Näin eurooppalaisesta kuplasta (kerran jenkeissä vierailleena) käsinhän sitä toivoisi, että tähtien ja raitojen alla patrioottinen kansa kuitenkin yhdistyisi jakolinjoista huolimatta. Kiitollinen olen kyllä yhtäältä monipuoluejärjestelmästämme (blokkiutumisen kuitenkin edetessä :? ) ja että tiettyjen fundametaalien äärellä me suomalaiset pidämme valtaosin yhtä.
Olen aikaisemmin sanonut että ehkä kaksipuoluejärjestelmä pelasti demokratian USAssa pari vuotta sitten tammikuussa. Jos olisi ollut useampia puolueita, niin ehkä maa olisi matkalla Trumpin diktatuuriin, vähän Saksan -30-luvun malliin.
Sitten lahjusasiaa, New Jerseyn senaattori Bob Menendez (demokraatti) sai syytteet lahjusten ottamisesta, sekaantumisesta oikeusjuttuihin:
"A federal grand jury in New York indicted Sen. Bob Menendez (D-N.J.) and his wife, charging the two with bribery in connection with their relationship with three New Jersey businesspeople, according to
an indictment unsealed Friday.
Federal prosecutors accused the couple of accepting hundreds of thousands of dollars in bribes in cash, gold bars, a Mercedes-Benz C-300 convertible and home mortgage payments in exchange for using the senator’s position to benefit the businesspeople and the government of Egypt between 2018 and 2022. The two were charged with conspiracy to commit bribery, conspiracy to commit honest services fraud and conspiracy to commit extortion."
It's the second time the New Jersey Democrat has been federally indicted. His corruption trial years ago ended in a mistrial.
www.politico.com
Tämä oli jo toinen kerta kun häntä syytettiin lahjusten ottamisesta kun hän auttoi etelä-floridalaista silmälääkäriä laskutusongelmien kanssa (miljoonia taaloja), juttu päättyi siihen että valamiehistö ei pystynyt tekemään päätöstä (hung jury).
Mikä tekee asiasta mielenkiintoisen että senaatissa on fifty/fifty tilanne ja Menendeziä on vaadittu eroamaan, mm. New Jerseyn kuvernööri (demokraatti), joka sitten nimittää uuden senaattorin Menendezin loppukauden ajaksi. Mutta jos kävisi niin että Bidenin syytteet etenisivät edustajainhuoneesta (republikaani enemmistö), senaattiin (republikaani enemmistö 50-49). Voisi tulla "hauska" tilanne.
Mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut, USA on maailman korruptoitunein maa.
JOL