Edellisellä sivulla mainittiin UAE Formula 4 Championship, jossa ainakin tallenne ensimmäisestä kisasta.Näkeekö noista Taposen kisoista mistään koosteita?
Tarkoittaakohan tämä sitten sitä, että M Sportin olisi suotavaa saada vähintäänkin rallipuumien ohjaustehostimet kestämään, jos haluavat vielä jatkossa saada edes jotain rahaa FordiltaJaahas, ruosteen kemiallinen merkki pyrkii formuloihin
Autojätti tulossa F1:een! Juonii kulisseissa isoa operaatiota
F1-sarjassa vaikuttaa olevan nyt vahvaa vetovoimaa.www.is.fi
Hyvin on Taponen muutenkin ajanut tuolla arabiturneella. Rookieykkönen ja on ottanut vanhemmasta akatemiakollega Whartonista niskalenkin! :) Keväällä sitten Preman kanssa Italiassa ja siellä onnistuminen, niin saa Viaplaylla lisää väriä F3:een parin vuoden sisään, kun Alatalokin putosi rahoituksen takia.Taponen otti juuri uransa ensimmäisen F-luokan voiton Kuwaitissa! Todella nousujohteista ajoa, ja on näyttänyt että pystyy ajamaan kypsän kylmäpäisesti. Seuraava Ferrarin kuljettajien F1 mestari?
Tarkoittaakohan tämä sitten sitä, että M Sportin olisi suotavaa saada vähintäänkin rallipuumien ohjaustehostimet kestämään, jos haluavat vielä jatkossa saada edes jotain rahaa Fordilta
Edit: on myös todettava, että tämä amerikkalaisten autonvalmistajien lisääntynyt kiinnostus on jännä ilmiö, ja kertonee siitä, että Liberty Median tekemät uudistukset sarjaan ovat toimineet ainakin Yhdysvalloissa, vaikka näin omasta näkökulmasta katsottuna en olekaan kaikista viime vuosien muutoksista kauheasti pitänyt
Huomattavasti lupaavammalta näyttää Taposen meno verrattuna muihin suomalaisiin, ketkä lähiaikoina ovat pikkuformuloissa ajelleet. Wharton kuuluu myös Ferrarin akatemiaan ja hänen lyömisensä olisi kova juttu, etenkin kun Taponen on rookiekuljettaja ja Wharton ajelee jo toista kauttaan F4-luokkaa. Joka tapauksessa Taponen on ollut tähän mennessä kärkikastissa lähes joka kisassa ja nyt tuli voittokin tilille. Tänään vielä yksi kisa, toivottavasti siinäkin onnistuu. Taposen itsensä mukaan Italian F4-sarjassa oli alunperin tavoite menestyä, tämä lähi-idän sarja oli totuttelua formulaan. Hyvin näyttää sujuvan. Ykkösiin on vielä pitkä matka, mutta ainakin alkutaival on ollut lupauksia herättävä tähän mennessä.Taponen otti juuri uransa ensimmäisen F-luokan voiton Kuwaitissa! Todella nousujohteista ajoa, ja on näyttänyt että pystyy ajamaan kypsän kylmäpäisesti. Seuraava Ferrarin kuljettajien F1 mestari?
Tiukka pohdinta onkin, että tullaanko sarjaan Fordin vai Cossun kutosella.
Melkein tärkein linkki ykkösiin oli tuo FDA:han pääseminen. Viime kaudella jo hieman hieroin silmiä, kun Tuukka jätettiin kalkkiviivoille melko kovan meriittilistan kanssa. Ei siinä etteikö Camara ja Bearman olisi kovia tekijöitä. Viime kaudella Bearman oli oikeasti hyvä kolmosissa ja löi ajoi isossa kuvassa paremmin kuin esimerkiksi pitkän linjan kolmoslainen Leclerc. Nythän koko Preman kööri on F2:ssa, mutta uskon että tällä kaudella Bearman on jälleen paras noista - jäi kuitenkin ainoana Preman kuljettajaksi.Huomattavasti lupaavammalta näyttää Taposen meno verrattuna muihin suomalaisiin, ketkä lähiaikoina ovat pikkuformuloissa ajelleet. Wharton kuuluu myös Ferrarin akatemiaan ja hänen lyömisensä olisi kova juttu, etenkin kun Taponen on rookiekuljettaja ja Wharton ajelee jo toista kauttaan F4-luokkaa. Joka tapauksessa Taponen on ollut tähän mennessä kärkikastissa lähes joka kisassa ja nyt tuli voittokin tilille. Tänään vielä yksi kisa, toivottavasti siinäkin onnistuu. Taposen itsensä mukaan Italian F4-sarjassa oli alunperin tavoite menestyä, tämä lähi-idän sarja oli totuttelua formulaan. Hyvin näyttää sujuvan. Ykkösiin on vielä pitkä matka, mutta ainakin alkutaival on ollut lupauksia herättävä tähän mennessä.
No tämä jännärihän sai nopean lopun. Ei siinä onhan Ford omallakin logolla moottoreita pitkään toimittanut sarjaan ennen. :)Tuskin kovin tiukka, sillä Cosworth ei ole kuulunut Fordille vuosiin, vaan on nykyään osa saksalaista Mahle Groupia.
Aikamoinen myllerrys tullaan näkemään moottorinvalmistajissa. F1 on myös aloittanut uusien tallien hakuprosessin, joten eiköhän sieltä Andretti tule Cadillacin kanssa tai ilman sekä Porsche jonkunlaisella virityksellä. Ilmeisesti Hyundai on myös ollut jossain huhuissa Cyril Abiteboulin takia, eikä tämä varsinaisesti kieltänytkään F1-huhuja.
Joka tapauksessa todella positiivinen muutos Ecclestonen sikariklubiaikoihin. F1-sarjan näkyvyys on lisääntynyt kaikkialla ja uudet autonvalmistajat haluavat osansa siitä. Toki kisakalenteri tulee jatkossa suuntautumaan yhä enemmän akselille USA/Lähi-itä, koska raha määrää. Euroopan kisoista ainoastaan Silverstone on sellainen, jolle voi ennustaa pitkää tulevaisuutta.
Se olisi kiva tietää miten tuo Barcelonan kisa pysyy kalenterissa vuodesta toiseen. Aivan helvetin tylsä rataprofiili ja yleensä siellä nähdään myös ylivoimaisesti tylsimmät kisat. Saman profiilin Hungaroringillä sentään nähdään välillä kunnon sateita tai muita luonnonilmiöitä, mutta Barcelonassa varmaan viimeksi joskus vuonna 1996. Se nyt on sentään positiivista, että Barcelonan kisajärjestäjät olisivat poistamassa tuota viimeisen sektorin shikaania tälle vuodelle.
Tuohon on haettu lupaa, jotta viimeinen shikaani saataisiin poistettua. Jopa ensi kaudesta alkaen.Shikaanin poisto tekisi oikeasti hyvää, sillä se on keinotekoinen ja tarpeeton elementti radalla, vaikka miten turvallisuutta haluttaisiin pohtia. Ulosajoalue on kuitenki iso vikassa mutkassa.
Hienoa suorittamista, kun ottaa huomioon kuinka kokematon vielä tuolla, verrattuna muihin kärkikuskeihin.Sieltä Taposelle uran toinen voitto!
Lisäksi 2. lähtöruutu toiseen kisaan, eli erinomaiset mahdollisuudet kiriä kärkikamppailuun kokonaispisteissä.
Näinpä. Todella loistava asia on, että Tuukka on jatkuvasti kärkitaistossa mukana eli nopeutta löytyy heti. Voittoja ja paalujakin tulee tilille. Tästä on todella hyvä jatkaa menoa kuin jos ajelisi sijoilla ynnä muut. Nyt näyttöjä tulee radalla jatkuvasti, mikä on todella tärkeää, jotta saa Ferrarin tuen pidettyä takanaan. Kaikkea ei tarvitse, eikä pystykään voittamaan, mutta jos kärkitaistossa pysyy läpi kauden luulisi Ferrarin tuen jatkuvan ja urakehityksen etenevän. Tätä tahtia jos jatkaa, niin ajaa jo ensi kaudella Formula regional sarjassa, joka on seuraava steppi formulapyramidissa. No kausi on pitkä joten odotellaan vielä, mutta todella hyvältä näyttää tällä hetkellä!Hienoa suorittamista, kun ottaa huomioon kuinka kokematon vielä tuolla, verrattuna muihin kärkikuskeihin.
Hirveetä tykitystä Taposelta ja hienosti ajaa F4 sarjassa. Nyt Abu Dhapissa sitten mestaruus kotiin.