Yleinen F1-keskustelu

  • 366 882
  • 2 242
Suosikkijoukkue
KK
Lisäksi Kimi käväistessään Ferrarin moottoripajalla näki insinöörien neuvottomuuden ja kuuli, että vielä uupuu 48 hp Mersun koneeseen verrattuna. Kimi käväisi kaljalla ja pajalle palatessaan pyysi insinöörit luokseen. Hetkessä kaikki ymmärsivät mitä pitää tehdä ja ongelmat ratkaistiin parissa sekunnissa.

Periaatteessa näinhän se osapuilleen meni. Tein jo uuden ketjun tulevasta kaudesta niin voit sieltä lukea Kimin mietteitä autosta ja tallista.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Joo, ei varmaankaan Ferrarilla tiedetä mikä on Alonson panos, täällä foorumeilla se tiedetään paremmin. Onneksi tallissa kuitenkin tajuttiin palkata Alonsoa sekunnin kierroksella hitaampi Räikkönen, jotta se osaa kertoa satoja insinöörejä paremmin missä vika on. On se kurko jätkä, se Meijän Kimi.

Niin, listataan tähän näytöt Ferrarin ratissa:

Kuljettajien maailmanmestaruudet:
Kimi 1
Alonso 0

Tallien maailmanmestaruudet
Kimi 2
Alonso 0

Kyllä noilla näytöillä tosiaan ihan fiksu veto palkata talliin joku jolla on kokemusta menestymisestä Ferrarilla. Kai nyt paatuneemmatkin Kimi-vihaajat voivat ymmärtää että kyse ei ole siitä onko Kimi hyvä tai huono ja Alonso hyvä tai huono vaan että kieltämättä tosiasia on se että Alonso on todella heikosti pystynyt hyödyttämään Ferraria, siis muutenkuin sponsorirahojen muodossa mikä ei siis ole mikään merkityksetön asia sekään.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onnea Kimille ja Mintulle, toivottavasti vauhtia piisaa kun pikku-Räikkönen on kisoissa messissä ensi kaudella.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onnea Kimille ja samalla turvattiin taas suomalainen F1-osaaminen seuraavallekin sukupolvelle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paljon on tuosta Mersun turbon sijoittelusta puhuttu, mutta en itse pysty näkemään sen olevan pääsyy nykyiseen ylivoimaan. Eri tallien ratkaisujen suurimmat erot voi mielestäni tiivistää seuraavasti:

Tässä artikkelissa Mark Hughes ja Giorgio Piola avaavat vähän noita syitä miksi tuo Mersun ratkaisu toimii niin paljon paremmin. Tuossa jutussa on muutenkin avattu vähän tuota Ferrarin suunnittelua ja mahdollisia virheitä siinä.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tässä artikkelissa Mark Hughes ja Giorgio Piola avaavat vähän noita syitä miksi tuo Mersun ratkaisu toimii niin paljon paremmin. Tuossa jutussa on muutenkin avattu vähän tuota Ferrarin suunnittelua ja mahdollisia virheitä siinä.

Muuten ihan asiallinen, juttu mutta en osta kyllä millään tuota että bodywork rajoittaa turbon kokoa. Siinä kuitenkin puhutaan aika pienesti mittasuhdemuutoksista turbossa. Jos sinne olisi isompi haluttu mahduttaa, niin kyllä se sinne olisi mahdutettua saatu. Lisäksi kun katsoo kuvia autoista ilman takakatetta, niin ei tuo tila mitenkään super ahtaalta vaikuta.

Lisäksi valtaosassa lähteissä MGU-H on Ferrarin PU:ssa sijoitettu turbossa kompressorin ja turbiinin väliil.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/08/1920977/kuva-legendaarisen-f1-mutkan-luonne-muuttuu

Hiljaiseksi vetää... Päättäjät(ei tällä kertaa välttämättä ykkösten) voisivat pikkuhiljaa vetää vitun päähänsä ja viheltää.

No voihan helvetin helvetti. Tämä kehityksen suunta on niin väärä. Mielummin vaan lisää hiekallisia alueita, että ajovirheet kostautuvat nykyistä rankemmin.

Tuostakin mutkasta menee suuri osa mielenkiinnosta, kun voi huoletta mennä riskirajalla pelkäämättä jäämistä hiekalle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja sitten ihmettelevät vielä miksi laji on menettänyt niin paljon katsojia ja näpräilevät joidenkin autojen äänten kanssa luullen että katsojakato johtuu siitä. Se katsojien kyllästyminen johtuu ensinnäkin siitä että lajista on tullut tuollaista vitun pleikkaritouhua jossa näin karrikoiden työnnetään urku auki keskellä isoa asfalttikenttää johon on maalattu rataprofiili.

Toki tuohon katsojakatoon on muitakin syitä, mm. kisojen siirtäminen jonnekin Bangladeshiin jossa koko lajista ei olla kuultukaan koskaan mitään, ja se että seniili-Bernie on täysin laiminlyönyt sosiaalisen median ja esim. Youtubesta kaikki F1-videot poistetaan nopeammin kuin ehdit sanoa "ahneus". Mutta kyllä myös tuolla on iso merkitys että F1:stä on viety ratojen ja sääntöjen muutoksilla kaikki yllätyksellisyys ja vaaran tunne. Kyllä turvallisuuteen pitää tietenkin panostaa mutta silti se voitaisiin tehdä niin että touhusta ei tulisi tuollaista siistiä neppailua ultraturvallisilla radoilla.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Olisiko seuraavaksi rataviivat vekeen? Silloin kukaan ei vain tietäisi mistä turva-alue alkaa niin pitäisi poistaa kaiteetkin ja muuttaa katsomoiden aluset asvaltiksi. Taitaa mun ykkösten seuraaminen loppua siihen, kun Kimi lopettaa ja Bottas lakkaa pärjäämästä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kun kohta kaikki turva-alueet ovat asfalttia niin voisivat tehdä sääntömuutoksen, että jos ajaa selkeästi ulos turva-alueelle (turva-alue voitaisiin merkitä omilla viivoilla, ei siis radan valkoisilla viivoilla), niin turva-alueelta saa poistua vasta kun on pysäyttänyt auton, eli pakollinen stop and go jos lipsauttaa ulos. Tulisi edes jonkun sekunnin tappio.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Vähintään radan oikomiseen pitäisi puuttua. Nyt nimittäin näyttää siltä että jos ajaa edellä eikä oikomisella varsinaisesti ketään ohita niin saa käytännössä oikoa rataa ja saavuttaa etua, ainakin kerran kisan aikana. Rosberg oikaisi Kanadassa kun Hamilton häntä painosta ja ei saanut mitään rangaistusta. Alonso taisi myös jossain kisassa oikaista kun ajoin edelle, ja taisi joku muukin tilanne olla.

Mielestäni heti jos oikoo pitäisi saada rangaistus, tai rangaistuksen voisi juurikin välttää niin että oikomisesti ei hyöty, eli esim. pysäyttää auton.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Mielestäni heti jos oikoo pitäisi saada rangaistus, tai rangaistuksen voisi juurikin välttää niin että oikomisesti ei hyöty, eli esim. pysäyttää auton.

Oikominen on erittäin suuri ongelma vaikkei siitä juuri puhuta ja jokainen sunnuntai seuraaja ei välttämättä tajua sitä kuinka suuren hyödyn edellä ajava siitä saa kun vihollinen on monta kierrosta ajellut 1s sisällä jarru- ja moottorilämpöjen noustessa.

Siinähän on tietysti kova kynnys rangaista koska on absurdia määrätä varikonläpiajo rangaistusta jos ei voi todistaa että oikominen tapahtui tahallisesti. Yksi vaihtoehtohan olisi määrätä päästämään vihollinen ohitse, tämä ei kuitenkaan palvelisi katsojia enkä itsekään tästä pitäisi.

En tiedä kuinka se olisi mahdollista toteuttaa, mutta DRS-käyttökielto kierroksen tai kahden ajaksi oikomisesta, jos takana oleva auto on alle 1s päässä kuulostaisi hyvältä.
 

Rocco

Jäsen
Olenko ainut, kuka on salaa haaveillut F1-kisasta Suomeen? Riittävän hyviä kilparatoja täältä ei löydy, katuratoja ehkä saisi rakennettua, mutta ideaali olisi Malmin lentokenttä. Alueella on valmiiksi asfaltoitua aluetta runsaasti (vaikka vaatisi ehdottomasti uuden pinnoitteen), turva-alueet olisi kunnossa, sijainti hyvinkin keskeinen, radasta saa rakennettua melkein millaisen vaan. Lentokentillä ajetaan jo nyt, kun mm. jenkkien Champ Car -sarjaa ajetaan Clevelandissa ja Edmontonissa lentokenttäradoilla. Mistä saataisiin uusi Robert Lappalainen, joka asiaa vetäisi eteenpäin?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siirsin tuolta tämän vuoden F1-keskustelusta klassisen ikuisuusfantasian tänne.
Olenko ainut, kuka on salaa haaveillut F1-kisasta Suomeen?
Joo, olen mä myös uneksinut F1-kisasta mun takapihalla mutta se on niin kaukaista utopiaa että kannattaa sihdata voimavaransa pohdinnalle miksi Iitin rata ei saa rahoitusta. Jotain kertoo myös että Paavo Arhinmäki veti valtiontuen radalta pois.
http://yle.fi/uutiset/hitaasti_eteneva_iitin_moottorirata_kasvaa_paperilla/6586002
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2014/05/13/Moottoriradan melu jää jaksottaiseksi/20141763/4
http://kymiring.fi/?page_id=813

Okei jos moottorirataa ei tule lähivuosina niin miksi ei saatu 10 vuotta sitten toteutettua WTCC kisaa Hernesaaressa, siellähän oli asfalttit valmiina ja olisi kohtuu pienin muutoksin saatu hieno kaupunkirata aivan Helsingin ytimeen. Taitaa olla kaupungin päättäville tahoille punainen vaate sana moottoriurheilu kun autoilua muutenkin yritetään vähentää keskustasta. WTCC olisi ollut asiallinen sarja keskustaan ajettavaksi ja siinä ihan riittävästi kylkikyljessä tapahtumia. Tässä keskustelua siitä.
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=13314

Tässä vähän tuon ajan WTCC kilvanajoa kapealta Macaun katuradalta
https://www.youtube.com/watch?v=cOto8ORU6fA

Toisaalta vaikka moottoriurheilukansaksi meitä kutsutaan niin en olisi niin varma että massoja saisi lähtemään tuonne Lahden ja Kouvolan väliin katsomaan pienempiä luokkia niin suuressa määrin että tuo hanke kannattaisi. Nykyään kaikki tapahtumat tulevat joltain maksukanavalta ja paikan päälle ihmiset raahautuisivat kun kyseessä F1 tai WRC missä tunnettuja suomalaisia mukana, Iittihän ei ole F1 -standardien mukainen joten ei turhaan kannata edes fantasioida asiasta enempää, mutta tietääkseni MotoGP olisi mahdollinen.

Kaikki nämä onnettomat yritykset ja huolelliset vastustamiset huomioiden oli helvetin hienoa että täällä ajoi edes DTM-autot sen pari vuotta + Formula 3000/GT-sarja kerran, kyllä siinä oli ihan riittävän ison moottoriurheilutapahtuman tuntua Helsinkiin, hieno fiilis, kahdessa noista tapahtumista itsekin olin paikalla ja kieltämättä kaipailee vastaavaa pärinää kaduille aina aika-ajoin mutta olen jo hyväksynyt tosiasian että kunnon moottoriurheiluskabat käydään tsiigaamassa ulkomailla.

_
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Suomessahan puuhailtiin ihan omaakin tallia Keken ja KOP-pankin toimesta. Ryhmittymän tavoite oli ostaa Tyrrell-talli, koska Ken Tyrrellin välithän olivat tunnetusti varsin heikot kovinkin monen F1-varikon henkilön kanssa. Keke oli jo neuvotellut Kenin kanssa vuonna 1989 todella pitkään liittyen tallin ostoon. Kuskiksi olisivat tulleet JJ Lehto ja Satoru Nakajima, sekä testikuskin paikan olisi kaapannut Mika Häkkinen. Hanke kariutui lopulta Jaakko Lassilan vastustukseen johtuen heikoista taloudennäkymistä.

Toki olihan Suomessa yksityistiimi AAW-Racing, joka tosin osti kalustonsa(kilpailukyvytöntä ja vanhaa) Surteesilta. Vuonna 1974 talli otti osaa kuuteen kisaan, mutta vain kerran, Ruotsin Anderstropissa Leo Kinnunen selvitti esikarsinnan, mutta tallihenkilöstö tiesi, että kalusto ei tule kestämään loppuun asti.

Yllättävänkin pitkään Tyrrell pysyi pystyssä, vasta yhdeksän vuotta Keken tarjouksen jälkeen talli myytiin BAT:lle joka nimesi tallin uudelleen BAR:ksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siirsin tuolta tämän vuoden F1-keskustelusta klassisen ikuisuusfantasian tänne.

Joo, olen mä myös uneksinut F1-kisasta mun takapihalla mutta se on niin kaukaista utopiaa että kannattaa sihdata voimavaransa pohdinnalle miksi Iitin rata ei saa rahoitusta. Jotain kertoo myös että Paavo Arhinmäki veti valtiontuen radalta pois.
http://yle.fi/uutiset/hitaasti_eteneva_iitin_moottorirata_kasvaa_paperilla/6586002
http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2014/05/13/Moottoriradan melu jää jaksottaiseksi/20141763/4
http://kymiring.fi/?page_id=813
_

Valmistuessaan sitten ehkä joskus Kymi Ringi ei edes olisi F1-käyttöön sopiva, vaan olisi FIA:n "2 ryhmän" rata. Esimerkiksi WTCC:lle ja MotoGP:lle sopiva, mutta ei F1:lle. Muutenkin "Suomen GP" on taloudellisestikin aikamoista utopiaa niin kauan kun tuo herra Ecclestone häärää päättämässä sarjan asioista. GP-viikonlopun järjestämismaksuthan ovat sitä luokkaa että esimerkiksi Australian GP on toistuvasti vasaran alla, koska se tuottaa sen verran ronskisti tappiota että valtiota ja paikallishallintoa huudetaan apuun. Venäläisistä olisi voinut ehkä joskus toivoa rahoittaja-apua, mutta he nyt saivat Sotshiin Putin GP:nsä, joten eiköhän sekin ovi ole kiinni.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olenko ainut, kuka on salaa haaveillut F1-kisasta Suomeen? Riittävän hyviä kilparatoja täältä ei löydy, katuratoja ehkä saisi rakennettua, mutta ideaali olisi Malmin lentokenttä. Alueella on valmiiksi asfaltoitua aluetta runsaasti (vaikka vaatisi ehdottomasti uuden pinnoitteen), turva-alueet olisi kunnossa, sijainti hyvinkin keskeinen, radasta saa rakennettua melkein millaisen vaan. Lentokentillä ajetaan jo nyt, kun mm. jenkkien Champ Car -sarjaa ajetaan Clevelandissa ja Edmontonissa lentokenttäradoilla. Mistä saataisiin uusi Robert Lappalainen, joka asiaa vetäisi eteenpäin?

Herra Lappalainen oli tehnyt jo itse Bernie Ecclestonen kanssa esisopimuksen Suomen GP:stä joka olisi ajettu Helsingissä vuonna 2002 . "Kentältä" eli Helsingin kabineteissa oli saatu hyviäkin signaaleja joten hanke näytti jopa ihan mahdolliselta. Ongelmia alkoi tulla todennäköisimmin tulla rahoituspuolella, mutta se on huomioitava, että Erkki Vanhasen Racing-Radalla! -kirjassa Robert Lappalainen ei halunnut syyttää ketään hankkeen peruuntumisesta. Vaikka rahaa joltain ryhmitymältä + valtion tuki löytyisikin, niin eiköhän joku Vihreät/Vasemmisto torppaisi hankkeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomen kaltaisten pienten länsimaisten demokratioiden lienee turha enää nykypäivänä haaveilla F1-kisasta niin kauan kuin tuo eräs nimeltä mainitsematon pikkumies hallitsee noita kaupallisia oikeuksia, tai jos suomessa ei ihan lähiaikoina tapahdu vallankumousta jonka päätteeksi valtaan astuu diktaattori joka on valmis lyömään muutamia satoja miljoonia radan rakentamiseen ja pikku-ukon voitelemiseen. Tuo koko systeemi vaikuttaa vielä mädemmältä ja korruptoituneemmalta kuin suomen jääkiekkoliitto ja olympiakomitea yhteensä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Samaa mieltä Uuhiksen kanssa. Kymin rata on luokiteltu FIA grade2, lisättynä F1T-optiolla, eli kakkoskorin rata jolla saa ajaa kilpaa kaikilla muilla FIA luokilla muttei F1:llä. F1T luokittaa radan kuitenkin F1-testeihin sopivaksi. Vastaavia ratoja Euroopassa on mm. Jerez. Kymin radalla on kuitenkin FIM:n (kv. moottoripyöräliitto) ylin ykkösluokka, joten mm. MotoGP, WSBK jne olisi teoriassa mahdollisia.

Kymin radan rahoitus on nihkeää ja se maksaa "vain" n. 25-30miljoonaa euroa, niin F1-kisakelpoisen radan rakentaminen turva-alueineen, katsomoineen, varikkorakennuksineen ja muine palveluineen nostaa hintaa roimasti, tuohon saa melkein ykkösen laittaa nykyhinnan eteen. Sitten kun Bernie rahastaa per kisa pelkistä kisaoikeuksista 50-200 miljoonaa dollaria niin, huomaa kuinka utopistinen F1-kisa Suomessa on. Vaikka rata ja rahat löytyisi, niin siltikään kisan saaminen ei olisi varmaa koska nykyiselläänkin on jonossa halukkaita eikä kalenteria voi loputtomasti kasvattaa.

Ihan jotain muuta, 2012 Mersun F1-auto ottaa kiihdytyskisan SLS AMG Black Series katuauton kanssa. Jep, jää kuin tikku paskaan: https://www.youtube.com/watch?v=s2RLTU_vX7A
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Circuit of the Americas Texasissa näyttäisi olleen hyvä investointi paikalliselle alueelle: http://www.asphaltandrubber.com/news/cota-economic-impact-austin/

Eli ihan joka rata ei näyttäisi olevan rahareikä yhteiskunnalle ja sijoittajille. Tietysti tuolla ajetaan F1, MotoGP ja jenkkien omia sarjoja sekä muita tapahtumia, joten käyttöä radalle on.

Oho, yksi rata joka tuottaa vielä rahaa, nostetaampa vähän lisenssimaksuja jotta saadaan Bernie sedän pankkitilille rahaa lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös