USA:ssa paljon tutkittu, miten eri alustoilla valeuutisia leviää ja mitkä syyt ihmisillä on käyttää eri alustoja, kuten Tiktok, X, Face, ja Insta.
Twitter ja X valitaan 65 prosenttisesti siksi, että sieltä haetaan uutisia. 25 prosenttia pääsyynä ja 40 prosenttia osasyynä. Muiden alustojen vastaavat luvut jäävät selvästi alle 50 prosentin. Tässä on myös syy, miksi Twitteriin laitettiin suhteellisen paljon painoa ja operoitiin erilaisten valetilien avulla useissa viime vaaleissa. Kun väki on enemmän valmis lukemaan/seuraamaan/kommentoimaan uutisia kuin muilla alustoilla, nykyinen X oli helppo hyödyntää valeuutisilla.
Toki nyt tilanne on erilainen Muskin rajoittaessa aihealueiden näkyvyyttä, ja osan käyttäjistä poistuessa, mutta aiemman perusteella (kuten Trumpin voitto 2016 ja Britannian exit) Twitterin merkitystä vaalituloksiin ei voi sivuuttaa. Siellä oli todellisuudessa paljon riippumattomia/epäröiviä, joita saatiin personoiduilla täsmäväitteillä äänestämään haluttuun suuntaan.
Sama koski myös Facea.
Twitter ja X valitaan 65 prosenttisesti siksi, että sieltä haetaan uutisia. 25 prosenttia pääsyynä ja 40 prosenttia osasyynä. Muiden alustojen vastaavat luvut jäävät selvästi alle 50 prosentin. Tässä on myös syy, miksi Twitteriin laitettiin suhteellisen paljon painoa ja operoitiin erilaisten valetilien avulla useissa viime vaaleissa. Kun väki on enemmän valmis lukemaan/seuraamaan/kommentoimaan uutisia kuin muilla alustoilla, nykyinen X oli helppo hyödyntää valeuutisilla.
Toki nyt tilanne on erilainen Muskin rajoittaessa aihealueiden näkyvyyttä, ja osan käyttäjistä poistuessa, mutta aiemman perusteella (kuten Trumpin voitto 2016 ja Britannian exit) Twitterin merkitystä vaalituloksiin ei voi sivuuttaa. Siellä oli todellisuudessa paljon riippumattomia/epäröiviä, joita saatiin personoiduilla täsmäväitteillä äänestämään haluttuun suuntaan.
Sama koski myös Facea.