Yleinen F1-keskustelu

  • 366 743
  • 2 242

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Nissanyn taustalla rahoittajana toimii myös Kanadalais-Israelilainen miljardööri Sylvan Adams, jonka arvioitu varallisuus on sellaiset kevyet 1.7 miljardia. Nissanyn 2-4 miljoonaa vuodessa kuluvaan harrasteluun ei tule rahat ainakaan heti loppumaan.
Niin se on ihan hyvä muistaa että tollanen nissanyn tukeminen vaikka kokonaisvaltaisesti jollain viidellä miljoonalla eurolla vuodessa on vähän sama kun täällä joku heittää kympin joulupataan
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Heikki Kovalainen Tomin Nuoteissa

Todella hyvä Heikin haastattelu, meni koko sarjan parhaimmistoon. En tiennytkään esimerkiksi sitä, että Kuha oli Red Bullin kiikareissa kaudelle 2008. Mitä olisikaan tapahtunut, jos se olisi toteutunut... Jossittelua oli taattuun kovalaistyyliin aika vähän, kyllä mies rehellisesti tietää mikä meni vikaan ja minkä verran hänen pitää katsoa peiliin siltä osin. Ero vaikkapa Mika Saloon on ihan järkyttävä.

Aika kusinen temppu kyllä FIA:lta pakottaa Kovalainen irtaantumaan Briatoresta, mutta samat säännöt eivät sitten koskeneetkaan Alonsoa ja Webberiä. Briatoren kaltainen mafioso olisi varmasti kyennyt saamaan Heikille järkeä päähän, ettei sinne Lotushamille kannata jäädä - miestähän vietiin joko Sauberille tai Enstonen Lotukselle.

Näin kymmenen vuotta F1-uran päättymisen jälkeen Heikin uraa osaa arvostaa aivan eri lailla: ei mikään tähti mutta vähän paremmissa olosuhteissa olisi kyennyt fisichellamaiseen uraan keskikastissa. Ja on muistettava elämää olevan myös ykkösten ulkopuolella, esimerkiksi Allan McNish ei formuloissa saanut mitään aikaan, mutta oli erinomainen urheiluautokuski voittaen sillä puolella ihan kaiken mahdollisen. Kovalaisen rekordi ykkösten jälkeen on ollut hyvin vakuuttava.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heikki Kovalainen Tomin Nuoteissa

Todella hyvä Heikin haastattelu, meni koko sarjan parhaimmistoon. En tiennytkään esimerkiksi sitä, että Kuha oli Red Bullin kiikareissa kaudelle 2008. Mitä olisikaan tapahtunut, jos se olisi toteutunut... Jossittelua oli taattuun kovalaistyyliin aika vähän, kyllä mies rehellisesti tietää mikä meni vikaan ja minkä verran hänen pitää katsoa peiliin siltä osin. Ero vaikkapa Mika Saloon on ihan järkyttävä.

Jossittelua nämä tietenkin aina ja olisiko Heikin johdolla sitten Red Bull löytänyt koskaan sitä vauhtia mitä Vettelin kanssa, mutta onhan tämä vähän huonoa tuuriakin kun tähtien asentoa katsoo kun sekä Kovalainen että Bottas joutui ajamaan sarjan historian yhden parhaimmista kuskin tallikaverina. Tietenkin kertoo tietenkin kuskeista paljon että päässyt ajaan näin kovan kuskin tallikaverina. Pitää kyllä pistää nämä Tomin nuotit pyöriin jäänyt kokonaan väliin itsellä.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Jossittelua nämä tietenkin aina ja olisiko Heikin johdolla sitten Red Bull löytänyt koskaan sitä vauhtia mitä Vettelin kanssa, mutta onhan tämä vähän huonoa tuuriakin kun tähtien asentoa katsoo kun sekä Kovalainen että Bottas joutui ajamaan sarjan historian yhden parhaimmista kuskin tallikaverina. Tietenkin kertoo tietenkin kuskeista paljon että päässyt ajaan näin kovan kuskin tallikaverina. Pitää kyllä pistää nämä Tomin nuotit pyöriin jäänyt kokonaan väliin itsellä.
Itsekkin kyllä tykkäsin Kovalaisen jaksosta, eikä miestä ole kyllä koskaan voinut haastattelujen perusteella kovin leuhkaksi syyttää. Ainoa mikä jaksossa hieman itseäni yllätti, oli se että siinä missä monien vieraiden kanssa käyty läpi myös näiden pahimpia ulosajoja, ja moottoriurheilun vaarallisuutta sitä kautta, ei Kovalaisen kanssa kuitenkaan puhuttu lainkaan vuoden 2008 Espanjan GP:stä.

Liekö syynä sitten ollut se, että asia oli unohtanut, vai eikö Kovalainen vain halunnut puhua siitä? Joka tapauksessa hyvä jakso, ja harmi, että sarja on loppusuoralla
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuukka Taponen ajaa ensi kaudella Italian F4:sissa Prema Racingilla. Jäi vielä epäselväksi ajaako Taponen tammikuussa F4 UAE sarjassa, jossa Prema on myös mukana.



Käsittääkseni ajaa Aasin F4-sarjan joka alkaa tammikuun puolivälissä. Onko sitten tuo sama niin en osaa siihen sanoa. Mutta nyt on ainakin pikkuluokkia hallinneessa tiimissä Ferrarin akatemiakuljettajana. Kaikki hyöty on otettava irti ja totta kai tulosta on tultava. Tähän astinen ura on ollut todella lupaava. Jännä nähdä miten homma lähtee rullaamaan formuloiden parissa.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Laitetaan nyt tänne. Yle Areenassa ehdoton helmi on Tomin Nuoteista-podcast. Vieraita on todella laajalti ja juuri tuo Kovalaisen jakso oli erittäin mielenkiintoinen. Harmi, että uusia jaksoja enää ei tule.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tämä olisi kyllä huippu-uudistus, mikäli menee läpi ja toimii suunnitellusti: FIA toivoo löytäneensä ratkaisun sadekelin ongelmiin – jopa 50 prosenttia parempi näkyvyys?

Yksi viime vuosien suuria ongelmia F1:ssä on ollut se, että sadekelillä ei käytännössä pystytä (tai ei haluta) ajamaan. Ennen sitä oikein odotti sadekisoja koska niissä tuli aina yllättäviä tuloksia, nykyisin lähinnä vituttaa jos ennusteet kertoo että viikonloppuna sataa, koska tietää että viikonloppu on pilalla ja tiedossa on punaisia lippuja, pitkiä odottelutaukoja ja turva-auton takana hitaasti ajamista.

Jos nuo "roiskeläpät" saadaan autoihin ja ne toimivat kuten suunniteltu, niin tilanne paranee ainakin näkyvyyden suhteen huomattavasti. Tuohon kun vielä Pirelli tekisi sadekelin renkaat joilla pystyisi ajamaan, niin päästäisiin taas ajamaan kunnon sadekisoja.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Jos nuo "roiskeläpät" saadaan autoihin ja ne toimivat kuten suunniteltu, niin tilanne paranee ainakin näkyvyyden suhteen huomattavasti. Tuohon kun vielä Pirelli tekisi sadekelin renkaat joilla pystyisi ajamaan, niin päästäisiin taas ajamaan kunnon sadekisoja.
Enemmän se on ollut kiinni viime aikoina huonosta näkyvyydestä kuin Pirellin renkaista. Nykyautoissa kun tuo sadepatsas, joka muodostuu auton taakse, on entistä isompi kuin aiemman sukupolven autoissa sääntömuutoksista johtuen.

Mutta tosiaan, nuo menneen kauden täyden sadekelin renkaat tuppasivat ylikuumentumaan todella herkästi, joten uskoisin ettei tulevalla kaudella nähdä enää samaa ilmiötä. Siksi niin monet lähtivät esim. Suzukan kisaan intereillä, vaikka olosuhteet eivät olleet läheskään ideaalit niille renkaille.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Andretti teams up with GM for Cadillac F1 entry bid - The Race
Andrettin perheen F1-unelma otti merkittävän askeleen eteenpäin sen saatua GM:n mukaan projektiinsa, kertoo The Race. Noin ison pojan - joka ei ole ikinä edes kussut formuloihin päin - saaminen taustalle varmasti saa Libertyn olemaan kovempi nykyisiä talleja kohtaan. Tallit kun vastustavat gridin laajentamista palkintorahojen menettämisen pelossa.

Mielenkiintoinen juttu jossa on toki edelleen monta kysymystä. Kuten esimerkiksi se, että mikä on GM:n rooli - se ei nimittäin olisi ainakaan alussa moottorintoimittaja, mikäli ymmärsin oikein. Homma käyntiin asiakasmoottorein kun Joe ja Steve suunnittelevat Cadillacin moottorin kaudeksi 2028? Vai onko GM:llä ja Hondalla kenties yhteinen suunnitelma? Katuautopuolellahan GM ja Honda jo tekevät paljon yhdessä, minkä lisäksi Red Bullin on huhuttu siirtyvän Fordin kelkkaan eli Hondalla olisi tarvetta uudelle kumppanille, jos se haluaa ykkösissä pysyä.

Ensin toki pitäisi saada hyväksyntä F1:ltä. Toivottavasti Andretti sen saisi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Wihurihan Bottaksenkin uran pitkälti mahdollisti, joten todella hieno homma. Toivottavasti tulokset ovat myös sitä luokkaa, että jossain vaiheessa tukijoiksi olisi tulijoita enemmänkin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taposen takana on nyt ainakin resursseja. Nyt on kuskista kiinni menestys. Toivotaan, että homma lähtee sujumaan. Ykkösiin on vielä pitkä matka, mutta polku sinne on huomattavasti helpompi nyt, kun takana on Ferrarin junioriakatemian tuki, sekä vielä Wihuri. Tulevana viikonloppuna on ensimmäiset kisat lähi-idän f4-sarjasta, jossa Taponenkin ajaa. Mielenkiinnolla odotan miten pärjää. Testeissä on ainakin ollut kärkivauhdissa vai oliko peräti nopein. Italian F4-sarja on kuitenkin se kauden päätavoite, mutta pärjääminen myös lähi-idässä helpottaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Andretti teams up with GM for Cadillac F1 entry bid - The Race
Andrettin perheen F1-unelma otti merkittävän askeleen eteenpäin sen saatua GM:n mukaan projektiinsa, kertoo The Race. Noin ison pojan - joka ei ole ikinä edes kussut formuloihin päin - saaminen taustalle varmasti saa Libertyn olemaan kovempi nykyisiä talleja kohtaan. Tallit kun vastustavat gridin laajentamista palkintorahojen menettämisen pelossa.

Mielenkiintoinen juttu jossa on toki edelleen monta kysymystä. Kuten esimerkiksi se, että mikä on GM:n rooli - se ei nimittäin olisi ainakaan alussa moottorintoimittaja, mikäli ymmärsin oikein. Homma käyntiin asiakasmoottorein kun Joe ja Steve suunnittelevat Cadillacin moottorin kaudeksi 2028? Vai onko GM:llä ja Hondalla kenties yhteinen suunnitelma? Katuautopuolellahan GM ja Honda jo tekevät paljon yhdessä, minkä lisäksi Red Bullin on huhuttu siirtyvän Fordin kelkkaan eli Hondalla olisi tarvetta uudelle kumppanille, jos se haluaa ykkösissä pysyä.

Ensin toki pitäisi saada hyväksyntä F1:ltä. Toivottavasti Andretti sen saisi.

Renault toimittanee Andretti-Cadillacin koneet. Nythän on noussut voimakasta vastarintaa muiden tallien taholta (poislukien Alpine/Renault) tätä Andretti-Cadillacia vastaan. Julkisesti ainakin tiedetään vastustuksen johtuvan siitä että uusi talli vaikuttaisi suoraan alentavasti muiden tallien per kausi saamiin palkintosummiin.

Luulen lisäksi Michael Andrettin mahdollisesti "pelanneen korttejaan väärin" kun oli aiemmin tuomassa talliaan sarjaan ja ilmeisen aggressiivisesti keräili muilta tallipäälliköiltä allekirjoituksia vetoomukseen FIA:lle ja Andretti koetaan potentiaalisena häirikkönä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkossa ei pysty viaplay tunnuksia enää jakamaan kenenkää kanssa, eli samalla tunnuksella ei voi katsoa kahdella eri laitteella. Toisin sanoen itseni mukaan lukien, joutuu yksin pulittaa sen 40€ paketista, kun aikaisemmin jakanut.

Meikäläisen viaplay katselut oli kyllä tässä. F1-TV hommattava.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Renault toimittanee Andretti-Cadillacin koneet. Nythän on noussut voimakasta vastarintaa muiden tallien taholta (poislukien Alpine/Renault) tätä Andretti-Cadillacia vastaan. Julkisesti ainakin tiedetään vastustuksen johtuvan siitä että uusi talli vaikuttaisi suoraan alentavasti muiden tallien per kausi saamiin palkintosummiin.

Luulen lisäksi Michael Andrettin mahdollisesti "pelanneen korttejaan väärin" kun oli aiemmin tuomassa talliaan sarjaan ja ilmeisen aggressiivisesti keräili muilta tallipäälliköiltä allekirjoituksia vetoomukseen FIA:lle ja Andretti koetaan potentiaalisena häirikkönä.
Ymmärtää kyllä että tallit vastustavat, mutta silti tuo pitäisi ehdottomasti avata siihen 13 tallin rajaan asti (eikös 26 paikkaa ole lähtöruudukossa aina?).
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ymmärtää kyllä että tallit vastustavat, mutta silti tuo pitäisi ehdottomasti avata siihen 13 tallin rajaan asti (eikös 26 paikkaa ole lähtöruudukossa aina?).

Tuo on kai ollut se maksimi, siitä en tiedä miten uusien ratojen varikkojen kapasiteetti on mitoitettu, eli riittääkö tila uusille hulppeille motorhomeille ja onko pilttuita tarpeeksi.
 

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
Tänään alkaa sitten Taposen ura pikkuformuloissa kisaamisen merkeissä. Jos kiinnostaa niin kisaa pystyy seuraamaan ilmaiseksi F4 UAE:n Youtube kanavalta, sekä osoitteesta UAE Formula 4 Championship

Olisihan se hienoa nähdä Tuukka heti debyytissä palkintokorokkeella ja matka kohti Ferrarin ajotuolia alkaisi kyllä hienoimmalla mahdollisella tavalla. Viimeisimmissä harjoituksissa taisi tulla toiseksi RedBullin-junnutallin kokeneemman kuljettajan jälkeen. Taposen tekemisestä ja olemuksesta kyllä haistaa, että kysessä on poikkeuksellinen lahjakkuus. Kärsivällisyyttä ja nöyryyttä vaaditaan etenemiseen edelleen, vaikka paljon menestystä ja positiivista tapahtumaa on parille viimevuodelle mahtunut.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1. aika-ajoissa Taponen on ollut kolmanneksi nopein ja 2. aika-ajoissa toiseksi nopein, joten vauhtia on ainakin ollut ja kisassakin nopein kierros. Säännöistä en tässä sarjassa tiedä, miten nuo lähtöruudut määräytyy kun on kolme kisaa. Mutta toistaiseksi näyttäisi, että vauhtia ainakin löytyy. Katsotaan miten loppuviikonloppu sujuu. Taponen itsehän sanoi, että vaikka tavoitteena onkin voittaa menee ainakin alkukausi opettelun merkeissä, mutta lupasi viimeistään loppukaudesta olla voittovauhdissa. Tähän luotetaan! On kuitenkin tällä hetkellä Suomen selvästi potentiaalisin kaveri kulkemaan kohti ykkösiä. Mielenkiinnolla ainakin itse seuraan Taposen uraa.
 

Alice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat K-Espoo

James "It's James" Vowles siirtyy Mersun strategihommista Williamsin tallipäälliköksi. Mielenkiintoinen nimitys, ja kerrankin tuli täysin yllättäen ja huhujen ulkopuolelta. Mielenkiintoista nähdä saako James nostettua Williamsin uuteen kukoistukseen.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään oli keritty ajaa jo viikonlopun toinen kisa. Taponen starttasi paalulta ja tippui toiseksi. Taisteli sitten kärkipaikasta loppukisan, mutta jäi niukasti toiseksi. Joka tapauksessa erittäin positiivinen kilpailu ja hienoa nähdä Tuukka heti mukana kärkitaistossa!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös