Minä luulen, että ehkä paras medialukutaito ja ymmärrys on sukupolvilla, jotka ovat eläneet tässä murrosvaiheessa, eli ovat nähneet sen miten perinteinen media muuttuu pikkuhiljaa verkkomediaksi, joka on esim. faktojen tarkistuksen suhteen ihan villi länsi verrattuna perinteiseen itsesäänneltyyn journalismiin. Minä olen pistänyt merkille, että tällä "buumerisukupolvella", jotka hyppäsivät verkkomaailmaan vähän jälkijunassa, on aika suuria vaikeuksia ymmärtää sitä, että se ei toimi samalla tavalla kuin se perinteinen media, mihin he ovat kasvaneet ja minkä parissa he ovat suurimman osan elämästään viettäneet. Hieman kärjistettynä näille Raimoille ja Pirjoille tuntuu menevän kyllä läpi kaikki, mitä netissä lukee.
Ihan nuorimpien sukupolvien kohdalla en oikein osaa edes sanoa, mikä se tilanne kokonaisuutena on. He ovat kasvaneet suoraan tähän verkkomediaan, ja heidän joukossaan vaikuttaisi olevan paitsi hyvin valveutuneita ihmisiä niin myös paljon ihmisiä, joiden ihan perus-lukutaitokin on todella heikolla tasolla. Ja jos lukutaitokin on heikko, niin ei medialukutaitokaan voi olla kovin hyvä.