Yleinen F1-keskustelu

  • 366 891
  • 2 242

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Monzassa pitäisi teoriassa pystyä ohittelemaan hyvin, kun on pitkät suorat ja kovat jarrutukset, mutta ohitusmäärät jostain syystä ovat erittäin pienet. Itse asiassa se taitaa kuulua ratoihin, jossa tulee vähiten ohituksia. Varmaan johtuu siitä, että ennen pitkiä suoria ja kovia jarrutuksia on nopeavauhtinen mutka, jossa ei voi seurata edellä ajavaa kovin lähellä. Parhaitenhan ohitus onnistuu sellaisen suoran päässä, jota ennen ja jälkeen on neulansilmä.

Lisäksi Monzassa DRS vaikuttaa vähiten, koska siipeä on jo valmiiksi niin vähän, että siitä avaamisesta tulee erittäin pieni suhteellinen hyöty.

Perkuleen siistejä vekottimia olisi muuten nämä:

Kuvat ja video: Hurja muodonmuutos – ajavatko Kimi ja Valtteri jatkossa kuvun alla? - Lifestyle - MTV.fi
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monzassa pitäisi teoriassa pystyä ohittelemaan hyvin, kun on pitkät suorat ja kovat jarrutukset, mutta ohitusmäärät jostain syystä ovat erittäin pienet. Itse asiassa se taitaa kuulua ratoihin, jossa tulee vähiten ohituksia. Varmaan johtuu siitä, että ennen pitkiä suoria ja kovia jarrutuksia on nopeavauhtinen mutka, jossa ei voi seurata edellä ajavaa kovin lähellä. Parhaitenhan ohitus onnistuu sellaisen suoran päässä, jota ennen ja jälkeen on neulansilmä.

Olisi kyllä hyvä saada tilastoa näistä paljonko ohituksia milläkin radalla tehdään joka vuosi.

Toinen seikka mihin itse pistää mieleen kisoista kun ohittaminen on muutenkin vaikeutunut niin miksi helkkarissa pitää olla niin tiukat säänöt jos vähänkin osuu jonkun kanssa niin heti rangastus? varsinkin monesti rengas vs rangas kamppailuissa tuomoita jaellaan. Kyllä ymmärrän jos joku ajaa suoraan jonkun kylkeen, mutta antaa poikien ajaa.Turhia linjanvaihto sääntöjä ja muita. Sen ymmärtäisin sitten että jos joku lian selkeästi vetelee puolelta toiselle ja estää toista liikaa niin sitten voisikin tuomiota siitä jakaa, varsinkin jos kolari tullut, mutta tappaa kyllä noita ohituksiakin tuo.

Ihan turhia tuommoisia tilanteiden tutkimista, mitä väliä jos alonso vaikka kimiin osui, mitä tuota liikaa tutkimaan, kolareita ja osumia sattuu antaa niiden nyt ajaa sitä kilpaa. Varsinkin tämmöisissä lähtötilanteissa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi kyllä hyvä saada tilastoa näistä paljonko ohituksia milläkin radalla tehdään joka vuosi.

Toinen seikka mihin itse pistää mieleen kisoista kun ohittaminen on muutenkin vaikeutunut niin miksi helkkarissa pitää olla niin tiukat säänöt jos vähänkin osuu jonkun kanssa niin heti rangastus? varsinkin monesti rengas vs rangas kamppailuissa tuomoita jaellaan. Kyllä ymmärrän jos joku ajaa suoraan jonkun kylkeen, mutta antaa poikien ajaa.Turhia linjanvaihto sääntöjä ja muita. Sen ymmärtäisin sitten että jos joku lian selkeästi vetelee puolelta toiselle ja estää toista liikaa niin sitten voisikin tuomiota siitä jakaa, varsinkin jos kolari tullut, mutta tappaa kyllä noita ohituksiakin tuo.

Ihan turhia tuommoisia tilanteiden tutkimista, mitä väliä jos alonso vaikka kimiin osui, mitä tuota liikaa tutkimaan, kolareita ja osumia sattuu antaa niiden nyt ajaa sitä kilpaa. Varsinkin tämmöisissä lähtötilanteissa.

Itseasiassa mun mielestä tuossa penaltyasiassa ollaan menty tälle kaudelle selvästi eteenpäin. Esimerkkitilanteena tulee mieleen se Ricciardo vs. Kimi Monacosta, josta ei Ricciardolle penaltya tullut rengaskosketuksesta huolimatta. Viime kaudellahan tuosta olisi varmaan napsahtanut giljotiinia...

Linjavaihtoasiaan taas sen verran, että siitä pitäisi mielestäni tasan yhtä kuskia tämän kauden perusteella rangaista ja se on Max Verstappen. Junnu vetelee aivan omilla säännöillään peitelleessään nopeampien ohitusyrityksiä ja aika monta kertaa saanut kauhistella äkkinäisiä peittoliikkeitä. Viimeisimpänä esimerkkinä tuo Itävallan Maldonado-gate.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
@SamSal puhui tuolla F1-kausi 2016 -ketjussa Heidfeld, ja täytyy sanoa, että Heidfeld oli kyllä jännä tapaus. Taidot olivat hyvää osastoa, mutta hän jumiutui keskikastin tiimeihin, ja uran huippukohdaksi jäi BMW Sauber -vuodet. Odotin Nickin(ja varmasti mies itsekin odotti) pääsevän Mersulle kaudelle 2010, mutta Ross Brawn saikin houkuteltua Schumacherin takaisin, ja Heidfeld joutui jälleen pettymään.

Muita eräänlaisia väliinputoajia/epäonnen sotureita olivat esim. Mika Salo, Timo Glock sekä Heinz-Harald Frentzen(pääsi toki Williamsille ja Jordanille, mutta oli usein väärässä paikassa väärään aikaan)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Frentzen menee samaan sarjaan kuin esimerkiksi Fisichella ja kai Kovalaisestakin voidaan sanoa samaa - ajaa lupaavasti heikommalla autolla mutta kun pääsi huippuautoon, epäonnistui pahoin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Frentzen menee samaan sarjaan kuin esimerkiksi Fisichella ja kai Kovalaisestakin voidaan sanoa samaa - ajaa lupaavasti heikommalla autolla mutta kun pääsi huippuautoon, epäonnistui pahoin.
Boldaus oma.

Sitten on niitäkin, joilla tuo käy toisin päin. Erityisesti Jacques Villeneuve tulee itselleni mieleen. Pärjäsi huipputason Williamsilla loistavasti voittaen maailmanmestaruudenkin, mutta lähdettyään BAR:ille alkoi menettää otettaan muuttuen vuosi vuodelta yhä turhemmaksi kuljettajaksi.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kyllä on F1 täydellisessä kriisissä. On panostettu turvallisuuteen, mutta silti tulee kuolonuhreja.
Kunhan nyt ei panosteta tämän järkyttävän ajatuskatkon takia lisää ja näin tehdä lajista entistä tylsempää katsottavaa lyömällä lajiin jotain superturvallisuuksia, jolloin periaatteessa olisi sama kun katsoisi kadulla käveleviä mummoja. Kunhan jatkossa pidetään hemmetinmoinen huoli siitä, ettei siellä ole mitään traktoreita turvavallien sisällä seikkailemassa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kyllä on F1 täydellisessä kriisissä. On panostettu turvallisuuteen, mutta silti tulee kuolonuhreja.
Bianchin valitettavaa onnettomuutta(traktorikolaria) kukaan ei olisi osannut ennustaa, fransmannin kuolema ei ollut autojen turvallisuuden aiheuttama. Nykyformulat ovat turvallisuudeltaan huippuluokkaa, nykyisin todella monet, pahannäköisetkin, kolarit päättyvät siihen, että kuski kävelee ulos autosta vammoitta.
 

Jindebyne

Jäsen
Kunhan nyt ei panosteta tämän järkyttävän ajatuskatkon takia lisää ja näin tehdä lajista entistä tylsempää katsottavaa lyömällä lajiin jotain superturvallisuuksia, jolloin periaatteessa olisi sama kun katsoisi kadulla käveleviä mummoja.

Juuri tätä toivon itsekin ja uskonkin, että radikaalimmat muutokset olisi tehty jo tälle kaudelle, mikäli sellaisia olisi tullut. Tuo Bianchin kuolema oli lopulta kuitenkin "vain" päätöspiste tuolle onnettomuudelle. Maailman väsynein klisee kuitenkin on, että jokaisella kuljettajalla pitäisi olla riskit tiedossa kun ratin taakse itsensä laittaa.

Ikävä ja turha kuolema noin nuorelle kundille ja kepeät mullat Julesille. Bianchin läheisille tämä taisi kuitenkin olla jonkinasteinen helpotus ainakin isän taannoisten kommenttien perusteella. Eihän tuollainen tiedottomassa tilassa makaaminen sairaalalaitteiden keskellä ole kenenkään etujen mukaista.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Bianchin valitettavaa onnettomuutta(traktorikolaria) kukaan ei olisi osannut ennustaa, fransmannin kuolema ei ollut autojen turvallisuuden aiheuttama.
Vaikka hiihtohessun kommentti onkin tyypilliseen tapaansa aivoton provo, ei ylläolevakaan kyllä pidä paikkaansa. Nimenomaisesti jo vuosikausia suurimpana (ja lähes ainoana) kuolonkolarin riskinä on pidetty päähän kohdistuvaa rajua iskua. Oli se sitten irronnut auton osa (Massa) tai törmäys raskaampaan objektiin huonossa kulmassa (Bianchi, de Villotta), ovat nämä aina erittäin kohtalokkaita tilanteita F1-vauhdeissa. Ratanostureiden riskeistäkin on puhuttu jo vuosia, itse muistan ensimmäisen suuremman debaatin Brasilian 2003 romurallin jälkeen, kun Schumi sukelsi valliin ohittaen traktorin vain muutamalla metrillä. Varmasti tuota ennenkin asiaa on puitu.

Omituinen fiilis. Ryhdyin seuraamaan formuloita alle kymmenkesäisenä Häkkisen menestysvuosina, ja vaikka Kimin ensimmäisen lopettamisen jälkeen kiinnostus hiipui, niin edelleen tulee silloin tällöin joku kisa katseltua ja asioita seurattua. Sitä oli jo hyvinkin vahvasti ehtinyt tuudittautua siihen, ettei F1:ssä kuolemantapauksia enää satu, ensinnäkin sen takia ettei omalle suht pitkälle seurantauralle sellaista ollut osunut, ja toisekseen siksi, että turvallisuus on nykyään niin hyvä, että täysin käsittämättömienkin ulosajojen jälkeen kuskit yleensä kävelevät ulos korkeintaan mustelmilla. Viimeistään joskus Kubican 2007 Kanadan GP:ssä tapahtuneen kolarin jälkeen pystyi tavallaan luottamaan siihen, että autoilla voi kirjaimellisesti ajaa 300km/h betoniseinään, ja selvitä aivotärähdyksellä. Ainoana riskinä oli jäljellä oikeastaan juuri nämä pääosumat, ja tätä kautta se korjaamaton vahinko sitten syntyikin. Uskon ja toivon, ettei tässä nyt kuitenkaan syöksytä ylilyönteihin turvallisuusaspektien suhteen, maailma on edelleen täynnä lajeja jotka ovat moninkertaisesti vaarallisempia kuin F1. Jos en nyt aivan väärässä ole, niin viimeisin "tavallisesta" ulosajosta johtunut vakavampi loukkaantuminen on edelleen R. Schumacher Indyssä 2004 (selkärangan/nikamien murtuma). Tuon jälkeen on sitten selvitty aivotärähdyksillä, nyrjähdyksillä ja mustelmilla, poislukien nämä päähän kohdistuneet osumat.

Karmea juttu kokonaisuudessaan. Ehkä tämä oli kuitenkin näistä hirvittävistä vaihtoehdoista se parempi Bianchin läheisille, verrattuna pitkittyneeseen koomajaksoon.

RIP Jules Bianchi.

PS. https://www.youtube.com/watch?v=u3TqcgZ2mzE Tuossa vielä linkkiä tuohon Brasilian kisaan, Schumacherin tilanne 1:40 kohdalla. Oli muuten hiukan tapahtumarikkaampi kisa kuin nykyiset huristelut.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihminen voi kuolla kompastuessaan kadulla ja lyödessään päänsä maahan. Moottoriurheilussa on aina riskinsä, tehtiin minkälaisia turvallisuustoimenpiteitä tahansa.

RIP. Surullinen tapaus, kun noin nuoresta miehestä oli kyse.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nykyäänhän on kolareidenkin määrä pienentynyt joten selittää osittain sitä miksei isompia onnettomuuksia juuri sattunut. Ensimmäisiä mutkia taidettu monella radalla muuttaa ihan nynnyiksi ja kun ohittaminen tapahtuu turvallisesti takasiivellä vain tietyillä kohti rataa niin riskejä ei juuri ole jos ei tule sitten näitä ylimääräisiä asioita radalle. Olisihan Kimikin melkein päätä lyhyempi kun Alonso kiipesi auton päälle ja tilanteita välillä tulee, että aika hyvin nuo päähän kohdistuneet iskutkin lopulta suojaa, mutta ei toki kaikkea.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Bianchin valitettavaa onnettomuutta(traktorikolaria) kukaan ei olisi osannut ennustaa, fransmannin kuolema ei ollut autojen turvallisuuden aiheuttama.
Entinen formulakuljettaja ja nykyinen brittien TV-kommentaattori Martin Brundle varoitteli tuosta asiasta jo vuosia.
Tässä pari klippia asiaan liittyen, joissa Brundle juuri kommentoi asiaa:

Nurburgring 2007 - Nurren yksi legendaarisimmista kilpailuista, joissa ensimmäiseen mutkaan muodostui varsin kallis parkkipaikka, kun autot ottivat vesiliirtoa alleen. Yksi autoista meinasi ensin kolata turva-auton ja hipaisi tuollaista nostotraktoria

1998 German Grand Prix - Tässä videossa ei varsinaisesti tapahdu mitään, mutta Brundle kommentoi kuinka on pelottavaa nähdä traktori keräämässä autoa pois radan varrelta kesken kilpailun. Suora lainaus suomeksi:
"-Tämä näky aina pelottaa minua, kun ratavirkailijat siirtävät autoja. Jos yksi auto pääsee noin pitkälle, muutkin pääsevät. Joku päivä joku vielä päätyy tuon traktorin alle".
Niinhän siinä sitten ikävä kyllä kävi 16 vuotta myöhemmin.

Brundlella on näistä ihan omakohtaistakin kokemusta kun 1994 Japanissa juuri siinä samassa mutkassa, jonne Bianchin elämä päättyi Brundle ajoi ulos ja ratavirkailija loukkaantui. Olivat siirtämässä aiemmin ulosajanutta autoa silloin sivuun.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä Bianchin(RIP) tapahtuma on kaikessa synkkyydessään täydellinen esimerkki asiasta, jolle ei tehdä mitään ennen kuin jotain sattuu vaikka siitä on puhuttu jo kauan. Tällä kertaa sattui pahin mahdollinen skenaario.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselle tulee eniten noissa tilanteissa mieleen että miksi sitä autoa on pakko alkaa siirtämään mihinkään jos se ei ole suoraan millään ajolinjalla ym.. useinhan nuo autot kyllä kestävät jos keskenään kolaroivat, mutta ihmiseen ja traktoriin noita ei ole tehty törmättäväksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itselle tulee eniten noissa tilanteissa mieleen että miksi sitä autoa on pakko alkaa siirtämään mihinkään jos se ei ole suoraan millään ajolinjalla ym.. useinhan nuo autot kyllä kestävät jos keskenään kolaroivat, mutta ihmiseen ja traktoriin noita ei ole tehty törmättäväksi.

Syy on se, että jos joku on siinä kohtaa onnistunut ajamaan ulos, niin on varsin mahdollista jonkun ajavan ulos samasta kohtaa. Mitään järkeä tuossa perustelussa ei vain ole, koska mitä sillä olisi väliä. Sille takana tulevalle ei kävisi yhtään mitään, vaikka siihen auton raatoon törmäisikin.

Varmaankin kyseessä on aika pitkälle raha. Halutaan se oma huipputekninen masiina pois sieltä ja koittaa pelastaa esimerkiksi moottori ennen kuin tulee uusia tuhoja. Jos siinä joku ihminen sattuu kuolemaan, niin ei sen niin väliä, kunhan ei tarvirtse kaivaa kuvetta uusiin laitteisiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Syy on se, että jos joku on siinä kohtaa onnistunut ajamaan ulos, niin on varsin mahdollista jonkun ajavan ulos samasta kohtaa. Mitään järkeä tuossa perustelussa ei vain ole, koska mitä sillä olisi väliä. Sille takana tulevalle ei kävisi yhtään mitään, vaikka siihen auton raatoon törmäisikin.

Tuo ylempänä oleva pätkä tuosta Nurburgringin kisasta olisi voinut luulla olevan jo jonkinlainen opetusvideo mitä ei pitäisi tehdä eli ottaa noita traktoreita ja ihmisiä tuonne radalle vaikka turva-auto on jo tullut radalle. Tuossa kisassa jo oli kyllä kaikki katasrofin ainekset, ei kaukana ollut että joku olisi kuollut traktorin alle ja vienyt viellä mukanaan useamman rata-virkailijan sen verran noita autoja luisui nurmikon puolelle. Tuossa ei olisi ollut mitään hätää jos autot olisi jättänyt tuonne.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kyllä nuo autonraadot ovat potentiaalisesti ulosajopaikassa riski kuskien turvallisuudelle, joten parempi että ne raijataan paikkaan jossa niihin ei voi osua. Tässä tragedian keskellä tuppaa unohtumaan että ei tuo mällit tapahtunut pelkästään ratavirkailijoiden vuoksi, oma osansa oli silläkin että kokematon kuski pöristeli keltaisten lippujen alueella liian kovaa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Keltaisten lippujen aikana hidastaminen oli ihan yleinen ongelma ja ihan turha väittää että kaikki muut kuljettajat Bianchia lukuun ottamatta osasivat vähentää nopeuden sille tasolle mille pitääkin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Bianchi saatu haudan lepoon ja show jatkuu Unkarissa, vaikka kuinka hankalaa se tuleekin olemaan. Eli meno kuten Michael Parkin kuoleman jälkeen Walesissa 2005, vkon päästä uusi kisa.

Bianchin hautajaisissa ilmeisesti suurin osa F1-kuskeista ollut. Vaan ei jäämies Räikkönen. Vaikka kuinka olen pitänyt Kimin rennosta ja ehkä hivenen "i don't give a fuck" - asenteesta toimittajia kohtaan, niin jotenkin ihmetyttää silti että Kimi ei ole viitsinyt osallistua kanssakisaajan muistotilaisuuteen. Ehkä vähän diivamaista touhua.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Joo ei Kimiä näkynyt. Kuskeista todistetusti paikalla ovat ainakin nämä seuraavat.
Grosjean
Chilton
Button
Hamilton
Vettel
Rosberg
Hulkenberg
Massa
Ericsson
Kvyat
Ricciardo
Sutil
Maldonado
Bottas
Vergne
Gutierrez.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Oli tuo Räikköseltä tälläkertaa aikalailla lapsellinen poissaoleminen mikäli nyt johtui siitä että ei kiinnosta, kun kyseessä oli kuitenkin Ferrarin akatemian kuljettaja. Kimi tuntuu kulkevan omia polkujaan ja mikäs siinä. Tällä kertaa tosin olisi voinut saapua paikalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös