Yleinen F1-keskustelu

  • 366 758
  • 2 242

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä. Asetetaan taso siihen mitä Mika ja Kimi oli parhaimmillaan, ja naureskellaan jos ja kun siihen tasoon ei päästä. Montako nykyisistä kuljettajista on tuolla tasolla, Lewis ja Max tietty, mutta muita? Leclerc ja Lando ovat tietysti todella kovia, mutta ei vielä näytöt riitä. Paljon hehkutettu Ricciardo ei ole lähelläkään sitä tasoa, mitä Kimi oli vaikka 2005, mutta silti mies keräsi tähän kauteen asti pääsääntöisesti vain hehkutusta. On parempi ohittaja kuin Bottas, mutta en minä mitään merkittävää eroa näiden kahden välille tekisi muuten.
Gasly ja mahdollisesti Russell voisi olla myös tuossa listassa. Toki ei yhtä selkeästi kuin Lando ja Leclerc. Mutta joo, ei edes vuosikymmenen aikana kauhean montaa kuljettajaa voi listata tuolle tasolle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovalaiselle naureskeltiin, vaikka jo pelkkä tuolle tasolle pääsy on jo aivan poikkeuksellista. Paskahan Heikki oli, jos verrokkina on Kimi tai Mika, mutta pitääkö se verrokki olla noin korkealla? Onko Mikko Koivun ura paska, koska hän ei ole Barkovin tasoinen pelimies.

Minusta vähän huonoakin tuuria että sekä Kovalaisella että Bottaksella oli tallikaverina ehkäpä se maailman yksi kovin kuski, molempien ura voisi olla ihan erilainen ilman tuota ja ehkä tuonkin takia pitää arvostaa että ovat edes pääseet ajamaan huipputalleissa.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Eihän se muuta vaadi ku että ens kaudella alfalla bott vetää podiumia podiumin perään ja samalla kiinan ihme on jatkuvasti kilpailussa Mazepinin kanssa niin eiköhän Ferrari ota Valen nopeesti ylös
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eihän se muuta vaadi ku että ens kaudella alfalla bott vetää podiumia podiumin perään ja samalla kiinan ihme on jatkuvasti kilpailussa Mazepinin kanssa niin eiköhän Ferrari ota Valen nopeesti ylös

No en kyllä tähän skenaarioon usko hetkeäkään. Kaikki on tietysti mahdollista, mutta Valen nosto Ferrarille vaatisi kyllä jotain isompaa pommia. Tyyliin Leclerc Mersulle, joka avaisi paikan kokeneelle kuskille.
 

Outsider

Jäsen
Onhan tästä jokunen muukin jo maininnut, mutta neljän, mahdollisesti viiden, tallimestaruuden Walther Bottagio olisi täälläkin spekulaatioissa yhtenä vaihtoehtona jokaiseen talliin, siinä missä jotain Perälän Seppoa olisi huudettu jo vuosia ulos sarjasta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän se muuta vaadi ku että ens kaudella alfalla bott vetää podiumia podiumin perään ja samalla kiinan ihme on jatkuvasti kilpailussa Mazepinin kanssa niin eiköhän Ferrari ota Valen nopeesti ylös
Tässä yhtälössä tuo "ylös" ei ehkä ole kovin pätevä termi enää, kun Alfa ei tälläkään hetkellä ole enää Ferrarin "farmitalli" ja ilmeisesti on erkaantumassa Ferrarista kokonaan. Mersun moottoreita huhuillaan Alfalle ja koko tallia ollaan myymässä johonkin jenkkien suuntaan (jos oikein muistan).
 

BaronFIN

Jäsen
Eikö tuossa nykyisissä moottoriasiakluuksissa ollut sellainen tilanne ettei Ferrarille/Mersulle enää mahdu uusia asiakastalleja? Tästä syystä Hondan lopetus oli koko sarjalle hankala kuvio ellei RedBull olisi nyt ottamassa hommaa haltuun. Toki en näe pitkässä juoksussa tuota kauhean hyvänä asiana sillä vaikka insinöörit ja tekijät ovat samat, niin eihän tuo moottorin tekeminen kuitenkaan ole RedBullin ydintoimintaa.

