Yleinen F1-keskustelu

  • 366 891
  • 2 242

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Katurata taitaa olla ainoa tapa kun kisasta voidaan saada taloudellisesti kannattava täällä vanhalla mantereella näin nykypäivänä. En ihmettelisi yhtään jos tämän paineen alla kohta se Espanjankin GP on siellä Madridissa ja ehkä vuorovuosin Valenciassa.

_
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
USA:ssa on kuitenkin sen verran moottoriurheilukulttuuria, että radalla voidaan helposti järjestää muitakin kiinnostavia tapahtumia kuin F1-kisa. Monesta muusta paikasta ei voi sanoa samaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä Euroopassakin on mahdollisuus monelle eri moottoriuhreilusarjalle. Itse asiassa jopa enemmän kuin USA:ssa kun miettii tasokkaita sarjoja niin auto- kuin mp-puolella. Mutta yksi syy miksi COTA menestynee on ihan järkyttävät hinnat tapahtumien oheispalveluille. Liput oli jo kalliinpuoleisia, mutta mm. parkkipaikat autoille, prätkille ja matkailuautoille (joita jenkit paljon käyttää) on aivan sikahinnoissa. Ensimmäiseen F1-kisaan taisi olla viikonlopun RV-parkkilippu pari tonnia, päiväkohtainen 800usd (kaveri maksoi sen). Ruoka ja juoma todella kallista, ja suolauksena vielä tavaroiden tarkastus portilla, jotta omia eväitä ei voi viedä. Tietysti ensimmäisissä tapahtumissa voidaan pitää pientä kermakuorinta-hinnoittelua.

Silti USA:ssa (moottoriurheilu)tapahtumat houkuttelevat aika hyvin porukkaa, ehkä ne vain osataan järjestää ja suunnata yleisölle paremmin. Euroopassakin on harrastajille todella hyviä tapahtumia, mutta sinne menee vain ne hard core fanit. USA:ssa enemmän koko perheen juttuja tavalliselle jampalle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuli tosta lähtösuora jutusta vaan mieleen että tietääkö arvon palstaveljet että jos "matti meikäläinen" menee paikanpäälle kattomaan kisoja niin saako kyseinen "matti" mennä lähtösuoralle taikka varikkoalueelle taikka sinne varikkotilojen taakse vai onko se huvi ainoastaan kutsuvieraiden juttuja?

Siirsin tuolta 2014 ketjusta, tässä mitä tiedän ja mun kokemuksia/ vinkkejä kisamatkaan.

Vuosina 2001 - 2008 kun itse olen käynyt paikan päällä useammassakin kisassa niin torstai on ollut 3 päivän kisalipun ostaneille varikkopäivä. Sisältänyt mm bussiajelua radan ympäri, varikkosuora yleisölle ja siitä lippusiimojen takaalta on voinut tsiigata varikkobokseihin ja toisella puolella oleviin lähtösuoran hermokeskuksiin missä pitkät monitoririvit insseillä, tallipäälliköillä jne. Nuo torstait on ainakin itselle ollut helvetin mielenkiintoisia, varikkoboksien edessä tehdään renkaanvaihtotreenejä, käynnistellään moottoreita, tuodaan mallityttöjä poseeraamaan kameroille, kuskeilla nimmarinjakotilaisuuksia. Big Show mistä ei voi tietää jos katsoo vain tv-lähetykset.
Näitä torstai-päiviä yleisölle tietääkseni ei järjestetä kaikilla kisapaikkakunnilla, mutta tuolloin oli todella monella, esim Barcelona, Montreal tulee nyt ainakin mieleen. Se alue varikkoboksien takana missä motorhomet niin on tarkkaan varjeltu ettei tulisi ryysistä ja sinne erittäin rajoitetut pääsyoikeudet talleilla, lehdistöllä jne. Esim kuskeilla ei ole mahdollista tietääkseni antaa kuin 2 tai vain peräti yksi VIP-passi tuonne läheisille. Toki talleilla voi sitten olla enemmän.

Mutta esim lehdistöä ja muita legendoja näkee ihan rahvaan puolellakin, on tullut morjestettua JJ Lehtoa ja suomen MTV-tiimiä, nähty Niki Laudaa jne. Itse asiassa myös Räikkösen vanhempia, nähty useampaankin otteeseen, seurasivat silloin noin 10 vuotta sitten kisoja kuulemma aina ensimmäisessä mutkassa katsomossa koska siinä suurin mahdollisuus rytistä kunnolla.

Kannattaa ottaa selvää kun lähtee mestoille. Veikkaisin että googlella löytyy tietoja ja kävijäkokemuksia miten nykyään pääsee ottamaan kaiken mahdollisen irti kisoista. Tapahtuma on ainakin itselle paljon enemmän kuin yksi 1½ tunnin F1-kisa, se on 4 päivän tapahtuma petrol headeille milloin ollaan rata-alueella noin 3-6 tuntia ja tsiigailla häppeningejä, muita kisaluokkia jne. Siihen nähden vaikka kalliita liput onkin niin ainakin 2000-luvulla koin saavani rahoille paljon vastinetta kun hengailtiin 4 paivää kisa-alueella siihen noin 200-300 euron hintaan.

Ja tietty kannattaa valita sellainen mesta missä on hyvät ja nopeat yhteydet rata-alueelle, esim Barcelona 30min junalla + snadi kävely, samoin Monza, Montreal on periaatteessa keskustassa kun kävellään vain sillan yli. Itse suosisin tälläisiä mestoja mielummin kuin keskellä peltoa olevia minne tulee aina hillitön ryysis ja ruuhka.

_
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sellainen asia tupsahti mieleen, että Suomessa puhutaan aina Mikasta ja Kimistä, mutta Keke on jätetty tylysti huomion ulkopuolelle. Isä Rosberg oli parhaimpina aikoinaan hyvällä tavalla sekaisin, sillä mitä olen YouTubesta näitä Rosbergin ajoja kattelut, kuskasi mies Williamsiaan käsittämättömällä tavalla suoraan sanoen kuolemaa uhmaten.

Ehkä merkittävin asia arvostuksessani Kekeä kohtaan on hänen taistelunsa tuulimyllyjä vastaan vapaastihengittävällä koneella turbokoneita vastaan. Toki uran loppupuolella tilanne helpottui.

Jokainen(eli toivottavasti ei kukaan) joka ei Kekeä kunnioita katsokoot seuraavan videon. Myös Rosbergin managerointihistoria kannattaa tarkistaa, koska sieltä löytyy eräs HäkkisMika sekä JJ...

http://www.youtube.com/watch?v=8wkB6sLUT50 (Linkin syöveristä löytyy Keken suoritus Monacossa 1983)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkanut taas viime aikoina kaipaamaan sitä vanhaa kunnon Ferrari vs. McLaren asetelmaa, joka pitkiä aikoja taisteli kärjessä keskenään. Nyt jälleen kerran siellä on yksi talli (Mercedes), joka dominoi ja jonka kuskit keskenään ratkaisevat mestaruuden. Toisaalta positiivista on edes se, että Mersulla tuo kaksikko oikeasti siitä mestaruudesta taisteleekin aivan loppuun asti eikä käy niinkuin Red Bullilla, että Vettel painelee maisemaan yksinään jo varhaisessa vaiheessa.
2007 oli esimerkiksi Kimin mestaruuskin poislukien aivan mahtava kausi. Kaksi kärkitallia olivat käytännössä yhtä nopeita ja taistelu sen mukaista. Pieniä eroja autojen välillä rataprofiileista riippuen, mutta pääosin siellä oli se kaksi tallia ja neljä kuljettajaa, joista kuka tahansa saattoi taistella voitosta.
Toki onhan viime kausinakin nähty kaksintaisteluita kahden eri kuljettajan välillä, jotka ovat eri talleissa kuten 2012 Alonson ja Vettelin välillä, mutta jokin siinäkin tökki.
2010 kausi jäi oikeastaan kokonaan väliin armeijan takia, mutta käsitykseni mukaan se oli hyvää vääntöä kun siellä oli peräti kolme tallia, jotka saattoivat voittaa kilpailuja. Tuolloin lähdettiin viimeiseen kilpailuun, niin että Alonsolla, Vettelillä, Webberillä ja Hamiltonilla oli mahdollisuus mestaruuteen. Kolmen eri tallin kuljettajalla. Loppujen lopuksi Vettel vei mestaruuden ja tuo kärkinelikkö oli pisteissä vain 16 pisteen sisällä. Tätä lisää!

Toki kaikki on niin suhteellista. Jos Kimi ajaisi tuolla Hamiltonin paikalla mestaruudesta nyt, niin tuskinpa sitä tälläisiä tekstejä kirjoittelisi.
Kaikki kunnia Mersulle. Ovat tehneet loistavaa duunia. Red Bullin (Renault-moottori) ja Ferrarin itkut moottorikehityksen jäädyttämisestä ovat ymmärrettäviä, mutta toisaalta mitäs tekivät paskaa duunia. Tuskin itkisivät kärkipaikalla.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On toi Ecclestone kyllä idiootti kun tuollaisia lausuntoja päästää suustaan. Tottahan tuo tavallaan on mutta kyllä nuoret pitäisi saada sitoutettu F1:sen seuraamiseen. Mitäs kun nuo Ecclestonen 70-vuotiaat patut kuolee mistä uudet fanit. Ja tarvitaanhan sitä rahvasta myös paikan päälle kisoihin. On tuo täysin käsittämätöntä. Formuloilla olisi hirmuinen potentiaali sosiaalisessa mediassa ja lähes täysin hyödyntämättä. Youtube, facebook, twitter, mitä näitä nyt on. Eihän herra Ecclestonen tarvitse pistää tikkua ristiin koko asian eteen. Senkus palkkaisi pari kaveria twiittailemaan, päivittelemään naamakirjaa ja lisäilemään youtubeen mielenkiintoisia videoita. Uskomatonta puusilmäisyyttä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Eihän herra Ecclestonen tarvitse pistää tikkua ristiin koko asian eteen. Senkus palkkaisi pari kaveria twiittailemaan, päivittelemään naamakirjaa ja lisäilemään youtubeen mielenkiintoisia videoita. Uskomatonta puusilmäisyyttä.

Miksi seniili vanha ukkeli näkisi mitään vaivaa kun myttyä on ja tulee ovista ja ikkunoista. Onhan se jo nähty pitkän aikaa että setää ei kiinnosta mikään muu kuin rikastuminen ja se hoituu jo. Sarjan kehittäminen mihinkään suuntaan ja tulevaisuuden miettiminen ei taida kiinnostaa oikein ketään.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Miksi seniili vanha ukkeli näkisi mitään vaivaa kun myttyä on ja tulee ovista ja ikkunoista. Onhan se jo nähty pitkän aikaa että setää ei kiinnosta mikään muu kuin rikastuminen ja se hoituu jo. Sarjan kehittäminen mihinkään suuntaan ja tulevaisuuden miettiminen ei taida kiinnostaa oikein ketään.
Rikastumisen lisäksi bööniä kiinnostaa lajin (ja sitä kautta itsensä) elitistinen asema. Tulevaisuudesta ei tietenkään välitä kun voi kupsahtaa minä päivänä hyvänsä. Itse olen päättänyt boikotoida lajia tuohon saakka, mutta eihän sillä näillä tuloilla ole väliä
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Seniili ukkeli lisää vettä myllyyn. Nyt kuvaillaan talleja idiooteiksi koska eivät suostuneet hänen sääntöehdotukseensa jonka mukaan kolme viimeistä kisaa olisivat ns. tuplapisteen kisoja. Seniili ukkeli ei taida ymmärtää että tuplapisteet yleensäkin on typeryyden multihuipentuma, oli se sitten kolmesta kisasta tai vain yhdestä. Ainoastaan se voisi olla järkevää jollain tavalla olisi tuo sääntö jos jokainen kuljettaja saisi ennen kauden alkua päättää itse mistä kisasta olisi hänelle tuplapisteet mahdollisia. Silloin siinä olisi vähän taktiikkaakin mukana ja tämä toisi lisää jännitysmomenttia kauden aikana kenen taktiikka onnistuisi parhaiten. Luonnollisesti kauden aikana ei saisi näitä valintojaan muuttaa.

Laitetaan nyt se linkki vielä tähän. http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288770741443.html (Ei tarvitse varmaan erikseen kertoa minne linkki vie, eihän?)
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vielä kerran sanon näille häntäpään tallien kritisoijille, että kehitys kestää aikansa. Laitanpas tähän pienen esimerkin 2006 ja 2010 vuosista. Molempina kausinahan sarjaan tuli 3 uutta tallia ja nämä ovat heidän tilanteensa nytten.

2006:

Toro Rosso = Mid table
Midland > Force India = Mid table
Super Aguri = Dead

2010:

Caterham = Survivor
Marussia = Coma
HRT = Dead

Menestys ei tule yhdessä kaudessa. Pitkäjänteisyyttä ystävät.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vielä kerran sanon näille häntäpään tallien kritisoijille, että kehitys kestää aikansa. Laitanpas tähän pienen esimerkin 2006 ja 2010 vuosista. Molempina kausinahan sarjaan tuli 3 uutta tallia ja nämä ovat heidän tilanteensa nytten.

2006:

Toro Rosso = Mid table
Midland > Force India = Mid table
Super Aguri = Dead

2010:

Caterham = Survivor
Marussia = Coma
HRT = Dead

Menestys ei tule yhdessä kaudessa. Pitkäjänteisyyttä ystävät.

Ei nuo nyt kyllä täysin vertailukelpoisia ole kun noista 2006 uusista tallista ainoastaan Aguri oli täysin uusi. Midland/Force India on ex-Jordan joka oli jo 2000-luvun taitteessa parhaimmillaan voittajatalli, ja Toro Rosso on ex-Minardi ja hyötynyt koko ajan emotallistaan vaikka onkin periaatteessa itsenäinen talli.

Ja en kyllä muutenkaan käyttäisi Caterhamista sanaa "survivor" vaikka nyt ehkä vielä Abu Dhabiin mukaan pääsevätkin. Siksi epätoivoiselta tämän "selviytyjän" taival vaikuttaa rahankeruukampanjoineen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jos miettii herrojen uria, niin Alonso on käytännössä aina ollut ollut tallikaveriaan parempi, ainoastaan 2007 Hamiltonin kanssa oli tiukkaa ja miehet taisivat päätyä tasapisteisiin. Sen sijaan Kimi on urallaan joutunut apukuskin rooliin niin Coulthardin, Massan kuin Alonson kanssa. Ja ihanhan jo puhdas statistiikka maailmanmestaruuksien tai osakilpailuvoittojen suhteen puhuu Alonson paremmuuden puolesta.

Alonso voi olla mulkku ja Hamilton voi olla mulkku, mutta melko usein nuo kaikkein kovimmat kilpaurheilijat ovat juuri sellaisia. Itsekeskeisiä mulkkuja.

Tuo boldaamani kohta kyllä hämmentää. Räikkönen oli Coulthardille "apukuski" vain kaudella 2002 jolloin Kimi veti ensimmäistä kauttaan McLadalla. Räikkönen joutui keskeyttämään useassa kilpailussa hänestä riippumattomista syistä. Sen kauden jälkeen Kimi otti Wokingin valtikan itselleen, mistä Coulthard ei todellakaan pitänyt antaen jopa mediaan lausuntoja asiasta.

Onhan Alonsokin käytännössä joutunut toimimaan apukuskina, vaikka statistiikka ei tätä väitettä tue. 2004 ajoi Jarno Trulli, tuo legendaarinen veturikuski hienoa kautta ottaen jopa uransa ainoan voiton. Kauden puolivälissä johti Trulli Alonsoa Renault-tallin keskinäisessä kamppailussa 16 pisteellä. Alonson manageri, Renaultilla tallipäällikkönä toiminut Flavio Briatore kuitenkin teki selväksi Trullille, että tämä ei saisi voittaa Alonsoa. Lopulta Trulli pistettiin pihalle Rellulta kesken kauden.

Eipä ole Kimin tarvinnut mitään apua tiimijohdolta pyydellä, kun alkaa pikkuisen nuha tulla. Minustakin Fernando on kovempi kuin Räikkönen, mutta tuskin Kimiä pahemmin harmittaa, sillä niin tasaväkisiä herrat ovat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmeelistä vänkäystä noiden moottoreidenkin kanssa. Voisi ainakin näin maalaisjärjellä ajatella että vaikka moottoreista saisi nykyistä tehokkaampia ja halvempia niin kaikki kehitystyö mitä moottorin ja koko auton ympärillä noiden muutoksien takia tehdään maksaa ihan hitosti, kuitenkin se moottori on niin iso osa autoa että aika paljon pitää muuttaa jos yhtäkkiä sääntöjä taas muutetaan.

Hyvä suunta toki jos moottoreista tulisi tehokkaampia, äänekkäämpiä ja sitten lopulta halvempia, mutta äkkiä se tulee kyllä valmistajille kalliiksi jos kokoajan rukataan säänöt uusiksi. Hondallekin aika paska homma jos vuoden päästä taas säänöt muuttuu. Ensin kalliit kehitystyöt ja heti uudelta pohjalta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyvä suunta toki jos moottoreista tulisi tehokkaampia, äänekkäämpiä ja sitten lopulta halvempia, mutta äkkiä se tulee kyllä valmistajille kalliiksi jos kokoajan rukataan säänöt uusiksi. Hondallekin aika paska homma jos vuoden päästä taas säänöt muuttuu. Ensin kalliit kehitystyöt ja heti uudelta pohjalta.

Ja varsinkin kun näitä turbomoottoreita tuotiin takaisin jotta saataisiin Hondan (ja mahdollisesti jonkun VAG-ryhmän edustajan) kaltaisia paluumuuttajia sarjaan. Periaatteessa kuitenkin minulle riittäisi jos keksivät vain ratkaisun noihin ääniin, muulla ei nyt ole väliä vielä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin ja olihan meillä turbot jo 30 vuotta sitten, tuubista voi tsekata ettei ne äänetkään olleet kovin kummoisia silloin, autot ehkä oli old schoolimpia ja siten tyylikkäämpiä. Itsekin olen äänten ystävä ja koko 90-luvun niitä fiilistelin tv:n ääressä ja sitten vuosituhannen vaihteen jälkeen vielä useammssa kisassa paikan päälläkin, se on iso osa F1:stä. Sanoin kuvaamaton fiilis kun punaiset sammuu ja 20 V8:sia ulvoo menemään.

Mikäs näiden turbojen perimmäinen idea on? Taloudellisuusko? En tunne kilpamoottorikehitystä tarkemmin mutta eikös vapareistakin aika taloudellisia nykypäivinä ole saatu tehtyä ja naurettavaa vaatia moottoriurheilun kuninkuusluokalta jotain äärimmäistä taloudellisuutta, voisi palata takaisin vaikkapa V8:hin ja kehittää niitä edelleen taloudellisimmiksi ja sitä kautta auttaa polttomoottorikehitystä rahvaan puolellekin.

Taloudellisuusajot erikseen. Olen Bernien leirissä aika pitkälti mihin kehityskessä pitäisi palata.

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt ne ehdottaa mukaan leveämpia renkaita jotka toisi myös enemmän pitoa ja saisi autoista tehoja enemmän irti.. mutta saapa nähdä. Tuskin ne nyt ainakaan tehokkaampia ja äänekkäämpiä moottoreita ja renkaita samaan aikaan tuo mukaan, muutenhan nuo autot olisi nopeita ja vaikeampia ajaa ja olisi oikeasti kilvanajoa eikä talousajoja jonossa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Monzan tilanne F1-järjestäjänä näyttää heikolta, mutta Italian GP saatetaan tulevina vuosina ajaa Imolassa. Vielä ensi kaudella Imolassa ei ajettaisi, sensijaan kaudesta 2017 on käyty keskusteluja Bernie-sedän kanssa.

Minä en oikein lämpene tälle. Muistaakseni Imola oli loppuvuosinaan tappavan tylsä rata, jossa ohitukset tehtiin lähinnä varikolla. Monzassa sentään pystyy ajamaan kilpaa ja kunnolla.

http://yle.fi/urheilu/f1-kisakalenteria_myllataan__ratalegenda_imola_tahyilee_paluuta/8082254(Linkki YLE:n sivuille Imola-uutiseen)
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Minä en oikein lämpene tälle. Muistaakseni Imola oli loppuvuosinaan tappavan tylsä rata, jossa ohitukset tehtiin lähinnä varikolla. Monzassa sentään pystyy ajamaan kilpaa ja kunnolla.

Jep, mielenkiintoisinta mitä Imolassa tapahtui viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen, oli Sennan ja Ratzenbergerin menehtyminen. Tämän jälkeen radasta tuli vieläkin epäkiinnostavampi kun nopea osuus raiskattiin shikaanilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monzan tilanne F1-järjestäjänä näyttää heikolta, mutta Italian GP saatetaan tulevina vuosina ajaa Imolassa. Vielä ensi kaudella Imolassa ei ajettaisi, sensijaan kaudesta 2017 on käyty keskusteluja Bernie-sedän kanssa.

Minä en oikein lämpene tälle. Muistaakseni Imola oli loppuvuosinaan tappavan tylsä rata, jossa ohitukset tehtiin lähinnä varikolla. Monzassa sentään pystyy ajamaan kilpaa ja kunnolla.

http://yle.fi/urheilu/f1-kisakalenteria_myllataan__ratalegenda_imola_tahyilee_paluuta/8082254(Linkki YLE:n sivuille Imola-uutiseen)

Voisihan tuohon monzan tilalle ottaa jonkun vieläkin tappavan tylsän katuradan jostain intokiinasta. Samalla alkaa lappua pistää luukulle. Monza taitaa olla kuitenkin niitä ainoita ratoja jossa ilman mitään apuvälineitäkin on pystynyt ohittamaan ( vai pystyykö enää, en tiedä onko rataa kuinka paljon viimevuosina muuteltu, ei enää niin yksityiskohtaisesti muista ratoja kun katson enää pelkät kisat, häkkisen aikaan meni vielä kaikki harjoituksetkin :)
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Voisihan tuohon monzan tilalle ottaa jonkun vieläkin tappavan tylsän katuradan jostain intokiinasta. Samalla alkaa lappua pistää luukulle. Monza taitaa olla kuitenkin niitä ainoita ratoja jossa ilman mitään apuvälineitäkin on pystynyt ohittamaan ( vai pystyykö enää, en tiedä onko rataa kuinka paljon viimevuosina muuteltu, ei enää niin yksityiskohtaisesti muista ratoja kun katson enää pelkät kisat, häkkisen aikaan meni vielä kaikki harjoituksetkin :)

Monzassa pitäisi teoriassa pystyä ohittelemaan hyvin, kun on pitkät suorat ja kovat jarrutukset, mutta ohitusmäärät jostain syystä ovat erittäin pienet. Itse asiassa se taitaa kuulua ratoihin, jossa tulee vähiten ohituksia. Varmaan johtuu siitä, että ennen pitkiä suoria ja kovia jarrutuksia on nopeavauhtinen mutka, jossa ei voi seurata edellä ajavaa kovin lähellä. Parhaitenhan ohitus onnistuu sellaisen suoran päässä, jota ennen ja jälkeen on neulansilmä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös