Yleinen F1-keskustelu

  • 366 807
  • 2 242

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Nelson Piquet senior lataa kovaa tekstiä Bottaksesta ja Rosberg juniorista.

- Hamiltonin on liian helppo voittaa, kun Bottas on hänen rinnallaan toisena kuljettajana. Ei se ole sitä, etteikö Hamilton olisi hyvä. Mutta hänellä on huonompi kuljettaja (Bottas) rinnallaan ja edellinen (Nico Rosberg) oli vieläkin huonompi, Piquet tykittää.

Aika hyvin suolaa Rosberg juniorin. (nauruhymiö) Itse pidän Bottasta ja Rosberg junioria suunnilleen samantasoisina. Hyviä kuskeja molemmat, mutta eivät ihan korkeimmalla huipulla. Bottas semmoinen 8½ ja Rosberg junior 9- kouluarvosanoin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Appiukko Piquet saattaa olla hieman jäävi kommentoimaan Maxin tasoa. Sopii kyllä hyvin Hornerin ja Markon seuraan.

Mitä Nicon tasoon tulee, sanoisin Rosbergin olleen erittäin herkkä tapaus. Kun kaikki meni hyvin, hän kykeni huippusuorituksiin. Jos kuvio sekoittui esimerkiksi sateen takia, Rosbergin taso laski välittömästi. Aika-ajanahan Nico oli läpi uransa loistava, sanoisin että häntä parempia 2000-luvulla eivät ole sillä puolella olleet kuin ne kolme ilmiselvää nimeä. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mihin Rosberg olisi pystynyt vahvistunutta Ferraria ja osin Red Bullia vastaan, mutta toisaalta hän uskalsi poistua areenoilta ajoissa. Sitä tulee arvostaa.

Bottakseen vertaaminen on kyllä aika huumoria. Joo, Nico sai anteeksi huonoja päiviä Mersun ylivoiman takia, ei hän siltikään hävinnyt kierrosta Hamiltonille ihan omien hölmöilyjensä vuoksi. Ihan jo niitä Bahrainin tappeluja katsomalla huomaa, ettei Bottas ikinä pysty samanlaiseen tasoon kuin missä Nico oli. Eikä hänen toisaalta pidäkään päästä; Rosberg saksalaisena kuljettajana oli Mersulle hyvin tärkeä, varsinkin kun oli mukana alusta lähtien. Bottas taas on selvä kakkoskuljettaja.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Moni suomalainen F1-fani, minä mukaan lukien, on sitä mieltä että Kimi Räikkösellä voisi hieman paremmalla tuurilla olla kolme mestaruutta. Olen myös sitä mieltä että hieman paremmalla tuurilla länsinaapuri Ruotsilla voisi olla tänä päivänä kaksi F1-maailmanmestaria eli "Super Swede" Ronnie Peterson ja Stefan Johansson. Molemmat erittäin lahjakkaita ja nopeita kuljettajia. Kannattaa kuunnella Stefan Johanssonin Beyond the Grid-jakso, et tule pettymään.


 
Viimeksi muokattu:

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse mehustelen Etelä-Afrikan GP:llä vuodelta 1985. Williams-Hondalle eka kaksoisvoitto. Keijo Rosberg oli aivan suvereeni, ohitteli muita kuin pujottelukeppejä. Ainoastaan öljyläikkäspinnaus esti Keijolta varman ja suvereenin voiton.





Omasta mielestäni 1985 oli Rosbergin paras kausi. Perustan mielipiteeni johtokierroksiin. Kyseisenä vuonna Keijo ajoi kärjessä 232 kierrosta, kun MM-vuonna 1982 oli kärjessä vain 80 kierrosta. Eivätkä muutkaan kaudet 1985 poislukien olleet hääppöisiä. 1983 kärjessä 81 kierrosta, 1984 vain 33 kierrosta ja jäähyväisvuonna 1986 kärjessä 86 kierrosta.
 

BaronFIN

Jäsen
Tulipa katsottua Netflixistä Bahrainin kisojen verran F1 draamaa ja voi jeesus... Tuossa sarjassa olisi palikat niin kohdillaan, mutta hieman kyllä latisti esim. Grosjeanin tapauksen kohdalla leikkaus, hidastus, toisto, venytys, leikkauksen toisto, kuljettajat varikkosuoralle, lisää hidastuksia ja sama leikkaus kolmannen kerran, muut kuskit ilman kypäriä katsomassa hidastettuna hidastuksia ja vielä vaan Grosjean on edelleen liekkimeren keskellä eikä pääse autosta pois kun aina vaan leikataan sopivassa kohdassa poikki.

Tien toisella puolella oli kyllä miljoonan dollarin paikassa kameramies ja siitä olisi saatu yhdellä leikkauksella alusta loppuun sama draamankaari ja se olisi ollut siinä. Lisäksi tämä jälkikäteen nauhoitettu ”nousee lähdössä kaksi sijaa” lässyttäminen tuntuu niin väkisin liimatulta ettei kyllä pysty katsomaan enempää.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tulipa katsottua Netflixistä Bahrainin kisojen verran F1 draamaa ja voi jeesus... Tuossa sarjassa olisi palikat niin kohdillaan, mutta hieman kyllä latisti esim. Grosjeanin tapauksen kohdalla leikkaus, hidastus, toisto, venytys, leikkauksen toisto, kuljettajat varikkosuoralle, lisää hidastuksia ja sama leikkaus kolmannen kerran, muut kuskit ilman kypäriä katsomassa hidastettuna hidastuksia ja vielä vaan Grosjean on edelleen liekkimeren keskellä eikä pääse autosta pois kun aina vaan leikataan sopivassa kohdassa poikki.

Tien toisella puolella oli kyllä miljoonan dollarin paikassa kameramies ja siitä olisi saatu yhdellä leikkauksella alusta loppuun sama draamankaari ja se olisi ollut siinä. Lisäksi tämä jälkikäteen nauhoitettu ”nousee lähdössä kaksi sijaa” lässyttäminen tuntuu niin väkisin liimatulta ettei kyllä pysty katsomaan enempää.
Tähän Netlflixiin liittyen osuva video.


 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Se mikä myös ärsyttää tuossa on se, että ainakin tuntuu siltä, että joka kausi seurataan samoja tyyppejä. On Horner "tarinankertojana" ja taas vaihteeksi seurataan Ricciardoa hymyilemässä ja laulamassa palliensa koskettelusta jne.

No saatiin tälle kaudelle sentään Bottas saunomassa ja vilauttamassa persettään.

Ja tosiaan tuo feikkidraama ärsyttää aivan suunnattomasti. Etenkin näin lajin suurkuluttajana ja kaikki aika-ajo-ja kisasessiot seuraavana osuu nopeasti silmään, kuinka joku tilanne meni oikeasti täysin erilailla, mutta itse leikkauspöydällä on tehty vähän draamaa lisää. Ihan lähtee siitä, että lisäillään ylimääräisiä rengasääniä, "räjähdyksiä" yms.
Ja monesti näkee, että joku varikkotiimin reaktiot on leikattu täysin eri kisoista, kun katsoo taustalla olevia katsomoita jne.

Puhumattakaan sitten siitä ärsyttävänäänisesti selostajasta, joka hehkuttaa feikkiselostuksellaan jotain sijojen 13-14 taisteluita, kuinka tämä seuraava ohitus nyt ratkaisee häviääkö koko toinen talli formuloista kokonaan jne.

Eiköhän me Imolan Bottas-Russell kolarista saada hyvää lisädraamaa ensi kaudella Drive to Survivessa.
 

BaronFIN

Jäsen
Ikävä on aikoja kun pisteet jaettiin 10-6-4-3-2-1 ja aika-ajot vedettiin tuntiin kera 12 kierroksen.

Sitten tuli joku sadesää aika-ajo ja siellä oli paalulla joku Barrichello jollain Jordanilla niin alkoi ulina TV-katsojien pettämisestä ja siihen päälle joku saakelin sakemanni oli niin ylivoimainen että aika-ajo formaatti rikottiin vuosikymmeneen muutamaan eri otteeseen ja pistejaot väännettiin älyttömiin muotoihin ja sinne meni vuosikymmenien perinteet vain koska joku mystinen TV-pomo halusi jotain.

Nämä TV-pomot on yhtä hebreaa kuin legendaariset markkinavoimat. Kukaan ei tiedä keitä ne on, mutta kaikki tuntuu tietävän mitä ne haluaa. Amerikkalaisten myötä kaikki menee suureksi showksi. Seuraavaksi tulee varmaan tasoituspainot ja mestaruus ratkaistaan viimeisessä kisassa paras seitsemästä sprinttikisasta -menetelmällä?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
pistejaot väännettiin älyttömiin muotoihin ja sinne meni vuosikymmenien perinteet vain koska joku mystinen TV-pomo halusi jotain.
Eihän tuo mainitsemasi 10-6-4-3-2-1 pistejako ollut käytössä kuin jonkun reilu 10 vuotta, sitä ennen oli paljon pidempään se että voittaja sai 9 pistettä. Taisi olla yli 30 vuotta sellainen järjestelmä. Lisäksi usealla kaudella oli sekin järjettömyys että vain tietty määrä kisoja laskettiin pistetaulukkoon, Alain Prost menetti yhden mestaruudenkin tämän takia kun vain 11 parasta kilpailua per kuski otettiin mukaan. Keräsi kokonaispisteitä Sennaa enemmän mutta hups, Sennalla olikin ne omat 11 kisaansa parempia kuin Prostin 11 kisaa niin mestaruus meni parin pinnan erolla Sennalle.

Eli onpa tuon pistelaskun suhteen kikkailtu ties miten paljon aiemminkin.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä jäin jossain vaiheessa jotenkin uskoon, että sprintissä olisi tarkoitus, että paremmat äijät lähtee kauempaa nostamaan sijoja kohti sunnuntain lähtöruudukon kärkeä. Mitä nyt saatiin? Kuunnellaan tasan samat hamiltonismit kahdesti saman viikonlopun aikana ja mikään ei muutu. Ehkä keskiporukoissa joku kolari, millä pari autoa putoaa hännille, mutta onhan tämä niin kuolleena syntynyt uudistus, ettei mitään väliä. Riskien otto lauantaina on taatusti aivan minimissä kärkipään autoilla. Täytyy vain toivoa, ettei näistä muovikisoista kerry statistiikkoihin voittoja ja sijoja.
 

BaronFIN

Jäsen
Joo, kyllä 9-6-4-3-2-1 systeemi oli käytössä Keken aikana ja tuo Prostin mestaruuden menetys Sennalla oli myös mielenkiintoinen viritelmä, mutta taisipa nämä ajaa keskenään myös MM-sarjan ulkopuolisia kisojakin vielä 80-luvulla ”Mestareiden ajot” -termin alla.

Siitä vaan pohtimaan miten tänä päivänä lähtisi esim. brittitallien keskinäiset väliviikonlopun aikana Brand Hatchissa. Kyllä minä katsoisin vaikka kisa ei MM-sarjaa olisikaan. Koko käsite Grand Prix oli aikanaan rahapalkintoja yksittäisistä kisoista ja niiden takia ajettiin. Kait tuollaisen voisi järjestää jos vaan paalua löisi pöytään, mutta joku alkaisi varmaan ulista Concorde sopimuksesta, joka kieltää osallistumasta ulkopuolisiin kisoihin?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sitten tuli joku sadesää aika-ajo ja siellä oli paalulla joku Barrichello jollain Jordanilla niin alkoi ulina TV-katsojien pettämisestä ja siihen päälle joku saakelin sakemanni oli niin ylivoimainen että aika-ajo formaatti rikottiin vuosikymmeneen muutamaan eri otteeseen ja pistejaot väännettiin älyttömiin muotoihin ja sinne meni vuosikymmenien perinteet vain koska joku mystinen TV-pomo halusi jotain.
Koko laji on ihan silkkaa bisnestä, aina ollut. 12 kierroksen aika-ajon ongelma oli se, että ensimmäisen kolmen vartin aikana ei tapahtunut yhtään mitään. Yhden kierroksen malli taas oli herkkä kelien suhteen ja radan parantumisen myötä epätasa-arvoinen. Tämä nykyformaatti on helppo ymmärtää eikä vastaavalla tavalla odottelua kuin tunnin sessio.

Sprinttikisa olisi voinut jossain muodossa ehkä jopa toimiakin, mutta tämä on kyllä typerä idea. Riskit jäävät ihan minimiin, jotta "oikean" kisan lähtöpaikka ei kärsisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Koko laji on ihan silkkaa bisnestä, aina ollut.
Tästä puheen ollen, perehdyin vähän palkkoihin menneiltä vuosilta löytääkseni ylipalkattuja kuljettajia. Muutama hyvä ehdokas sieltä löytyikin.

Kimi Räikkönen 2014-15, n. 20 miljoona kaudesta

Aah, koko kansan Kimi. Toinen Ferrari-visiitti ei ihan loppua lukuun ottamatta lähtenyt missään vaiheessa toivottuun lentoon, eikä varsinkaan alussa. Räikkönen nettosi 40 miljoonaa noilta kahdelta kaudelta jääden alle puoleen Alonson ja Vettelin yhteispisteistä. Kunniamaininta Santanderin kultaiselle kädenpuristukselle kaudelta 2010, jolloin Räikkönen tienasi toistakymmentä miljoonaa, ettei aja missään.

Ralf Schumacher 2005-07, n. 20-25 miljoonaa kaudesta

Miten ihmeessä Ralf Schumacher on edes saanut neuvoteltua tuollaisen sopimuksen? Kaveri jäi jo Williamsilla selvästi Montoyan jalkoihin eikä juuri missään vaiheessa näyttänyt mestarin elkeitä. Näiltä kolmelta Toyota-kaudelta jäi käteen yksi paalu ja kolme palkintosijaa, kun tallikaveri Trulli saavutti puolella Ralfin palkasta pelkästään 2005 samat kolme palkintosijaa ja yhden paalupaikan. Hirvittää ajatellakin, mitä Toyota on ollut valmis maksamaan Räikköselle tai Alonsolle...

Rubens Barrichello 2007, n. 13 miljoonaa kaudesta

2007 Honda oli toki karmea kasa paskaa, mutta jos tuolla liksalla jää koko sarjan viimeiseksi ilman yhtään pistettä häviten jopa Spykerin Adrian Sutilille, on pakko mainita. Japanilaiset ovat näköjään olleet valmiita maksamaan kokemuksesta.

Felipe Massa 2011, n. 10 miljoonaa kaudesta

Massa seuraa tässäkin yhteydessä oppi-isäänsä Rubensia. Rubens tosin oli oikeasti hyvä kakkoskuski Ferrarille, Massa jäi ilman palkintosijoja autolla, jolla Alonso jopa voitti Silverstonen. Hänen palkkansa oli arvioiden mukaan samalla tasolla kuin maailmanmestarin statuksella ajaneiden Lewis Hamiltonin ja Jenson Buttonin. Massa kiitti Ferraria uskollisuudesta olemalla kuusi kertaa viides.

Fernando Alonso 2015, 30-40 miljoonaa kaudesta

Honda oli jälleen kasa paskaa, eikä Alonsoa siitä voi syyttää. Kuitenkin jos tallikaveri Button tienaa kolme tai jopa neljä kertaa (voi raukkaa, mitenköhän pärjää) vähemmän ja voittaa pisteissä, saa Fernandokin katsoa peiliin. Button vielä osasi olla loukkaamatta Hondaa, joka maksoi Alonson palkan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta uudesta viikonlopusta tulee vähän sellainen fiilis, että näinköhän se pilaa pääkisan jännittävyyttä ja tapahtumia.

Jos vedät perjantaina ajettavan aika-ajon heikosti, eli epäonnistut, niin silti on se lauantain lyhyempi kisa aikaa nostaa osakkeita lähtölistalla. Sitten siellä ollaan kisavauhdin perusteella lähtöruudukossa sunnuntaina ja mennään possujunassa eteenpäin.

No, aika näyttää. Ihan mielenkiintoinen idea sinänsä, mutta mielestäni nykyisessä aika-ajossa ei ole mitään vikaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@king of the jungle jos itsellä olisi päätösvaltaa niin sprinttejä ei ajettaisi tai ainakin tässä uudessa formaatissa perjantaina olisi normaalin aika-ajon sijasta one-shot qualifying.
Ehkä ihan maksimissaan tämän kaltainen sprinttikisa voitaisiin järjestää kauden päätöskisassa Abu Dhabissa, niin että sprintissä jokaisesta sijoituksesta saisi pisteen. Voitosta 20 pistettä, kakkosijasta 19 etc.
Tämän jälkeen kuitenkin itse kisaan startataan sprinttikisan tulosten käänteisestä järjestyksessä. Tulisi jotain kunnon tapahtumaa muuten tylsään Abu Dhabin kisaan.
Varjopuolena jos näin voidaan sanoa tuossa olisi, että siinä tilanteessa jos mm-sarjan hännillä olisi vaikkapa kolme tallia lähes ilman pisteitä, niin tuo sprintti periaatteessa ratkaisisi koko kauden.

Toki jos homma pitää heitää täysin Bernie Ecclestoneksi, niin tuo sprintti voisi olla sellainen, että siihen startataan mm-sarjan käänteisessä järjestyksessä ja ajetaan 20 kierrosta niin, että jokaisen kierroksen jälkeen kisassa viimeisenä oleva pudotetaan pois. Siinä vaiheessa kun jäljellä on enää 2 autoa niin nämä asettuvat gridille rinnakkain ja sen jälkeen kun Michael Buffer on käynyt huutamassa "Lets get ready to rumble", nämä kaksi kuskia lähtövalojen sammuttua ajavat kierroksen mittaisin super sprintin.
Voitte olla varmoja että olisi tapahtumia, kun ohituksia olisi PAKKO tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Muovista tuli mieleen DTM:n viritys, jossa kisassa menestyneille kuskeille laitettiin seuraavaan kisaa lisäpainoja autoon. Aika muovinen yritys tuo oli kisojen tasoittamiseksi, vaikkei ne painot varmaan muovia olleetkaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Twitterissä pullahtelee vanhojen muisteloita useaan tahtiin. Nostetaan tämä esille, oli Mika Salon ehkäpä yksi parhaista kisoista. Rikkinäisellä etusiivellä (osuiko vielä Häkkiseen ekalla kierroksella?) sateella koko kisa ilman varikkostoppia ja Tyrrellin historian viimeiset pisteet kotiin. Gascoyne oli pitkään inssinä eri tiimeissä Salon kanssa ja aika paljon hän tuolla kehuu Mikan otteita vuosien varrella.








Ehkä tuossa on jotain samaa kuin Kimin tulokasvuoden Monacon kisassa kun molemmat joutuivat ajamaan noilla kerroilla sellaisilla moottorin asetuksilla mitkä ei siihen sovi. Salo ajeli huonolla autolla ja surkealla kaasuvasteella, kun Kimi paini V10:llä ilman luistonestoa.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Twitterissä pullahtelee vanhojen muisteloita useaan tahtiin.
Gascoyne lienee paras twitteristi tässä suhteessa. Joku BMW:n ukko kirjoitti myös hyvin, harmi kun en nimeä muista. Jäi mieleen kuinka haukkui Bemarin typerän päätöksen lopettaa auton kehitys kesken kauden 2008...

Medioista The Race on mielestäni noussut parhaaksi lähteeksi historian ja nykyhetken suhteen. Kyseessä on siis Autosportilta (mitähän siellä on tapahtunut, rallipuolikin käytännössä ajettu alas) lähteneiden toimittajien julkaisu. Asiantuntijanaan The Race käyttää pääasiassa Gary Andersonia.

Podcasteistä voisin suositella erityisesti Johnny Herbertin kanssa tehtyä tunnin pätkää oikean Lotuksen viimeisestä kaudesta. Ainakin itseäni kiinnostaa tällainen sisältö enemmän kuin ne iänikuiset "miksi Schumacher/Senna oli niin hyvä" -latteudet, joihin Beyond The Grid nykyisellään sortuu liikaa. Hei haloo, jos haastattelet Rubens Barrichelloa puolitoista tuntia, ei siitä kolmea varttia tule käyttää Imolan 94 kertaamiseen.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Medioista The Race on mielestäni noussut parhaaksi lähteeksi historian ja nykyhetken suhteen. Kyseessä on siis Autosportilta (mitähän siellä on tapahtunut, rallipuolikin käytännössä ajettu alas) lähteneiden toimittajien julkaisu. Asiantuntijanaan The Race käyttää pääasiassa Gary Andersonia.

Sehän myytiin muutama vuosi sitten. Fyysinen lehtikin (käsittääkseni) lopetettiin, ja säästöjä haetaan. Ei ihmekään, että sieltä lähdettiin. Sitä en tiennytkään, että tuo The Race on ex-Autosportlaisten käsialaa.
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mitäs jengi tuumailee sinivalkoisin siivin liihottavista kuskeista lähitulevaisuudessa? RAI ajaanee max vielä ensi kauden, BOT worst case scenario lienee siirto Williamsille / lopettaminen, mikäli vimosen päälle menee vihkoon tuolileikki tulevana kesänä. Lähi vuosille ei ole nousemassa ketään F1 jakkaralle, liekkö ketään edes kovin lähellä F2/3 paikkaa? Ei ole oikein näin maksukuski aikakautena Suomalaisten laji tämä F1.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitäs jengi tuumailee sinivalkoisin siivin liihottavista kuskeista lähitulevaisuudessa? RAI ajaanee max vielä ensi kauden, BOT worst case scenario lienee siirto Williamsille / lopettaminen, mikäli vimosen päälle menee vihkoon tuolileikki tulevana kesänä. Lähi vuosille ei ole nousemassa ketään F1 jakkaralle, liekkö ketään edes kovin lähellä F2/3 paikkaa? Ei ole oikein näin maksukuski aikakautena Suomalaisten laji tämä F1.
Tuukka Taponen taitaa olla eniten puhuttu tulevaisuuden lupaus. Ajaa tällä hetkellä vielä kartingia ja suunnitelmien mukaan ajaa vielä ensi vuonnakin kartingia, jonka jälkeen tavoitteena siirtya F4-sarjaan ja siitä sitten hiljalleen ykkösiin. Taponen on ilmeisesti 14-vuotias ja täyttää tänä vuonna 15.

Eli ihan kynnyksellä ei taida olla oikein ketään tällä hetkellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös