Tuomaritoiminta ei juurikaan noussut esille kauden päätöskisassa huomion keskittyessä lähinnä muutamiin eri jäähyväisiin ja Hämiksen strippaukseen, mutta pari huomionarvoista asiaa siitä jäi taas mietityttämään.
Alonso ja joku keskikastin kuski saivat +5 sek aikarangaistukset oikaisuista kisan loppupuolella. Mersu-kuski Bottas kuitenkin välttyi vastaavalta syystä tai toisesta. En muista näkyikö kansainvälisessä tv-lähetyksessä Alonson ja tämän toisen oikaisua, mutta Valtterin selkeä oikaisu näkyi ja siitä seurannut hyötyminen kaksinkamppailutilanteessa. C Moren väki pohti muistaakseni, että Bottaksen kannattaisi päästää takaa tullut RB ohi, mutta ei sitä tehnyt, kuin vasta omasta ajovirheestään jonkin ajan kuluttua. Miten ihmeessä
Mersu-kuski onnistui taas välttymään minkäänlaiselta rangaistukselta? Muiden saadessa samasta rikkeestä kakkua samassa kisassa. Näyttää varmaan hyvältä maailmalla, kun Suomen oma Mika Salo sattui olemaan tuomaristossa ja rangaistusten jako meni tällä kertaa näin suotuisasti suomalaisittain.
Toinen asia mikä jäi huvittamaan, on Charlie Whitingin kommentit Alonson rangaistuksista. Alonsohan oikaisi viimeisten kierrosten aikana peräti kolme kertaa samassa mutkassa ja sai jokaisesta +5 sek aikasakon. Autosport-lehti kysyi Charlielta, että harkittiinko Alonson kohdalla järeämpiä rangaistuksia tahallisista oikaisuista. Whiting summasi asian näin:
– Kisa oli loppumaisillaan, eikä mielestäni olisi ollut kovin kivaa antaa Fernandon kaltaiselle kuskille mustaa lippua hänen viimeisessä kisassaan. Ei siitä taidettu keskustella.
Eli tuomaristossa oikeasti jaellaan kakkua vähän sen mukaan
kenelle on kiva antaa rangaistuksia ja
kenelle ei olisi kivaa kivaa juuri siinä tilanteessa. Ihan sama ajetaanko sijasta 11 ja vaikka kuinka on viimeinen kisa ja lajilegenda, niin säännöt pitäisi olla selkeät ja samat, eikä sympatiasta anneta mitään kevyempiä rangaistuksia. En ollenkaan ihmettele, että erityisesti kahden kärkitallin kuskit selviävät melkein aina ilman mitään, koska
ei olisi kiva antaa Lewis/Sebastian/Max:n kaltaisille kuskeille rangaistuksia, kun näyttää huonolta F1:n kannalta jos ykköstarat muka möhlisivät joskus radalla.
Linkki vie IS:n uutiseen Alonson oikaisuista ja Whitingin kommenteista.
Fernando Alonsolta outoa toimintaa viimeisessä F1-kisassaan – tuomaristo ihmetteli ja antoi kolme rangaistusta!
Monta kertaa tämänkin kauden aikana tullut huvituttua, että joo autot kulkee (aika-ajoissa) kovempaa kuin koskaan ja on öky-meininkiä näillä uusilla radoilla ja bling bling Hamiltonit ja muut pr-koneet suoltavat robottimaisia viimeisen päälle huoliteltuja vastauksia, ettei kukaan vaan pahastuisi. TV-lähetykset ja show-puoli on viimeisen päälle hiottua. Mutta tuomaritoiminta menee ihan hupilinjalla ja säännöt & rangaistukset vaihtelevat kisasta ja kuskista riippuen. Miten tätä asiaa ei ole saatu yhtä rautaiseen ja viimeisen päälle suunniteltuun ja toteutettuun formiin, vaan siellä käyvät Mika Salot ja muut 20 vuotta sitten ajaneet kuskit jakamassa vähän sakkoa, ja vielä myöntävät (ainakin Salo), etteivät oikein tunne kaikkia sääntöjä. Salokin on niin pihalla monesti kommentaattorina, että oikein puistattaa ajatella että tuo kaveri tuomaroi kisoja aika usein.
Luulisi, että kyllä jostain löytyisi sama ammattitaitoinen porukka, joka jaksaisi kiertää maailmaa 9 kk ajan ja opetella säännöt. Saadaankohan tätä asiaa koskaan jiiriin? Kai se on myös pr:ää sarjalle kun ex-kuskit näyttävät naamaa varikolla ja kommentaattorit kertovat ketkä siellä tänään ovat, mutta ihan järkyttävän huonoja päätöksiä sieltä välillä tai aika useinkin tupsahtaa.