Espoon Siniset
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Two Degrees of Mike Sillinger
Räikkönen oli kolme kertaa kakkonen kisoissa, jotka Schumi voitti. Noista kun olisi yhden saanut käännettyä niin ei olisi tarvinnut spekuloida edes Nürren konerikolla.
Joo nyt perään katselen tuota 2005 koostetta. Katkera filmi, kuten Suomi - Ruotsi Torinossa. Kolme kertaa taisi Kimi keskeyttää johtoasemasta, jos oikein muistan. Hiukan paremmalla tuurilla olisi Räikkönen voinut ottaa viisi voittoa putkeen heti kisoissa 4-8. Sen jälkeen USA:n kisa, jossa Räikkönen starttasi eturivistä, mutta Alonson ja monien muiden tapaan vetäytyivät kisasta. Sitten vielä loppukesästä Saksan keskeytys teknisen ongelman vuoksi, josta Alonso totta kai ottaa voiton. Myös paljon oli huonoa tuuria ja pari omaa virhettä alkukauden aika-ajoissa Kimillä joista kärsi.Räikkönen oli kolme kertaa kakkonen kisoissa, jotka Schumi voitti. Noista kun olisi yhden saanut käännettyä niin ei olisi tarvinnut spekuloida edes Nürren konerikolla.
Samaa mieltä. 2005 oli Kimin kausi. Tuo auto sopi Kimin näppeihin aivan täydellisesti ja tulos oli sen mukaista. Teknisiä vikoja vain oli muuta liikaa. Kärjestä Kimi keskeytti tuona kautena Imolassa, Nurburgringillä ja Hockenheimissä. Noiden lisäksi aika-ajoissa tuli 10 ruudun lähtöruuturangaistus Ranskassa, Britannissa ja Monzassa. Pisteitä noissa hävittiin paljon, mutta jossittelu on jossittelua. OIisihan Alonsokin ajanut erilailla, jos Kimi olisi noissa maalin päässyt ja pistetilanne olisi ollut erilainen.Tämä on kyllä omasta mielestäni Räikkösen paras kausi.
Bernie on formuloiden Juhani Tamminen. Silla erotuksella ettei saavutuksia tarvitse liioitellaBerniehän teki F1:stsä rahasammon ja bisneksen, eikös neuvotellut näitä miljoonien tv-sopimuksiakin. Jos vähän oikoo lauseissaan niin ilman Bernie-setää ei ykköset olisi sellainen miljoonabisnes ja sirkus mitä se nyt on. Tai oli parhaimmillaan 70-luvulta nykypäivään.
Hieno mies, ja niitä harvoja jotka on elännyt melkein koko ikänsä, tai ainakin seitsemällä eri vuosikymmennellä kuninkuusluokalle.
Sopii paremmin tänne.Milloin viimeeksi muistaa kukaan nähneensä ruutuun jääneen auton kisoissa? Muistelisin että 2000-luvun alussa tuo ei järin harvinainen näky ollut.
Joo, Häkkisen surullisenkuuluisan kauden 2001 muistankin. Koko kausi oli kyllä yhtä kärsimystä Mikalle, vaikka kaksi voittoa nappasikin.Sopii paremmin tänne.
Häkkinenhän jämähti 2001 kolmesti ruutuun, oisko ollu Brasiliassa, Itävallassa ja Ranskassa. Itävallassa jämähti itseasiassa useampikin(5-6?) auto ruutuun.
Kruununa vielä keskeytys Barcelonan gp:ssä ylivoimaisesta johdosta moottorivikaan viimeisellä kierroksella. Taisipa vielä aikalailla kierroksen puoliväliin asti raahustaa.Joo, Häkkisen surullisenkuuluisan kauden 2001 muistankin. Koko kausi oli kyllä yhtä kärsimystä Mikalle, vaikka kaksi voittoa nappasikin.
Silverstonessa Mika oli lähellä voittoa jo kaudella -98, mutta hieman kyseenalaisesti Schumacher voitti kisan jonkun rangaistushässäkän ansiosta.
Muistaakseni tuo rike ei edes järin lopussa tapahtunut, vaan tuomarit viivyttelivät tuomion kanssa. Taisivat jotain sanktioita saada jälkeenpäin.Schumi sai stop-and-go rangaistuksen muistaakseni oikaisusta aivan kisan loppukierroksilla ja painui varikolle kärsimään tuota viimeisen kierroksen lopuksi. Ironisesti ylitti samalla maalilinjan, sääntöihin kun oli jäänyt porsaanreikä joka tuon mahdollisti ja tuolloin ei säännöissä ollut kohtaa "rangaistusaika lisätään kilpailijan kokonaisaikaan kisan jälkeen".
Näköjään yritetään maksimoida CMore Maxin katselijat laittamalla Kimin mestaruusvoitto vappupäivälle, jos olisi näytetty myös Espanjan GP 2008 niin silloin tuo mestaruusvoiton näyttäminen olisi siirtynyt maanantai-iltapäivään.Huomionarvoista on, että välistä on jätetty pois Espanjan GP 2008, jonka Kimi taisi voittaa ihan ylivoimaisesti ja jossa Heikki ajoi kovemman kaliberin kolarin.
Sanoisin että oli Kimin uran paras viikonloppu. Grand Slam -tyylillä suvereeniin voittoon ilman mitään uhkaa. Kimihän itsekin sanoi, kuinka olisi voinut ajaa kovempaa, muttei tarvinnut. Sen jälkeen kaikki alkoikin mennä Kimin osalta pieleen, osin miehen itsensä, osin tallin jääräpäisten ratkaisujen vuoksi.Huomionarvoista on, että välistä on jätetty pois Espanjan GP 2008, jonka Kimi taisi voittaa ihan ylivoimaisesti ja jossa Heikki ajoi kovemman kaliberin kolarin.
Eikös tuo sopimuksen jatko ollut Räikkösen oma päätös. Muistelen, että Kimillä oli optio vuoten 2010 ja tämän sitten käyttivät Robertsonien kanssa.Sanoisin että oli Kimin uran paras viikonloppu. Grand Slam -tyylillä suvereeniin voittoon ilman mitään uhkaa. Kimihän itsekin sanoi, kuinka olisi voinut ajaa kovempaa, muttei tarvinnut. Sen jälkeen kaikki alkoikin mennä Kimin osalta pieleen, osin miehen itsensä, osin tallin jääräpäisten ratkaisujen vuoksi.
Salaliittoon Räikköstä vastaan en ollenkaan usko, miksi ihmeessä Ferrari olisi pidentänyt sopimusta sellaisen kuljettajan kanssa josta se haluaisi samaan aikaan eroon. Toki Ferrari oli tiiminä niin sekaisin jo tuolloin joten mistäpä näitä tietää...
Räikkönenhän oli vielä Unkarin GP:n jälkeen pelissä mukana ja mestaruustaistelussa, tuon kisan jälkeen piste-ero Hamiltoniin oli ainoastaan viisi pistettä ja jäljellä oli seitsemän kilpailua. Sen jälkeen tulikin sitten kaksi keskeytystä putkeen, ensin (muistaakseni) konerikko Euroopan GP:ssä ja sen jälkeen se kuuluisa Span kisan keskeytys pari kierrosta ennen loppua ulosajoon kun kisasivat Hamiltonin kanssa kärkipaikasta vesisateessa. Näiden kisojen jälkeen ero olikin sitten Hamiltoniin nähden 19 pistettä ja Massaan 17 pistettä, joten loppukausi pelattiin sitten viimeistään täysin Massan pussiin.Tuo on kyllä mystinen kausi. Barcelona oli niin suvereeni suoritus, etä olin aivan varma Kimin laskettelevan siitä kohti toista mestaruutta. Meno oli silloion niin murhaavaa. Näinhän se ei sitten mennyt. Syitä on monia ja kuten sanoit, niin tallissa kuin Kimissäkin ja myös yllättävissä kisatapahtumissa. Silti vaikka tuntui, että tuon Espanjan kisan jälkeen lähti asiat menemään pieleen, ei Kimi lopulta pisteissä ollut niin paljon perässä kuin voisi luulla, kun kaudesta on puhuttu isona epäonnistumisena. Toki siellä sitten muutkin teki virheitä ja menettivät pisteitä.
Eivät muuten ole kuva ja ääni synkassa Massan ja Wurzin tilanteessa. Osku puhuu kisaa olevan jäljellä 50 kierrosta, vaikka ruudussa lukeekin 48. Sinänsä voisi "aidoksi" uskoakin, sen verran pihalla Saari usein oli. Kehittyi kyllä paljon alusta, jolloin mies tuli täytenä ummikkona F1-selostajaksi. Hybridiaikakaudella hän vaikutti niin järjettömän kyllästyneeltä koko hommaan, että ikävä ei jäänyt.Tuo ylempi video sen sijaan. Ei hyvää päivää, miten voi selostajalta mennä koko tilanne ohi samoin kuin kommentaattori Salolta.