Käydäänpä täällä nopeasti läpi näitä kuskimarkkinoita.
Eli, kuten olen jo pitkään ajatellut Kimi saanee vähintään sen vuoden jatkon. Jos olisin Ferrari olisi kyseessä nimenomaan vuoden jatko. Tämän jälkeen Leclerc tulee vuodeksi totuttelemaan Ferrariin, henkilökuntaan ja toimintatapoihin, kunnes seuraavaan kauteen tulee suuria sääntömuutoksia, jolloin voimasuhteet saattavat heilahtaa miten sattuu.
Mercedeksellä kummastelen edelleen sitä kuinka lyhyitä sopimuksia Bottakselle annetaan. En ole oikein vakuuttunut siitä pystyisikö Ocon yhtään sen parempaan suorittamiseen. Kääntäisin itse katseet George Russeliin, mutta hänen aikansa ei vielä tule vähään aikaan.
Sainz on nykyisellään käytännössä ulkona Red Bullin ohjelmasta ja RB:n kuskipaikat ovat tukossa hamaan tulevaisuuteen, koska sekä Verstappen että Gasly ajavat vielä pitkään tallissa. Sainz teki sen ainoan hyvän ratkaisun mitä pystyi, McLarenisaa voi olla potentiaalia resurssien puolesta, kun suuret sääntömuutokset astuvat voimaan. Ennen sitä tuskin suuria muutoksia tapahtuu. Toivoisin Vandoornelle annettavan ensi kaudelle mahdollisuus, ja jos belgialainen ottaa pataan Sainzilta samalla tavalla kuin nyt Alonsolta, niin Vandoorne ulos. Lando Norris siellä taustalla odottelee omaa vuoroaan, joten omista junioreistakin löytyy kuskeja rattia kääntämään.
Ocon on tällä hetkellä pahassa paikassa. Racing Point Force Indialla on tällä hetkellä kaksi tasavahvaa kuskia Perezissä ja tallikaveri Oconissa. Erona on se, että Perez on jo aiemmin varmistanut tallin toimintoja tuomalla enemmän rahaa talliin kuin aiemmim. Ja nykyinen rahamäärä on jo ihan hyvä tukku käteistä. Koska kuskit ovat tasavahvoja, valitaan Strollin tallikaveri perustuen muihin kuin ajo-ominaisuuksiin, ja tällöin Perez on kandidaattina selkeästi Oconia edellä.
Oconin täytyy nyt toivoa, että Mercedes pitää huolen omistaan ja tarjoaa joko rahaa tai omia palveluitaan Williamsille, joka on kipeästi tukijoiden tarpeessa. Sirotkinin uutisoidaan aiemmin tehneen useamman vuoden sopimuksen, mutta nyt on liikkunut huhuja, että näin ei välttämättä olisikaan. Joka tapauksessa Sirotkinin rahat tulevat tarpeeseen, eikä Williams varmaankaan halua aloittaa kautta 2019 kahdella organisaation ulkopuolisella kuskilla (en usko siis Kubican täysimittaiseen paluuseen) ja tämän lisäksi muiden tarjokkaiden tulisi tarjota vielä taloudellisesti jotain sellaista, että tallin toiminnot eivät vaarannu. Vaikea nähdä, että Sirotkin ei ensi vuonna Williamsia kuljettaisi. Mutta takaisin Oconiin, Williamsilla tosiaan kuskin paikka auki, Mercedes yhteistyötä syventämällä voisi luulla tuon paikan olevan Oconin näpeissä, etenkin kun Williams ja Mercedes ovat jo tiivistämässä yhteistyötään siten, että Mercedes toimittaa Williamsille vaihdelaatikot ensi vuonna.
Moni puhelee, että Grosjeanin laulu on ohi. Itse en olisi tästä niinkään varma. Gunthet Steiner arvostaa Grosjeania korkealle, koska ranskalainen on pysynyt tallissa vaikeinakin aikoina ja Steiner haluaa palauttaa palveluksen. Steiner on omaan silmään vaikuttanut sanojensa mittaiselta mieheltä, joten uskon Haasin jatkavan nykyisellä kaksikolla. Sitä paitsi Grosjean on jo alkanut näyttää siltä, että on saanut kauden käännettyä. Jos Grosjean onnistuu vahvan loppukauden vetämään on se iso sulka miehen hattuun, koska kun kausi on lähtenyt väärille urille, sitä on monien enemmän arvostettujen kuskienkin ollut vaikea kääntää.
Sauber jatkaa myös samalla kaksikolla. Ericsson on ollut mielestäni ihan kelvollinen enkä löydä selkeästi vahvempaa kandidaattia. Toki silti, ruotsalainen ottaa aika rumasti pataan Leclerciltä mikä ei ole hyväksyttävää, koska kuitenkin Ericsson on niin paljon kokeneempi ja Leclerc ajaa ensimmäistä kauttaan. Ericsson tuo toki rahaa mukanaan ja sen avulla onkin aika helppo vaihtoehto. Leclerciä jotkut haluavat Haasille. En näe Sauberin ja Haasin eroa niin selkeänä, että tällaiselle liikkelle olisi tarvetta. Haas pyörii siinä Q2, Q3 välissä viikonlopusta toiseen, Sauber on Leclercin käsissä aikalailla selvää Q2-kamaa. Ei merkittävää eroa, turha lähteä sotkemaan usean tallin kokoonpanoa näin pienen muutoksen vuoksi.
Toro Rosso onkin sitten mielenkiintoinen. Hartley on ollut yksi tämän kauden huonoimpia kuskeja, mutta eipä siellä ole Red Bullin ohjelmassa oikein ketään parempaa. Jopa vanhoja nimiä kuten Vergne ja Kvyat on nostettu esiin ensi kauden mahdollisina kisakuskeina. En näkisi mahdottomana sitä, että Toro Rosso aloittaisi seuraavan kauden kokonaan uusilla kuskeilla, koska nykyisen Hartleyn taso ei vaan ole riittävä. Mikäli parannusta ei loppukaudesta tule, olisin itse valmis siihen, että molemmat autot täytettäisiin uusista kuskeista. Ja olisihan se aika huvittavaa, jos esimerkiksi Kvyat ja Vergne ajaisi ensi kaudella Red Bullin organisaatiosta, kun aiemmin heidät sieltä hyvin nopealla aikataululla poistettiin, vaikkakin Kvyat sai omat näennäiset mahdollisuudet. Loppujen lopuksi Kvyatin kohdalla päätökset oltiin jo tehty, vaikka ulospäin kerrottiin kaikki olevan venäläisen käsissä.