Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 871
  • 2 264

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jestas mikä tärsky. Kun katsoin tuon videon, niin ensimmäinen ajatus oli, että henki lähti. Kuski kuitenkin on hengissä ja selkärangan murtuminen tosiaan ainoa raportoitu vamma. Autosportin mukaan vauhtia yli 276 km/h törmäyshetkellä. Kuvaa kyllä hyvin nykyautojen turvallisuutta tuo vammojen vähäisyys.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Nyt vasta huomasin tämän ja saa olla kyllä onnellinen, että on hengissä tuollaisesta ohjuksen osumasta seinään. Vaikka autojen iskun vastaanotto on varmasti suunniteltu hyvin, tossa mentiin perä edellä ilmassa jotain radan ulkopuolista rakennusta päin, ei varmaan sitä mihin ollaan autoa rakentaessa paljoa kiinnitetty huomiota. Jo pelkkä äkkipysäytys on melkoinen. Lisäksi varmaan isoin isku tuli johonkin muuhun kuin kuskin kohtaan (case Bianchi), auton osuessa lähinnä "katollaan" holtittomasti seinään. Harmi kun videoista ei saa kuviin mitä edellä on tapahtunut, ilmeisesti edeltävällä suoralla paahdetaan täysillä ja em. kolari toiseen autoon juuri jarrutuksen alkaessa on vienyt auton ohjattavuuden.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Motorsport.com'n mukaan Kubica ajelee ensi kaudella Williamsia. Puolasta tuli sponssipaketti jolla ajopaikka irtosi - ihme sinänsä ettei Sirotkinin taustajoukot korottaneet tarjousta? Rahaa lienee melkoisesti Sirotkinin taustajoukoilla kuitenkin.

Kubica agrees 2019 Williams race deal Linkki motorsport.com sivuille.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Aivan loistavaa, mikäli uutisella on perää. Kubican paluuseen ei varmasti uskonut kukaan vielä pari, kolme vuotta sitten (esim. Tomi Tuomisen mukaan Kubica jaksoi hädin tuskin puhelinta pitää vammautuneella kädellään), mikä tekee tästä kaikkien aikojen comebackin. Schumi sentään oli jo tulossa Massaa korvaamaan.

Voisin uskoa, että Williamsin PR-osastolla pitää kiirettä. Tämän profiilin kuljettajaa tallissa ei hetkeen ole ollutkaan.

Toteutuessaan Kubican paluu varmaankin "vahvistaa" sen, että Alex Albon ajaa Toro Rossoa. Vai onko muita jonossa? Ei kai.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Toteutuessaan Kubican paluu varmaankin "vahvistaa" sen, että Alex Albon ajaa Toro Rossoa. Vai onko muita jonossa? Ei kai.

Dan Ticktumiahan Red Bull paikalle haluaa, mutta toistaiseksi ei riitä superlisenssipisteet, joita on 35, kun vaadittava määrä on 40. Tammi-helmikuussa ajettavasta Toyota-sarjasta olisi mahdollista saada voitolla seitsemän ja kakkossijalla viisi. En tiedä aikooko hän tuota mahdollisuutta yrittää.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
BBC:ltä melkoisen hyvä lukupaketti McLaren - Alonso - Hamilton episodista.

Tuo Alonson FIA-kiristys oli tiedossa jo aiemmin, mutta tuota en itse ainakaan aiemmin tiennyt / ole lukenut mistään, että Alonso "pyysi" Hamiltonin autosta bensan loppumisen kisan aikana.

Melkoista menoa kyllä.

"But what exactly he asked them to do has previously been known only by a handful of privileged insiders.

Alonso insisted that McLaren make Hamilton run out of fuel in the race.

Dennis asked Alonso to stop talking. He called in Martin Whitmarsh, his second in command, and asked Alonso to repeat what he had just said. He did. Dennis sent Alonso and Abad away, turned to Whitmarsh and asked what he thought they should do.

Dennis said he thought they should phone FIA president Max Mosley. Whitmarsh agreed. They also both agreed that they could not allow Alonso to race. They could not have a driver blackmailing the team."

Fernando Alonso: Lewis Hamilton, McLaren, 'spy-gate' & threats & demands to Ron Dennis
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Robert Kubican paluu on nyt varmaa ja kerrotaan iltapäivällä.

Aika hurjaa.

Ei tuo ainakaan voi hidastaa Williamsin menoa, hyvä kiinitys ja mielestäni myös Williamsilta hyvä veto että ei pelkästään mennä "maksukuski" edellä taktiikalla vaikka raha on tiukassa. Olisi lopun alkua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuo ainakaan voi hidastaa Williamsin menoa, hyvä kiinitys ja mielestäni myös Williamsilta hyvä veto että ei pelkästään mennä "maksukuski" edellä taktiikalla vaikka raha on tiukassa. Olisi lopun alkua.
Niin paitsi että ilmeisesti se nimenomaan auttoi Kubicaa, kun sai isot tukijat taakseen, ainakin Puolan isoin energiafirma lähtenyt tukemaan huhujen mukaan, joten siinä saattaa yksi syy olla.
Toki summista ja taustoista ei sen enempää tietoa ole.
Onhan joku Bottaskin tietynlainen "maksukuski", kun Wihuri ja Kemppi ainakin tulleet taustoilla mukana uusiin talleihin. On siinä sitten toki eroa, että tuoko joku kuski sen 30miljoonaa a'la Maldonado vai jonkun puoli miljoonaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin paitsi että ilmeisesti se nimenomaan auttoi Kubicaa, kun sai isot tukijat taakseen, ainakin Puolan isoin energiafirma lähtenyt tukemaan huhujen mukaan, joten siinä saattaa yksi syy olla.
Toki summista ja taustoista ei sen enempää tietoa ole.
Onhan joku Bottaskin tietynlainen "maksukuski", kun Wihuri ja Kemppi ainakin tulleet taustoilla mukana uusiin talleihin. On siinä sitten toki eroa, että tuoko joku kuski sen 30miljoonaa a'la Maldonado vai jonkun puoli miljoonaa.

Eiköhän tuossa nykyään jokaisella ole jonkinlainen sponsori mukanaan jonka tuo mutta summissa sitten eroja. Rahastahan tuo ei vissiin aikaisemminkaan ollut kiini, muistelisin Rosbergin sanoneen toissakaudella että jos Kubica saa tallipaikan voisi siitä maksaa miljoonan per kilpailu ensimmäisistä kisoista ja tallin tehdä sen perusteella päätöksen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Niin paitsi että ilmeisesti se nimenomaan auttoi Kubicaa, kun sai isot tukijat taakseen, ainakin Puolan isoin energiafirma lähtenyt tukemaan huhujen mukaan, joten siinä saattaa yksi syy olla.

PKN Orlenin mukanaolo ei ole salaisuus. Se on se sama pulju mikä pitää kauppojaan vähän joka nurkassa.
 

BaronFIN

Jäsen
Mitenkäs nuo lisenssiasiat? Onko niin, että kun on kerran saavuttanut superlisenssin, niin sitä ei enää koskaan oteta pois vai onko Kubica pitänyt ratakisakuntoaan ja lisenssipisteitään yllä jossain alemmissa sarjoissa?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mitenkäs nuo lisenssiasiat? Onko niin, että kun on kerran saavuttanut superlisenssin, niin sitä ei enää koskaan oteta pois vai onko Kubica pitänyt ratakisakuntoaan ja lisenssipisteitään yllä jossain alemmissa sarjoissa?

Ainakin hänen piti päästä läpi FIA:n lääkärintarkastuksesta - jonka siis on läpäissyt. Superlisenssi on Kubican osalta kunnossa.

Kauden aikana tehdyistä testeistä Kubica on saanut pisteitä superlisenssiään varten - lisäksi tässä FIA on käyttänyt harkintaansa Kubican superlisenssin suhteen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Jos en ihan väärässä ole niin nykyisellä turbo-hybridi -aikakaudella on ajettu 101 osakilpailua ja Lewis Hamilton on voittanut näistä kisoista 51. Mersulle tältä ajalta on tullut yhteensä 74 voittoa. Ihan kova prosentti.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tuomaritoiminta ei juurikaan noussut esille kauden päätöskisassa huomion keskittyessä lähinnä muutamiin eri jäähyväisiin ja Hämiksen strippaukseen, mutta pari huomionarvoista asiaa siitä jäi taas mietityttämään.

Alonso ja joku keskikastin kuski saivat +5 sek aikarangaistukset oikaisuista kisan loppupuolella. Mersu-kuski Bottas kuitenkin välttyi vastaavalta syystä tai toisesta. En muista näkyikö kansainvälisessä tv-lähetyksessä Alonson ja tämän toisen oikaisua, mutta Valtterin selkeä oikaisu näkyi ja siitä seurannut hyötyminen kaksinkamppailutilanteessa. C Moren väki pohti muistaakseni, että Bottaksen kannattaisi päästää takaa tullut RB ohi, mutta ei sitä tehnyt, kuin vasta omasta ajovirheestään jonkin ajan kuluttua. Miten ihmeessä Mersu-kuski onnistui taas välttymään minkäänlaiselta rangaistukselta? Muiden saadessa samasta rikkeestä kakkua samassa kisassa. Näyttää varmaan hyvältä maailmalla, kun Suomen oma Mika Salo sattui olemaan tuomaristossa ja rangaistusten jako meni tällä kertaa näin suotuisasti suomalaisittain.

Toinen asia mikä jäi huvittamaan, on Charlie Whitingin kommentit Alonson rangaistuksista. Alonsohan oikaisi viimeisten kierrosten aikana peräti kolme kertaa samassa mutkassa ja sai jokaisesta +5 sek aikasakon. Autosport-lehti kysyi Charlielta, että harkittiinko Alonson kohdalla järeämpiä rangaistuksia tahallisista oikaisuista. Whiting summasi asian näin:

– Kisa oli loppumaisillaan, eikä mielestäni olisi ollut kovin kivaa antaa Fernandon kaltaiselle kuskille mustaa lippua hänen viimeisessä kisassaan. Ei siitä taidettu keskustella.

Eli tuomaristossa oikeasti jaellaan kakkua vähän sen mukaan kenelle on kiva antaa rangaistuksia ja kenelle ei olisi kivaa kivaa juuri siinä tilanteessa. Ihan sama ajetaanko sijasta 11 ja vaikka kuinka on viimeinen kisa ja lajilegenda, niin säännöt pitäisi olla selkeät ja samat, eikä sympatiasta anneta mitään kevyempiä rangaistuksia. En ollenkaan ihmettele, että erityisesti kahden kärkitallin kuskit selviävät melkein aina ilman mitään, koska ei olisi kiva antaa Lewis/Sebastian/Max:n kaltaisille kuskeille rangaistuksia, kun näyttää huonolta F1:n kannalta jos ykköstarat muka möhlisivät joskus radalla.

Linkki vie IS:n uutiseen Alonson oikaisuista ja Whitingin kommenteista.
Fernando Alonsolta outoa toimintaa viimeisessä F1-kisassaan – tuomaristo ihmetteli ja antoi kolme rangaistusta!

Monta kertaa tämänkin kauden aikana tullut huvituttua, että joo autot kulkee (aika-ajoissa) kovempaa kuin koskaan ja on öky-meininkiä näillä uusilla radoilla ja bling bling Hamiltonit ja muut pr-koneet suoltavat robottimaisia viimeisen päälle huoliteltuja vastauksia, ettei kukaan vaan pahastuisi. TV-lähetykset ja show-puoli on viimeisen päälle hiottua. Mutta tuomaritoiminta menee ihan hupilinjalla ja säännöt & rangaistukset vaihtelevat kisasta ja kuskista riippuen. Miten tätä asiaa ei ole saatu yhtä rautaiseen ja viimeisen päälle suunniteltuun ja toteutettuun formiin, vaan siellä käyvät Mika Salot ja muut 20 vuotta sitten ajaneet kuskit jakamassa vähän sakkoa, ja vielä myöntävät (ainakin Salo), etteivät oikein tunne kaikkia sääntöjä. Salokin on niin pihalla monesti kommentaattorina, että oikein puistattaa ajatella että tuo kaveri tuomaroi kisoja aika usein.

Luulisi, että kyllä jostain löytyisi sama ammattitaitoinen porukka, joka jaksaisi kiertää maailmaa 9 kk ajan ja opetella säännöt. Saadaankohan tätä asiaa koskaan jiiriin? Kai se on myös pr:ää sarjalle kun ex-kuskit näyttävät naamaa varikolla ja kommentaattorit kertovat ketkä siellä tänään ovat, mutta ihan järkyttävän huonoja päätöksiä sieltä välillä tai aika useinkin tupsahtaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Joo, itsekin ihmettelin tuota Bottaksen oikaisua, kun oikein huolella paineli suoraksi huomatessaan ettei käännöksestä tule mitään. Eikä tosiaan mitään elettäkään, että päästäisi takaa tulevan tämän jälkeen ohi. Ehkä tämänkin meni kategoriaan "kun se pääsi siitä muutenkin jo ohitse", eikä jälkikäteen jaksettu enää rangaista. Mutta kyllähän toi nyt syö kisatilanteessa toista, jos ei oikaisuista rangaista. Siinähän olisi voinut Verstappen (-ko oli?) painella seuraavalla kierroksella saman mutkan suorana ohittaen Bottaksen. Mitenhän silloin olisi mahdolliset rankut jaettu?
 

Outsider

Jäsen
Miten oli kierros/sektoriajat noiden oikaisujen kanssa Bottas vs. Alonso? Kai ne nyt niitä kuitenkin katsoo, eikä pelkästään hatusta arvo rangaistuksia.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Bottashan hidasti seuraavalla suoralla, että Verstappen pääsi takaisin kantaan, jossa oli ennen oikaisuakin.

Luulisi silti, että kierrosajassa Bottas hyötyi suuresti kun veti mutkan suoraksi vs olisi kääntänyt mutkaan siitä huolimatta että jarrutus olisi mennyt vähän pitkäksi.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@SamSal Ei käytä. Numero 1 oli käytössä ainoastaan Abu Dhabin ensimmäisissä harjoituksissa. Hyvä ettei tuota pakoteta ottamaan käyttöön, kun oma kisanumero on kuitenkin osa henkilön brändäystä.
Giovinazzi otti tosiaan numerokseen tuon 99, jota Adrian Sutil käytti kaudella 2014.
Myös Strollin sopimus vahvistettiin, viimein Force Indialle, jonka nimi vaihtuu ensi kaudeksi virallisesti Racing Pointiksi.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Tämä sopii ehkä parhaiten tänne. FIA:n palkintogaala järjestettiin siis eilen Pietarissa ja huomion vei kukas muukaan kuin Suomen Kimi Räikkönen. Huikea persoona.

Linkki vie Iltalehteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös