Yleinen F1-keskustelu

  • 366 737
  • 2 242

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Tämä kausihan oli oikein mielenkiintoinen kunnes Max katosi horisonttiin ja toisaalta Bottas myös, vain toiseen suuntaan. Viime kauden lopetus ei ainakaan minun kiinnostukseeni vaikuttanut mitenkään, vaikka se tietysti väärin menikin.

Red Bullin rahallista sakkoa pidän vitsinä. Mateschiziltä putoaa tuollainen summa käärinliinan välistä, tai siis vastaa tavallisen ihmisen ~50€ sakkoa. Summa ei siis sinänsä ole oleellinen, vaan se miten se satuttaa, ja millaisen ennakkotapauksen se asettaa.
Kunnollista olisi ollut että sakko kohdistuisi kulukattoon, esimerkiksi niin, että Red Bullin ensi kauden kulukatto on (tallien määrä x ylityksen määrä) pienempi, ja vastaavasti muut tallit saavat RB ylityksen verran isomman kulukaton. Tässäkin järjestelyssä sakko olisi euromääräisesti pienempi kuin nyt määrätty, mutta sen vaikuttavuus olisi paljon suurempi. Tuulitunnelivähennys vaikuttaa aika näpertelyltä ja randomilta.
Eikös tuosta 10% tuulitunneli rankusta Oikarinenkin sanonu että se kyllä satuttaa ja vaikuttaa tulevaisuuteen paljonkin? Sakolla ei toki ole merkitystä mutta kyllähän se tallin voittoja kuitenkin syö.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös tuosta 10% tuulitunneli rankusta Oikarinenkin sanonu että se kyllä satuttaa ja vaikuttaa tulevaisuuteen paljonkin? Sakolla ei toki ole merkitystä mutta kyllähän se tallin voittoja kuitenkin syö.
Horner taisi puhua jostain puolesta sekunnista tms, joka tuskin on ainakaan alakanttiin, kuten ei myöskään Insinööri-Ossin arvio. Nämä on tietysti kaikki aika hatusta heitettyjä ja koko rangaistus minusta jotenkin keinotekoinen.
Voin minäkin arvioida, että jos työpäivästäni otetaan 45min pois, niin paljonko "kierrosaikani" heikkenevät. Kun osaan siihen etukäteen varautua, niin ei kovinkaan paljon. Jos luvataan vaikka vähän lisää kesälomaa niin voin jättää lounastauon väliin. Ja näin. No tämä se vasta hatusta oli.
 
Viimeksi muokattu:

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Omasta mielestä Red Bullin rangaistus on ihan linjassa. Taustalla on jättimäinen yhtiö joten sakkosumma ei sinänsä hirveän tuntuva ole, mutta ei sakkoja oikein taustayhtiön mukaan voi asettaa. Kyllä tuolle 7 miljoonalle muutakin käyttöä varmasti olisi (olisiko tuo sakko pitänyt ehkä ohjata ensi kauden kulukattoon? Mene ja tiedä).

Tuulitunnelirangaistus voikin sitten olla jo kovempi. Mitä Oikarisen jutuista olen ymmärtänyt niin tuulitunneli on aikalailla elinehto auton kehittämisen kannalta, kun normaali testaaminen on jo lyöty minimiin. Toki mielenkiintoista mihin kohtaan tuo 10% vähennys kohdistuu. Ensi kauden auton kehitys on varmasti jo pitkällä, eli vaikuttaako tuo enemmän Red Bulliin sitten alkukaudesta vai kesken kauden tehtävässä kehityksessä?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Omasta mielestä Red Bullin rangaistus on ihan linjassa. Taustalla on jättimäinen yhtiö joten sakkosumma ei sinänsä hirveän tuntuva ole, mutta ei sakkoja oikein taustayhtiön mukaan voi asettaa. Kyllä tuolle 7 miljoonalle muutakin käyttöä varmasti olisi (olisiko tuo sakko pitänyt ehkä ohjata ensi kauden kulukattoon? Mene ja tiedä).

Tuulitunnelirangaistus voikin sitten olla jo kovempi. Mitä Oikarisen jutuista olen ymmärtänyt niin tuulitunneli on aikalailla elinehto auton kehittämisen kannalta, kun normaali testaaminen on jo lyöty minimiin. Toki mielenkiintoista mihin kohtaan tuo 10% vähennys kohdistuu. Ensi kauden auton kehitys on varmasti jo pitkällä, eli vaikuttaako tuo enemmän Red Bulliin sitten alkukaudesta vai kesken kauden tehtävässä kehityksessä?
En löydä nyt lähdettä, mutta joku asiantuntija puheli että ensi kauteen ei olisi vielä niin isoa vaikutusta, kun pystyvät tämän kauden dominanssin takia lyömään simulointiin budjettia kiinni ja suurin osa simuloinnin datasta on jo ilmeisesti otettu.

Omaa tietoa ei asioiden todellisesta laidasta ole.

Toki sakko olisi mielestäni pitänyt olla isompia ja tuulitunneliajan menetys pitäisi olla suoraan %yksikköinä, ei prosentteina.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kyllä tässä itsestäkin vähän tuntuu siltä että Salo yrittää hieman pönkittää itseään. Joo siis toki ajoi hienosti ne muutamat kisat Ferrarilla, mutta kai tuokin nyt jostain kertoo että ajoi käytännössä koko uransa noissa jämätalleissa. Luulisi että miehelle olisi enemmänkin ollut kysyntää jos olisi ollut edes "mainettaan parempi" kuljettaja, mutta jännästi talli toisensa jälkeen ei nähnyt Salolle pidempää käyttöä.
Salo oli kaiketi Ferrarin kiikarissa kaudelle 1996. Olisihan miehen ura mennyt aivan erilaiseen suuntaan, jos se olisi toteutunut. Tyrrellillä oli vaikea antaa kovia näyttöjä pidemmän päälle, kun autossa ei ollut vauhtia ja samaan aikaan nuorta talenttia tunki kovaa vauhtia keskikastin paikoille.

Sen jälkeen oli toki jotain juttuja, joista Salo jaksaa aina olla katkeroitunut, kuten virheelliseksi osoittautunut Arrows-sopimus. Paskahan se talli oli joo, mutta sen ansiosta hän pääsi Ferrarille luoden sinne pitkän suhteen ja sai pestin Toyotalta. Vähän eri kuvio kuin joku Kovalainen jolta meni oikeasti varsin lupaava tallipaikka alta Toyotan vetäydyttyä ja jonka piti rakentaa koko uransa uusiksi sen vuoksi. Mika Salo tosiaan on esimerkiksi Le Mansin luokkavoittaja, koska tuurasi pätevästi Schumacheria.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Mikä on tämä F1-aiheinen podcast; Hanaa ! ? Kuulostaa aivan Säterin ja kumppaneiden "formula" podcastilta, josta on jätetty pois vain johtajiin syttyminen.

Arvioidessaan tuota Red Bullin saamaa rangaistusta, pitivät tätä naurettavana eikä tule vaikuttamaan mihinkään. Kysyn vain, että tietävätkö kyseiset herrat tuulitunnelissa tehtävästä kehitystyöstä yhtään mitään ? Harmi, että suomessa ei riitä asiantuntevuus arvoimaan asioita objektiivisesti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä on tämä F1-aiheinen podcast; Hanaa ! ? Kuulostaa aivan Säterin ja kumppaneiden "formula" podcastilta, josta on jätetty pois vain johtajiin syttyminen.

Arvioidessaan tuota Red Bullin saamaa rangaistusta, pitivät tätä naurettavana eikä tule vaikuttamaan mihinkään. Kysyn vain, että tietävätkö kyseiset herrat tuulitunnelissa tehtävästä kehitystyöstä yhtään mitään ? Harmi, että suomessa ei riitä asiantuntevuus arvoimaan asioita objektiivisesti.
Mä olen kyllä tykännyt Hanaasta, aika kevyellä otteellahan he näitä tekevät, ts eivät esitäkään olevansa mitään asiantuntijoita, oliko niin että Kuisma oli vasta lajia alkanut seuratakin uudelleen nyt vasta hiljattain ja Oiviokin lähinnä nostalgikko. Posia erityisesti siitä että jaksot tulee heti tuoreeltaan kisan jälkeen.

Minulle jäi eri mielikuva tuosta heidän rangaistusta käsitelleestä keskustelusta. Kävivät podissa ainakin läpi sitä, mitä autourheilumediat olivat rankusta sanoneet, ja aika vaikea siitä on eri mieltä olla, että sakon olisi pitänyt kohdistua suoraan tulevan kauden kulukattoon, niin ei olisi tarvinnut mitään tuulitunnelirajoituksia tehdä.
En kuunteluiden perusteella objektiivisuuden puutteesta lähtisi heitä syyttämään, tietävät oman tietämättömyytensä kyllä.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Mä olen kyllä tykännyt Hanaasta, aika kevyellä otteellahan he näitä tekevät, ts eivät esitäkään olevansa mitään asiantuntijoita, oliko niin että Kuisma oli vasta lajia alkanut seuratakin uudelleen nyt vasta hiljattain ja Oiviokin lähinnä nostalgikko. Posia erityisesti siitä että jaksot tulee heti tuoreeltaan kisan jälkeen.

Minulle jäi eri mielikuva tuosta heidän rangaistusta käsitelleestä keskustelusta. Kävivät podissa ainakin läpi sitä, mitä autourheilumediat olivat rankusta sanoneet, ja aika vaikea siitä on eri mieltä olla, että sakon olisi pitänyt kohdistua suoraan tulevan kauden kulukattoon, niin ei olisi tarvinnut mitään tuulitunnelirajoituksia tehdä.
En kuunteluiden perusteella objektiivisuuden puutteesta lähtisi heitä syyttämään, tietävät oman tietämättömyytensä kyllä.
Jäi mainitsematta, että korvaan särähti tuo puhe, että Red Bullista puhuttiin yhden valmistajien mestaruuden voittaneena tallina. Kai noita aika monta useampi on ?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mika Salo Tomin nuoteista -vieraana

Ihan leppoisa juttuhetki Tuomisen ja Salon kesken. Ei tuossa mitään uutta varsinaisesti ilmene - muuten kuin että Salo on yllättävän asiallinen eikä lähtenyt tyypilliseen kaunisteluunsa. Okei, taas siellä toistui se juttu kuinka "Ferrari olisi halunnut eroon Barrichellosta" eikä "Irvine ollut mitään Saloon nähden", mutta noin muuten jopa poikkeuksellisen nöyrä Mika Salo muisteli menneitä.

Toivottavasti JJ löytäisi podcastiin vielä, aikaa kun ei liene enää kovinkaan paljoa rallin poistuessa Yleltä. JJ:n urasta löytyisi niin ykkösissä kuin urheiluautoissa paljonkin spekuloitavaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
aikaa kun ei liene enää kovinkaan paljoa rallin poistuessa Yleltä.

Tästä tulikin mieleeni, Tuomisen omilla nettisivuilla ilmoitetaan 14.12 Tomin Nuoteista-jakson olevan viimeinen, eli siirtyisikö Tuominen CMoren palvelukseen?
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Tää on ihan helvetin kova juttu, onnea Tuukka! Eikös tämä mahdollista (jos asiat menevät hyvin) etuoikeuden parhaimpiin F4-F2 talleihin (esim. Prema)?
Taponen ajoi jo toissa viikon Italian F4:n testeissä Preman ratissa, joten Prema on hyvin todennäköisesti suuntana Italian F4:sissa. Jotain Preman ja Ferrarin yhteistyöstä kertoo, että viime kaudella kaikkien viiden pikkuformuloissa ajaneen Ferrariakatemian mieskuskien alla oli juuri Prema.
 

JokerMaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko Ferrarin kuljettaja-akatemiaan pääsystä myös taloudellinen hyöty? Varmastikin tuo nostaa Taposen statusta mahdollisien rahoittajien silmissä, mutta tuleeko Ferrarin puolelta suoraan taloudellista tukea?
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Onko Ferrarin kuljettaja-akatemiaan pääsystä myös taloudellinen hyöty? Varmastikin tuo nostaa Taposen statusta mahdollisien rahoittajien silmissä, mutta tuleeko Ferrarin puolelta suoraan taloudellista tukea?
On aika harvinaista että akatemia mitään hirveänlaista taloudellista tukea antaa. Useimmiten se menee toisinpäin, että paikasta arvostettuun akatemiaan maksetaan. Tuskin kuitenkaan Taposen ajotaidoilla tarvitsee mitään maksaa.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kuinkahan monta vuotta Nissany meinaa oikeen sekoilla tuolla F2-puolella vielä. Neljäs aktiivinen vuosi (2019 jäi väliin jonkun loukin takia), kerran ollut podiumilla. Tulevaisuutta F1-puolella tuskin tulee ikinä olemaan. Sen verran hasardi kuski kaikinpuolin niin en tiedä onko missään muuallakaan.
 

Liitteet

  • IMG_7962.jpg
    IMG_7962.jpg
    603,5 KB · kertaa luettu: 129

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinkahan monta vuotta Nissany meinaa oikeen sekoilla tuolla F2-puolella vielä. Neljäs aktiivinen vuosi (2019 jäi väliin jonkun loukin takia), kerran ollut podiumilla. Tulevaisuutta F1-puolella tuskin tulee ikinä olemaan. Sen verran hasardi kuski kaikinpuolin niin en tiedä onko missään muuallakaan.
Vaarallinen ukkohan toi on, samalla tavalla kuin Mazepin. Nissany ehkä enemmän kuitenkin sellanen vahingossä töhöilijä kun Mazepin teki tietoisesti ihme liikkeitä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huomioiden Nissanyn äveriään perhetaustan, en ihmettelisi vaikka jatkaisi isäpapan rahoilla vielä pitkäänkin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomioiden Nissanyn äveriään perhetaustan, en ihmettelisi vaikka jatkaisi isäpapan rahoilla vielä pitkäänkin.
Jep, F2:ssa voi käytännössä ajaa loputtomiin, jos rahat riittävät. Teoriassa sama pätee myös F1:n puolella, mutta rahaa tarvitsee vähintään monikymmenkertaisen määrän, jos haluaa loputtomiin ajella rahan turvin.

Nissanyn kohdalla on toki vähän harmi, että joltain nuorelta lupaukselta menee tallipaikka, mutta toisaalta Nissanyn tuomat rahat voivat pitää tallia myös pystyssä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jep, F2:ssa voi käytännössä ajaa loputtomiin, jos rahat riittävät. Teoriassa sama pätee myös F1:n puolella, mutta rahaa tarvitsee vähintään monikymmenkertaisen määrän, jos haluaa loputtomiin ajella rahan turvin.

Sinänsä tässä ei mielestäni pitäisi olla mitään hassua, F2/GP2:ta edeltävässä F3000:ssa pyöri myös noita vanhoja staroja(joskus jopa F1-tasolla jo meritoituneita) nuorten seassa. Tietysti Nissany ei oikein millään tavalla ole mittari uusille tähdille, toisin kuin joku Jan Lammers aikanaan.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Huomioiden Nissanyn äveriään perhetaustan, en ihmettelisi vaikka jatkaisi isäpapan rahoilla vielä pitkäänkin.
Nissanyn taustalla rahoittajana toimii myös Kanadalais-Israelilainen miljardööri Sylvan Adams, jonka arvioitu varallisuus on sellaiset kevyet 1.7 miljardia. Nissanyn 2-4 miljoonaa vuodessa kuluvaan harrasteluun ei tule rahat ainakaan heti loppumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös