Yleinen F1-keskustelu

  • 366 891
  • 2 242

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
On Panu Markkanen kyllä aikanaan selostanut F1-veneitä Maikkarilla joten en näe häntä huonona vaihtoehtona.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Sinänsä nuo Saaren mokailutkin ovat selitettävissä sillä, että se selostamoon ajettu kuva ei ihan aina ollut samaa feediä mitä se kansainvälinen tv-lähetys oli. Sekoiluthan loppuivat, tai ainakin vähenivät huomattavasti, siinä vaiheessa kun Maikkari ei lähetyksiä enää paikanpäältä tehnyt, vaan selostukset hoidettiin nykyiseen tyyliin Pasilasta. Siihenhän se Saarikin sitten kyllästyi, ja homma meni lähinnä Twitter-viestien lukemiseksi.

Juusela on hyvä selostaja, mutta Juuselalla on hieman samanlaista ongelmaa kun eräällä Viasatin suomalaisella "johtavalla" jääkiekkoselostajalla: selostajasta tulee hyvin usein asiantuntija. Tällöin homma menee todella rasittavaksi, ja usein on myös kommentaattorien Oikarinen/Vilander/Salo äänessä kuultavissa pieni ärtymys ja kyllästyminen tähän.

Mika Salosta on pakko tykätä kommentaattorina. Ei nuole suomalaisten persettä liikaa, vaan sanoo miten asiat ovat. Salosta jäänyt parhaiten mieleen kausi 2012 kun teki ennakkolähetyksiin haastatteluja gridiltä, ei kumarellut sitten yhtään ketään. Piero Ferrarinkin kävi kiskomassa väkisin haastateltavaksi, vaikka Piero ei haastatteluja tuolloin antanut oikeastaan kenellekään.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Salosta jäänyt parhaiten mieleen kausi 2012 kun teki ennakkolähetyksiin haastatteluja gridiltä, ei kumarellut sitten yhtään ketään. Piero Ferrarinkin kävi kiskomassa väkisin haastateltavaksi, vaikka Piero ei haastatteluja tuolloin antanut oikeastaan kenellekään.
Noissa grid walkeissa Salo oli loistava. Meni kysymään kaikilta haastatteluja ja useimmiten sen myös sai. Timo Pulkkiseen kun vertaa niin ero oli kuin yöllä ja päivällä. Timppa sai tämän pirelli ukon Paul Hembery vai mikä olikaan haastatteluun ja siinä se oikeastaan oli. Ei puhettakaan, että Kimiltä tai keneltäkään muulta olisi kommentteja herunut.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Salon gridwalk-haastatteluista on jäänyt mieleen se, kun Oskulta meni ohi kuka oli haastattelussa, kun "ei tunnistanut äänestä". Haastateltavana oli Michael Schumacher.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat

Tuossa klipissä näytetään tilanne Japanin GP:n 2007 startista turva-auton takaa, mutta selostus tuossa on kyllä noin kahta kierrosta aikaisemmin. Selostuksen aikana turva-auto ajaa vielä radalla, kun ruutuun tulee ilmoitus Massan läpiajorangaistuksesta, jota Saari ja Salo puivat, kuten klipissä kuuluu. Vielä ennen starttia Pulkkinen haastattelee Ferrarin Luca Colajannia Ferrarin rengassekoilusta kisan startissa kunnes tulee ilmoitus turva-auton poistumisesta radalta ja kisa käynnistyy.

Minulla on tallenne tuosta koko kisasta ja tarkistin tuon. Kun tuo Massan ja Wurzin kolari tapahtuu, Saari ja Salo kyllä sen heti huomaavat.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Juusela näköjään selostanut uudestaan tällä viikolla tulevan Hockenheimin 1999. Pitää ilmeisesti paikkansa, että maikkari on kadottanut alkuperäisen lähetyksen, jos noin "tuoreeseen" kisaan täytyy tehdä selostus uudelleen. Kommentattorina on Ossi Oikarinen. Olisivat nyt edes Mika Salon ottaneet mukaan selostamaan omaa juhlakisaansa.

Silloin kun tuo näytettiin klassikkokisana (oliko se 2007-08 offseasonilla) niin jäi mieleen että Kyllönen ja Mustakari eivät silloinkaan tienneet, miksi David Coulthardille tuomittiin stop/go-rangaistus. Saa nähdä, onko tuo tieto Juuselalla ja Oikarisella hallussa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Silloin kun tuo näytettiin klassikkokisana (oliko se 2007-08 offseasonilla) niin jäi mieleen että Kyllönen ja Mustakari eivät silloinkaan tienneet, miksi David Coulthardille tuomittiin stop/go-rangaistus. Saa nähdä, onko tuo tieto Juuselalla ja Oikarisella hallussa.
Innolla kyllä odotan miten hyvin selostuskopissa ollaan hereillä. Kaikki on mahdollista täydellisestä asiantuntevuudesta siihen, että siellä ollaan ihan pihalla kaikista säännöistä. Saa myös nähdä hehkutetaanko selostamossa tilanteita normaaliin tapaan vai käydään aneemista keskustelua. Voisikin olla melko myötähäpeää aiheuttava hetki kun Niki kiroaisi Ferrarin tallimääräystä niin kuin livekisaa katsottaisiin. Viihdyttävä setti voi joka tapauksessa olla tulossa ja vielä paremmaksi menee kun päästään katsomaan Keken aikaisia kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen oli kyllä jonossa ajelun kulta-aikaa. Taitaa 90-luvun puolella olla ollut sitä aikaa kun ohitse vielä pääsi. Sen jälkeen rupesi tuota kaikenmaailman pikkusiipeä ilmestymään sinne tänne autoihin ja seuraaminen on auton perässä on oillut vaikeaa.
Katselen tässä tuota Hockenheimin kisaa kaudelta 1999 ja ei tuolla kyllä paljon ohituksilla olla juhlittu. Coulthard ajoi kierroskaupalla Salon takapuskurissa kiinni mutta ei vaan pääse ohi. Eli kai se on enemmän tai vähemmän tällaista ollut jo ysärilläkin...
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ohituksissa haaste olisi kuitenkin löytää juuri optimaalinen vaikeustaso.

Kuljettaja A saa kuljettajan B kiinni, kun kilpailua on jäljellä 20 kierrosta. Minkä tuloksen näkisitte mieluiten. En puhu kuljettajien nimillä, jotta fanituksella ei ole mitään merkitystä valintaan.

a) Kuljettaja A menee heti ohi ja karkaa maisemaan
b) Kuljettaja A kyttää aikansa, huomaa missä B on haavoittuvaisin ja menee ohi noin kymmenen kierroksen kuluttua
c) Kuljettaja B ajaa täydellisen puolustustaistelun, ja kovasta taistelusta huolimatta ohitusta ei tapahdu.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Katselen tässä tuota Hockenheimin kisaa kaudelta 1999 ja ei tuolla kyllä paljon ohituksilla olla juhlittu. Coulthard ajoi kierroskaupalla Salon takapuskurissa kiinni mutta ei vaan pääse ohi. Eli kai se on enemmän tai vähemmän tällaista ollut jo ysärilläkin...

Ysärillä tajuttiin miten minimoidaan oman auton takana tulevalle antama "imuapu" aerodynaamisilla ratkaisuilla ja kun moottoritkin alkoivat pääsääntöisesti olla ominaisuuksiltaan lähempänä toisiaan kuin aiemmin, niin ohittaminen tosiaan vaikeutui. Myöskin kuljettajien fyysinen valmennus ja esim rateissa olevat puoliautomaattivaihteistot vähensivät ajo/vaihtovirheitä joita käyttää hyväksi.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Ohituksissa haaste olisi kuitenkin löytää juuri optimaalinen vaikeustaso.

Kuljettaja A saa kuljettajan B kiinni, kun kilpailua on jäljellä 20 kierrosta. Minkä tuloksen näkisitte mieluiten. En puhu kuljettajien nimillä, jotta fanituksella ei ole mitään merkitystä valintaan.

a) Kuljettaja A menee heti ohi ja karkaa maisemaan
b) Kuljettaja A kyttää aikansa, huomaa missä B on haavoittuvaisin ja menee ohi noin kymmenen kierroksen kuluttua
c) Kuljettaja B ajaa täydellisen puolustustaistelun, ja kovasta taistelusta huolimatta ohitusta ei tapahdu.

B:n ja C:n yhdistelmähän olisi noista paras. Itsellä noiden kannalta kuitenkin vaikea valita.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
b) Kuljettaja A kyttää aikansa, huomaa missä B on haavoittuvaisin ja menee ohi noin kymmenen kierroksen kuluttua
c) Kuljettaja B ajaa täydellisen puolustustaistelun, ja kovasta taistelusta huolimatta ohitusta ei tapahdu.
Kyllähän se on näiden vaihtoehtojen yhdistelmä. Ei ohitse pidä liian helpolla päästä, mutta autojen pitäisi kuitenkin pystyä ajamaan lähekkäin toisiaan ja pidempiä aikojakin ilman, että renkaat on sitten kahden kierroksen jälkeen paskana. Kovia kamppailuja olisi mukavampi katsella kuin takasiipi auki ja seuraavalla suoralla ohi. Mutta vaikeaahan tuon toteuttaminen on toki.

Se mitä tuossa eniten kaipaisi olisi levottomammat autot. Kun esim. Häkkisen vuosien autojen menoa katselee, niin ihan eri tavallahan se auto vikuroi versus nykyautot menee kuin kiskoilla. Tietysti, kun ei nykyään ajeta täysillä noilla autoilla, niin sekin osaltaan vaikuttaa, mutta varmaan aika vähän loppupeleissä. Kyllähän nuo autot taidetaan saada nykyään säädettyä niin hyvään balanssiin, kaikkien tietokoneiden avulla, että paluuta vanhaan ei tässäkään ole.

Hiekkaa ja nurmikkoa voitaisiin kyllä radoille laittaa. Ei sitä tarvitse ulosajoalueisiin laittaa, mutta esimerkiksi mutkien ulostuloihin, missä vauhdit muutenkin hitaampia voisi hiekkaa/ruohoa kaistaleet laittaa ja ei tarvitsisi tuomaristonkaan kytätä, että onko pysytty rataviivojen sisäpuolella, kun tuo hiekka/nurtsi hidastaisi menoa sen verran ettei siitä voisi hyötyä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Nyt on tullut C Moreen tuo Suzukan kisa vuodelta 1999. Sanoisin että tuo on kyllä kaikkinensa yksi Häkkisen huikeimpia kisoja ja kenties sellainen The Kisa Mikalta. Paineethan siinä oli vielä kovemmat mitä vuotta aiemmin koska ainoastaan voitto olisi varmistanut Häkkiselle mestaruuden itsestä riippumattomista asioista, kakkossija tai kolmossija olisi vaatinut sitten apuja muilta. Siinä mielessä jää tuon 1998 voiton varjoon, vaikka toki se eka mestaruus on aina se ensimmäinen.

Anyway, Häkkinen kakkosruudussa ja aivan häikäisevä startti. Yksi parhaita startteja Häkkiseltä varmaan koskaan, Schumi jäi paalupaikalla kuin tikku paskaan. Yritti vielä vähän lähteä peittämään mutta Häkkinen oli jo ohi kun Schumi koukkasi eteen. Eka mutka ja sen jälkeen voittajasta ei ollut epäselvyyttä jos vaan koneet kestää. Ja kestihän ne.

Mika pisti vielä vähän jännitystä viimeisellä kierroksella viimeiseen shikaaniin ja trollasi oikein huolella, hidasti vauhdin käytännössä olemattomaksi ja jopa Keke säikähtää tilannetta. "Miksi auto pysähtyy?!" ja Kyllönen huutaa vieressä "Eikai vaan...!!! Ei Mika tulee sieltä!!!! MIKA TULEE JA ON MAAILMANMESTARI! MIKA ON MAAILMANMESTARI! LOISTAVAA TYÖTÄ, AIVAN MAHTAVAA KEKE, ONNEKSI OLKOON MYÖS SINULLE!"

Muistelisin että Keke on yleensä aika viilipyttynä ollut kommentoimassa tapahtumia mutta tuossa mies säikähti oikeasti jopa vähän ja kuului sellaiset helpottuneet huokaukset sieltä. Mahtava kisa kyllä.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Varikolla liikkuu huhua, että Bottas lähtisi Meseltä tämänkauden jälkeen. Russel tilalle. Harmin paikka Valtterille... Mistäköhän löytyy ajopaikka ensikaudelle?
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Tosiaan Franco Nugnesin tietoihin perustuvaa huhua liikkeellä, ja suomalaisten kannalta Nugnes on arvostettu sekä yleisesti luotettava lähde ollut varikolla. Toki paljonhan tämä kuvio ilmeisestikin riippuu siitä, jatkaako Toto Wolff Mersun tallipäällikkönä vai ei. Nugnes nostaa Valtterin vaihtoehdoiksi Aston Martinin, Renaultin sekä Williamsin. Itse taas uskon, että sitten kun se lähtö Mersulta tulee, niin Valtteri siirtyy rallin puolelle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tosiaan Franco Nugnesin tietoihin perustuvaa huhua liikkeellä, ja suomalaisten kannalta Nugnes on arvostettu sekä yleisesti luotettava lähde ollut varikolla. Toki paljonhan tämä kuvio ilmeisestikin riippuu siitä, jatkaako Toto Wolff Mersun tallipäällikkönä vai ei. Nugnes nostaa Valtterin vaihtoehdoiksi Aston Martinin, Renaultin sekä Williamsin. Itse taas uskon, että sitten kun se lähtö Mersulta tulee, niin Valtteri siirtyy rallin puolelle.

Jääköhän Bottaksella luu käteen ensikaudesta, onkohan edes lopulta Williamsilla mikä halukkuus kun siellä varmaan kova pula rahassa ja sitä ei ehkä Bottas voi tarjota niin paljon kun moni muu? Renaultilla voisi olla paikka mutta mitä tekee Alonso ja Vettel? Tietenkin Kimin paikalle voisi varmaan myös vapautua yksi paika.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo rallipuoli ei varmaan mahdoton, kävi Bottas taas vähän aikaa sitten ralliautoa testaan, Skoda Fabia R5 autoa, aikaisemmin Toyota Yaris WRC, Citroen C3 WRC:tä, Ford Fiesta WRC:tä jolla ajoi tuntirallissa 2019, lisäksi 2020 tuntirallissa vanhemman polven Citroen DS3 WRC. Lisäksi vielä M-Sportin Ford Fiesta R5 autoa testannut. Pikaisesti laskettuna tässä parin vuoden sisällä ajanut testiä 6 eri autolla. Vaikka sinällään haluaisi että suomalaisia nähtäisiin F1 niin kyllähän tuossa herää ajatus että voisiko Bottas ja Kimi jotenkin yhdistää voimansa ja perustaa oman tallin ralleihin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Toivottavasti Bottas saa vaikka jostain Rellulta tai Haasilta vielä pestin. Läheskään kaikkea ei hänen kohdallaan olla vielä nähty, eikä ole myöskään kyse mistään uudesta heikkikovalaisesta, vaan näen Bottaksessa hyvin paljon samaa mitä nuoremmassa Rosbergissa ennen mestaruuttaan. Tallikaveri kun sattuu vaan olemaan yksi kaikkien aikojen kuskeista, niin siinä on erittäin helppo näyttää huonolta kuskilta huonompana päivänä. Eikä se autokaan kovin huono ole..

Ihan senkin takia Bottaksen jatko on toivottavaa, että saadaan pidettyä Suomen lippu ruudukossa. Kimi tuolla tuskin pitkään jaksaa enää pyöriä.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Jos pesti mersulla loppuu kauden jälkeen niin mikä motivaatio on lähteä johonki rellulle tai alfalle ajelee sijoista +10. Rahaa toki ainakin rellulta saa mutta ei muuta. Kimi ja Valtteri kun aikanaan lähtee niin siihen loppuu SuomiF1. Ehtii koko perinteinen F1 loppua ennenku uutta mahdollista kuskia tulee tilalle. #Ilmastotalkoot.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Jos pesti mersulla loppuu kauden jälkeen niin mikä motivaatio on lähteä johonki rellulle tai alfalle ajelee sijoista +10. Rahaa toki ainakin rellulta saa mutta ei muuta. Kimi ja Valtteri kun aikanaan lähtee niin siihen loppuu SuomiF1. Ehtii koko perinteinen F1 loppua ennenku uutta mahdollista kuskia tulee tilalle. #Ilmastotalkoot.

Niin tai ainakin ennen kuin seuraava voitoista taisteleva suomalainen ilmestyy ruudukkoon. Kyllähän nykyään vaan vaatii niin paljon taustajoukoilta rahaa, että huipulle pääsee.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Suomalaiselta paras tapa on se, että pääsee johonkin junioriohjelmaan, mutta toki sen jälkeen täytyy näyttää olevansa sen tuen arvoinen. Niko Kari oli esimerkki ensimmäisestä, mutta sen jälkeen suoritukset olivat sellaisia, että tuen päättymistä ei voinut pitää yllätyksenä.

Karin kohdalla SMP F4 -sarjan voittaminen oli toki saavutus, mikä isolta osalta toi paikan Red Bullin akatemiaan, mutta sarjan taso oli yleisesti aika heikko.
 
Viimeksi muokattu:

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Bottaksen managereihin kuuluva Didier Coton on Motorsportin mukaan jo käynyt keskusteluja Cyril Abiteboulin kanssa Bottaksen tulevaisuudesta ranskalaistiimissä.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Mielenkiintoinen sirkus formuloissa nyt. Mersun johto haluaa Bottaksen ulos ja Russelin sisään. Bottas neuvotellut jo Renaultin kanssa. Hamilton kuitenkaan ei halua, että Bottas lähtee ja Russel tulee tilalle. Uhannut lähteä Aston Martinille jos skenaario Bottaksen lähtemisestä tapahtuu.

Mihinköhän tämä tilanne mahtaa ajautua? Ja miksi Hamilton haluaa pitää Bottasta väkisin tuolla mukana? Pelkää, että Russel ois nopeempi ku hän?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös