Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 871
  • 2 264

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei tullut sitten Suomi-Ruotsi maaottelua Sauberilla ensi kaudella: Giovinazzi sai kisakuskin paikan ja Ericsson kolmoskuskina.

Tämän on Sauber jo vahvistanut.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Siirretääs tuo keskustelu Vietnamin uudesta F1-radasta tänne, koska ei oikein kosketa kautta 2018 eikä 2019.

Vietnamin kisa varmistettiin tällä viikolla ajettavaksi ensi kertaa kaudella 2020 Huhtikuussa. Olin aluksi kyllä vähän rataa vastaan, kun Miamiinkin on tulossa Street race, , mutta rataprofiilin nähtyä, voi tuo ollakkin ihan mielenkiintoinen. Puolet radasta kyllä näyttää vähän slummimaiselta, mutta eihän tämä mikään Monaco olekkaan. Laitan pari Youtube linkkiä hyviin rataesittelyihin.

Vietnam GP: F1 reveals track map for Hanoi street race in 2020
Exploring Vietnam Street Circuit | Vietnam Grand Prix

Jooh, mitähän tähän nyt sanoisi. Rataprofiili näyttää ihan ok:lta, mutta väkisinkin sitä miettii että miksi juuri Vietnamiin? Kyseessä ei ole mitenkään erityisen rikas valtio, mutta kummasti näiltä löytyy silti rahaa väsätä rata ja rahoittaa kokonainen kisaviikonloppu. Olisihan tuolla Euroopassakin ollut noita ratoja, mutta mitä suotta.

Tähänkö sitten tulevaisuudessa mennään, että perinteiset moottoriradat häviävät kalenterista ja ajettavat radat ovat jatkossa pääasiassa katuratoja? Myönnettäköön, että Baku on ollut ihan hauska romuralli parin viimeisen vuoden aikana, mutta sielläkin muhii ilmeisesti taustalla hiukan hämäriä hommia eikä tulevaisuudesta ole täyttä varmuutta. Monaco on sitten vaan legendastatuksena takia kalenterissa. Singaporea tuskin kukaan varsinaisesti jäisi ainakaan kaipaamaan, jos se kalenterista poistettaisiin.

Niin joo, tuotiinhan sinne täksi vuodeksi yksi perinteinen moottorirata takaisin eli Paul Ricardin rata Ranskassa. Ainoa vaan, että koko rata on pelkkää asfalttia.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Tähänkö sitten tulevaisuudessa mennään, että perinteiset moottoriradat häviävät kalenterista ja ajettavat radat ovat jatkossa pääasiassa katuratoja?
Periaatteessa tämä rata itsessään vaikuttaa suht mielenkiintoiselle. Toki tuon kauden autoista ei vielä voi sanoa mitään, miten rata niille sopii. Uskon että tämän kauden autoilla tuo kilpailu olisi ollut viihdyttävä ja siinä mielessä esim. Espanja joutaisi perinteisistä moottoriradoista pois.
On toki noita vanhoja ratoja jotka varmasti olisivat mielenkiintoisia (mm. Imola), mutta käsittääkseni tässä pyritäänkin laajentamaan toimintaa nimenomaan Aasian ja Amerikan suuntaan. Tuon takia en pidä todennäköisenä, että Euroopan kisat lisääntyisivät. Kilpailumäärä sinänsä rupeaa varmasti olemaan jo aika maksimeilla, tuskin määrällisesti kautta enää kauheasti nostavat.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Imola kylläkin oli viimeiset vuotensa erittäin tylsä rata, jossa ohitukset tapahtuivat varikolla. Atmosfääri ja historia toki ovat Imolassa vertaansa vailla, mutta eivät oikein nekään kelpaa perusteeksi, koska Monzassa ajetaan yhä.
 

Outsider

Jäsen
Jenkeissäkin olisi oikeita kilparatoja, mutta niitä ei tietysti ole asvaltoitu kokonaan ympäriinsä, niin niille ei voi mennä ajamaan ja katuradat tuo enemmän fyrkkaa omistajille, kun kisat viedään keskelle isoja kaupunkeja. Valitettava suuntaus, mutta eipä tätä nyt minään yllätyksenä voi pitää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itseä hieman mietityttää tuo suuntaus että formuloita viedään kokoajan yhä kauemmaksi Euroopasta ja tuntuu että kisojen määrä muualla kokoajan kasvaa. Vähän formuloita yritetään viedä joka suuntaan kun ensin ehkä pitäisi yrittää saada laji takaisin suosituksi näillä sen entisillä vahvoilla alueilla.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Jos formuloissa jaettaisiin jonkinlainen Lady Bing -trophy sitkeimmälle toisen posken kääntäjälle ja yleiselle kynnysmatolle, niin Bottaksen Heikki olis vahvoilla.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Ensi kaudella toivottavasti paljon tilanteita hyvässä ja pahassa kun paljon junnuja siirtymässä f1 puolelle jos huhuja on uskominen. Kimillä riittää tilanteita häntäpäässä.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
^ Eikös jossain justiinsa ollut juttua, miten Sauber on kehittynyt huimaa vauhtia tämän kauden aikana. Saattaa siis hyvin olla, ettei Kimi ihan häntäpäässä ole.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
^ Eikös jossain justiinsa ollut juttua, miten Sauber on kehittynyt huimaa vauhtia tämän kauden aikana. Saattaa siis hyvin olla, ettei Kimi ihan häntäpäässä ole.

Itse uskoisin että Ferrari ja Mersu menee menojaan mutta sen jälkeen kaikki on avoimia. Red Bullilla riippuu Hondasta paljon, vauhti voi ollla oikeastaan mitä tahansa. Ferrarin vauhti on ainakin ollut hieman nousevaa joten jos voimalähde ja moottoripuolella säilyy voimasuhteet näin tai hieman vielä kehittyy niin Sauber voi taistella tallipisteissä top 4. Ainakin vissiin henkilökuntaa on paljon palkattu ja budjetti reilusti nousussa ollut ja nousee vielä enemmän ensikaudeksi. Eihän resurssit välttämättä suoraan autoon tietenkään siirry mutta ehkä niitä pieniä kymmenyksiä sieltä täältä löytyy aikaisempaa enemmän ja varsinkin melko tiukassa keskikastissa ne voi auttaa nousemaan uudelle tasolle.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Itse uskoisin että Ferrari ja Mersu menee menojaan mutta sen jälkeen kaikki on avoimia. Red Bullilla riippuu Hondasta paljon, vauhti voi ollla oikeastaan mitä tahansa. Ferrarin vauhti on ainakin ollut hieman nousevaa joten jos voimalähde ja moottoripuolella säilyy voimasuhteet näin tai hieman vielä kehittyy niin Sauber voi taistella tallipisteissä top 4. Ainakin vissiin henkilökuntaa on paljon palkattu ja budjetti reilusti nousussa ollut ja nousee vielä enemmän ensikaudeksi. Eihän resurssit välttämättä suoraan autoon tietenkään siirry mutta ehkä niitä pieniä kymmenyksiä sieltä täältä löytyy aikaisempaa enemmän ja varsinkin melko tiukassa keskikastissa ne voi auttaa nousemaan uudelle tasolle.
Jos Sauber löytää lisää vauhtia tästä kaudesta ensi kauteen, niin valmistajien sarjassa viiden parhaan joukkoon sijoittuminen olisi aika kova juttu. Siellä on kuitenkin Renaultin tehdastallia edessä, Haasia, Force Indiaa jne. Ja eihän se McLarenkaan voi loputtomasti rämpiä. En jaksa kuitenkaan uskoa, että Red Bullia Sauber päihittäisi.

Siinä mielessä Räikkösellä fiksu siirto, että ensi kaudella saa ainakin kilpailla rengas rengasta vasten, eikä kisa mene välttämättä pilalle yhdellä hitaammalla varikkopysähdyksellä. Toivottavasti nuo sääntömuutokset toimivat myös käytännössä ja nähtäisiin tiukempaa kilvanajoa eikä pelkkiä DRS-ohituksia.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ei tosiaan tullut onnistunutta kilpailua kaikille, vähiten saksalaiselle Sophia Flörschille. Karmea onnettomuus, jossa nuori saksalaistyttö lensi hitaassa mutkassa hirvittävällä vauhdilla ensin toisen auton yli ottaen siitä lisää korkeutta ja sitten suoja-aidan yli selkä edellä radan reunusrakenteisiin. Vielä ei löytynyt tietoa, miten tytön kävi. Toivottavasti henki säästyi.

Pari Youtubevideota eri kuvakulmista:

Macau Grand Prix 2018 horror crash

Macau Grand Prix 2018: Sophia Floersch in horror crash after teenager’s car flies off track
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei tosiaan tullut onnistunutta kilpailua kaikille, vähiten saksalaiselle Sophia Flörschille. Karmea onnettomuus, jossa nuori saksalaistyttö lensi hitaassa mutkassa hirvittävällä vauhdilla ensin toisen auton yli ottaen siitä lisää korkeutta ja sitten suoja-aidan yli selkä edellä radan reunusrakenteisiin. Vielä ei löytynyt tietoa, miten tytön kävi. Toivottavasti henki säästyi.

Pari Youtubevideota eri kuvakulmista:

Macau Grand Prix 2018 horror crash

Macau Grand Prix 2018: Sophia Floersch in horror crash after teenager’s car flies off track

Huh huh. Kylläpäs lensi auto ikävännäköisesti rakenteisiin. Toivottavasti kuskille ei käynyt pahemmin.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Hyi helvetti mikä törmäys. Ensimmäisessä videossa tuota vauhtia ei oikein erota hidastuksen vuoksi, mutta tässä toisessa kyllä...

Ensimmäisessä videossa myös ratavirkailija ottaa osumaa aika pahasti.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kisajärjestäjät on vahvistaneet, että Flörsch on ollut tajuissaan siirrettäessä sairaalaan. Ratavirkailija ja kaksi valokuvaajaa on myös kuljetettu sairaalaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei saatana mikä ohjus siinä menee. Onkohan siltä mennyt autosta jotain paskaksi? Kaasu hirttänyt kiinni? Ihan liikaa ei ainakaan jarruta ja tulee täysin ajolinjan ulkopuolella tuohon mutkaan ja oudon kovaa. Tästä linkistä näkee kolmannesta kuvakulmasta tuon ajolinjan.

[3 angles] Sophia Flörsch Huge Crash at Formula 3 Macau Grand Prix

Ei helv....!! Tuossa videossa kyllä huomaa kuinka paljon autolla oli tuossa vauhtia! Ei kukaan tule noin ylikovaa tuohon mutkaan - samoilla linjoilla, eli jotain mennyt ehkä rikki?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Eikö FIA näyttänyt uusintaa tuosta ollenkaan? Katsoin livelähetyksenä sattumalta ja ainakin siellä sai odotella ikuisuuden, että fossiilit saivat uusinnan tilanteesta. Sitten pitää tyytyä katsojien kuvaamiin pätkiin, joista kyllä nopeus välittyy huomattavasti paremmin. Luulisi katsojienkin huolestumista vähentävän kun näkisi sen uusinnan, tuollaisen vitkuttelun sijaan. FIA:n jäsenet Marsilaisten saapuessa laittaisivat varmaan verhot kiinni etteivät näkisi mitään.
Ikävä tilanne toki, ei siinä ja toivottavasti kaikki kunnossa. Ratavirkailijat olivat kyllä onnekkaita myös.
Radasta on sanottava sen verran, että on kyllä tyylikäs, mutta ei taida rahkeet F1 tasolle riittää. Aikalailla tuollainen Bakumainen vähän pienemmillä nopeuksilla. Vähän kyllä on ennen Bakun kisoja saanutkin pelätä, että Verstappenin blokkailu johtaa tuollaiseen ja joku Kimi lentää kerrostaloa päin
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Flörsch oli osunut suoran päässä Jehan Daruvalan autoon ja sen takia tuli tuohon niin hallitsemattomasti.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Flörsch oli osunut suoran päässä Jehan Daruvalan autoon ja sen takia tuli tuohon niin hallitsemattomasti.

Joo, keulan oli jotenkin kolhinut ja tuon osuman/kolaroinnin takia ei ollut jarruja, eikä pystynyt ohjaamaan. Selittää hieman tuota tapahtunutta. Vauhtia ollut vaan päälle 270 km/h. Ja vaan selässä murtuma. Aika teräksinen daami.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Joo, keulan oli jotenkin kolhinut ja tuon osuman/kolaroinnin takia ei ollut jarruja, eikä pystynyt ohjaamaan. Selittää hieman tuota tapahtunutta. Vauhtia ollut vaan päälle 270 km/h. Ja vaan selässä murtuma. Aika teräksinen daami.

Onhan nuo autot nykyään todella kestäviä ja hyvin imevät iskun energiaa itseensä.

Onneksi ei pahemmin käynyt mikäli selässä vain murtuma sillä kyllähän tuossa oli kaikki ainekset vakavampaankin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös