Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 853
  • 2 264

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kimi McLarenille... No, olisihan siinä eräänlainen kotiinpaluu, mutta toivottavasti ei toteudu. En nimittäin kovin ruusuisena näe McLarenin tulevaisuutta, eikä miltei nelikymppinen Kimi Räikkönen ole jatkuvuuden kannalta oikea ratkaisu. Brändiarvo toki olisi huikea.

Toisaalta jatkuvuutta McLaren ei haekaan, vaan nimenomaan kovaa kokenutta ammattilaista tiimiin. Vandoorne on edelleen sellainen kuski, jonka voin ennen pitkää nähdä pärjäävän sarjassa ja tulevaisuudessa hänen tallikaverinaan tulee ajamaan Lando Norris, jos suunnitelmat menevät McLarenilla yhtään, kuten he haluaisivat. Jotkuthan puhuvat Landosta seuraavana Lewis Hamiltonina, mene ja tiedä. Mutta Lando nyt ei ainakaan ole ensi kaudeksi valmis hyppäämään McLarenin rattiin, joten jotain välimallin ratkaisua brittitallin on etsittävä, mikäli Alonso päättää tallin jättää.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Voihan se olla että Eric Boullier haluaa Kimin Lotus-vuosien takia, tallihan menestyi lähinnä Räikkösen takia. Paljon saisi vaan tapahtua että tuo tulee tapahtumaan. Saa nähdä
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi McLarenille... No, olisihan siinä eräänlainen kotiinpaluu, mutta toivottavasti ei toteudu. En nimittäin kovin ruusuisena näe McLarenin tulevaisuutta, eikä miltei nelikymppinen Kimi Räikkönen ole jatkuvuuden kannalta oikea ratkaisu. Brändiarvo toki olisi huikea.

Toisaalta kun katsoo vapaita kuskeja ja jos kärkitallit lyö lukkuun omat kuskit niin kyllähän kimi varmaan parempi vaihtoehto jollekin nuorelle talentille on kun vaikkapa Vandoorne tai että joku häntäpään tallien kuskeista tai joku noista vanhoista kuskeista jotka kärkkyy takaisin. Pelkästään varmaan se positiivinen PR arvo auttaisi tallia tässäkohti. Toisaalta Kiminkaan elokieli ei varmaan ole hyvää jos jatkossakin talli ryömii siellä Williamsien kanssa häntäpäässä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kimihän ei viime aikojen haastatteluissa enää kieltänytkään tätä mahdollista jatkoa ykkösissä muualla kuin Ferrarilla. Siirto olisi jollain tavalla looginen, talli monilta osin tuttu johtoa myöten. Heikkoa suorituskykyä enemmän olisin huolissaan asiakastallistatuksesta, näkisin Kimin mieluummin esim Rellulla joka tarvitsee kokenutta kuskia nostamaan tehdastallin takaisin kärkeen.
Kokeneen kuskin merkitystä ei voi väheksyä, uskon että Williamsin sukellukseen viimeisen sysäyksen antoi Bottaksen ja Massan lähteminen. McLarenin uskottavuuden kannalta tarvitsisivat johtavan kuljettajan talliin joka osaa kehittää autoa ja tälläinen kuljettaja on luonnolllisesti PR-timantti verrattuna Lando Norriksiin ja Stoffeleihin.

Kimin itsensäkin kannalta selkeä ykköskuskin rooli toisi vielä uran loppuun mukavaa nostetta ja haastetta, ajatellen vaikka Massaa, mielestäni viimeiset Williams-kaudet meni kunniakkaasti legendaarisessa tallissa.

_
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamilton teki kahden vuoden jatkosopimuksen Mersulle. Tällä sopimuksella ei taida olla suurta vaikutusta kuljettamarkkinoihin.

Kovasti puhuttiin 3v diilistä, mutta 2v nyt sitten lopullinen. Vettelin Ferrari diili päättyy samaan aikaan. Lewis taitaa haluta pitää muutkin vaihtoehdot avoinna?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Hamilton teki kahden vuoden jatkosopimuksen Mersulle. Tällä sopimuksella ei taida olla suurta vaikutusta kuljettamarkkinoihin.
Kuten myös Bottas. Hienoa, että luottoa Valtteriin löytyy!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taitaa kuskimarkkinat siis lähteä pyörimään aika vähän kärkitalleissa 2 seuraavan kauden aikana, ainoastaan Kimin paikka voi olla ainut jossa liikettä tapahtuu ja sekään ei ole vielä täysin varmaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Bottashan itse asiassa teki kahden vuoden sopimuksen, joista toisena vuotena taitaa tallilla olla optio. Noista optioista on aina vähän vaikea sanoa.

Olen jopa vähän yllättynyt, ettei Mercedes antanut kahden vuoden suoraa sopimusta. Kai siellä sitten halutaan edelleen katsella vähän tilannetta vuoden päästä.

Hieno juttu kuitenkin jatkosopimus. Vielä kun Kimi vetäisi kerran vielä one more year...
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Bottashan itse asiassa teki kahden vuoden sopimuksen, joista toisena vuotena taitaa tallilla olla optio. Noista optioista on aina vähän vaikea sanoa.

Olen jopa vähän yllättynyt, ettei Mercedes antanut kahden vuoden suoraa sopimusta. Kai siellä sitten halutaan edelleen katsella vähän tilannetta vuoden päästä.

Kahden vuoden sopimus on kahden vuoden mittainen - 1 +1 vuoden sopimus on yhden vuoden mittainen vuoden optiolla eli ei Bottas ole tehnyt kahden vuoden (sitovaa) sopimusta Mercedeksen kanssa.

Oletettavammin Bottas halusi minimissään kahden vuoden lappua - Mercedes oli valmis antamaan vuoden lapun ja molempia jotenkin tyydyttävä puolivälin krouvi on 1+1 vuotinen sopimus jossa tallilla on optio toisen vuoden suhteen.

Kuitenkin erittäin hyvä että Bottaksen soppari ilmoittettiin jo tässä vaiheessa ettei Bottaksen tarvinnut tuota ihmitellä pidempään.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Edelleen mielenkiintoista kuinka Bottakselle annetaan vain näitä lyhyitä sopimuksia. Mitä tällä sitten yritetään saavuttaa. Joko Bottakseen ei tosiasiassa vieläkään tallin sisällä ole täyttä luottoa tai sitten yritetään pitää muita järjestelmän kuskeja nälkäisinä, esimerkiksi Ocon ja Russell nimeltä mainittuna. Kyse lienee molemmista, koska mikäli Bottas nähtäisiin tallissa pitkäaikaisena soihdunkantajana olisi hänet sitoutettu tallin toimintaan pidemmäksi aikaa.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Ei mersun kannata Bottakselle sen pidempää diiliä(1v) tehdä edes kun tallilla on Hamilton peruspilarina ja number onena. Noita kakkosviulun soittajia kyllä löytyy ja kun tiimi tietää ettei Bottas parempaan talliin tuosta kuitenkaan pääse niin 1v riittää. Totohan sanoi että pitää Valtterin nälkäisenä. Hamiltonin sopparin ymmärtää sillä mieshän on formuloiden jumala kun mestaruuksia löytyy. Tuon tasoisen kuskin kiinnittää mielellään vuosiksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vandoornelta taas melkoista konttausta aika-ajoissa, Mclarenilla taitaa ensikaudeksi jopa molemmat kuljettajat mennä vaihtoon, tuossa varmaan alkaa Kimikin olemaan ykkösvaihtoehtoja jos kärkitalleissa kuskit pysyy samana ja parissa muussakin tallissa taidettu ainakin osa paikoista lukita. Olettaen ettei jatka Ferrarilla.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Vandoornelta taas melkoista konttausta aika-ajoissa, Mclarenilla taitaa ensikaudeksi jopa molemmat kuljettajat mennä vaihtoon, tuossa varmaan alkaa Kimikin olemaan ykkösvaihtoehtoja jos kärkitalleissa kuskit pysyy samana ja parissa muussakin tallissa taidettu ainakin osa paikoista lukita. Olettaen ettei jatka Ferrarilla.

Vaikea nähdä, että McLarenilla olisi intoa vaihtaa molemmat kuljettajat, koska se tarkoittaisi myös sitä, että talven testit olisi uusilta kuskeilta aika hakuammuntaa, kun alku menisi menopeliin totuttautumiseen. Käytännössä tällainen ratkaisu tarkoittaisi vähintään yhden, todennäköisesti useamman kauden ohi menemisen. Toki, eipä siellä paljoa ole menetettävää McLarenilla, kun auto on mitä on.

Uskon, että Alonso lähtee sarjasta. Muista talleista ei ajopaikkaa löydy ja indyt vaikuttavat turhan hyvältä mahdollisuudelta ohittaa.

Näkisin aika merkittävänä sen mitä Stroll tekee. Paljon huhuillaan, että Stroll haluaisi viedä rahojaan Force Indialle, joka taas on kipeästi rahan tarpeessa. Mielenkiintoista nähdä kuka sieltä saisi väistää kanadalaista, kun Perez tuo tällä hetkellä tukuttain rahaa talliin, Ocon taasen moottoritoimittaja Mercedeksen leivissä, joten tämä tulee Force Indian ottaa huomioon kuskivalintoja tehtäessä. Itse olen makustellut mielessäni Perezin paluuta McLarenille.

Loppuun todettava vielä Strollista, että Lance on kyllä aika kovalla itseluottamuksella varustettu kuljettaja, vaikka esitykset eivät kyllä anna oikeutta tuollaiselle kukkoilulle. Nyt Hockenheimissakin ensimmäisen kauden (ei-niin hyvässä maineessa oleva) kuljettaja Sergei Sirotkin vei Strollia mennen tullen ja palatessa. Toki rahalla saa ja niin edelleen, mutta kovin tunnutaan Strollin ajotaitoja arvostettavan F1-ympyröissä. En oikein tiedä miksi ja millä näytöillä se arvostus on saavutettu, koska tasaisesta suorittajasta ei voida ainakaan puhua. Tai sitten oma arvio Strollin ajotaidoista on täysin pielessä, tiedä häntä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei olisi yllätys jos Ocon väistyisi Strollin tieltä. Renaultin meinaan huhutaan kanssa kovasti olevan ”oman pojan” perässä, toisaalta eivät halua kuulemma Sainzistakaan päästää irti ja Sainzia on pyöritelty McLarenin rattiin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ei olisi yllätys jos Ocon väistyisi Strollin tieltä. Renaultin meinaan huhutaan kanssa kovasti olevan ”oman pojan” perässä, toisaalta eivät halua kuulemma Sainzistakaan päästää irti ja Sainzia on pyöritelty McLarenin rattiin.

Hyvä, että nostit Renaultin esiin, niin saan heitellä omia ajatuksia heitä koskien. Renaultin tilannehan on todella hyvä tällä hetkellä. Kuskit Sainz ja Hulkenberg nousevat omissa papereissa korkealle ja kyllä sinne halukkaita löytyy muualtakin. Renault on tällä hetkellä taistelussa heti Red Bullien, Ferrarin ja Mercedeksen takana, enkä näe mitään esteitä, etteikö ranskalaistalli voisi jatkossa nousta vielä lähemmäs kärkeä. Resurssit on kunnossa, kuskit ovat sarjan huippuja, ei mitään esteitä nousta huipulle, vaikka kovaa työtä se vaatii.

Mutta varmasti Renault ei haluaisi päästää Sainzia pois, koska hyvä kuski on myös hän. Hulkenberg on tosin näyttänyt, että sen herra tasaisuuden lisäksi omaa myös raakaa nopeutta enemmän kuin ehkä ennen ajateltiin. Nuorisotiimistä löytyy Aitkenin ja Markelovin tasoista talenttia ja Markelovilla vielä takanaan rahaa, mikäli Renault kokee tarpeelliseksi saada kehitystyöhön vielä ulkopuolelta lisää rahaa.

Moottoriin Renault tarvitsee lisätehoja jostain, se lienee se suurin ja ensimmäinen korjattava asia, joskaan mikään ei nykyisessä autossa ole merkittävästi pielessä.

Tosiaan mielenkiintoista nähdä mihin Stroll päätyy. Itse en edes rahojen kanssa kyllä moneen talliin miestä kelpuuttaisi tämän kauden näyttöjen perusteella radalla ja radan ulkopuolella.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Hyvä, että nostit Renaultin esiin, niin saan heitellä omia ajatuksia heitä koskien. Renaultin tilannehan on todella hyvä tällä hetkellä. Kuskit Sainz ja Hulkenberg nousevat omissa papereissa korkealle ja kyllä sinne halukkaita löytyy muualtakin. Renault on tällä hetkellä taistelussa heti Red Bullien, Ferrarin ja Mercedeksen takana, enkä näe mitään esteitä, etteikö ranskalaistalli voisi jatkossa nousta vielä lähemmäs kärkeä. Resurssit on kunnossa, kuskit ovat sarjan huippuja, ei mitään esteitä nousta huipulle, vaikka kovaa työtä se vaatii.

Mutta varmasti Renault ei haluaisi päästää Sainzia pois, koska hyvä kuski on myös hän. Hulkenberg on tosin näyttänyt, että sen herra tasaisuuden lisäksi omaa myös raakaa nopeutta enemmän kuin ehkä ennen ajateltiin. Nuorisotiimistä löytyy Aitkenin ja Markelovin tasoista talenttia ja Markelovilla vielä takanaan rahaa, mikäli Renault kokee tarpeelliseksi saada kehitystyöhön vielä ulkopuolelta lisää rahaa.

Moottoriin Renault tarvitsee lisätehoja jostain, se lienee se suurin ja ensimmäinen korjattava asia, joskaan mikään ei nykyisessä autossa ole merkittävästi pielessä.

Tosiaan mielenkiintoista nähdä mihin Stroll päätyy. Itse en edes rahojen kanssa kyllä moneen talliin miestä kelpuuttaisi tämän kauden näyttöjen perusteella radalla ja radan ulkopuolella.

Renaultin tilanne on noin suurinpiirtein sellainen kuin se budjetin myötä voi ollakin. Tiimillä on viidenneksi suurin budjetti (200M€) ja ovat neljäntenä valmistajien pisteissä. Deltaa budjetissa kolmantena olevaan talliin (RBR) on 150M€ eli nykyisellä panostuksella en oikein näe Renaultin nousevan kolmanneksi parhaaksi talliksi - puhumattakaan kakkoseksi tai ykköseksi.

Stroll toki toisi mukanaan rahaa "jonkin verrankin" mihin tiimiin ikinä päätyykään - saman tekee toki Markelov mutta ei 100-150M€ kuoppaa ei täytetä kuskien tuomalla rahalla. Renault ei itse taida kovinkaan paljon lisätä panostuksiaan F1-puolelle eli neljäs sija on about maksimi mitä voi realistisesti odottaa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Renaultin tilanne on noin suurinpiirtein sellainen kuin se budjetin myötä voi ollakin. Tiimillä on viidenneksi suurin budjetti (200M€) ja ovat neljäntenä valmistajien pisteissä. Deltaa budjetissa kolmantena olevaan talliin (RBR) on 150M€ eli nykyisellä panostuksella en oikein näe Renaultin nousevan kolmanneksi parhaaksi talliksi - puhumattakaan kakkoseksi tai ykköseksi.

Stroll toki toisi mukanaan rahaa "jonkin verrankin" mihin tiimiin ikinä päätyykään - saman tekee toki Markelov mutta ei 100-150M€ kuoppaa ei täytetä kuskien tuomalla rahalla. Renault ei itse taida kovinkaan paljon lisätä panostuksiaan F1-puolelle eli neljäs sija on about maksimi mitä voi realistisesti odottaa.

Toki näin, mutta Renault eroaa muista keskikastin talleista siitä, että sitä rahaa löytyy, mikäli on halua. Kuitenkin tehdastiimi kyseessä. Aika harvasta keskikastin tiimistä voi sanoa samaa (eli että rahaa löytyy taustalla), esimerkiksi Force Indian tulevaisuus on täysi kysymysmerkki, nyt toki Ferrarin voimalähteellä varustetut Haas ja Sauber menestyy, mutta ennen tätä Sauber eli enemmän kuin kädestä suuhun eikä Haasilla sitä rahaa ole aiemmin ollut tuhlattavaksi. Jos joku talli pitäisi nimetä, joka tulevaisuudessa nousee kärkitallien sekaan, niin oma valintani olisi Renault.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Toki näin, mutta Renault eroaa muista keskikastin talleista siitä, että sitä rahaa löytyy, mikäli on halua. Kuitenkin tehdastiimi kyseessä. Aika harvasta keskikastin tiimistä voi sanoa samaa (eli että rahaa löytyy taustalla), esimerkiksi Force Indian tulevaisuus on täysi kysymysmerkki, nyt toki Ferrarin voimalähteellä varustetut Haas ja Sauber menestyy, mutta ennen tätä Sauber eli enemmän kuin kädestä suuhun eikä Haasilla sitä rahaa ole aiemmin ollut tuhlattavaksi. Jos joku talli pitäisi nimetä, joka tulevaisuudessa nousee kärkitallien sekaan, niin oma valintani olisi Renault.

Tämä on totta - joskin Renaultin filosofiana on yleensä ollut ettei kilpavarusteluun resurssien ja budjetin suhteen lähdetä. (Renault aims to beat top F1 teams at "85% capacity" täältä voi lukea lisää)

Toki tuosta keskikastin porukasta Renaultilla on parhaat mahdollisuudet nousta kärkikahinoihin mukaan mikäli haluavat investoida lisää omaa rahaa kehitystyöhön.

Kalleimmat pisteet muuten on ei niin kovin yllättävästi Williamsilla eli 4 pistettä ja 135M€ budjetilla eli pisteen hinta on 33.75M€. Edukkaimmat Ferrarilla eli 1.5M€ pistettä kohti. Mercedes 1.69M€ per piste ja RBR 1.76M€ per piste. Renaultin piste on maksanut 2.86M€ ja Haas ja Force India 2.2M€ ja 2.24M€ eli nämä kaksi pientä ovat suoriutuneet aika hienosti. McLaren 5.21M€ ja Sauber 8.44M€ pistettä kohden.
 

HaZekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans,Suomi
Fernando Alonso jatkaa hienoa uraansa ensi kaudella Indycar sarjassa. Joten hyvästit voimme "samuraille" toivottaa.

Jotkut rakastavat, jotkut vihaavat senkin edestä.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Fernando Alonso jatkaa hienoa uraansa ensi kaudella Indycar sarjassa. Joten hyvästit voimme "samuraille" toivottaa.

Jotkut rakastavat, jotkut vihaavat senkin edestä.

Saisiko tähän uutiseen jonkun linkin?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja Alonson omassa kommentissa: " I know they will come back stronger and better in the future and it could be the right moment for me to be back in the series; that would make me really happy." No, kaveri on 37v , että tuskinpa toteutuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä ole ikinä tullut oltua Alonson fani, mutta onhan tuo silti harmillinen juttu.
Ihan olisin kärkitaistelun kannalta toivonut, että Alonso olisi esimerkiksi jollain ilveellä revitty Red Bullin rattiin.

Kimi jos jatkaa vielä ensi kaudella, niin onkin sitten ihan yksinään nestorina mukana. Kimi aloitti kaudella 2001, kun seuraavaksi kokenein kuski on sitten 2007 aloittanut Hamilton.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Alonso on ihan hyvä kuski joskin valitettavan korrosiivinen tallin kannalta hieman liian usein. Usein on kohtuullisen paljon turbulenssia Fernandon ympärillä.

Toivottavasti pärjäilee Indyssä - minne mennee ajelemaan - ja saisi sen Indy 500 voiton niin saisi triple crownin itselleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös