Yleinen F1-keskustelu

  • 366 931
  • 2 242

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Siirrän keskustelua tänne suoraan tuon traagisen Span F2-onnettomuuden jälkimainingeissa. Mikä mahtaa olla legendaarisen Eau Rougen tulevaisuus tämän jälkeen? Ei ole ensimmäinen kerta, kun huikean mutkayhdistelmän jälkeisessä Raidillonissa jollain lähtee auto lapasesta. Eikä viimeinen, ellei tuohon tehdä jotain muutoksia.

Auto kevittää tuossa juuri ylämäen nypyn jälkeen ikävästi, olkoonkin, että tässä Hubertin onnettomuudessa kyse taisi olla siitä, että joutui väistämään Alesia, joka lähti luisuun jo Rougen ulostulossa. Raidillonin ulkomutkan puoleinen turva-alue on varsin vaatimaton, eikä ole ensimmäinen kerta, kun sieltä tullaan hallitsemattomasti 300km/h ohi kiitävien ohjusten sekaan. Nykykuskeista ainakin Magnussenilla on muistaakseni tästä kokemusta. Villeneuve taisi aikanaan lentää samaiseen seinään. Puhumattakaan varmasti kymmenistä muista monissa muissa luokissa.

Kaikissa onnettomuuksissa on tietysti omat osatekijänsä ja juurisyynsä, mutta Eau Rougen haastavuuden ja kapeiden turva-alueiden vuoksi, veikkaan vahvasti, että mutkalle joudutaan nyt jotain tekemään. Toivottavasti turvallisuutta kyetään lisäämään jonkin muun kuin klassikkomutkan itsensä kustannuksella.

Itse muistan tuon Villeneuven mällin hyvin. Oliko
silloin juuri aika-ajot menossa. Taisi silloin ajaa BAR tallin väreissä. Auto lähti täysin hanskasta ja meni todellakin säpäleiksi. Siellä mekaanikot vain
nauroivat.



 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuossa onkin se juttu, että autot lentävät takaisin ajoradalle, kun ei ole käytänössä minkäänlaista turva-aluetta kyseisen kaarteen loppuosassa. Tässä samassa kohdassahan tapahtuu eri sarjoissa rajuja ulosajoja ja autot kimpoilevat vallista muiden kilpailijoiden eteen.

Iso ongelma on nykyiset asfaltoidut alueet radan ulkopuolella. Jos siellä olisi hiekkaa, se jarruttaisi vauhtia todella paljon enemmän ja lähtökohtaisesti vähentäisi onnettomuuksia merkittävästi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Joku pohti et Eau Rougen turva-aluetta pitäisi pidentää nurmialueeksi.

Pohdin itse tän lukiessani et ei huono idea, mutta mitäs sitten jos sieltä nurmialueelta hyppääkin radalle?

Toivottavasti ei mitään mahdottomia muutoksia tule tuohon, kuitenkin yksi ikonimmisista mutkista Span ja koko F1-kalenterin suhteen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Joku pohti et Eau Rougen turva-aluetta pitäisi pidentää nurmialueeksi.

Pohdin itse tän lukiessani et ei huono idea, mutta mitäs sitten jos sieltä nurmialueelta hyppääkin radalle?
Jos nurtsialueen duunaa pidemmälle radasta, niin voisi kuvitella ettei autot niin herkästi enää sinkoaisi takaisin radalle. Tuo on jo pidempään ollut todella ongelmallinen paikka, ja nimenomaan tuo Raidillonin jälkeinen kohta. Kolme viimeistä kuolonuhria Span radalla ovat olleet melkein samasta kohdasta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Nurmikkoalue ei käytännössä hidasta autoja ollenkaan ja aikaisemminhan tuossa ulkokaarteessa oli hiekkaa, joka aiheutti autojen pyörimisen katonkautta ympäri. Tuohon pitäisi rakentaa perinteinen lentokenttä asfaltista, eli ratavalli jonnekin lähemmäs 100 metrin päähän, samalla joutuisi leventämään myös seuraavaa suoraa hyvin paljon... Tässä hidastuksena eilinen kolari, eipä tuossa tainnut olla mitään mahdollisuuksia selvitä, kun Correan formula osuu suoraan kylkeen kuskin kohdalle:

Ja Hubertin formula ei ollut edes ehtinyt vielä takaisin radalle, vaan Correa oli myös ajautunut ulos ajoradalta. Voidaan siis puhua erittäin huonosta tuurista.

e. Nämä pahimmat onnettomuudet ovat tapahtuneet pienemmillä formuloilla ja moottoripyörillä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Rata on vienyt 48 kuskin hengen historiansa aikana. Näistä 2000-luvulla vain neljän, joten voidaan sanoa että turvallisuus on parantunut kaikilta osin huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tämä Hubertin poismeno on siinäkin mielessä tosiaan iso juttu, kun kyseessä oli todella lupaava kuljettaja, kauden 2018 GP3-mestari. Vaikutti vahvasti siltä, että voisi ajaa ihan kuninkuusluokassa. Todella ikävä tapahtumasarja kaiken kaikkiaan. Se on jännä kuinka pelkästään kahden ja puolen kauden seuraamisella nämä kuskit käyvät todella tutuiksi ja siten tällaiset uutiset muodostuvat hyvin pysäyttäviksi. Suuren suuri sääli tällainen uutinen, toivoisin silti että FIA tai muutkaan vastaavat toimijat eivät lähde ylireagoimaan tämän asian suhteen. Asia on hyvä selvittää perinpohjaisesti, mutta toivottavasti ei ole tarvetta tehdä hätiköityjä ratkaisuja, kuitenkin riskit moottoriurheilussa on aina olemassa, ja välillä jopa näinkin ikäviä ja ennalta arvaamattomia asioita tapahtuu.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hieno ratkaisu laittaa tuo sausage-kanttari parabolican ulosajoalueelle, lähellä oli ettei F3:sissa auto lentänyt metsään ku otti ilmaa alle tuosta hypystä mutta onneksi pysähtyi ratavallin verkkoihin. Kai tuo nyt tajutaan poistaa ennen seuraavaa F1-harjoitusta...
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Oppivathan ajamaan kuskit radalla. Nyt annetaan vähän väärä signaali, tosin tuolla pitäisi olla hiekkaa, eikä mitään kanttareita.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tuota Merviä on tullut haukuttua aika rajusti, ja äsken hän jälleen osoitti että miksi. Haastattelussa Toro Rosson tallipäällikkö, ja Mervi kysyy jotta kumpi on parempi kuljettaja, Albon vai Gasly. Mikä kysymys tämä on? Ei vittu että syö miestä kun näitä hommia ei voi tehdä kunnolla.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Näyttää ihan joltain videopeliltä, jossa tapahtuu joku bugi koodauksessa.

Minulle tuli ensiksi mieleen joku Wacky Wheelsin tai vastaavan (Mario Kartit sun muut) ansa. Edellä ajanut auto jättänyt jonkun spring trapin maahan, joka heittää vastustajan auton pois radalta.

Minulla ei tuo Twitter-video jostain syystä lähde pyörimään millään selaimella, joten jos joku muukin hajoilee saman asian kanssa, niin YouTubesta löytyy tuo toinen kuvakulma esim. tästä videosta:



 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Joo en kyllä tiedä kenen mestari-idea tuo kanttari ulosajo alueella ollut. Onneksi ei ilmeisesti kuitenkaan käynyt pahemmin.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Schumi tosiaan viety Pariisiin saamaan kantasoluhoitoja nykytilaansa. Nyt ranskalainen Le Parisien -lehti kertoo saamiensa tietojen mukaan Schumacherin olevan tajuissaan.


Saattaahan uutinen osoittautua perättömäksi julistukseksi, eikä tajuissaan oleminenkaan välttämättä kai tarkoita, että 7-kertainen maailmanmestari olisi läsnä tässä maailmassa oikeasti. Hienoahan se olisi jos Schumi nähtäisiin vielä varikolla edes pyörätuolissa ymmärtäen ympärillä olevia asioita, mutta pahoin pelkään.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kubica ilmoitti siis tänään siirtyvänsä syrjään Williamsilta ja paikkaajaksi ollaan huhuiltu F2-sarjassa ajavaa Nicholas Latifia, jolla olisi mukanaan myös merkittävä taloudellinen panostus talliin. Latifi on tällä hetkellä F2-sarjassa toisella sijalla pistetaulukossa, joten mistään ihan onnettomasta rattimiehestä ei liene kyse.

Pöllölaakson asiantunteva selostaja Niki Juusela kuitenkin ilmoitti huolestuneisuutensa ja kertoi, että nykyinen on suuntaus on huolestuttava. Olisihan Latifi jopa toinen tai kolmas maksukuski sarjassa mikäli tämän siirto toteutuu. Muistelisin, että männä vuosina vaan maksukuskeja on ollut hieman enemmän mukana.

Täytyy myös olla realisti, sillä Williams tarvitsee kaikki rahat mitä saatavissa on. Kubicallakin taisi olla jonkunlainen rahapino mukanaan, mutta vaikka tämä onkin saavuttanut Williamsin toistaiseksi ainoan pisteen tällä kaudella, niin on vauhdillisesti ottanut tallikaveriltaan turpaan noin 100-0 jokaisena kisaviikonloppuna. Vähän ehkä tämä comeback söi muutenkin omalla kohdalla sitä sädekehää Kubican ympäriltä, koska ennen onnettomuuttaan teki tasaisen tappavaa jälkeä BMW Sauberilla ja Lotuksella (= Renaultilla). On toki itsessään jo suoranainen ihme, että noin rajun onnettomuuden jälkeen pystyy edelleen harrastamaan rakastamaan lajia. Nyt vaan taitaa olla aika siirtyä sivuun.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Joskus 20 vuotta sitten maksukuskitrendi oli tosin sitä luokkaa, että Nicholas Latifin ja Lance Strollin paikoilla olisivat Mahaveer Raghunathan ja Tatiana Calderon.

Sarjan peräpään kuskitasoa miettiessä sanoisin, että taso olisi ollut korkeimmillaan vuonna 2008.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saa nähdä vaan mikä Hulkenbergin kohtalo ensikaudelle on, vaikka tämä kausi ei ole ihan nappiin mennyt niin kyllähän siinä kuitenkin taas olisi melko kova nimi jos jää ulos ja tasoltaan kuitenkin F1 tasoa.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Täytyy sanoa että raaka on peli jos Hulkin ajot loppui tähän, omaan kieltäytymiseen koska vain vuoden diili oli tarjolla. Olin jo aivan varma että Grosjeanin ajot on taputeltu kauden päätteeksi mutta taisi mies suostua niin halpaan diiliin että jatkaa tallissa. Tai sitten Guntteri nauttii itsensä kiduttamisesta.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Saa nähdä vaan mikä Hulkenbergin kohtalo ensikaudelle on, vaikka tämä kausi ei ole ihan nappiin mennyt niin kyllähän siinä kuitenkin taas olisi melko kova nimi jos jää ulos ja tasoltaan kuitenkin F1 tasoa.
Olisihan aika huvittavaa kun miettii sellaisten sankareiden kuten Grosjean, Magnussen, Stroll ja Giovinazzi saavan jatkaa ensi kaudellakin, mutta tasaisen hyvin suorittavalle Hulkille ei löytyisi penkkiä.

Grosjean ja Tanskan runkkari kaiken töhöilyn jälkeen palkitaan jatkosoppareilla samassa tiimissä...Ei voi ymmärtää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Grosjean ja Tanskan runkkari kaiken töhöilyn jälkeen palkitaan jatkosoppareilla samassa tiimissä...Ei voi ymmärtää.

Jossain taisi lukea että Hulkilla taisi olla lian iso pyynti palkan suhteen ja olisi kieltäytynyt haasin tarjouksista tietenkin ei kai se ihan täysin ole vielä poissuljettu esim. Red Bull vaihtoehdoista, mutta hyvinkin näiden Haas sopimuksien myötä tallipaikka voi jäädä saamatta ensikaudelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös