaalta eipä Lewis myöskään kommentoinut tuohon tyyliin asiaa, kun oli itse nauttimassa siitä ylivoimaisesta autosta. Jännä homma.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toisaalta eipä Lewis myöskään kommentoinut tuohon tyyliin asiaa, kun oli itse nauttimassa siitä ylivoimaisesta autosta. Jännä homma.

Ei, ja toki tuossa näkyy iän tuoma viisaus sekä tieto ettei enää todennäköisesti pääse dominoivalla autolla ajamaan. Silti on ihan oikeassa.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
18-vuotias hollantilaiskuljettaja Dilano Van't Hoff menehtyi juuri Formula Regionalin sateisessa kisassa Spassa. Osuma tapahtui Eau Rougen jälkeisellä kemmelin suoralla hyvin samanlaisesti kuin Anthoine Hubertilla.

Kevyet mullat Dilanolle, jolla oli vielä niin paljon elämää edessä.



 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Bison King
18-vuotias hollantilaiskuljettaja Dilano Van't Hoff menehtyi juuri Formula Regionalin sateisessa kisassa Spassa. Osuma tapahtui Eau Rougen jälkeisellä kemmelin suoralla hyvin samanlaisesti kuin Anthoine Hubertilla.

Kevyet mullat Dilanolle, jolla oli vielä niin paljon elämää edessä.




Keli oli sen verran märkä että jos kyseessä olisi ollut F1 kilpailu, olisi punaiset liput liehuneet jo ajat sitten.

Jos punaisilla pystytään estämään turhat kuolemat, niin minä ainakin kannatan ennemmin liian helposti liputtamista, entä empimistä. Vaikka tälläkin palstalla eriäviä mielipiteitä on.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Keli oli sen verran märkä että jos kyseessä olisi ollut F1 kilpailu, olisi punaiset liput liehuneet jo ajat sitten.

Jos punaisilla pystytään estämään turhat kuolemat, niin minä ainakin kannatan ennemmin liian helposti liputtamista, entä empimistä. Vaikka tälläkin palstalla eriäviä mielipiteitä on.
Niin voisi olettaa, että vielä näissä kokemattomien kuskien junnukisoissa ja muissa punaisten lippujen käyttö tällaisissa tilanteissa olisikin järkevää.
F1 tietenkin sitten asia erikseen, jossa maailman parhaiden kuskien pitäisi olosuhteet kuin olosuhteet hallita.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Niin voisi olettaa, että vielä näissä kokemattomien kuskien junnukisoissa ja muissa punaisten lippujen käyttö tällaisissa tilanteissa olisikin järkevää.
F1 tietenkin sitten asia erikseen, jossa maailman parhaiden kuskien pitäisi olosuhteet kuin olosuhteet hallita.

Kolari on tullut katsottua ja olosuhteet olivat kyllä sellaiset, ettei F1 auto olisi liikkunut mihinkään lähtöruudusta. Näkyvyys oli nollaluokkaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Valitettavasti nämä kuolemantapaukset eivät ainakaan Span osakkeita nosta tulevaisuudessa, kun muutenkin kisan mukanaolo on ollut vähän siinä ja siinä melkeinpä vuodesta toiseen.

Nyt myös moni F1-kuljettaja on alkanut kovaan ääneen vaativaan muutoksia ja mitä se sitten tarkoittaa isossa kuvassa jää nähtäväksi.

Toivottavasti Spa ei poistu kuitenkaan kalenterista. Itselleni se legendaarisin rata koko kalenterista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyt myös moni F1-kuljettaja on alkanut kovaan ääneen vaativaan muutoksia ja mitä se sitten tarkoittaa isossa kuvassa jää nähtäväksi.
Strollin paskahousun itkua en vielä laskisi "moneksi kuljettajaksi"
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Strollin paskahousun itkua en vielä laskisi "moneksi kuljettajaksi"
Kyllä muutkin kuskit ja esimerkiksi Toto Wolff ovat kommentoineet, että näin ei saisi käydä taas samassa kohtaa ja että pitää tutkia mitä asialle voidaan tehdä.

Näitä kommentteja kun tulee enemmän ja enemmän ja radan olemassaolo kalenterissa on muutenkin uhattuna, niin kohta voi käydä kylmät.

Toki Stroll on näistä ainoa, joka on suoraan sanonut haluavansa muutoksia itse mutkan profiiliin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Sennan ja Ratzenbergerin onnettomuuksien jälkee Eau Rougen alkuun tehtiin shikaani joka totisesti piti vauhdin Radillonissa kurissa. Se oli kaamea kokeilu.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Mikä tekee Strollista paskahousun?
Se on varmaan paskahousu, kun ei hyväksy muutaman vuoden välein pientä uhrilahjaa Eau Rougelle.

Rata-autoilun hienoin mutkayhdistelmä, jokseenkin uskomatonta nähdä paikan päällä, millaisella vauhdilla F1 sen taittaa. Olisi suunnaton sääli, jos se pitää muokata piloille näiden vakavien onnettomuuksien myötä, mutta tuskin kestää enää useampaa vastaavaa.

Kummankin ulostulolaidan turva-alueita pitäisi saada kasvatettua ilman, että mutkakombo itsessään menettää mitään. Ei luulisi olevan aivan mahdoton homma.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Moottoriurheiluun on aina kuulunut riskit. Jos miljonäärin hemmoteltu kakara haluaa harrastaa jotakin turvallisempaa niin aina voi aloittaa vaikka shakin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Moottoriurheiluun on aina kuulunut riskit. Jos miljonäärin hemmoteltu kakara haluaa harrastaa jotakin turvallisempaa niin aina voi aloittaa vaikka shakin.
Tietääkseni aika moni näistä kuskeista ottaa ison riskin jo siinä, kun vetää kypärän päähänsä. Jos joku vaatii tiettyyn mutkakompleksiin muutoksia muutaman vuoden välein tapahtuneiden kuolemien johdosta, niin yhtä junttia on tuomita tämä henkilö joksikin nössöksi.

Eipä siinä muuta kuin pitäisi vain leventää noita turva-alueita Eau Rougen ympärillä entistä enemmän.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietääkseni aika moni näistä kuskeista ottaa ison riskin jo siinä, kun vetää kypärän päähänsä. Jos joku vaatii tiettyyn mutkakompleksiin muutoksia muutaman vuoden välein tapahtuneiden kuolemien johdosta, niin yhtä junttia on tuomita tämä henkilö joksikin nössöksi.

Onhan tuossa vuosien aikana moni mestarikin "nössöilyt", taisi joku kurvata sateella varikollekin ja moni pitää isoa meteliä kuljettajakokouksissa. Aika useinhan kuitenkin kuskeilla se viimekäden tieto miten turvallisuutta voi parantaa ja oman henkensä alttiiksi joka päivä. Ei sillä ei liikaakaan turvallisuus edellä voi mennä mutta kyllähän kuskeja kannattaa kuunnella.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Viimeisimpään onnettomuuteen taisi kuitenkin eniten vaikuttaa keli,eikä niin paikka? Jälkiviisaana on helppo sanoa, että joo ois voitu olla ajamatta kun olosuhteet oli mitä oli

Ikäviä juttuja, mutta ei sekään aina voi olla ratkaisu, että muutetaan sitä ja tätä. Legendaarinen rata ja paikka, jonka läpi ajaminen kaasu pohjassa taitaa nykyään olla "helppo homma".
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aina vähän huvittaa puheet siitä kuinka ammattimiesten pitäisi pystyä ajamaan noilla autoilla vaikka joessa. Ei se ole ajotaidoista oikein kiinni, että autoja ei ole tehty ajamaan radoilla, joissa on seisovaa vettä. Ei noita renkaita ole suunniteltu oikeasti märkiin olosuhteisiin. Vesiliirtoa ei voi välttää oli sitten millainen rattisankari vain. Kuka sitten haluaa nähdä, kun Formulat ajavat monsuunissa 80 km/h? Tuskin kukaan. Toisekseen autojen aerodynamiikka on sellainen, että jos ajat n. 50m sisällä edelläajavasta niin olet sokea. Helvetinmoinen vesiruisku. Ehkä jonkun mielestä kuskien pitäisi pystyä ajamaan kuulon varassa side silmillä jäällä, mutta tuskin tapahtuu ja vauhdit olisivat häpeällisen hitaat formulakisaan.

Autoja ei ole nykyään enää suunniteltu vesikeliin. Ei ole kuskien vika ja on ihan hyvä, että radalla tämä tiedetään, eikä laiteta kuskeja tappamaan itseään meidän viihdykkeeksi. Eikä ne oikeasti vesikelin kisat olisi edes kovin viihdyttäviä nykyautoilla, koska kuten sanottua ei noilla nakeilla ja autoilla pysty siellä ajamaan.

Ocon teki edellisessä kisassa rangaistusennätyksen ajovirheiden (driving penalties) osalta.

RB on voittanut nyt myös 10 kisaa putkeen ja on kisan päässä McLarenin ennätyksestä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aina vähän huvittaa puheet siitä kuinka ammattimiesten pitäisi pystyä ajamaan noilla autoilla vaikka joessa. Ei se ole ajotaidoista oikein kiinni, että autoja ei ole tehty ajamaan radoilla, joissa on seisovaa vettä. Ei noita renkaita ole suunniteltu oikeasti märkiin olosuhteisiin. Vesiliirtoa ei voi välttää oli sitten millainen rattisankari vain. Kuka sitten haluaa nähdä, kun Formulat ajavat monsuunissa 80 km/h? Tuskin kukaan. Toisekseen autojen aerodynamiikka on sellainen, että jos ajat n. 50m sisällä edelläajavasta niin olet sokea. Helvetinmoinen vesiruisku. Ehkä jonkun mielestä kuskien pitäisi pystyä ajamaan kuulon varassa side silmillä jäällä, mutta tuskin tapahtuu ja vauhdit olisivat häpeällisen hitaat formulakisaan.

Autoja ei ole nykyään enää suunniteltu vesikeliin. Ei ole kuskien vika ja on ihan hyvä, että radalla tämä tiedetään, eikä laiteta kuskeja tappamaan itseään meidän viihdykkeeksi. Eikä ne oikeasti vesikelin kisat olisi edes kovin viihdyttäviä nykyautoilla, koska kuten sanottua ei noilla nakeilla ja autoilla pysty siellä ajamaan.

Ocon teki edellisessä kisassa rangaistusennätyksen ajovirheiden (driving penalties) osalta.

RB on voittanut nyt myös 10 kisaa putkeen ja on kisan päässä McLarenin ennätyksestä.
Tullee voittamaan kaikki loputkin jos Maxille ei osu vaikeuksia. Tylsää. Aivan helvetin tylsää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Autoja ei ole nykyään enää suunniteltu vesikeliin. Ei ole kuskien vika ja on ihan hyvä, että radalla tämä tiedetään, eikä laiteta kuskeja tappamaan itseään meidän viihdykkeeksi. Eikä ne oikeasti vesikelin kisat olisi edes kovin viihdyttäviä nykyautoilla, koska kuten sanottua ei noilla nakeilla ja autoilla pysty siellä ajamaan.
Nykyään enää? Onko muka joskus aiemmin ollut? Aikamoista romuralliahan vesikelit ovat olleet käytännössä aina. Nykyautoilla pysyy vesikelilläkin paremmin radalla, kuin vanhemmilla F1-autoilla.

Mutta siitä samaa mieltä, että ei siellä kannata älyttömillä sateilla ajaa. Nykyään on vain otettu järki käteen sadekelien kanssa.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nykyään enää? Onko muka joskus aiemmin ollut? Aikamoista romuralliahan vesikelit ovat olleet käytännössä aina. Nykyautoilla pysyy vesikelilläkin paremmin radalla, kuin vanhemmilla F1-autoilla.
No joo, tosin aiemmat formulat olivat romurallia kuivallakin. Mietin pienessä mielessäni lähinnä, että olivat sen verran raakileita autoina, että esim. spray oli pienempi ongelma. Nykyään aero niin paljon parempi, että se on aikamoinen suihku mikä auton taakse tulee. Muutenkin nykyään kehitetty niin pitkälle, että muuttujat sattuu. Mielestäni vanhat autot kestivät pieniä töyssyjäkin paremmin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tullee voittamaan kaikki loputkin jos Maxille ei osu vaikeuksia. Tylsää. Aivan helvetin tylsää.
Olen täysin varma, ettei RB tule voittamaan kaikkia kisoja. Toki riippuu radasta mutta Ferrari oli jo hieman lähempänä. McLarenilta iso harppaus nyt ja eiköhän Mersukin saa vielä lisää vauhtia.

Joka tapauksessa siellä on todella tiukka kamppailu talleilla sijoista 2-4. Oma veikkaus: kauden päättyessä 2. Ferrari, 3. Mersu, 4. Aston Martin. Vastaavasti McLaren haastaa Alpinen 5. sijasta ja mennee ohi.

Sitten on vielä peräpäässä hyvin tiukka ja mielenkiintoinen kamppailu Haas, Alfa, Williams ja Toro Rosso välillä, ja vaikea ennustaa, mikä on järjestys kauden päättyessä. Williams ja TR antavat vastaavaa tasoitusta kuin AM - vaikea pärjätä kun on vain yksi kuski. Alfalla on sentään toisena kuskina maailman nopein Valtteri.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers

Hienoa, että näitä lokasuojia testataan viimein. Toki vähän ihmettelen sitä, että jutun mukaan näiden suunnittelusta on puhuttu pitkään ja kuitenkin pari viikkoa Span kuolonkolarin jälkeen saatiin tällainen testi järkättyä pikaisella aikataululla. Eli oliko sitä tahtotilaa tällaiselle testille aiemmin edes?

Mutta niinhän se valitettavasti moottoriurheilussa ja elämässä ylipäätään menee, että jonkun pitää kuolla ensiksi. Eipä ollut kaukana viime vuoden Suzukan kisassakaan, että joku olisi kolannut spinnanneen Sainzin mukanaan huonon näkyvyyden takia.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ja tuon myötä ei saada vieläkään kautta, jolloin ei tapahdu kauden sisällä kuljettajamuutoksia.*

*2018 Force India oli virallisissa listoissa kaksi erillistä tallia
Kuljettajavaihdoksista tulee tietysti mieleen surullisenkuuluisa 1994, jolloin sarjassa ajoi peräti 46 kuljettajaa! Johnny Herbert onnistui ajamaan täydet 16 kilpailua peräti kolmessa eri tallissa (Lotus, Ligier ja Benetton), mutta edes sarjan kärkiautoihin kuulunut Benetton ei tuonut hänelle yhtään pistettä kyseisellä kaudella. Toki Herbert teki sen verran ison vaikutuksen Benettoniin, että sai seuraavaksi vuodeksi sopimuksen ja saalistikin sen ansiosta pari osakilpailuvoittoa.

Herbertiin hattutempun lisäksi JJ Lehto, Andrea de Cesaris, Phillippe Alliot ja Eric Bernard ajoivat kahdessa eri tallissa ja, mielenkiintoista kyllä, myös päättivät F1-uransa kyseiseen kauteen. Alliotin McLaren-keikkaan Unkarissa liittyy sellainenkin knoppi, että kyseinen Unkarin GP on viimeisin kisa ilman suomalaiskuljettajaa. Vain Saksalla sekä tottakai Britannialla on pidempi yhtäjaksoisen edustuksen putki kuin Suomella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös