Yleinen F1-keskustelu

  • 332 810
  • 2 087

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
1994 F1-kausi olisi varmaan aivan täydellinen nyky-aikakauteen draaman ja tapahtumien osalta, jos toki otetaan kaksi kuolemaa pois:
- kauden alla ja aikana vähän epäselvää millä radoilla ajetaan, kisoja siirretään ja kalenteria muokataan
- uudet säännöt ennen kautta, sitten vielä pariin otteeseen sääntömuutoksia kesken kauden
- kauden aikana oli vain pari tallia jolla ajoi samat kaksi kuskia koko kauden, kaikkiaan 46 (!!) eri kuskia osallistui vähintään aika-ajoihin, mukana mm. kolme suomalaista. Varsinkin loppukaudella meininki oli kuin Liigan tyhjennysmyynneissä.
- oli syytöksiä koko kauden ajan laittomista autoista, varikkokäyntivälineistä jne
- usea kuski sai 1-3 kisan kilpailukieltoja, mm. tuleva maailmanmestari
- kolme eri moottorikonfiguraatiota käytössä: V8, V10 ja V12.
- tekniikkaongelmat jokaisessa kisassa pisti vähintään pistesijat uusiksi ja yllätyksiä käytännössä joka kisassa
- useita monen auton lähtökolareita, sekä kärkimiesten kolarointia kierroksella ohitettavien kanssa
- 4 eri voittavaa kuskia ja 3 eri autoa/tallia voitti kisoja. Mutta varsinkin sijoilla 2-10 oli paljon vaihtuvuutta
- maailmanmestaruus huipentui kolariin...
jne jne

Liveseurannat ja jälkipuinnit tuolloin olisi ollut mahtavaa seurattavaa.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Tuukalle P2, ja toiseksi nopein kierrosaika. Wharton vei voiton sekä nopeimman kierroksen, eli ero kasvoi 13 pisteeseen. Wharton kontrolloi kisaa, toivottavasti Tuukka löytää vauhtia iltapäivän kisaan ja huomiseen - kuten sanottua F4 on erittäin yllätyksellinen joten kaikki on vielä auki mestaruustaistelun suhteen.

Edit: toisesta kisasta myös P2 - ero nyt 20p. Valitettavasti Wharton on ollut tänä viikonloppuna yksinkertaisesti nopeampi, vaikka Tuukkakin on ajanut erittäin hyvin ja tasaisesti jälleen kerran. Laitetaan jäljellä olevat pienet toiveet Ugon kamikazeliikkeisiin joiden takia Wharton jäisi vähille pisteille.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oliko niin, että Wharton on vuoden kokeneempi tässä luokassa?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Oliko niin, että Wharton on vuoden kokeneempi tässä luokassa?
Kyllä, on ajanut viime vuonna. Taponen varmisti vähintään sarjan kakkossijan itselleen, sekä tulokkaiden mestaruuden. Nyt vain Italian F4-sarjaan parantamaan tulosta yhdellä pykälällä! Vaikka toki kaikki on vielä mahdollista huomisen startissa.
 
Viimeksi muokattu:

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Tuukalta loistava startti, ohitti Ugon startissa ja haastoi Whartonin heti ensimmäisiin mutkiin. Lopputuloksena että Wharton ajaa Tuukan kylkeen ja molemmat ulkona kisasta. Antikliimaksi mestaruustaistoon, mutta jumalauta kuinka hienoa katsoa Tuukan aggressiivinen haasto! Wharton mielestäni 100% syypää, ja Tuukka olisi mennyt ohi.

Lopputuloksena koko sarjan 2, ja rookiesarjan ylivoimainen voitto ja dominointi. Vertailun vuoksi, Wharton oli vuosi sitten viides ja tuloksissa paljon enemmän variaatiota.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Wharton suoritti tyylipuhtaat Schumit ja varmisti mestaruuden vaikka keskeytti ekalla kierroksella. Aikamoinen antikliimaksi tiukalle kaudelle.

Noh, huhtikuussa alkaa Italian F4, jos Taponen jatkaa siitä mihin UAE:ssa jäi, pitäisi kaverin olla kärkitaistossa alusta asti.

Ei ainakaan laitteistosta jää kiinni, Prema on Italian F4:Sen mahtitalli, kuusi tuplamestaruutta yhdeksään kauteen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taponen vissiin oli ohittamassa Whartonia ja kaveri veti päälle? Tyylikäs tapa varmistaa mestaruus.

Loistava kausi Taposelta, näyttää tulevaisuus valoisalta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se nyt ihan mikään sikamainen töötti ollut, mutta Whartonin vika kuitenkin. Varmasti kova paikka kun rookie-tallikaveri painaa mestaruustaistossa ohi. Juutubeesta löytyy.
Hyvältä näyttää Taposen meininki, ja sympaattisen oloinen jannu. Koskas varsinainen kausi alkaa?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ei se nyt ihan mikään sikamainen töötti ollut, mutta Whartonin vika kuitenkin. Varmasti kova paikka kun rookie-tallikaveri painaa mestaruustaistossa ohi. Juutubeesta löytyy.
Hyvältä näyttää Taposen meininki, ja sympaattisen oloinen jannu. Koskas varsinainen kausi alkaa?

Wikipediassa merkitty seuraavanlainen kisakalenteri
21.-23.4. Imola
5.-7.5. Misano
26.-28.5. Spa-Francorchamps
23.-25.6. Monza
21.-23.7. Paul Ricard
29.9.-1.10. Mugello
13.-15.10. Vallelunga

Kolme kisaa per viikonloppu eli yhteensä 21.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Bahrainissa kahdet harjoitukset takana. Molemmissa harjoituksissa oli sama kärkikolmikko, tosin eri järjestyksessä.
Koodi:
Harjoitus 1
1. Sergio Perez    (Red Bull)
2. Fernando Alonso (Aston Martin)
3. Max Verstappen  (Red Bull)
...
9. Valtteri Bottas (Alfa Romeo)

Harjoitus 2
1. Fernando Alonso  (Aston Martin)
2. Max Verstappen   (Red Bull)
3. Sergio Perez     (Red Bull)
...
12. Valtteri Bottas (Alfa Romeo)
Aston Martinin Fernando Alonso pysyi mukavasti Red Bullien vauhdissa, toivottavasti jatkuu aika-ajoihin ja kisaan saakka.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minä olen seurannut Formula1-sarjaa aktiivisesti ja säännöllisesti vuodesta 1991. Muutamia kisoja toki on jäänyt väliin, varsinkin viime vuosina kun kisojen määrä on koko ajan lisääntynyt, mutta suurimman osan kisoista olen katsonut suorana ja seurannut muutenkin hyvin aktiivisesti. F1 on ollut viimeisiä huippu-urheilun sarjoja tai kilpailuita, joita olen vielä ylipäänsä seurannut, koska huippu-urheilun läpimätä maailma korruptoituneine liittoineen on vuosi vuodelta alkanut kuvottamaan enemmän, ja sen seurauksena olen jättänyt lajin toisensa jälkeen vähemmälle seuraamiselle tai kokonaan pois. Nyt on tässä kauden 2023 kynnyksellä sellainen olo, että F1:stä tulee seuraava.

Kyseessä ei varsinaisesti mikään yksittäinen juttu, joka olisi katkaissut kamelin selän, vaan ehkä enemmänkin monien asioiden kasaantuminen. Lajia on viety minusta jo pitkään väärään suuntaan ja vaikka välillä on tehty jotain pieniä korjausliikkeitä oikeaankin suuntaan, niin kokonaisuutena ollaan edelleen ihan väärässä suunnassa ja lajin viihdearvo ja urheilullisuus ovat heikentyneet. Minua on lisäksi kuvottanut jo pitkään tämä kaksinaamaisuus lajin ympärillä, että toisaalta hoetaan "We race as one" -mantraa ja järjestetään komeita polvistumisnäytöksiä kisojen alla, mutta sitten myönnetään koko ajan uusia kisoja lähi-idän diktatuureihin joissa esim. seksuaalivähemmistöillä ei ole mitään oikeuksia ja joissa ihmisoikeusasiat on muutenkin aivan retuperällä. Ja nyt FIA:n arabipuheenjohtaja vielä päätti tälle kaudelle kieltää F1-väeltä poliittisten kannanottojen tekemisen kisaviikonloppujen aikana ja muissa virallisissa yhteyksissä. Viime kaudella peruttiin Venäjän kisa perusteella, että "kisoja ei voida järjestää sotaa käyvissä maissa" (mikä nyt olikin ihan oikein), mutta samalla muutamaa viikkoa myöhemmin ajetaan kisa jossa ohjukset räjähtelee muutaman kilometrin päässä radasta sessioiden aikana. Ja ajetaan tänäkin vuonna.

Minua ärsyttää myös se, kuinka tallit ovat saaneet tai ottaneet liikaa valtaa sarjassa. Tästä räikeimpänä esimerkkinä on se, että vaikka sarjaan olisi halukkaita uusia tulijoita, niin tallit eivät halua sarjaan lisää kakun jakajia vaan pyrkivät estämään mm. Andrettin pääsyn mukaan. Kun yksi sarjan ongelmista on vuosia ollut vähäinen autojen/tallien määrä, jolloin esim. uusien kuljettajien on todella vaikea lyödä itseään läpi, niin on suorastaan fanien päälle kusemista estää uusien tallien mukaan tulo vain omaa dollaripottia suojellakseen.

Nämä on tosiaan vaan osa syistä. Viime aikoina alkanut tuntumaan, että lajissa ja sarjassa on enemmän asioita jotka ärsyttää ja tökkii, kuin joista saa jotain iloa, niin ehkä on parempi laittaa tämäkin laji "naulaan" ja keskittyä seuraamaan muuta. Se hyvä puoli tässä on ollut, kun on näitä huippu-urheilulajeja jättänyt pois seuraamislistaltaan niin olen alkanut seuraamaan paljon enemmän ihan ruohonjuuritason urheilua, esim. paikallistasolla. Ei ole välttämättä niin laadukasta seurattavaa ja glamouria on vähemmän, mutta ainakin pienemmässä mittakaavassa kyseessä on vielä ihan rehellinen urheilu, eikä kaupallisuuden alttarille uhrattu muka-urheilu, kuten aika moni huippu-urheilulaji alkaa jo olla.
 

BaronFIN

Jäsen
Toivon, että tuo sääntö muutetaan jatkossa sellaiseksi, ettei saa koskea. On paljon selvempi niin, kun nyt tuntuu olevan vaikeuksia tiimeillä (ja FIA:lla) sen suhteen, että mitä saa tehdä.

Kaiken kaikkiaan hyvä, että Alonso sai pitää podiuminsa, mutta kyllä tällainen sekoilu kuuluu ihan muualle kuin autourheilun kuninkuuslajiin.
Tosin jos tallilla oli kaivaa seitsemän aikaisempaa tapausta esimerkiksi, että näin on toimittu aiemminkin, niin silloin vakiintunut käytäntö on ettei tunkion kosketus = auton parissa työskentely.

Naurettavaksi tuo menisi jos tunkin vie 0.5 cm päähän ja joku tuomari valvoisi sitä suurennuslasin kanssa, kun sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.

Eiköhän tuossa sarjassa ole isompia ongelmia nyt kuin tämä. DTM:n rangaistuspaninot seuraavaksi? Kisan lopputulos = seuraavan kisan käänteinen lähtöjärjestys (Bottas paalulle) ja kierroksista puolet pois ja kaikki ajaa Super Softeilla ilman varikkokäyntejä? Kulukattoa valvotaan ja sen ylityksestä rangaistaan ihan oikeasti?
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Voi olla myös neuvottelutaktiikkaa esim. McLarenin suuntaan. Macin kausi ei ole alkanut kovin kummoisesti, ja voi olla että omistajilla alkaa kupla kasvamaan otsassa. Varsinkin nyt jos yksi taho lipeää käsistä

Ei välttämättä, Porschen haluhan oli tulla ns "valmiiseen pöytään", eli he eivät olisi tehneet itse voimayksikköä, vaan olisivat maksaneet jonkun muun voimayksikön brändäämisestä Porscheksi+ merkittävä omistusosuus tallista. Red Bullilla olisi ollut tuloillaan oma voimayksikkö(joka nyt brändätään Fordiksi), mutta heille ei maistunut tallin puolikkaan myyminen Porschelle. Esim McLarenilla ei tietääkseni ole haluja rakentaa voimayksikköä, vaikka tekevätkin itse koneet katuautoihinsa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
McLaren kenki pääsuunnittelijansa James Keyn pihalle, jatkossa kyseinen vastuu jaetaan Ferrarilta juuri poistuneen David Sanchezin, Peter Prodromoun ja Neil Houldeyn kesken:

 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näkökulma: ”Jos Roope Ankka eläisi, hän haluaisi ehdottomasti omistaa F1-tallin” – Näin raha pilasi formula ykkösen

Tässä yksi syy, miksi päätin lopettaa koko lajin aktiivisen seuraamisen. Budjettikaton piti auttaa siinä, että kärjen ja häntäpään välistä eroa saataisiin kavennettua, mutta myös siinä, että sarjaan saataisiin mukaan uusia talleja. Nyt tuo kuitenkin toimii itseään vastaan, kun tallit pyrkivät pitämään hillotolpastaan kiinni ja haluavat estää uusien tallien pääsyn tuohon tolpalle. Tuo uusien tallien kynnysraha on jo nykyisellään aivan liian suuri, ja nyt on suunniteltu sen moninkertaistamista. Kuten tuossa kolumnissa sanotaan, tuo käytännössä tulee tekemään F1:stä suljetun sarjan, koska eihän kenenkään kannata maksaa puolta miljardia dollaria pelkästä sarjaan pääsystä, kun se varsinainen työ ja rahan kuluttaminenhan vasta alkaa siitä. Muun muassa Toyota osoitti karulla tavalla, miten vaikeaa ykkösiin on rakentaa talli tyhjästä vaikka takana olisi maailman suurimpiin kuuluva autotehdas ja satojen miljoonien budjetti. Jos tulokastallin kädet sidotaan jo heti lähdössä ylisuurella kynnysrahalla, niin se tulee kyllä aiheuttamaan sen että kiinnostuneita ei pääse jonoksi asti muodostumaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksiköhän tuossa punaisen lipun keskeytyksen hetkistä tilannetta ei uusintastarttiin voisi jatkossa ottaa?

En välttämättä haluaisi aivan samaa kun mitä nascarikisassa nähtiin että viimeisiä kieroksia ajettiin ties kuinka pitkään, mutta kyllähän viimeisien kierroksien punainen lippu viihdettä kuitenkin tarjosi, kliimaksiin tosin loppui kun pitkään odotellaan ja sitten vain turva-auton perässä maaliin. Olisiko tämmöisessä tilanteessa voitukin välitankata autoa ja 2 kierosta vielä ajaa uudestaan?
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksi vaihtoehto voisi olla, että punaisen lipun jälkeen mennään starttiin ilman, että starttiin siirtyminen kuluttaa kierrosta. Eli jos punaisen lipun jälkeen on yksi kierros, se yksi kierros ajetaan. Jos johtoauto olisi jo viimeisellä kierroksella kun takana tapahtuisi punaisen lipun arvoinen onnettomuus, johtoauto voisi ajaa vain maaliin. Ehdotukseni ei tarjoa tosin ratkaisua tilanteeseen, jossa johtoauto on viimeisellä kierroksella ja joku edellisellä kierroksella oleva aiheuttaa onnettomuuden johtoauton eteen. Joka tapauksessa turva-auton perässä ei mielestäni pitäisi ajaa maaliin, siinä ei ole järkeä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sinänsä posia että vedetään sääntöjen mukaan, tosin punaiselle lipulle ei mielestäni ollut perusteita, mutta ettei lähdetään liikaa kikkailemaan, kuten -21
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinänsä posia että vedetään sääntöjen mukaan, tosin punaiselle lipulle ei mielestäni ollut perusteita, mutta ettei lähdetään liikaa kikkailemaan, kuten -21

Tosin itse kyllä paljon herkemmin jatkossa punaisia tarjoaisin, selkeästi kuitenkin lisää tapahtumia radalla, vertaa nyt vaikka siihen että tylsästi olisi vain ajettu turva-auton perässä maaliin, silloinhan olisi ollut kyseessä yksi kauden tylsimpiä kisoja, nythän pääsi vielä aika helposti toisesta siirtymään ohi, ei tarvinnut edes osata kunnolla ohittaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mielenkiintoisena sivujuonena Williamsin entinen pääsponsori Rokit vaatii oikeusteitse Williamsilta 149 miljoonan dollarin korvauksia koska Williams oli tietoisesti antanut kauden 2019 auton suorituskyvystä todellista paremman kuvan sponsorineuvotteluissa: Former F1 sponsor ROKiT launches $149m claim against Williams team
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Iltalehden uutisen mukaan Massalla olisi noussut Eccelstonen alkuvuoden paljastusten myötä halu saada kauden 2008 Singaporen osakilpailun tulokset mitätöityä ja sitäkautta maailmanmestaruus tilille.

En oikein tiedä onko Eccelstonen puheet enää nykypäivänä miten päteviä ja väittääkö nyt vain tienneensä asian silloin, mutta vierastan kyllä ajatusta 15 vuoden jälkeen lähteä muuttamaan minkään osakilpailun tuloksia. Varsinkin kun ks. kausi ratkesi kirjaimellisesti viimeisessä mutkassa Hamiltonin eduksi ja draamaa oli vähintäänkin koko rahan edestä.
Jos Singaporen tuloksia olisi aiottu mitätöidä kauden aikana niin siinä kohtaa päätös olisi ollut ehdottoman oikea, mutta näinkin monen vuoden jälkeen olisi kyllä hölmöläisen hommaa. Tämä avaisi varmasti portteja muihinkin mahdollisiin tittelin vaihdoksiin (esim. 1989), ainakin näin teorian tasolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iltalehden uutisen mukaan Massalla olisi noussut Eccelstonen alkuvuoden paljastusten myötä halu saada kauden 2008 Singaporen osakilpailun tulokset mitätöityä ja sitäkautta maailmanmestaruus tilille.

En oikein tiedä onko Eccelstonen puheet enää nykypäivänä miten päteviä ja väittääkö nyt vain tienneensä asian silloin, mutta vierastan kyllä ajatusta 15 vuoden jälkeen lähteä muuttamaan minkään osakilpailun tuloksia. Varsinkin kun ks. kausi ratkesi kirjaimellisesti viimeisessä mutkassa Hamiltonin eduksi ja draamaa oli vähintäänkin koko rahan edestä.
Jos Singaporen tuloksia olisi aiottu mitätöidä kauden aikana niin siinä kohtaa päätös olisi ollut ehdottoman oikea, mutta näinkin monen vuoden jälkeen olisi kyllä hölmöläisen hommaa. Tämä avaisi varmasti portteja muihinkin mahdollisiin tittelin vaihdoksiin (esim. 1989), ainakin näin teorian tasolla.

Joo ja olihan tuossa paljon muitakin syitä taisi talli itse mokata varikkokäynnin että ei vain tuon tempun takia yksinomaan mestaruus mennyt ja aina kuitenkin lopulta pitkä kausi aikaa varmistaa mestaruus niin ettei yksittäiset tilanteet vaikuta. En ainakaan itse oikein tykkää jos näin jälkikäteen aletaan muuttamaan tuloksia, vähän sama kun urheilussa varmaan jokainen joskus käyttänyt dopingia ja sieltä alettaisiin tuloksia poistella 20-30v takaa. Jos tuon Massan tilanne menisi uusiksi varmaan kymmeniä muitakin tapauksia formuloiden historiassa jossa joko kilpailijan tai kilpailun tulos voisi hylätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös