Yleinen F1-keskustelu

  • 366 902
  • 2 242

BaronFIN

Jäsen
Pakko kyllä sanoa hautajaiskuvia katsottuani, että mukana on varmasti aitoa myötätuntoa ja järkytystä yhteisön jäsenen poismenosta (tosin Niki Laudalta voisi kysyä mielipidettä, että oliko se nyt niin yllätys, tämä on vaarallinen laji), mutta kyllä paljon on mukana myös oman egoistisuuden ja erinomaisuuden esilletuojia.

Ne hautajaiset missä minä olen ollut mukana, niin ei niissä todellakaan kokoonnuta kirkon edessä puolikaareen kädet kollegoiden kauloille muotikampauksissa ja -vaatteissa itkien (tosin ei voi olla varma kun merkki RayBanit estää näkemästä silmiä), jotta puolen maailman toimittaja paparazzit saavat herkullisia otoksia mehusteltavaksi maailman klikkifoorumeille.

Irvokas tapahtuma. Olisi hauska tietää oliko kaverit kutsuttu sinne Julesin lähipiirin toimesta vai FIA/FOCAn mahtimääräyksestä.

Taidan itse edustaa räikkösmäistä, kyynistä asennetta tapahtumaa kohtaan. Julesin ystävät lisääntyivät kummasti kuoleman jälkeen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Irvokas tapahtuma. Olisi hauska tietää oliko kaverit kutsuttu sinne Julesin lähipiirin toimesta vai FIA/FOCAn mahtimääräyksestä.

Kaikissa kulttuureissa hautajaisiin ei mennä itkemään ja niissä saatetaan esimerkiksi taputtaa. Se, että Suomessa ei niin toimita ei ihan suoraan tarkoita sen olevan ainoa mahdollinen tapa haudata joku.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Taidan itse edustaa räikkösmäistä, kyynistä asennetta tapahtumaa kohtaan. Julesin ystävät lisääntyivät kummasti kuoleman jälkeen.
Mutta, kyllä tuossa saattaa olla (ja onkin) mukana myös eräänlainen kunnioitus kanssakisaajaakin kohtaan. Maldonadon ja Massan ilmeistä näkee ainakin tuskan.
Kyllähän jotkut kuskit on hyvää pataa yksityiselämässäkin keskenään, vaikka kuinka olisi kilpailevan tallin leivissä.

Joku viisas sanoi aikanaan että "kuolemansa jälkeen ihminen muistetaan paremmin" tms samantapaista. Pitää paikkansa, ainakin kun omalle kohdalle miettii.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1438909408407.html

F1:n wanha setämies Bernie haluaisi F1-kisaa suomenmaalle. Kaunis idea näin autofriikin mielestä, mutta tuskin toteutuu. Kallista, toteutus vaatii rahhoo jne... (ja jos joskus moiseen rahatkin saataisiin niin eiköhän joku santavako vetäisi lisää mursketta pimperoonsa ja olisi vastaan)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Heh heh. Ikuinen haave kisasta suomeen taas tapetilla. Surullista tässä on se ettei se ikinä voisi olla oikealla moottoriradalla täällä koska F1-normin radalla ei ole varaa olla 360 päivää pienellä liekillä toiminnassa. Surullista myös se että katurata on ainoa vaihtoehto, periaatteessa tuollainen Singaporen tyyliinen betonilehmien välissä kulkeva ränni olisi varmasti mahdollinen mutta ei siinä järkeä ole paljoakaan edes näin F1:stä seuraavan näkökulmastakaan, paskoja kisoja missä ainoa hohto on jos joku sattuu osumaan seinään. Mieluummin lähden lentokoneella tsiigaa kisat keski-euroopan oikeille radoille.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, ei ole täällä sopivaa moottorirataa (edes tuleva Iitin rata ei riitä, ja siihen saadaan hädintuskin rahat kasaan). Lisäksi kisaluvasta maksettava lisenssi Ecclestonen firmalle on ollut viime kausien uusilla radoilla/kisajärjestäjillä 100-200 milliä. Kun Iitin rata maksaa joitain kymmeniä miljoonia, niin ei täältä yksinkertaisesti löydy rahoja kisaa varten. Ellei sitten joku Supercell tms. päätä laittaa sponsorina omasta pussista rahat tiskiin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja miksi laittaisi? Kyseessähän on lähinnä suora rahansiirto Ecclestonelle itselleen.

Katellaan sitten joskus kun nykyinen F1 on romahtanut omaan mahdottomuuteensa ja Ecclestonen tilalla on tyyppi, jolla on muitakin arvoja kuin ahneus.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kuten Turderkin totesi, rahat eivät vain nykyisellä F1:n talousmallilla jossa Öljysheikit yms vääristävät tilannetta maksamalla päättömiä summia kisoista tule riittämään, tai ainakaan voitollista tuosta ei saada jos jossain Saksassa ja Italiassakin homman kanssa nikotellaan.
 

Rocco

Jäsen
Jos Suomeen F1-osakilpailu tuotaisiin, niin erittäin varteenotettava tekijä olisi rata Malmin lentokentälle. Se olisi ominaisuuksiltaan kuin tehty yhtä kisaa varten. Turva-alueitakin piisaa rutkasti. Mielikuvitus lentämään, ja kisat lentoasemalle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Renaultin paluu formuloihin omana tallinaan on lähellä. Rellu on ostamassa Lotuksen takaisin itselleen, mutta Genii Capitalin, Lotuksen emoyhtiö, johtaja Gerard Lopez olisi edelleen merkittävä vaikuttaja Renaultilla. Mukana olisi myös ranskalaislegenda, itsekin tallin aikoinaan omistanut Alain Prost. Hän on hankkimassa 10 prosentin osuutta uudesta tallista.

Toivottavasti Renault nyt palaa. Autonvalmistajien omia talleja ei liikaa Bernien sirkuksessa pyöri, ja tuo Lotuksen touhu on ollut niin tragikoomista, että oksat pois.

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1440809550259.html
Linkki IS:n uutiseen Renaultin aikeista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisihan tuo nyt todella tärkeä uutinen jos tulisi mukaan. Sen verran naurettavalta tuo Lotuksen homma on näyttänyt ja palkat on rästissä nyt ollut.
Ehkä jatkossa ei niin maksukuljettajiakaan näkyisi niin paljon, mutta toki varmaan muillekin talleilla Maldonado kelpaisi ja ei mies nyt ihan toivoton rattimieskään ole, vaikka ailahtelee otteet toki.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Väite: Volkswagen ostamassa F1-talli Red Bullin - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi

Volkswagenin konserni ostamassa Red Bullin ja tallin nimi vaihtumassa Audiksi. Red Bull jatkaisi pääsponsorina normaalisti, ajaisivat pari kautta Ferrarin koneilla ja 2018 ottaisivat omat moottorit käyttöön.

Olisihan toi aika siistiä, jos parin vuoden sisällä meillä olisi sarjassa Renault ja Audi. Se on semmonen juttu, että kun siellä on mukana Audi ja Mercedes, niin äkkiä rupee joku BMW:kin miettimään paluuta kuninkuusluokkaan.
 

Outsider

Jäsen
Väite: Volkswagen ostamassa F1-talli Red Bullin - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi

Volkswagenin konserni ostamassa Red Bullin ja tallin nimi vaihtumassa Audiksi. Red Bull jatkaisi pääsponsorina normaalisti, ajaisivat pari kautta Ferrarin koneilla ja 2018 ottaisivat omat moottorit käyttöön.

Olisihan toi aika siistiä, jos parin vuoden sisällä meillä olisi sarjassa Renault ja Audi. Se on semmonen juttu, että kun siellä on mukana Audi ja Mercedes, niin äkkiä rupee joku BMW:kin miettimään paluuta kuninkuusluokkaan.

Voi viimepäivien uutisten jälkeen olla Volkkarin F1-projektin osalta vähän hiljaisempaa. BMW on ainakin huhujen mukaan tekemässä paluuta Le Mansiin vetyautolla, joten voi olla, että sieltäkään ei uutta(vanhaa) verta saada kovin äkkiä mukaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä ne huhut vaan kiihtyy ennemminkin. Nyt pidetään jo kaikissa isoissa medioissa varmana, että kaudesta 2018 eteenpäin Red Bull tunnetaan Audina, joka tulee omineen moottoreineen mukaan.

Tänään myös oli IS:n sivuilla otsikko jonka mukaan Renaultin paluu tehdastallina sinettiä vaille valmis. Hommat olisi jo sovittu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
VW:n osallistuminen voi olla vaakalaudalla jos ja kun napsahtaa isot sakot päästöhuijauksesta. Antoi jo negatiivisen tulosvaroituksenkin. Tuo keissi voi viedä kassasta paljon enemmänkin kuin F1-projekti veisi, joten tekisi mieli kallistua sen suhteen että F1-projekti on jäissä.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
VW:n osallistuminen voi olla vaakalaudalla jos ja kun napsahtaa isot sakot päästöhuijauksesta. Antoi jo negatiivisen tulosvaroituksenkin. Tuo keissi voi viedä kassasta paljon enemmänkin kuin F1-projekti veisi, joten tekisi mieli kallistua sen suhteen että F1-projekti on jäissä.
Varmasti homma on nyt ainakin vähän aikaa jäissä. Paljon varmasti vaikuttaa myös tulevan uuden johdon halu ja kiinnostus F1:ä kohtaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vähän kyllä ihmettelen jos Rellu palaa mukaan tallina kun samaan aikaan antaa kirvestä Moottoriohjelmalleen. Renault F1 Team Powered by Mercedes olisi jotenkin ironista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Siirretty kauden 2016 ketjusta:

Red Bull osti Jaguarin jäämistöt, mutta Jaguarin pohjalla oli Stewardin huikea aikaansaannos tyhjästä, joka näyttäytyi Fordille helppona tienä huipulle. Nyt pitäisi puhua jotain pitkäjänteisyydestä ja Fordin visiosta, jossa Brittish Racing Green olisi ollut Ferrarin veroinen voimatekijä katsomoissa.

Eihän Jackie Stewardin luotsaaman tallin alku mikään ruusuinen ollut, mutta yksityinen talli GP-voittajana ei ole mikään joka vuotinen asia, joten komeasti sieltä noustiin. Sitten tallin kehitykseen on laitettu nätisti sanottuna miljardeja, joten on Haas kovan paikan edessä jos edes kuvittelee tyhjästä pisteille noustava.

Ja mitä tulee Brawnin menestymiseen, niin Hondalle voisi pitää myös luennon pitkäjänteisyydestä. Mahtaa harmittaa. Ja kuinka pitkään nyt meinaavat jaksaa "GP2! GP2!" -menoa katseltavan.

Valitettavasti 90-luku on kaukana 80-luvusta nyt puhumattakaan. 2010-luvulla menestyvät vain monikansalliset korporaatiot.
Ymmärrän pointin, mutta kolikolla on myös kääntöpuolensa. 1990-luku oli maksukuskien eräänlaista kulta-aikaa, sillä luokattomat suharit kuten Taki Inoue, Giovanna Amati, Paul Belmondo tai vaikkapa Jean-Denis Deletraz ostivat rahalla itselleen mahdollisuuden ajaa ykkösissä, vaikka taso olikin todella kaukana F1-vaatimuksista.

Tallien joukkoon mahtui Andrea Modaa, Pacificia ja Simtekiä, nykyisin ollaan siinä mielessä terveemmällä pohjalla, ettei ole kuin yksi muita selkeästi heikompi talli eli Marussia(joka muuten saa ensi kaudeksi niin kuin @Tähtipakki mainitsi tuolla toisessa ketjussa Mercedeksen moottorit ja erinäisiä osia Williamsilta kuten vaihdelaatikon).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
GPToday sivustolla oli mielenkiintoinen Ross Brawnin kannanotto F1-moottorien tulevaisuudesta ja olen itse tismalleen samaa mieltä. Nyt pitäisi miettiä mihin suuntaan seuraavaksi mennään muuten F1:siin tulee sähkömoottorit ja meillähän on jo Formula-E. Brawn tietääkseni nykyään konsultoi tuonne FIA:n suuntaan ja odotan innolla että saa puhuttua järkeä lajin tulevaisuuden FIA:n päättäjille.
Tämähän ei tarkoita että kaivetaan naftaliinista vanhat V12 koneet, vaan että jatkettaisiin isojen bensakoneiden kehitystä näkisin. Aasinsilta tästä on se että Mersuhan julisti juuri henkilöautojen uuden moottoriperheen missä keskitytään muun muassa suoriin kutoskoneisiin! Paljon on vielä annettavaa polttomoottorilla.

F1 should consider new power unit for 2020 – Brawn

_
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Niin, Formula E, jossa yhdellä autolla ajetaan 50 minuutin kisassa 25 minuuttia ja autonvaihdon jälkeen toisella saman verran että saadaan kisamitta täyteen. Huippunopeudet pyörivät n. 220 km/h tuntumassa. Uskottava Formula kulkee huippunopeuksilla n. 300 km/h ja samalla autolla on voitava ajaa n. puolitoistatuntia täysipainoista kisaa. Yksikään merkittävä ja perinteinen autonvalmistaja ei lyhyellä tähtäimellä ryhdy valmistamaan pelkkiä sähköautoja vaan kaikki lisäävät hybridejä ja turboja mallistoihinsa hakien samanaikaisesti pienempää kulutusta, puhtaampia päästöjä ja isompia tehoja - olivat sitten kyseessä ns. perusautot tai puhtaat urheiluautot.

Todella omituinen lausunto Brawnilta. Yhtä hyvin tuonne voitaisiin vaatia esim. keppivaihteistoja h-kaaviolla ja jalkakytkimillä kun muualla automaailmassa on puoliautomaattien sijaan jo täysautomaatit ja CVT.

Jos F1 ottaa säännöillä määrättyjä taka-askelia teknisen kehityksen puolella, niin siihen on oltava todella hyvät ja kestävät perusteet (aktiivijousitus, sutimisenesto ymv.) Jos nyt jätetään ikuisuuskysymys ja vääntö moottorien äänistä pois, niin turbohybridit eivät ole muuttaneet Formula ykkösiä kuin hyvään suuntaan. Se että pienemmällä kuutiotilavuudella, pienemmällä polttoainemäärällä, turbolla ja hukkaenergian talteenotolla mennään yhtä lujaa ja lujempaa kuin ennen on oikea suunta ja positiivista kehitystä moottoriurheilun saralla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä tuosta Mersun uudesta moottoriperheestä, tuohon suuntaan haluaisin F1:senkin kehittyvän, juuri polttomoottorin kehitystä voitaisiin edistää F1-insinöörien avulla. En näe tätä mitenkään taaksepäin menona, vaan tässä kehitettäisi polttomoottorin hyötysuhteet äärimmilleen ja siten kuluttajateknologiakin hyötyisi siitä.
Polttomoottori jaksaa yhä – Mercedes-Benz palaa kuusisylinteriseen rivimoottoriin

_
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Jos Suomeen F1-osakilpailu tuotaisiin, niin erittäin varteenotettava tekijä olisi rata Malmin lentokentälle. Se olisi ominaisuuksiltaan kuin tehty yhtä kisaa varten. Turva-alueitakin piisaa rutkasti. Mielikuvitus lentämään, ja kisat lentoasemalle.
Keskelle tulevaa asuinaluetta? :D Kyllä tämä Suomi on sen verta pieni markkina-alue, että epäilen jo MotoGp-kisojakin - etenkin, kun IittiRing jäi ilman valtion rahoitusta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niki Juusela puhuu ihan järkeviä tuon kisojen lisäämisen suhteen, juuri noin näen sen itsekin mistä täälläkin mainitsin eli keski-eurooppaan sopii nuo härkäviikot kun ratojen etäisyys on toisistaan vain muutamia satoja kilometrejä.

Niki Juuselan kommentti: Kisakalenterin kasvaminen tuo F1-sarjan myös Suomeen? - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi

Toinen asia on sitten yksittäisen kilpailun hohto jos ajetaan monta peräkkäin. Se aiheuttaa hiukan ristiriitaisia fiiliksiä tällä hetkellä mutta sanotaan näin että mieluummin näin kun että mentäisiin siihen formattiin että lyhyt kisa lauantaina että sunnuntaina.
Tämän hohdon tajuaa vain paikan päällä, ymmärrän että tv-kuva puuduttaa katsojia, mutta toivottavasti ykkösten suosio säilyy kaikkialla minne karavaani menee. Kyllä suosion kulmakivi on se että lähiseudulta tullaan paljon katsomaan kisaa paikan päälle. Tämän vuoksi itse arvostan paljon enemmän euroopan kisoja kuin monia kaukoidän kisoja, siellä on pari legendaarista paikkaa kun euroopassa on kymmenen.

_
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kimistä kirjoitetaan kirja. Sen kirjoittaa arvostettu Kari Hotakainen, ja siitä tulee kuulemma ensimmäinen ja samalla myös viimeinen Kimistä kirjoitettu opus. Julkaisuaikataulua ei vielä kerrottu.

Mielenkiintoista. Kimi on yksi suurimmista sankareistani koskaan urheilun saralla, joten tällainen teos on ehdoton must lukulistalle. Häkkisestä aikoinaan kirjoitettu kirja oli suorastaan erinomainen, jos Hotakainen ja Räikkönen pääsisivät edes lähelle sen tasoa, niin hyvä tulee.

https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen...ja-viimeinen-kirja-kimista/6598414#gs.eqon0XM (Linkki Maikkarin uutiseen kirjasta)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös