Tuli tosta lähtösuora jutusta vaan mieleen että tietääkö arvon palstaveljet että jos "matti meikäläinen" menee paikanpäälle kattomaan kisoja niin saako kyseinen "matti" mennä lähtösuoralle taikka varikkoalueelle taikka sinne varikkotilojen taakse vai onko se huvi ainoastaan kutsuvieraiden juttuja?
Siirsin tuolta 2014 ketjusta, tässä mitä tiedän ja mun kokemuksia/ vinkkejä kisamatkaan.
Vuosina 2001 - 2008 kun itse olen käynyt paikan päällä useammassakin kisassa niin torstai on ollut 3 päivän kisalipun ostaneille varikkopäivä. Sisältänyt mm bussiajelua radan ympäri, varikkosuora yleisölle ja siitä lippusiimojen takaalta on voinut tsiigata varikkobokseihin ja toisella puolella oleviin lähtösuoran hermokeskuksiin missä pitkät monitoririvit insseillä, tallipäälliköillä jne. Nuo torstait on ainakin itselle ollut helvetin mielenkiintoisia, varikkoboksien edessä tehdään renkaanvaihtotreenejä, käynnistellään moottoreita, tuodaan mallityttöjä poseeraamaan kameroille, kuskeilla nimmarinjakotilaisuuksia. Big Show mistä ei voi tietää jos katsoo vain tv-lähetykset.
Näitä torstai-päiviä yleisölle tietääkseni ei järjestetä kaikilla kisapaikkakunnilla, mutta tuolloin oli todella monella, esim Barcelona, Montreal tulee nyt ainakin mieleen. Se alue varikkoboksien takana missä motorhomet niin on tarkkaan varjeltu ettei tulisi ryysistä ja sinne erittäin rajoitetut pääsyoikeudet talleilla, lehdistöllä jne. Esim kuskeilla ei ole mahdollista tietääkseni antaa kuin 2 tai vain peräti yksi VIP-passi tuonne läheisille. Toki talleilla voi sitten olla enemmän.
Mutta esim lehdistöä ja muita legendoja näkee ihan rahvaan puolellakin, on tullut morjestettua JJ Lehtoa ja suomen MTV-tiimiä, nähty Niki Laudaa jne. Itse asiassa myös Räikkösen vanhempia, nähty useampaankin otteeseen, seurasivat silloin noin 10 vuotta sitten kisoja kuulemma aina ensimmäisessä mutkassa katsomossa koska siinä suurin mahdollisuus rytistä kunnolla.
Kannattaa ottaa selvää kun lähtee mestoille. Veikkaisin että googlella löytyy tietoja ja kävijäkokemuksia miten nykyään pääsee ottamaan kaiken mahdollisen irti kisoista. Tapahtuma on ainakin itselle paljon enemmän kuin yksi 1½ tunnin F1-kisa, se on 4 päivän tapahtuma petrol headeille milloin ollaan rata-alueella noin 3-6 tuntia ja tsiigailla häppeningejä, muita kisaluokkia jne. Siihen nähden vaikka kalliita liput onkin niin ainakin 2000-luvulla koin saavani rahoille paljon vastinetta kun hengailtiin 4 paivää kisa-alueella siihen noin 200-300 euron hintaan.
Ja tietty kannattaa valita sellainen mesta missä on hyvät ja nopeat yhteydet rata-alueelle, esim Barcelona 30min junalla + snadi kävely, samoin Monza, Montreal on periaatteessa keskustassa kun kävellään vain sillan yli. Itse suosisin tälläisiä mestoja mielummin kuin keskellä peltoa olevia minne tulee aina hillitön ryysis ja ruuhka.
_