Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 367 824
  • 2 243

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Salo on todella raivostuttava ei-kiinnosta-asenteineen. Järvilehto-Vilander olisi todella kova kommentaattorikaksikko ja Oikarinen vaikka sitten tuomaan välillä jotain insinööri-näkökulmaa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Juuselan suurin ongelma ainakin omasta mielestä on se, että hänellä on liian suuret Bottas-lasit päässä. Muuten kyllä esim. Oskari Saareen verrattuna mukavampaa kuunneltavaa. Tai no en nyt täysin Saaren alkuaikoja muista, mutta ainakin viimeisinä vuosina tuijotteli liikaa twitteriä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Salolla on iso vaikutus kopissa siihen, miten Juusela käyttäytyy. Oikarisen kanssa kahdestaan Niki saattaa laukoa vaikka mitä tyhmää, mutta Salon tuomitsevan katseen alla valitsee sanansa tarkemmin. Voisi jopa sanoa, että silloin keskittyy selostamaan (kuten pitääkin) ja Salo hoitaa kommentoinnin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tulen nyt sisään tähän ketjuun ilmoittamalla ensiksi kantani yleisesti; nykyaika on perseestä, ennen oli paremmin kaikki (paitsi ehkä tv-lähetysten taso). No, asiaan.

Italia on jonkinlainen formulamaa kahdella vuosittaisella kisalla sekä tietenkin Ferrarin vuoksi. Jostain syystä kuljettajien tuottajana se on ollut ihan muuta. Massaa (ei Felipe) on kyllä tullut, mutta montako mestaria? Oletan, että tämän palstan lukijat tietävät vastauksen (sillä ovathan menneisyyden asiat kertaluokkaa nykyisiä jännempiä joten ne tietää kaikki) joten hyppään seuraavaan. Kuka on lähimmäksi mestaruutta yltänyt italialainen? Oman, laajemman tarkistelun (lähimmäksi on yltänyt se, joka on saavuttanut suhteellisesti parhaat pisteet mestariin verrattuna) toistauseksi läpäisemätön tieto on Michele Alboreto, kakkonen kaudella 1985.

Historiasta löytyy kivoja knoppeja. Esimerkiksi Alain Prostin keskeytyshistoriasta löytyy ulosajo lämmittelykierroksella sekä varikolle ajaminen ennalta ilmoittamansa mukaisesti heti ensimmäisen kierroksen jälkeen koska piti olosuhteita vaarallisina.

Youtube on maailman suurin museo.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Omasta mielestäni kaikkien aikojen paras F1 -kausi oli 1985. Silloin voiton ottivat 8 kuskia ja 5 tallia. 4 ensimmäistä tallia oli 19 pisteen sisällä. Harvinaisen tasainen kausi. Mikään talli tai kukaan kuski ei ollut ylivoimanen vaan voimasuhteet vaihteli pitkin kautta. 20 kuskia kymmenestä tallista sai pisteitä kauden aikana. 7 kuskia viidestä tallista paalulla. 14 kuskia kahdeksasta tallista podiumilla.

Sitäpaitsi tuon ajan JPS Lotus on yksi kauneimmista formuloista ikinä.
Voisitko tehdä kaudesta koosteen suomenkieliseen wikipediaan?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Italia on jonkinlainen formulamaa kahdella vuosittaisella kisalla sekä tietenkin Ferrarin vuoksi. Jostain syystä kuljettajien tuottajana se on ollut ihan muuta. Massaa (ei Felipe) on kyllä tullut, mutta montako mestaria? Oletan, että tämän palstan lukijat tietävät vastauksen (sillä ovathan menneisyyden asiat kertaluokkaa nykyisiä jännempiä joten ne tietää kaikki) joten hyppään seuraavaan. Kuka on lähimmäksi mestaruutta yltänyt italialainen?
Kaksi mestaria on Italiasta vain. Nämäkin neljän ensimmäisen vuoden aikana eli Farina ja Ascari voittivat yhteensä kolme maailmanmestaruutta. Sen jälkeen ei ole mestaruuksia tippunut, eikä liioin haastajiakaan. Alboretoa ja Patresea on löytynyt, muttei mestarismiehiä enää tuon jälkeen. Outoa kyllä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Joskus tuli tehtyä pientä tilastointia ja selvisi että Italialla oli hurjat 28 kuljettajaa 90-luvulla! Voittoihin heistä pystyivät vain Patrese, Trulli ja Fisichella, joten varsinaista tähteä ei joukkoon mahtunut. Trullia pitäisin itse näistä parhaimpana. Yhdellä kierroksella fantastinen, ohitettavana aikansa vaikein kuljettaja. Trulli vaan löysi itsensä väärästä paikasta väärään aikaan, eikä Toyotalla kyennyt kisoissa riittävän hyvin haastamaan.

Syytä Italian alavireelle on vaikea löytää vrt. ralli, jossa maan oma sarja on nähty validina vaihtoehtona kv. tasolle. Sen verran hyviä kuljettajia rata-autoiluun on löytynyt, ja Ferrari varsinkin yrittänyt puskea italiaanoja junioriohjelmastaan formula ykkösiin.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Joo ja voittoihinkaa ei oo ulkoa listattuna yltäny jo mainittujen Farinan, Ascarin, Alboreton, Fisichellan, Patresen ja Trullin lisäksi kun Scarfiotti, Bandini, Baghetti, Musso, Nannini ja de Angelis. Varmaan joku unohtu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joskus tuli tehtyä pientä tilastointia ja selvisi että Italialla oli hurjat 28 kuljettajaa 90-luvulla! Voittoihin heistä pystyivät vain Patrese, Trulli ja Fisichella, joten varsinaista tähteä ei joukkoon mahtunut. Trullia pitäisin itse näistä parhaimpana. Yhdellä kierroksella fantastinen, ohitettavana aikansa vaikein kuljettaja. Trulli vaan löysi itsensä väärästä paikasta väärään aikaan, eikä Toyotalla kyennyt kisoissa riittävän hyvin haastamaan.

Syytä Italian alavireelle on vaikea löytää vrt. ralli, jossa maan oma sarja on nähty validina vaihtoehtona kv. tasolle. Sen verran hyviä kuljettajia rata-autoiluun on löytynyt, ja Ferrari varsinkin yrittänyt puskea italiaanoja junioriohjelmastaan formula ykkösiin.

Eipä tuo rallihommakaan heiltä ihan yhtä komeasti ole mennyt kuskien puolella kuin valmistajina.
Biasion nostettiin mestariksi "väkisin" aikana jolla Lancialla olisi voittanut "koulutettu apinakin" (sitaatti eri yhteydestä Walther Röhrliltä).
Rallin MM-sarjan Top 5 italianot mielestäni
1. Sandro Munari
2. Miki Biasion
3. Piero Liatti
4. Alessandro Fiorio
5. Attilio Bettega

Ihan pikkaisen kakkosdivarigalleria jos vertaa Suomeen, Ruotsiin, Ranskaan tai Isoon-Britanniaan (vaikka laskisi Skotlannin erikseen).

Mutta väärä ketju. Moottoripyöräilijöinä ovatkin sitten olleet himppusen kovempia...
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Italialaiset kuskit ovat valinneet kaksipyöräiset lajikseen ja niissä maa kimaltelee kuskien puolesta.
Jos mahdollista ovat vielä legendaarisempia kuin autonvalmistajina rallin tai formuloiden puolella Agostinin ja tietenkin kaikkien rakastaman Rossin johdattaessa joukkoja.

Toki superbikeissa myös Ducati on näyttänyt hauista ainakin männävuosina, en ole hetkeen seurannut.
 
Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ferraria ja mestaruuksista f1 tasolla mietin. Mestaruuden ennen Ferraria voittaneita ja sitten Ferrarilla mestaruuden voittaneita tulee mieleen kaksi nimeä Fangio ja Schumacher. Mestaruuden Ferrarilla ja sen jälkeen muussa tallissa mestariksi ajaneita on kaksi Fangio ja Lauda. Kuinka moni on ajanut mestariksi Ferrarilla ajon jälkeen. Mieleen tulee kaksi nimeä Prost ja Mansell. Onkohan niitä muita? Tätä pohdin. Myös sitä kuinka moni f1 mestari on ajanut Ferrarille, mutta ei ole voittanut mestaruutta Ferrarilla. Vettel on yksi kuinkahan monta muuta mestaria on hänen lisäkseen ajanut Ferrarille voittamatta mestaruutta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mestaruuden ennen Ferraria voittaneita ja sitten Ferrarilla mestaruuden voittaneita tulee mieleen kaksi nimeä Fangio ja Schumacher.
Eipä ole muita.

Kuinka moni on ajanut mestariksi Ferrarilla ajon jälkeen. Mieleen tulee kaksi nimeä Prost ja Mansell.
Andretti ja Lauda ovat onnistuneet tässä myös.

Myös sitä kuinka moni f1 mestari on ajanut Ferrarille, mutta ei ole voittanut mestaruutta Ferrarilla.
Andretti, Farina, Prost, Vettel ja Alonso eivät kyenneet Maranelloa huudattamaan. Andretti toki oli stunttina Ferrarin painajaismaisella 1982 kaudella, eli häntä ei mestaruutta hommaamaan hankittu. Alonso pääsi pari kertaa lähelle, ja näin jälkeenpäin ajateltuna olisi saanut voittaa 2012. Niin huimaan ylisuorittamiseen Alonso pystyi. Silloin sarja vain oli poikkeuksellisen kovatasoinen ja prime-Vettel Adrian Neweyn autolla mahdoton vastus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Erkki Mustakari täyttää tänään 75 vuotta. Onnittelut legendalle!

Harmi että viimeiset vuodet antoivat niin väärän kuvan Mustakarin osaamisesta. Hän oli auttamassa Häkkistä ja Järvilehtoa huipulle sekä olennainen osa Kolmoskanavan/MTV:n panostusta formuloihin. Unohtamatta tietenkään varsin menestyksekästä seiväsuraa.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Bottaksella ei vieläkään kierroksen kierrosta, paskoiko Sir Lewis nyt autonkin vielä?
 

Veterano

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällä hetkellä Hamilton 10., Bottas 12. Ei oikein meinaa Mersulla olla vieläkään pitoa (vetopitoa), vaikkakaan eilinen hiekkamyräkkä ei ole jatkunut. Ei siis näytä hyvältä, ihan oikeasti Mersun kannalta. Red Bull -lipittäjät sekä Renault- ja Alfa -kuskit sen sijaan voivat kepeästi hymyillä...
 

Liitteet

  • F1_1303A.jpg
    F1_1303A.jpg
    67,7 KB · kertaa luettu: 125

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Toisaalta edellisen neljän kauden aikana avauskisan voittaja ei ole voittanut mestaruutta joten...
Tänä vuonna ehkä poikkeus vahvistaa säännön. No onhan kausi vielä pitkä.
Tämä on vähän hassu miten on jakautunu. Kausilla 2010-2020 kauden mestari voittii avauskisan vain kolmasti (Vettel 2011, Hamilton 2015,Rosberg 2016). Vastaavasti vuosina 1990-2009 kauden avauskisaa ei voittanu kauden mestari neljästi (Coulthard 1997, Irvine 1999, Coulthard 2003, Fisichella 2005). 80- luvulla noita oli taas useampi kausi jolloin mestari ei voittanu ekaa kisaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Byvajet

Jäsen
Pskaa, että rata on kuvitteellinen eikä sillä ole todellisia rajoja. Yhdessä kohdassa saa hyötyä ajelemalla pitkin reunoja, mutta toisessa kohdassa ei. Johtoaan saa puolustaa auton leveyden verran radan ulkopuolella, kunhan ero takana tulevaan on edes jonkinlainen, mutta toisessa kohdassa ei saa ohittaa radan kuvitteellisuutta hyödyntämällä.

Jokin rankaisukeino reunojen ylittämiseen pitäisi keksiä. Olisiko se nyt mitenkään suuri riski, jos reunojen ulkopuolella olisi renkaita vahingoittavat nystyt.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monzassahan tuota vähän testailtiin, hieman beta-versiona tosin otettiin käyttöön...



Näkisin, että "renkaita vahingoittavilla nystyillä" ei tarkoiteta mitään muuta kuin sellaista pinnoitetta, joka ei tee renkaille hyvää. Tuollaisen kumpuhidasteet ovat asia erikseen, ja niitä ei hyvästä syystä ole paria huonoa kokeilua lukuunottamatta käytetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös