Yleinen F1-keskustelu

  • 366 891
  • 2 242

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kyllähän Ferraria vastaan tunnettu inho johtuu sen listoilla olleista äärimmäisen vastenmielisistä kuskeista. Ei kukaan ajatteleva ihminen voi olla inhoamatta Schumia tai Alonsoa. Ferrari oli itseasiassa aikanaan aika symppis 1990-luvulla kun mikään ei onnistunut vai mitä yritettiin. Epäonnistuneet kuskivalinnat vain saavat koko tallin näyttämään keinoja kaihtamattomalta ja epäurheilijamaiselta. Ei olisi mikään menetys, vaikka talli lähtisikin sarjasta.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Itse väitit että Ferrarin poistuessa porukka ihmettelee hetken ja kaikki on sitten normaalisti. Mistäs faktalaatikosta sen revit? Ja kukaan täällä ei kyseenalaistanut sitä.. naurettavaa. Kyseessä on autourheilevan maailman kiistatta suurin legenda jonka, jonka fanimäärä on moninkertainen muihin verrattuna ja eivät ole mitään suomalastyyppisiä "katson kisan tv:stä ja itken sitten loppupäivän epäreilua maailmaa" vaan todella intohimoisia kisapaikoille sen tunnelman luojia. Niille jotka ihmettelevät miten voi kannattaa tallia/yhteisöä/perhettä yksittäisten kuskien sijaan niin eivät ymmärrä ferrarin maailmaa.

Ei kukaan varmaan kiistäkkään sitä, että Ferrari on se suurin ja kaunein ja legendaarisin, mutta onhan tuo sen ylimääräinen jalustalle nostaminen hieman naurettavaa. Ja jossakin eilisessä viestissä kirjoitit jotain Ecclestonen naurettavasta rahanjaosta, niin sehän on sellainen asia, josta Ferrari saa ylimääräistä hyötyä ylimääräisinä prosentteina. Onhan se rahanjako ja kilpailujen maksut ym. hieman kyseenalaista, mutta Ferrari ei ole se, kenen niistä pitäisi kovaäänisimmin valittaa.

Ja tuosta itkemisestäkin voi olla montaa mieltä. Sinäkin omalla tavallasi tunnut "itkevän epäreilua maailmaa". Ja samaa itkua tulee Italian lehdistöltä jos hommat ei mene nappiin omalta kantilta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei kukaan varmaan kiistäkkään sitä, että Ferrari on se suurin ja kaunein ja legendaarisin, mutta onhan tuo sen ylimääräinen jalustalle nostaminen hieman naurettavaa. Ja jossakin eilisessä viestissä kirjoitit jotain Ecclestonen naurettavasta rahanjaosta, niin sehän on sellainen asia, josta Ferrari saa ylimääräistä hyötyä ylimääräisinä prosentteina. Onhan se rahanjako ja kilpailujen maksut ym. hieman kyseenalaista, mutta Ferrari ei ole se, kenen niistä pitäisi kovaäänisimmin valittaa.

Ja tuosta itkemisestäkin voi olla montaa mieltä. Sinäkin omalla tavallasi tunnut "itkevän epäreilua maailmaa". Ja samaa itkua tulee Italian lehdistöltä jos hommat ei mene nappiin omalta kantilta.

Ylimääräistä jalustalle nostamista tapahtuu vain suomaisen median toimesta. Ferrari ei mistään rahanjaoista valitakkaan vaan suunnasta johon formulat ovat menossa. Teknistä kehitystä rajoitetaan jotta saadaan jotain heittopusseja halvemmalla mukaan että on enemmän kierroksella ohitettavia. Itkemisestä voi tosiaan olla montaa mieltä. Siitä sitten vain katsomaan tätäkin ketjua että kuka itkee mistäkin.

Me olemme ilmeisesti saaneet tänne F1-puolelle ihan oma Todella Outo Jannu. Loistavaa! Sokea ihannoiminen on kyllä ihan ihqua, mutta samalla aina yhtä hämmentävää.

Sokea ihannoiminen? Mielenkiintoisinta on että olen ainut joka on myöntänyt värilasinsa mutta täältä saa lukea aikamoista roskaa väeltä jotka pitävät itseään puolueettomina vaikkei siitä ole tietoakaan.

Jotkut väittävät ilman mitään fatkapohjaa että Formulat eivät kärsisi Ferrarin lähdöstä ja itse väitän toista. Ja minun väitteeni on ainut joka vaatii "lähdettä" tai "faktoja". Yrittäkää paremmin.

Ja mitä ihmeen lähdettä pikkuvaimo haluaisi? Väitätkö että näin ei ole?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Lähteen sille, että Ferrarin fanimäärä on moninkertainen verrattuna mihinkään muuhun kilpatalliin maailmassa.

Mistä haluasit tällaisen? Jostain Ferrarifanien yhdistyskirjasta jossa kaikki fanit ovat? Väitätkö siis että näin ei ole?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Jotenkin itsellä menee vähän ohi tällainen yhden tietyn automerkin totaali fanittaminen, oli kuskeina ketä tahansa. Autot on kuitenkin autoja ja miehet miehiä. Mieluummin sitä kuitenkin "fanittaa" jotain kuskia.

Minä voin tunnustaa olleeni Ferrari-fani lapsesta asti. Tietysti myös Rosbergia ja muita suomalaisia on tullut kannustettua ja tulee edelleen. Tottakai! Onhan Suomi minun kotimaa. Sauberia olen myös kannustanut pitkään. Sen lisäksi joukko erinäisiä kuskeja on vuosien varrella saanut osakseen Kaulasuojan fanituksen. Silti Ferrari on ollut aina ja tulee olemaan se talli joka on kaikista kovin ja kaunein. Kaikenlaista vilunkia siellä(kin) on välillä ollut, mutta niin on ollut muillakin. No se minusta...

Sanotaan ettei yksittäinen ihminen ole isompi kuin joukkue, mutta kyllä on. En ole koskaan pitänyt Alonsosta. En Rellulla, enkä McLarenilla, enkä edes nuorena poikana Minardilla. Kun siirto Maranellon punaisiin varmistui, laitoin Ferrari-lippikseni ja paitani tiukasti kaappiin ja päätin että niin kauan kun kyseinen kyrpä ajaa tuota kaunista autoa, minä en sitä firmaa tue. Kaikella on rajansa.

Sitä päivää odotellessa kun tuo molopää Maranellosta lähtee...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sepangin alustavat säätiedot ovat kyllä muikean kuuloisia! Toivottavasti Kimi jatkaa siitä mihin Melbournessa jäi ja Valtterin auto toimisi paremmin Malesiassa. Kohta mennään taas!
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Ylimääräistä jalustalle nostamista tapahtuu vain suomaisen median toimesta. Ferrari ei mistään rahanjaoista valitakkaan vaan suunnasta johon formulat ovat menossa. Teknistä kehitystä rajoitetaan jotta saadaan jotain heittopusseja halvemmalla mukaan että on enemmän kierroksella ohitettavia. Itkemisestä voi tosiaan olla montaa mieltä. Siitä sitten vain katsomaan tätäkin ketjua että kuka itkee mistäkin.
Ylimääräistä jalustalle nostamista tapahtuu kyllä ihan muun kuin suomalaisen median toimesta. Olisiko osuvampi kohde vaikkapa italialainen tai espanjalainen media? Alonso omalla tavallaan, joka nostaa itsensä vielä talliaankin korkeammalle? Ferrari itse esim. pääjohtajansa suulla?

Tästä kaudesta senverran, että toivottavasti Lotus pystyy nyt alkukaudesta raapimaan vähintään palkintopallisijoja mahdollisimman paljon, jotta pysyy isojen tallien kelkassa kauden loppuun asti. Kehitystyössä isommat tallit ovat vahvemmilla, mutta jos tuo rengasetu pysyy edes puoleenväliin kautta tuollaisella tasolla, niin hyvältä näyttää. Toiveissa on tiukka kausi ja tapahtumarikkaita kilpailuita. Tai kauden ei tarvitse olla tiukka, jos Räikkönen onnistuu dominoimaan Australiassa nähdyllä tavalla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ylimääräistä jalustalle nostamista tapahtuu kyllä ihan muun kuin suomalaisen median toimesta. Olisiko osuvampi kohde vaikkapa italialainen tai espanjalainen media? Alonso omalla tavallaan, joka nostaa itsensä vielä talliaankin korkeammalle? Ferrari itse esim. pääjohtajansa suulla?

Tehdään tasajako ja sanotaan että molemmat mediat nostavat ylimääräistä. Mutta itse en näin tehnyt kun vastasin Vanhan Lenin (mielestäni) naurettavaan väitteeseen.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
FOTA:n (Formula One Teams' Association) vuonna 2010 tekemän tutkimuksen mukaan kärkitalleja fanitetaan seuraavasti:

Ferrari 30%
McLaren 19%
Mercedes 10%

Minun tiedossani ei ole sellaista matemaattista kikkaa, jossa Ferrarin kannatus saataisiin moninkertaiseksi McLareniin verrattuna. Ja mitä tulee autourheilumaailman "kiistatta suurimman legendan" titteliin, niin Porschella saattaisi olla sanansa sanottavana asiasta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mistä haluasit tällaisen? Jostain Ferrarifanien yhdistyskirjasta jossa kaikki fanit ovat? Väitätkö siis että näin ei ole?

Kai sinulla joku peruste täytyy olla, kun väität että Ferrarin fanimäärä on MONINKERTAINEN muihin verrattuna. Vai keksitkö koko jutun päästäsi?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt ferrarin valta ja panos F1-sarjan imagoon on aika suurta. Kun taas joskus 90-luvun alussa juuri kukaan ei olisi jäänyt yhtä keskitason ferraria kaipaamaan. Kärjistetysti.

Toisaalta jos ferrari nyt lähtisi ja perustaisi oman sarjan, ei voisi minusta sanoa, että kaikki nykytallit jotka sinne myös siirtyisivät tekisivät sen koska Ferrari on niin mahtava talli ja arvokas brandi. Vähintään yhtä iso tekijä olisi tyytymättömyys Fiaan ja Bernieen. Mutta perustellusti voisi sanoa toisaalta, etä kilpailevalla sarjalla on mahdollisuuksia vain jos Ferrari on siinä mukana (pl tilanne jossa about kaikki nykytallit paitsi Ferrari siirtyisivät, mutta se tuskin on mahdollista).
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ferrari ei tosin yksin pystyisi uutta sarjaa perustamaan. Se vaatisi monta tallia lähtemään mukaan. En usko, että riittävän monta tallia lähtisi F1-sarjasta Ferrarin kelkkaan. Sen perusteella voisin sanoa, että Ferrari tarvitsee F1-sarjaa enemmän kuin F1 tarvitsee Ferraria.

Mitä tulee tähän kauteen, on Ferrari huomattavasti paremmin saanut autonsa kilpailukykyiseksi verrattuna viime kauteen. Massakin on kilpailukykyinen. Viikonloppuna mielenkiinto kohdistuu vähän enemmän Grosjeaniin. Pystyykö Grosjean haastamaan Kimin vai onko auto tehty vähän enemmän Kimin ajotyyliin sopivaksi? Samoin on mukava seurata kuinka hyvin Ferrarit ja Red Bullit pystyvät haastamaan Kimiä. Aika-ajo ei ole vielä se mittari, sillä siinä Lotus varmaan häviää vieläkin. Kisa säädöillä ja Kimin ajotaidoilla Lotus on vahvoilla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
FOTA:n (Formula One Teams' Association) vuonna 2010 tekemän tutkimuksen mukaan kärkitalleja fanitetaan seuraavasti:

Ferrari 30%
McLaren 19%
Mercedes 10%

Minun tiedossani ei ole sellaista matemaattista kikkaa, jossa Ferrarin kannatus saataisiin moninkertaiseksi McLareniin verrattuna. Ja mitä tulee autourheilumaailman "kiistatta suurimman legendan" titteliin, niin Porschella saattaisi olla sanansa sanottavana asiasta.

Moninkertainen taisi olla sanavalintana vähän yliarviointia, jonka varmaan pikkuvaimokin voi antaa anteeksi kaiken raivonsa keskeltä, mutta noihin lukuihin en kyllä luota. Tai sitten McLarenin "fanit" ovat kyllä äärimmäisen näkymättömiä ja hiljaisia kun joka kilpailussa Tifosot ovat selvästi suurinta massaa, jopa englannissa, ja kun tullaan pyhälle maalle Monzaan niin punainen meri jättää kaiken varjoonsa ja kilpailun jälkeen podiumin alla voi nähdä sen taian.
Podium Celebration in Monza 2006 - YouTube

Tuo pois formuloista niin köyhäksi jää. Niin kovin köyhäksi. Mitä mahtoi kuningas siinä Kimille sanoa? "Odotas vaan kun nuo kaikki huutavat sinun nimeäsi ensi kaudella"
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Moninkertainen taisi olla sanavalintana vähän yliarviointia, jonka varmaan pikkuvaimokin voi antaa anteeksi kaiken raivonsa keskeltä, mutta noihin lukuihin en kyllä luota.

Olet tulkinnut hieman väärin mielentilani. Enemmän olen huvittunut tästä väännöstä mikä täällä on meneillään. Ja sinä olet suurin yksittäinen osatekijä vallitsevaan mielialaani. Käsittämättömän voimakkaat värilasit sinulla on päässä.

Pystytkös sinä tarkastelemaan rakastamasi Ferrarin toimintaa objektiivisesti ja kriittisesti? Hypoteettisesti ajateltuna, onko mielestäsi Ferrarin menestymättömyys muiden hyvyyttä, vai Ferrarin huonoutta? Pystyisitkö laittamaan Ferrarin huonon sijoituksen yksinkertaisesti auton, tallin, ja kuskien huonoudenpiikkiin, vai yritätkö aina löytää selityksen esim. vallitsevista olosuhteista, "tuurista", satunnaisesta ja ehdottoman yksittäisestä virheestä?

Et taida sitäkään kyetä myöntämään, että yliarviot raakasti Ferrarin merkityksen F1-sarjalle? Kiistatta Ferrari on yksi sarjan tärkeimmistä talleista, ja suosituin, mutta ei F1 kuolisi, jos Ferrari sarjan jättäisi. Taidat itse samanlaisen "raivon" vallassa, hirveällä paatoksella lobata asiaasi, sen kummemmin miettimättä mitä päästelet?
 
Suosikkijoukkue
KK
...Sokea ihannoiminen? Mielenkiintoisinta on että olen ainut joka on myöntänyt värilasinsa mutta täältä saa lukea aikamoista roskaa väeltä jotka pitävät itseään puolueettomina vaikkei siitä ole tietoakaan...

Pystyin samalta sivulta löytämään oman kirjoitukseni ennen sinun kirjoitustasi:

...Silti tykkään ferrari-tallista paljon, vaikka en tykkää Alonsosta yhtään eikä Massakaan kakkoskuskina hirveästi lämmitä...

Kyllähän tuossa mielestäni kerroin fanittavan Ferraria.

Nyt teen tälle off-topicille lopun ja pistän uuden ketjun pystyyn: Yleinen F1-keskustelu
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Tai sitten McLarenin "fanit" ovat kyllä äärimmäisen näkymättömiä ja hiljaisia kun joka kilpailussa Tifosot ovat selvästi suurinta massaa, jopa englannissa, ja kun tullaan pyhälle maalle Monzaan niin punainen meri jättää kaiken varjoonsa ja kilpailun jälkeen podiumin alla voi nähdä sen taian.
Veikkaisin, että kyse on siitä että Ferrari-fanit ovat kaikista näkyvimpiä ja aktiivisimpia kannattajia (kuten sinäkin tässä elävänä esimerkkinä). Täytyy muistaa että suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, joilla on vain tapana viettää sunnuntai-iltapäivä moottoriurheilun äärellä. Loppujen lopuksi ne fanaattiset ja näkyvät kannattajat ovat vain jäävuoren huippu. Se jäävuoren huippu on Ferrarilla ehdottomasit suurin, mutta sitten tämä "suuri massa veden alla" ei välttämättä kovinkaan paljon eroa muista talleista. Se volyymi kuitenkin tuottaa rahaa kassaan talleille.

Tietysti jos faniksi lasketaan vain se että möykkää katsomossa tai varikkoalueella lippuun kääriytyneenä, niin sitten Ferrari-faneja voi olla moninkertaisesti muihin verrattuna.
 
Suosikkijoukkue
KK
Hei.

Ajattelin pistää tämän uuden ketjun pystyyn, koska tuolla F1 2013 ketjussa puhutaan niin paljon offtopiccia, että alkaa ottaa pannuun. Siis kaikki Senna-documentit ja mikä on paras talli/kuski kautta aikojen voidaan siirtää tänne. Pystyy seuraamaan paremmin mitä tällä kaudella on tapatunut tai tulee tapahtumaan.

Tosissaan olen muutaman documentin nähnyt Ayrtonista. Toinen pelkästään onnettomuudesta ja toinen ns. elämänkerrasta. Kyllähän tuo vähän harmittaa, että ehkä yksi parhaista, ellei paras F1-kuski joka on tehnyt hirveästi työtä turvallisuuden eteen lajissa, kuolee draagisesti onnettomuudessa. Kuinkahan paljon olisi voittoja tullut, jos olisi saanut kilpailla pidempään? Sennasta alkoi minun F1-fanittaminen. Muistan vielä lähetyksen, kun onnettomuus sattui. Kotilähetyksiin ei kyllä sitä verilammikkoa juurikaan näytetty.

Schumacheriä en arvosta niin korkealle, koska aikoinaan mielestäni Ferrari sai tehdä melkeimpä mitä halusi, eikä heitä rangaistu. En nyt muista vuotta, mutta eikös Michaelille annettu varikonläpiajorangaistus jonkun kisän päätteeksi kisan jälkeen, että Ferrari ja Schumacher voitti? Tässä siis yksi esimerkki.

Vettel on mielestäni todella taitava kuski. Jos se olisi autosta kiinni, niin miksi Webber ei pärjää niin hyvin? Kimi on tietenkin se tämän hetken suosikkini. Aivan loistava kuski ja persoona.

Siinä pientä avausta ja jatketaan tästä.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tifosi kirjoitti:
...punainen meri jättää kaiken varjoonsa ja kilpailun jälkeen podiumin alla voi nähdä sen taian.

...Mitä mahtoi kuningas siinä Kimille sanoa? "Odotas vaan kun nuo kaikki huutavat sinun nimeäsi ensi kaudella"

Voi jösses. Säästä meidät myötähäpeältä ja yritä hei edes vähän hillitä tunteiluasi. Tuo on oikeasti kaikessa sentimentaalisuudessaan jopa nolompaa kuin sämpylämiesten jutut konsanaan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olet tulkinnut hieman väärin mielentilani. Enemmän olen huvittunut tästä väännöstä mikä täällä on meneillään. Ja sinä olet suurin yksittäinen osatekijä vallitsevaan mielialaani. Käsittämättömän voimakkaat värilasit sinulla on päässä.

Pystytkös sinä tarkastelemaan rakastamasi Ferrarin toimintaa objektiivisesti ja kriittisesti? Hypoteettisesti ajateltuna, onko mielestäsi Ferrarin menestymättömyys muiden hyvyyttä, vai Ferrarin huonoutta? Pystyisitkö laittamaan Ferrarin huonon sijoituksen yksinkertaisesti auton, tallin, ja kuskien huonoudenpiikkiin, vai yritätkö aina löytää selityksen esim. vallitsevista olosuhteista, "tuurista", satunnaisesta ja ehdottoman yksittäisestä virheestä?

Et taida sitäkään kyetä myöntämään, että yliarviot raakasti Ferrarin merkityksen F1-sarjalle? Kiistatta Ferrari on yksi sarjan tärkeimmistä talleista, ja suosituin, mutta ei F1 kuolisi, jos Ferrari sarjan jättäisi. Taidat itse samanlaisen "raivon" vallassa, hirveällä paatoksella lobata asiaasi, sen kummemmin miettimättä mitä päästelet?

Pahoittelut väärästä diagnoosista. Pyrin tottakai tarkastelemaan mahdollisimman objektiivisesti, ja sanoisin että suurin syy mestaruuksien lipeämiseen on ollut juurikin se että Red Bull on vaan ollut liian nopea. Alonso ei ole suurimpia suosikkejani Ferrarin historiassa mutta on mielestäni ajanut huikeasti ja häneltä ei paljoa enempää voi vaatia. En mielestäni yliarvioi Ferrarin merkitystä sarjalle sen enempää kuin monet täällä aliarvioivat sen.

Lätkä-Bongarille:
Kyllähän sinä Ferraria kerroit fanittavasti mutta värilasien myöntäminen on eri asia. Mutta tuo ei ollut sinulle kohdistettu väite.

tomagreenille: Saattaa olla juuri noin.

floikkarille vielä tsemppiä. Kyllä se maailma vielä hymyilee, älä anna periksi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole. Mitä sitten?

Tänne ei ole tietenkään mitään ikärajaa, ja hyvähän se on, että joukossa on nuorempiakin kirjoittajia. Ja toki maailmaan tulee mahtua erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä. Mutta täältä löytyy kuitenkin iso joukko asiantuntevia kirjoittajia, jotka ovat seuranneet formuloita aktiivisesti 80-luvulta asti. Valitettavasti tämä koko ketju hukkuu sen jatkuvan paskatulvan alle, mitä joku finninaamainen Ferrari-fanipoika tänne suoltaa. Kaikista viesteistäsi huokuu se, ettet ole juuri F1:stä kiinnostunut ja asiantuntemus on murto-osa edes jonkun Oskari Saaren asiantuntemuksesta (ja se on jo todella vähän), kunhan palvot sokeasti jotain italialaista tallia ja sen espanjalaista kuskia, ja tuot sen joko liikuttavalla tai säälittävällä tavalla joka viestissä esille. Ignorekaan ei hirveästi auta, ellei kaikki kirjoittajat ignooraa tätä skeidaa.

Mutta se off-topicista. Voimasuhteet tulee tietysti muuttumaan kauden edetessä, mutta ihmeitä saa tapahtua, jos kauden lopuksi mestari löytyy kolmikon Räikkönen-Vettel-Alonso -ulkopuolelta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Schumacheriä en arvosta niin korkealle, koska aikoinaan mielestäni Ferrari sai tehdä melkeimpä mitä halusi, eikä heitä rangaistu.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että kuinka korkealle Schumin nostat? 2.? 3.?

Superyllärinä omassa listassa ykkösenä on juurikin 7 kertainen maailmanmestari Michael Schumacher. Schumi+Ferrari on koko historian kovin yhteistyö ja se oli monena vuonna niin ylivoimainen että Rubenskin sai ylivoimaisen auton muihin verrattuna. Nopeus oli se suurin valttikortti ja jos se ei joinain vuosina riittänyt niin luotettavuus astui peliin. Niinä aikoina koneista otettiin kaikki irti. Tämä tarkoitti monien kohdalla epäluotettavuutta mutta ei Ferrarilla.
Vettel saattaa jossain vaiheessa uhata joitain saavutuksia mutta en usko että niihin pystyy.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tänne ei ole tietenkään mitään ikärajaa, ja hyvähän se on, että joukossa on nuorempiakin kirjoittajia. Ja toki maailmaan tulee mahtua erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä. Mutta täältä löytyy kuitenkin iso joukko asiantuntevia kirjoittajia, jotka ovat seuranneet formuloita aktiivisesti 80-luvulta asti. Valitettavasti tämä koko ketju hukkuu sen jatkuvan paskatulvan alle, mitä joku finninaamainen Ferrari-fanipoika tänne suoltaa. Kaikista viesteistäsi huokuu se, ettet ole juuri F1:stä kiinnostunut ja asiantuntemus on murto-osa edes jonkun Oskari Saaren asiantuntemuksesta (ja se on jo todella vähän), kunhan palvot sokeasti jotain italialaista tallia ja sen espanjalaista kuskia, ja tuot sen joko liikuttavalla tai säälittävällä tavalla joka viestissä esille. Ignorekaan ei hirveästi auta, ellei kaikki kirjoittajat ignooraa tätä skeidaa.

No nyt tuli varsinainen avautuminen. Finnit ja kaikki mainittu ja formuloita seurattu 80-luvulta asti. Asiantuntevuus jää omasi alle ja ilman mitään esimerkkejä ja kaikki on paskatulvaa. Pahoittelut jos olen jotain suosikkiasi vähätellyt tai inhokkiasi ylistänyt. En ottanut tunteitasi huomioon.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Schumacheriä en arvosta niin korkealle, koska aikoinaan mielestäni Ferrari sai tehdä melkeimpä mitä halusi, eikä heitä rangaistu. En nyt muista vuotta, mutta eikös Michaelille annettu varikonläpiajorangaistus jonkun kisän päätteeksi kisan jälkeen, että Ferrari ja Schumacher voitti? Tässä siis yksi esimerkki.
Muistan yhden kerran, kun Schumacher johti kisaa, mutta sai varikon läpiajorangaistuksen. Sehän pitää tehdä muistaakseni kolmen kierroksen sisään kun rangaistus on annettu. Schumacher ajoi neljä ja tuli viidennellä sisään. Sattui olemaan kisan viimeinen kierros. Schumacher sai silti pitää voittonsa, sillä hänelle lyötiin muistaakseni 30 sekunnin aikarangaistus mutta se riitti voittoon. Normaalistihan tuo varikon läpiajo kestää hieman pidempään.

Minun kirjoissani kaikkien aikojen paras kuski on Ayrton Senna. Häntä edes lähelle ei pääse kukaan. Sennan jälkeen kakkoseksi tulee Juan Manuel Fangio. Perusteluina ovat Sennan ilmiömainen kyky ajaa kilpaa. Sennan aikana vauhti oli kovaa, mutta tekniikka ei vielä niin kehittynyttä joten vaati enemmän ajotaitoa pitää auto radalla kuin nykyään. Fangion kohdalla vähän sama, mutta autot eivät silloin menneet lähellekään Sennan aikakauden vauhtia.
 

Carlos

Jäsen
Sennasta alkoi minun F1-fanittaminen. Muistan vielä lähetyksen, kun onnettomuus sattui. Kotilähetyksiin ei kyllä sitä verilammikkoa juurikaan näytetty.

Samoin, Senna on itselleni ainoa ei-suomalainen F1 kuski jota olen fanittanut, ja samalla myöskin ensimmäinen ylipäätänsä. Pidän edelleen häntä oman aikani parhaana kuskina, Fangion, Mossin ja kumppaneiden edesottamuksia en ole päässyt seuraamaan livenä niin en voi verrata.

Ironista sinänsä, toisaalta juuri tuo traaginen kuolema taisi tehdä hänestä kuolemattoman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös