Omasta mielestäni kaikkien aikojen paras F1 -kausi oli 1985. Silloin voiton ottivat 8 kuskia ja 5 tallia. 4 ensimmäistä tallia oli 19 pisteen sisällä. Harvinaisen tasainen kausi. Mikään talli tai kukaan kuski ei ollut ylivoimanen vaan voimasuhteet vaihteli pitkin kautta. 20 kuskia kymmenestä tallista sai pisteitä kauden aikana. 7 kuskia viidestä tallista paalulla. 14 kuskia kahdeksasta tallista podiumilla.
Kaksi mestaria on Italiasta vain. Nämäkin neljän ensimmäisen vuoden aikana eli Farina ja Ascari voittivat yhteensä kolme maailmanmestaruutta. Sen jälkeen ei ole mestaruuksia tippunut, eikä liioin haastajiakaan. Alboretoa ja Patresea on löytynyt, muttei mestarismiehiä enää tuon jälkeen. Outoa kyllä.Italia on jonkinlainen formulamaa kahdella vuosittaisella kisalla sekä tietenkin Ferrarin vuoksi. Jostain syystä kuljettajien tuottajana se on ollut ihan muuta. Massaa (ei Felipe) on kyllä tullut, mutta montako mestaria? Oletan, että tämän palstan lukijat tietävät vastauksen (sillä ovathan menneisyyden asiat kertaluokkaa nykyisiä jännempiä joten ne tietää kaikki) joten hyppään seuraavaan. Kuka on lähimmäksi mestaruutta yltänyt italialainen?
Joskus tuli tehtyä pientä tilastointia ja selvisi että Italialla oli hurjat 28 kuljettajaa 90-luvulla! Voittoihin heistä pystyivät vain Patrese, Trulli ja Fisichella, joten varsinaista tähteä ei joukkoon mahtunut. Trullia pitäisin itse näistä parhaimpana. Yhdellä kierroksella fantastinen, ohitettavana aikansa vaikein kuljettaja. Trulli vaan löysi itsensä väärästä paikasta väärään aikaan, eikä Toyotalla kyennyt kisoissa riittävän hyvin haastamaan.
Syytä Italian alavireelle on vaikea löytää vrt. ralli, jossa maan oma sarja on nähty validina vaihtoehtona kv. tasolle. Sen verran hyviä kuljettajia rata-autoiluun on löytynyt, ja Ferrari varsinkin yrittänyt puskea italiaanoja junioriohjelmastaan formula ykkösiin.
Eipä ole muita.Mestaruuden ennen Ferraria voittaneita ja sitten Ferrarilla mestaruuden voittaneita tulee mieleen kaksi nimeä Fangio ja Schumacher.
Andretti ja Lauda ovat onnistuneet tässä myös.Kuinka moni on ajanut mestariksi Ferrarilla ajon jälkeen. Mieleen tulee kaksi nimeä Prost ja Mansell.
Andretti, Farina, Prost, Vettel ja Alonso eivät kyenneet Maranelloa huudattamaan. Andretti toki oli stunttina Ferrarin painajaismaisella 1982 kaudella, eli häntä ei mestaruutta hommaamaan hankittu. Alonso pääsi pari kertaa lähelle, ja näin jälkeenpäin ajateltuna olisi saanut voittaa 2012. Niin huimaan ylisuorittamiseen Alonso pystyi. Silloin sarja vain oli poikkeuksellisen kovatasoinen ja prime-Vettel Adrian Neweyn autolla mahdoton vastus.Myös sitä kuinka moni f1 mestari on ajanut Ferrarille, mutta ei ole voittanut mestaruutta Ferrarilla.
Ei noin tökeröihin temppuihin pitäisi sortua, voittaa reilullakin pelillä.Bottaksella ei vieläkään kierroksen kierrosta, paskoiko Sir Lewis nyt autonkin vielä?
Toisaalta edellisen neljän kauden aikana avauskisan voittaja ei ole voittanut mestaruutta joten...
Tämä on vähän hassu miten on jakautunu. Kausilla 2010-2020 kauden mestari voittii avauskisan vain kolmasti (Vettel 2011, Hamilton 2015,Rosberg 2016). Vastaavasti vuosina 1990-2009 kauden avauskisaa ei voittanu kauden mestari neljästi (Coulthard 1997, Irvine 1999, Coulthard 2003, Fisichella 2005). 80- luvulla noita oli taas useampi kausi jolloin mestari ei voittanu ekaa kisaa.Tänä vuonna ehkä poikkeus vahvistaa säännön. No onhan kausi vielä pitkä.
Monzassahan tuota vähän testailtiin, hieman beta-versiona tosin otettiin käyttöön...Jokin rankaisukeino reunojen ylittämiseen pitäisi keksiä. Olisiko se nyt mitenkään suuri riski, jos reunojen ulkopuolella olisi renkaita vahingoittavat nystyt.
Monzassahan tuota vähän testailtiin, hieman beta-versiona tosin otettiin käyttöön...