Vai liittyikö ongelma oikeasti siihen, ettei asiakastallit vain voi voittaa tehdastalleja ja tähän sisältyy koko ongelman ydin ettei esim. McLarenista koskaan tule uudelleen yhtä suurista?

En oikein usko Alfan vaihtavan Mersun koneisiin ja Rellun konetta ei halua kukaan… Joten B-luokan Ferrareilla jatkavat?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö tuossa nykyisissä moottoriasiakluuksissa ollut sellainen tilanne ettei Ferrarille/Mersulle enää mahdu uusia asiakastalleja? Tästä syystä Hondan lopetus oli koko sarjalle hankala kuvio ellei RedBull olisi nyt ottamassa hommaa haltuun. Toki en näe pitkässä juoksussa tuota kauhean hyvänä asiana sillä vaikka insinöörit ja tekijät ovat samat, niin eihän tuo moottorin tekeminen kuitenkaan ole RedBullin ydintoimintaa.

Vai liittyikö ongelma oikeasti siihen, ettei asiakastallit vain voi voittaa tehdastalleja ja tähän sisältyy koko ongelman ydin ettei esim. McLarenista koskaan tule uudelleen yhtä suurista?

En oikein usko Alfan vaihtavan Mersun koneisiin ja Rellun konetta ei halua kukaan… Joten B-luokan Ferrareilla jatkavat?
Mitä tarkoitat sillä, että "ei mahdu" uusia asiakastalleja? En ole tällaisesta kuullut mitään. Red Bull ei tosiaan kehitä tuota moottoria, vaan ainoastaan valmistaa ja ylläpitää niitä. Ei siis jatkanut suoranaisesti siitä mihin Honda jäi.

Tottakai asiakastallit saa voittaa tehdastalleja, mutta olisihan se aika häpeällistä tehdastallille, jos näin kävisi.

Ymmärtääkseni tuo Alfan myynti ja Mersun moottorihuhu liittyvät toisiinsa, eli Alfa ei olisi enää Alfa siinä vaiheessa, jolloin moottoreiden vaihtaminen kävisi myös paremmin järkeen. Alfan ja Ferrarin välit ovat sen verran tulehtuneet, että en yhtään ihmettelisi senkään kautta tuota vaihdosta.
 

BaronFIN

Jäsen
Voi olla, että olen tehnyt oman tulkintani rivien välistä, mutta jossain vaiheessa oli kommentointia, kaksi asiakastallia oman tallin lisäksi onnistuu ilman, että jouduttaisiin investoimaan merkittävästi lisäkapasiteettiin. Kolmas menee jo kapasiteetin ylärajoilla, mutta neljäs ei olisi mitenkään mahdollinen. Vielä kun koneet eivät saa maksaa maltaita, niin investointihalut lisäkapasiteettiin ovat hieman niin ja näin.

Joten itse yllättyisin, jos Mersu pystyisi pusertamaan koneet neljännelle asiakastallille ellei esim. AstonMartin olisi vetämässä kania hatusta(?) ja vaihtamassa esim. Hondalle (tai miten nyt nimeäsivätkään tuon koneen) ala Supertec/Mecachrome/Playlife.

Parhaimmassa tapauksessa tuo Hondan kuvio muuttuu Ford Cosworth/Ilmor/Mugen -tyyppiseksi ratkaisuksi, eli mukana olisi vain puhdas moottoritoimittaja joka ei tee ollenkaan autoa. Harmi, että VAG ei tarttunut täkyyn, sillä tuote on ilmeisen hyvä kaikkien vuosien kehittämisen jälkeen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minusta vähän huonoakin tuuria että sekä Kovalaisella että Bottaksella oli tallikaverina ehkäpä se maailman yksi kovin kuski, molempien ura voisi olla ihan erilainen ilman tuota ja ehkä tuonkin takia pitää arvostaa että ovat edes pääseet ajamaan huipputalleissa.
Kyllä Bottaksen kohdalla voi sanoa, että hän saavutti kaiken sen mitä oli mahdollista. Ei hänestä missään olosuhteissa mestaria olisi tullut. Nyt hänellä on 9 voittoa ja kymmenien miljoonien omaisuus.

Kovalainen taas on vähän kimurantimpi tapaus. Heikki kieltämättä oli aivan liian aikaisin tiukassa paikassa, ja paras kausi lopulta taisi olla Renault-vuosi. Toisaalta, olisiko Toyotalle meno 2008 McLarenin sijasta muuttanut juuri mitään? Ehkä Heikki olisi saanut jostain paikan, ehkä ei. Tuolloinhan tehtaat lähtivät pois ja esimerkiksi MM-kakkonen Barrichello (joka toki oli satavuotias) joutui tyytymään Williamsiin.

Heikin uralta jäi mietittymään kaksi asiaa:

1. Mitä olisi tapahtunut Toyotalla 2010?
2. Vitun typerä päätös jäädä Lotushamille, vaikka Sauberilta oli tullut tarjous. Kyllä tuossa vaiheessa olisi Nicemankin pitänyt ymmärtää, että malesialaisten homma ei kehity.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt hänellä on 9 voittoa ja kymmenien miljoonien omaisuus.

Tämä. Vaikka Boltteria ties miksi "luuseriksi" jotkut dissaavatkin, on hän päässyt autourheilijan urallaan pidemmälle, kuin 99,9% (desimaaleja voi lisätä varmasti) yrittäjistä. Nastolasta lähtenyt mies maailmalla yksi maailman kahdestakymmenstä huipusta ja suorittaa tasaisen varmasti F1-historian suurimman dynastian osana ja samalla miljoonia toisensa perään tienaten luulisi saavan koko suomalaisen urheiluväen arvostuksen, mutta joillekin ei näemmä riitä.

Ja todellakin. Valtterille on kertynyt ihan käsittämätön omaisuus, mitä useimmat pystyvät tuskin edes ymmärtämään.

2. Vitun typerä päätös jäädä Lotushamille, vaikka Sauberilta oli tullut tarjous. Kyllä tuossa vaiheessa olisi Nicemankin pitänyt ymmärtää, että malesialaisten homma ei kehity.

Kovalaisen uran suhteen riittää todellakin jossiteltavaa. Ajajataitojensa puolesta maailman nopein Heikki kuului koko uransa ajan vähitään "ylempään keskikastiin" Fisichellojen, Magnussenien ja Perezien ohella.

Heikin ajoista Lotuksella/Caterhamilla olisi mielenkiintoista joskus kuulla enemmänkin. Caterhamin pomo Tony Fernandes on monella tavalla ihailtava karismaattinen suurliikemies ja varmasti hänen visionsa F1-tallin suhteen olivat paljon suuremmat, mitä realisaatio ja surullinen lopputulema olivat.

Näin retroperspektiivissä lentoyhtiömagnaattien Fernandes&Branson (Air Asia & Virgin) hetkellinen formulataisto oli jokseenkin "gimmick", mutta huikea lisä edellisen vuosikymmenen alun formuloihin!
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Parhaimmassa tapauksessa tuo Hondan kuvio muuttuu Ford Cosworth/Ilmor/Mugen -tyyppiseksi ratkaisuksi, eli mukana olisi vain puhdas moottoritoimittaja joka ei tee ollenkaan autoa. Harmi, että VAG ei tarttunut täkyyn, sillä tuote on ilmeisen hyvä kaikkien vuosien kehittämisen jälkeen.
Siis tällä mallillahan Honda oli mukana, mutta nyt jää kokonaan pois. Ei Honda ole pitkään aikaan tehnyt autoa F1-sarjaan, vaan nyt se on tehnyt pelkästään moottoreita.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä Bottaksen kohdalla voi sanoa, että hän saavutti kaiken sen mitä oli mahdollista. Ei hänestä missään olosuhteissa mestaria olisi tullut. Nyt hänellä on 9 voittoa ja kymmenien miljoonien omaisuus.
Bottas saavutti kaiken sen, mikä oli mahdollista saamiensa mahdollisuuksien kautta. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei olisi pystynyt voittamaan Mersulla maailmanmestaruutta, jos tallikaverina olisi ollut joku muu. En siis missään nimessä allekirjoita tuota, että ei olisi missään olosuhteissa tullut mestaria. Kyllä olisi, ihan takuulla. Se olisi vaatinut vain tuon yhden muutoksen niihin olosuhteisiin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän näin yleisesti ajateltuna VAG olisi todellinen vuosikymmenten megapiristysruiske formuloihin, mutta järkiperäisesti ajateltuna, olisiko VW:lla kuitenkaan muuta kuin hävittävää... Nipponin vastine kävi kahdeksan vuotta kokeilemassa ja efekti emoyhtiön autobisneksen kannalta nyt oli... Vettä on luonnollisesti Vantaanjoessa virrannut ja joka tavalla aika on eri, mutta ymmärrän, ettei Das Auto halua tehdä ainuttakaan hätiköityä ratkaisua. Joka tapauksessa, nyt kun Honda on jäämässä vähintään taka-alalle, kyllä kuninkuusluokka sen yhten ison brändin kaipaisi.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottas saavutti kaiken sen, mikä oli mahdollista saamiensa mahdollisuuksien kautta. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei olisi pystynyt voittamaan Mersulla maailmanmestaruutta, jos tallikaverina olisi ollut joku muu. En siis missään nimessä allekirjoita tuota, että ei olisi missään olosuhteissa tullut mestaria. Kyllä olisi, ihan takuulla. Se olisi vaatinut vain tuon yhden muutoksen niihin olosuhteisiin.

Joo ja onhan Bottas ollut kaksikertaa MM- kakkosena niin että vain tallikaveri edellä, eli vauhdin puolesta rahkeet on kyllä olla kaksinkertainenkin mestari. Tietenkin keskustelu menee vähän aina JOS tasolle kun totuushan että juuri Hamilton on olut se tallikaveri, mutta melkein ketä muuta tahansa vastaan vauhti riittäisikin noin 50/50% haastoon.
 
Ei Bottas ole surkea kisakuski, mutta Hamilton on siinä kategoriassa GOAT kandinaatti.
Bottas on hyvä kisakuljettaja, mutta se ei nyt vaan riitä kun vastassa Hamilton.
Tämä arvostelu suomalaisurheilijoden osalta on täysin naurettavaa. Jos et ole GOAT tason suorittaja olet paska.
Siinä välissä on aika paljon muutakin.
Tämä viesti pisti silmään. Tuli mieleen lajeista tennis. 2000-luvulla ovat lähes kaikki Grand Slam -tittelit menneet kolmelle suurelle (Federer, Nadal, Djokovic). Kaikki muut ovat olleet ilmeisesti surkeita pelaajia? Varsinkin 1990-luvulla syntyneet. 1990-luvulla syntyneet ovat voittaneet vasta yhden Grand Slam -turnauksen vaikka vanhimmat heistä ovat jo yli 30-vuotiaita.

Bottas ei ole ollut F1-uransa aikana paras kuljettaja. Mutta ei ole todellakaan ollut myöskään paska kuljettaja. On voittanut kisoja ja aika-ajoja maailman parasta kuljettajaa vastaan. Joutui... tai pääsi parhaaseen autoon silloin, kun siellä ajoi GOAT.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Parhaimmassa tapauksessa tuo Hondan kuvio muuttuu Ford Cosworth/Ilmor/Mugen -tyyppiseksi ratkaisuksi, eli mukana olisi vain puhdas moottoritoimittaja joka ei tee ollenkaan autoa. Harmi, että VAG ei tarttunut täkyyn, sillä tuote on ilmeisen hyvä kaikkien vuosien kehittämisen jälkeen.
Omassa Google-feedissäni on ollut paljon huhuja 2025/2026-kaudesta, VAG ottaisi tuon Hondan koneen kehityksen itselleen. Kynnyskysymyksenä ilmeisesti ollut se MGU-H käyttö. Ferrari-Mersu-Rellu ei tuosta olisi halunnut luopua ja VAG ei suostu lähtemään mukaan jos tuosta ei luovuta. Olisi se hienoa Red Bull - Audi (vai millä nimellä mahtavat lähteä mukaan). Olisi tuo neljä moottorivalmistajaa kuitenkin loistava juttu, varsinkin jos useampi olisi kilpailukykyinen
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Bottas saavutti kaiken sen, mikä oli mahdollista saamiensa mahdollisuuksien kautta. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei olisi pystynyt voittamaan Mersulla maailmanmestaruutta, jos tallikaverina olisi ollut joku muu. En siis missään nimessä allekirjoita tuota, että ei olisi missään olosuhteissa tullut mestaria. Kyllä olisi, ihan takuulla. Se olisi vaatinut vain tuon yhden muutoksen niihin olosuhteisiin.
Niin no, se muutos olisi voinut olla Fernando Alonso, Max Verstappen tai Daniel Ricciardo tallikaverina. Alonson ja Verstappenin tasolla Bottas ei ole ollut, Ricciardon tasolla toki on, joten ylivoimaisella Mersulla olisi ehkä voinutkin mestaruuteen yltää Ricciardoa vastaan.

Isoin muutoshan Hamiltonin "katoamisessa" olisi ollut se, että Vettel olisi palauttanut Ferrarin mestaruuskantaan ja hänen maineensa olisi jotain ihan muuta kuin se on.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Bottas saavutti kaiken sen, mikä oli mahdollista saamiensa mahdollisuuksien kautta. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei olisi pystynyt voittamaan Mersulla maailmanmestaruutta, jos tallikaverina olisi ollut joku muu. En siis missään nimessä allekirjoita tuota, että ei olisi missään olosuhteissa tullut mestaria. Kyllä olisi, ihan takuulla. Se olisi vaatinut vain tuon yhden muutoksen niihin olosuhteisiin.
Entäs jos Bottas olisi vienyt vaikka kauden ekat 7 kisaa ja johtaisi mestaruustaistoa Norrisia vastaan 32 pisteellä, Hamilton olisi keskeyttänyt 5 kertaa ja yli 50 pistettä Valtteria perässä. Tulisiko silloin Hamiltonista Bottaksen kakkoskuski kuten nyt on toisinpäin? Sanoisin että tulisi.

Kaikki on ollut kauden alussa lopulta kii Valtterista ja pisteistä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Saattaisi tuo Hämiksen ja Maxin kolari näyttää aika erilaiselta ilman haloa. Yllättävän paljon tuntuu henkiä pelastavan, vaikka aiheutti aika paljon lajipiireissä närää, kun tuotiin mukaan. Seuraavaksi joku voisi nuo saatanan sausage kerbit kyllä heivata jonnekin muualla kuin formularadoille. Aika vaarallisia hyppyreitä radan varrella ja jatkuvasti aiheuttavat helvetin vaarallisia kolareita. Näkisin, että olisi parempi, että noita autoja ei tarkoituksella yritettäisi saada ilmaan, kun ajautuvat radan ulkopuolelle.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Maxinkin voisi heivata muualle Formula-radoilta. Nascar tai romuralli olisi sopivampi paikka.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Entäs jos Bottas olisi vienyt vaikka kauden ekat 7 kisaa ja johtaisi mestaruustaistoa Norrisia vastaan 32 pisteellä, Hamilton olisi keskeyttänyt 5 kertaa ja yli 50 pistettä Valtteria perässä. Tulisiko silloin Hamiltonista Bottaksen kakkoskuski kuten nyt on toisinpäin? Sanoisin että tulisi.

Kaikki on ollut kauden alussa lopulta kii Valtterista ja pisteistä.
Niin onkin. Missä kohtaa sanoin, että Hamilton olisi saanut ilmaiseksi ykköskuskin aseman? Kyllä Hamilton on sen ansainnut ajosuorituksillaan joka kausi. Hamilton on Bottasta parempi kuljettaja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Entäs jos Bottas olisi vienyt vaikka kauden ekat 7 kisaa ja johtaisi mestaruustaistoa Norrisia vastaan 32 pisteellä, Hamilton olisi keskeyttänyt 5 kertaa ja yli 50 pistettä Valtteria perässä. Tulisiko silloin Hamiltonista Bottaksen kakkoskuski kuten nyt on toisinpäin? Sanoisin että tulisi.

Kaikki on ollut kauden alussa lopulta kii Valtterista ja pisteistä.

Kauden 2019 alussahan Valtteri johti sarjaa vielä neljän osakilpailun jälkeen ja oli hyvissä asetelmissa kauden puolivälin Saksan ja Unkarin osakilpailuihin asti. Mikäli Bottas olisi onnistunut voittamaan Hockenheimin sadekelikaaoskisan (Hamilton jäi yhdeksänneksi) ja onnistunut myös Hungaroringillä, olisi loppukaudesta voitu nähdä ihan kunnon mestaruustaistelu mersukuskien välillä. No aina näillä voi spekuloida.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös