Yöketju (klo 24:00–06:00)

  • 477 083
  • 5 190

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nyt se sitten alkoi se huonosti nukkuminen ennen jouluaattoa. Yöunet olivat jokseenkin levottomat, ei kuitenkaan härskissä mielessä vaan esimerkiksi kieriskelyä ja välillä kellon kyttäämistä. Ikään kuin olisin toivonut että olisi jo seuraava aamu.

Ja puoli viiden aikaan jo heräsinkin. No onneksi muutaman tunnin (varmaan jotain 6-7 tuntia) sain nukuttua että pärjään töissä. Eikä tässä nyt onneksi enää ole jäljellä kuin 7 yötä ennen jouluaattoa ja 5 työpäivää ennen jouluvapaita. Jos sitä melantoiinin avulla saisi nukuttua edes vähän noina öinä ja pääsisi tekemään kunnialla työpäivänsä.

Aatonaaton ja aaton välisenä yönä sain onneksi lääkäriltä luvan ottaa oikein tuota unilääkettäkin niin saan varmaan nukuttua silloinkin.

Ja onneksi sen tietää melko varmasti tällä kertaa tämän huonosti nukkumisen olevan ohimenevä tila. Sitten viimeistään aattoiltana se nukkuminen alkaa kyllä jo normalisoitumaan. Aivan lapsena ei kyllä silloinkaan vielä kun oli kiire testaamaan uusia lelujaan mutta nyt kyllä sitten malttaa nukkua jo joulupäivää edeltävän yön hyvin. Ei ole enää kiire muutaman lahjansa kimppuun.

Voihan tämä olla lapsellista tämä joulun jännittäminen oikein niin että yöunetkin kärsivät mutta sitten olkoot. Se on vaan helpommin sanottu kuin tehty kun käskee olemaan jännittämättä ja odottamatta joulua.

Nykyään vaan jännitän joulua ehkä eniten sen takia että mitä muut sanovat antamistani lahjoista. En niinkään enää sen takia että jännitän mitä minä itse saan lahjaksi. Ja kyllä sitä muutenkin kovasti odottaa joulua, tunnelman, ruoan ja vaikka joulusaunankin vuoksi.
 

redpecka

Jäsen
Olla hereillä kato. Vietän joulut läpi. Kaikki hyvin. Normaaliin tapaan mulla vaikeuksia löytää näitä kirjaimia tässä öbaut kynttilänvalossa (joku perculeen enrgialamppusaatana) näppäimistöltä josta 37 prossaa numeroista ja kirjaimista haihtunut sipsisien sormien mukana johonkin avaruuteen. Ihan hjuidaksen hidasta näpyttää vaikka olen kännissä. Joutuu aina eka summamutikassa iskee sormen näppäimistoon ja sit nostaa katseen ruudulle että oliko kirjain oikea. Miksköhän nää jutut menee aina näin tyhmäks kun juttelee itekseen?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Olen vielä jonakin päivänä 20-vuotias. Pelottavaa. Eihän sitä niin vanha voi olla. Onneksi en vielä olekaan. Tämä on nyt 18 and life.
Mä olen kohta 45 ja silti en miellä itseäni niin vanhaksi, paitsi silloin kun aamulla kolottaa joka paikkaan. Hemmetti, viiden vuoden päästä oon jo 50.

Yövuorossa istun ja kuuntelen Peppersiä, on rauhallista tällä hetkellä.
 

redpecka

Jäsen
Ystävät haluaisivat uudenvuodenviettoon ilotulitteita. Koska porukan pullein pankkitili on allekirjoittaneen omistuksessa, katseet kääntyvät luonnollisesti meikäläiseen. Onneksi kaikkea ei toki tarvitse kustantaa omista rahoista. Kai sitä nyt voi ampua sadan euron edestä mammonaa taivaalle, kun kerran vuosikymmenkin vaihtuu, ollaan kavereiden kesken ja mitä kaikkea... juomat ja kaikki muu tarpeellinen on jo valmiina.
No ylipäätäänhän kaikki nää räjähteet on perseestä. Ainakin meidän koirien mielestä. No sinä olla kai kissa-enemmän-ihminen. Mutta tuskin kivat pikkuset - tosi söpöt ja pörröset - kissimirrit ja kissimirripartenkirchenmirrit ja muut nekään mistään räjähtelystä diggaa vai miten teillä siellä Porissa?

Toivotan kaikille hakukkaille hyvää uuttavuotta ja sillei. Onneks noissa raketeissa on nykyisin jotain ikä- sekä aikarajoja. Mun nuoruudessa niitä pommiteltiin ihan ms. Edelleenkään me koirat ei näistä digata. Lehdestä luin, että Vantaalla olisi joku räjähdevapaa vyöhyke. Hyvä Vantaa: Ankkarock, Heureka ja nyt tämä.
 

redpecka

Jäsen
Pari kyseisistä ystävistäni juhli uuttavuotta samalla kaavalla kuuleman mukaan myös vuosi sitten, eikä heillä ollut ongelmia rakettien kanssa. Ovat vakuutelleet kaiken hoituvan helposti tälläkin kertaa, vaikka olen pariin otteeseen esittänyt pientä epävarmuutta suunnitelmaamme kohtaan, minä kun hieman epäröin ampua raketteja ystävieni kanssa. Miksikö? No he ovat joskus melko rohkeita ja lähes pelottavan itsevarmoja kuvioistaan, siinä missä minä edustan piireissämme epävarmaa ja harkitsevaa tyyliä.

Olen myös aina tavallaan pelännyt paukkujen ampumista, sillä siihen on aina liittynyt useita uhkaavia mielikuvia. Mitään ei ole koskaan sattunut, mutta pieni pelko on aina ollut läsnä.

No, luotan kyllä kaiken sujuvan mallikkaasti. Ystäväni ovat loppukädessä fiksuja heppuja, eivätkä mitään mänttejä.

Mitä tulee sitten kissoihin ja koiriin... ymmärrän heitä jotka pahastuvat pelkäävien lemmikkiensä puolesta, mutten osaa inhota omasta puolestani raketteja sen vuoksi. Vaikka niiden ampuminen on aina ollut pelonsekaisen jännittävää, niiden värikkäät ja äänekkäät kuviot ovat aina sykähdyttäneet sieluani. Pahoittelen jo ennakkoon, jos aiheutamme vilunväristyksiä joillekin eläimille. Tahdomme vain pitää hauskaa porukalla sekä juhlistaa uutta vuotta ja vuosikymmentä näyttävästi. Onneksi lemmikeille voi käsitykseni mukaan antaa rauhoittavia lääkkeitä, jolloin pauke ei häiritse niin paljon kuin saattaisi ilman. Muitakin rauhoittamiskeinoja saattoi olla, muttei tule mieleen äkkiseltään ajateltuna.

Pelkäävät eläimet ihan samalla tavalla täällä kuin muuallakin Suomessa ja maailmalla. Tietysti. Ei tämä Pori nyt niin ihmeellinen paikka ole, etteivät eläimet säikkyisi kovia ääniä.

Muistit myös ihan oikein: olen enemmän kissaihmisiä. Pidän kyllä koiristakin, mutta kissat ajavat silti edelle. Se ei tosin liity uudenvuodenkuvioihin, varsinkaan kun perheen koiraa ei varmuudella tule häiritsemään yksikään sähikäinen tai jättijysäys.
Jostain syystä en ole ikinä hiffannut tätä rakettien ampumista. En edes silloin pienenä kun ei ollut edes omista rahoista kiinni tai pauke sinänsä edes häirinnyt.

Ja kun saa pelätä koko ajan jossain ratikassa tai metrossa kun paukkuu. Ja myös koirien kanssa kun ne ei tykkää. En tajua miten jotain sotakoiria voidaan edes kouluttaa sietämään pauketta. Siis miten siinä onnistutaan? Tuntuisi itselleni samalta kuin yrittäisin saada etanaa puhumaan.

Mutta tietyst niillä on siellä armeijassa metodit.

Hyvä jos ystäväsi tietävät mitä tekevät. Itsekin hyväksyn ilonpidon ja pienet roiskeet ja mammonan polttamiset jos ja kun sillä saadaan iloa synkkään pimeyteen. Eli tällä tarkoitan sitä, että on todella kiva jos esim kaupunki järjestää jotain kivaa viihdykettä asukkailleen kerran vuodessa. Ja tästä johdan sitten mielipiteeni, että yksityisten ei välttämättä tarttisi kaupungissa pamautella omiaan vaan voisivat mennä torille ihastelemaan yhteistulitusta ja uiskentelemaan lähteissä ja pariutua siellä.
 

Baldrick

Jäsen
Jos elän aikavyöhykkeellä, joka on 6 tuntia edellä Suomen aikaa, niin kirjoitanko tänne 6 tuntia ennen kuin te aloitatte vai kirjoittelenko ennen lounasta töissä?
 

MegaForce

Jäsen
Jos elän aikavyöhykkeellä, joka on 6 tuntia edellä Suomen aikaa, niin kirjoitanko tänne 6 tuntia ennen kuin te aloitatte vai kirjoittelenko ennen lounasta töissä?

Sullehan tähän ketjuun kirjoittaminen on helpointa. Kirjoitat aamulla keskipäivään asti ja kesällä klo 11 asti. Ei ongelmaa. Onko muuten Shenzhenin yöelämä kuinka tuttu?
 

Baldrick

Jäsen
Sullehan tähän ketjuun kirjoittaminen on helpointa. Kirjoitat aamulla keskipäivään asti ja kesällä klo 11 asti. Ei ongelmaa. Onko muuten Shenzhenin yöelämä kuinka tuttu?

Kyllä sitä jonkun verran on Boom-Boom-Roomissa, Coco Parkissa ja Guomaon klubeilla tullut rällättyä. Shekoussa kyllä melko vähän tulee käytyä ja sekin pääasiassa Seaworldissa, vaikka siellä kattavin tarjonta ravintoloita olisikin enemmän omaan makuuni, kun en mikään klubi-ihminen oikeastaan ole. Asun siis itse täällä pitäjän itäisemmällä puolella Dongmenin lähellä.
 

MegaForce

Jäsen
Kyllä sitä jonkun verran on Boom-Boom-Roomissa, Coco Parkissa ja Guomaon klubeilla tullut rällättyä. Shekoussa kyllä melko vähän tulee käytyä ja sekin pääasiassa Seaworldissa, vaikka siellä kattavin tarjonta ravintoloita olisikin enemmän omaan makuuni, kun en mikään klubi-ihminen oikeastaan ole. Asun siis itse täällä pitäjän itäisemmällä puolella Dongmenin lähellä.
Itse olen käynyt vain kerran Shenzenissä kiinalaisen uudenvuoden aikaan 2018 ja viivyin siellä vain muutaman tunnin tultuani Nanningista yöbussilla ja jatkettua suoraan Bao'anin lentokentälle lentäen Shanghaihin. Todella hieno lentoasema siellä kieltämättä.

Itse olen asunut Suzhoussa Jiangsun maakunnassa joten se alue on enemmän tuttua (mukaanlukien Shanghai, Hangzhou(Zhejiang), Nanjing, Xuzhou jne.) Olin vähän aikaa töissä myös Wuxi'ssa aivan Suzhoun vieressä. Kaikissa yllä olevissa kaupungeissa on tullut klubbailtua sekä oltua radalla. Suzhoussa olin myös pienessä baarissa sisäänheittäjänä muutaman viikonlopun.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
@MegaForce Itsehän en ole edes Shenzhenin kentällä käynytkään, kun olen mielummin tykännyt lentää Finnairilla Honkkarista. Mulla kun kestää melkein yhtä kauan kulkea molemmille kentille.

Vielä ei ole tullut Shanghain suunnalla pörrättyä ja lomareissut ovat kohdistuneet tähän mennessä vain Suomeen, Honkkariin, Guangzhouhun ja Macaulle. Seuraavaksi pitäisi Thaikuissa poiketa, joten kattavampi matkailu Keskustan valtakunnassa jäänee vielä tuonnemmaksi.
 

MegaForce

Jäsen
@MegaForce Itsehän en ole edes Shenzhenin kentällä käynytkään, kun olen mielummin tykännyt lentää Finnairilla Honkkarista. Mulla kun kestää melkein yhtä kauan kulkea molemmille kentille.

Vielä ei ole tullut Shanghain suunnalla pörrättyä ja lomareissut ovat kohdistuneet tähän mennessä vain Suomeen, Honkkariin, Guangzhouhun ja Macaulle. Seuraavaksi pitäisi Thaikuissa poiketa, joten kattavampi matkailu Keskustan valtakunnassa jäänee vielä tuonnemmaksi.
Sieltä pääsee edullisesti ja helposti moneen hienoon kohteeseen, joten suosittelen ehdottomasti matkailemaan myös Kiinan sisällä, mikäli aikaa. Luotijunalla pääsee muutamassa tunnissa Guangxin maakuntaan, mahtavat karstivuoret siellä. Nanning, Hezhou sekä Guilin kaikki hienoja kaupunkeja. Toki maakunnissa matkustaminen helpottuu mikäli osaa puhua kiinaa, mutta itse pärjäsin hyvin pelkällä rallikiinalla sekä englannilla. Toisaalta minulla oli myös ylläolevissa paikoissa paikalliset kaverit valmiiksi joihin tutustuin muualla. Yunnanissa en ole käynyt.

Kulttuuri eroaa myös todella paljon verrattuna Shanghain alueeseen, saati sitten Pohjois-Kiinaan. Tuntuu ettei olisi samassa maassa edes. Esimerkiski Suzhoussa on oma paikalliskieli joka eroaa "Shanghainese"sta niin etteivät niiden puhujat ilman mandariinikiinaa ymmärtäisi toisiaan. Samoin ilmasto täysin erilainen.

Suzhou - Hangzhou - Shanghai akselilla voi tehdä myös retkiä Marco Polon jalanjäljissä. Sitä sanotaan Kiinan kauneimmaksi alueeksi.

"Nimettömässä" lähes Suomen väkiluvun omaavassa pilvenpiirtäjä-betoniviidakossa toki voi alkaa yksin ahdistaa, mutta jokaisesta niistä löytyy autenttisia teehuoneita, ktv-karaokebaareja, hotpot-ravintoloita, pyöriviä illallispöytiä sekä ikivanhoja (toki uusittuja) temppeleitä sekä pieniä merkkejä vanhasta Kiinasta.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
@MegaForce Kyllä sitä on mallailtu suunnitelmia Guiliniin, Qingdaoon, Yunnaniin ja/tai Tiibetiin, sekä Xi'aniin, Shanghaita ja Pekingiä unohtamatta. Ainut ongelma vain on, että ei lomat meinaa riittää, kun Suomessa ei viitsisi käydä vain viikkoa, kun menee vuorokausi matkustaa ovelta ovelle. Ja kesällä olisi kahdet häät, joihin pitäisi tulla, jotka ovat ikävästi muutaman kuukauden etäällä toisistaan. Ja ekalla reissulla pitäisi muutenkin kierrellä tyttöystävän kanssa Helsingissä, Tukholmassa ja kotipuolessa Jypinkylässä.

Itsehän puhun kiinaa erittäin välttävästi, mutta kyllä kaikesta selviää, kun ei kukaan täällä Shenzhenissäkään meinaa englantia puhua ja hyvin on selvitty. Sekä uhka että mahdollisuus on myös kiinalainen tyttöystävä, joka auttaa nykyään kielimuurin kanssa kyllä, mutta kun on etelä-kiinalainen, niin ei kestä edes vähän viileämpiä ilmastoja, kylmästä puhumattakaan. Tämä vesittää ikävästi esim. Yunnanin tahi Tiibetin vaellussuunnitelmiani. Toki hän taas muutenkin haluaisi matkustella enemmän ulkomaille ja nähdä itselleen uusia kulttuureja ja paikkoja, mutta enpä minäkään pahastu sellaisesta jos ei sisämaan matkailua ihan täysin unohdeta.

Nähtäväähän maassa olisi vaikka millä mitalla, mutta aika ikävän rajallista. Toki siinä vaiheessa, kun täältä paluu koittaa, niin voisi varata rahaa ja pari kuukautta aikaa kiertelyyn sitten vähän enemmänkin.

Vinkit pistetty mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

MegaForce

Jäsen
@RäpyläRepe Itselläni oli myös kiinalainen tyttöystävä siellä (jäi sitten kun palasin Suomeen). Tietenkin tuo on ennen kaikkea mahdollisuus, ja moni asia yksinkertaistuu huomattavasti kun on kiinaa puhuva mukana. Varsinkin jos menet Tibetiin tai Xinjiangiin niin voi olla hankala saada matkustuslupaa ulkomaalaisena.

Siinäkin on suomalaiselle jo melkoista seikkaulua jos/kun menet tyttösi vanhempien/isovanhempien luokse maaseudulle ja humallut heidän kanssaan 黄酒 (huangjiu)n voimalla, otat serkkutyttöjen- ja poikien kanssa yhteis-selfietiä, ja huudat heille liuliuliuliu(6666), sekä heität läppää enojen/setien kanssa. Sitten pikkutunneilla kävelet beijing bikineissä (eli t-paita ylhäällä että vatsa näkyy) läpi pienen kiinalaiskylän joko jatkolle ktv-karaokeen tai takaisin hotellille. Hotelleissa työntekijät usein jättävät "käyntikortteja" jossa on nro prostitoidun välittäjälle. Siitä ei ole tarkempaa kokemusta.

Toimiiko muuten DiDi enää Kiinassa?
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
@MegaForce Se ois tuossa tammikuun lopulla reissu anoppilaan tiedossa. Katotaan miten tilannekomiikka suttaantuu, kun puhuvat omaa paikallista kieltään ja jonkin verran mandariinia. Toki kaikki mun kiinaksi väännetyt perusläpät lienee menevät perille. Liuliuliuta huutelen täällä muutenkin, joten se ei ole ongelma, heh. Beijing Belly/Bikini on tuttu termi ja sitäkin täällä kyllä kesähelteillä saa nähdä ihan riittämiin, maalla luultavasti vielä enemmän. Shantousta eli anoppilasta en tiedä miten sitä suhtautuisi, kun böndeä se kuulemma on, mutta yli 5 miljoonaa ihmistä siellä siitä huolimatta asuu. Ehkä ei ihan primitiivisimmästä paikasta puhuta, mutta kalpenee kaiketi Shenzhenille, joka ei edes "oikeata Kiinaa" olekaan.

Huangjiusta piti ihan kysyä kollegalta, kun se ei taida täällä etelässä olla kovin iso juttu? Ellei se ole sit sitä samaa kamaa, mistä me puhutaan luumuviininä, mutta tuskin. Jos sitä Tsingtao pijiulla pärjäisi, kun ei pakosti mitään viinakänniä baijiullakaan nappaisi vetää.

Katsotaan sitten millaiset kinkerit siellä odottaa ja pitää koittaa olla rikkomatta liikaa etikettiä.

Noita, mitä kutsutaan leikkisästi "huorien pelikorteiksi" tulee mulle himaankin (jonkun verran airbnb-kämppiä samassa rakennuksessa) ja mulla niitä ihan kunnioitettava nippu onkin, mitä esitellä ja mukanani viedä muistoksi. Itselläkään ei käytöstä kokemusta ole, kun en ko. palveluita käytä enkä varmasti kykenisi kielimuurin vuoksi tilaamaankaan. Jotain second-hand tarinoita olen kuullut, että vähemmän yllättäen ihan samannäköinen mimosa ei ovea kolkuta kuin korttien kuvissa.

Didi pelaa kyllä, mutta sitä en käytä, kun kuski soittaa poikkeuksetta ja muuta ei osaa sanoa kuin "wo shi zheli". Taksin täällä saa kuitenkin niin vaivattomasti ja helpompi asioida, eikä hinnassakaan juuri ole eroa.

Onko Shanghai muuten "-li" vai "-r" aluetta? Nali vai nar?
 

MegaForce

Jäsen
@RäpyläRepe Varmasti hieno reissu tulossa! Yhdet parhaimmat muistot Kiinasta minulla on juuri vierailuilta isovanhempien sekä muun perheen luona suurien kaupunkien ulkopuolella. Ruoka on melko uskomatonta ja erittäin hyvää jota on vaikea selittää ellei itse ole kokenut sitä. Täysin eri mitä normaalisti ravintoloissa varsinkin Kiinan ulkopuolella. Shantou ei kerro minulle paikkana mitään, mutta perus huumorilla, käytöstavoilla sekä hyvällä asenteella selviää jokaisesta tilanteesta, kaikkialla. Kiinalaisissa on joskus se hyvä puoli että eivät itsekään käyttäydy länsimaalaisella standardilla erityisen hyvin joten melko huoletta voi olla stressaamatta etikettivirheistä tms. Tietenkin vieraana et halua antaa huonoa kuvaa/tehdä virheitä.

Kiinalaiset "anopit" olivat melko kiinnostuineita minusta ja kyselivät suoraan palkastani sekä tulevaisuuden suunnitelmistani Kiinan suhteen. Taisi joku vanha setä kysyä myös mitä mieltä olen Xi Jingpingistä. Vastasin vain ympäripyöreästi hymyillen että Xi kävi juuri vierailulla Suomessa ja Kiinalla sekä Suomella on lämpimät välit. Joten joitain melko suoria kysymyksiä voi olla tulossa. Tietenkin silloin ajattelin pysyvän siellä pidempään mutta osittain viisumiongelmien takia oli lopulta palattava Suomeen. (Työnantajani ei voinut muuttuneen politiikan takia palkata enää ulkomaalaista) näin minulle sanottiin.

Huangjiu taitaa tosiaan pohjoisessa ja idässä olla isompi juttu ja suosittua lämmikettä, sekä snapsi ennen, välissä ja jälkeen illallisen. Itse tykkään juoda sitä erityisesti hotpotin kanssa.
Baijiuta en suosittele kenellekään, paitsi tuliaiseksi Suomeen alkoholistikavereille yhteisiin ryyppäjäisiin. Muuten tsingtao-punaviinilinja kuulostaa hyvältä sekä riittävältä.

DiDiä. käytin silloin kun olin itse Kiinassa, mutta kuulin että erään rikoksen takia DiDi lakkautettiim ainakin joksikin aikaa. Suzhoussa se oli selkeästi halvempi sekä uudemmat autot ja parempi palvelu kuin normaaleilla takseilla.

Beijing/belly bikini on helvetin mukava kovalla helteellä vaikka näyttää vähemmän seksikkäältä joskus, suosittelen! Varsinkaan maaseudulla sillä ei ole mitään väliä.

"Ar" on enemmän pekingin aksenttia ja "nali" Shanghain sekä Jiangsun aluetta.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Shantoussa ollaan vissiin aika traditionaalisia kiinalaisellakin mittapuulla, joten etiketin puolesta en tiedä mitä odottaa. Elän kuitenkin käsityksessä, että varsinkaan minulta ei odoteta juuri etiketin noudattamista, mutta kyllähän siinä kiinalainen siitä huolimatta varmasti hölmistyy, kun en tiedäkään joitain kommervenkkejä mitä he pitävät itsestäänselvyyksinä. Stressaa en, mutta kuten sanoit, kyllähän sitä mielummin kiusallisia tilanteita silti välttäisi. Oon kuitenkin hyvin tullut toimeen ihmisten kanssa tähänkin mennessä yli 2 vuotta ketään suuremmin loukkaamatta, enkä epäile, ettenkö tulisi nytkään.

DiDi oli viikon tai pari poissa pelistä, kun 2 kyytiläistä tapettiin tyyliin viikon sisällä. Nyt sitten on jonkin verran paranneltu henkilöseurantaa niin kuskien kuin kyytiläistenkin osalta ja sovelluksessa on ilmeisesti iso nappi, jota hätätilanteessa painaa.

Shenzhenissä tosiaan taksikanta on uudehkoja sähköautoja aika pitkälle, eikä ole kaltereita, kuten esim. Guangzhoussa. DiDi tulee pidemmillä matkoilla kannattavammaksi kyllä, mutta parin rempulan vuoksi en jaksa kyytiä säätää jos joku 5-15min ajomatka.

Shenzhen on kyllä siitä hyvä paikka, että täällä yleensäkin ihmiset tottelevat keskimääräistä paremmin sääntöjä, eikä täällä ole esim. taskuvarkaita tai scammereita sen enempää kuin Suomessa, varmaan jopa Helsinkiä vähemmän. Paikallishallinto pitää jöötä.

Tuo Ar/li taitaa jakautua käsittääkseni pohjoisen ja etelän välillä. Tai eteläinen rannikkoseutu ainakin käyttää jälkimmäistä. Olen antanut itseni ymmärtää, että joku maantieteellinen linja sen kuitenkin selkeästi jakaa.

@MegaForce
 

MegaForce

Jäsen
Ainakin Googlen kuvien perusteella Shantoun vanhassa kaupungissa näyttää olevan hienoja vanhoja kanaaleja sekä valkoisia vanhoja rakennuksia niiden varrella. Samanlaisia mitä Suzhoussa.

Hienot juhlat varmasti tulossa, kun kiinalainen uusivuosi lienee myös juuri tammikuun lopulla! Toivottavasti vältätte pahimmat ruuhkat. Itse vietin jollakin Guangzhoun rautatieasemista kahdeksan tuntia kun olin uuden vuoden aikaan matkustamassa Guangxiin Hezhoun kaupunkiin. Siellä oli myös suhteellisen perinteinen meno.

Ukottajia sekö taskuvarkaita oli kyllä suhteellisen paljon Shanghain keskustassa East Nanjing Road'illa ja Bundilla. Minulta myös kerran varastettiin kännykkä, toki omasta huolimattomuudestani.

Muuten Kiinassa on yleisesti turvallisempaa liikkua vaikka öisin kuin Euroopassa.

@RäpyläRepe
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
@MegaForce Joo Shantou on perinteikäs satamakaupunki ja siellä kyllä pääsee fiilistelemään vanhaa Kiinaa. Ja mimmi hoitaa liput ym. järjestelyt. Mennään sinne silloin, kun iso osa on jo kotipaikkakunnalla ja lähdetään takaisin, kun paluumatkalaisia ei kauheasti ole. Ollaan siellä vain 3 päivää keskellä juhlaa, niin kuuleman mukaan pahimmat ruuhkat vältetään. Ja saatetaan vielä mimmin veljen kyydissä tulla takaisin, niin pitäisi sekin matka taittua autolla vielä sujuvammin.

Nyt on tämäkin viesti sitten topicin mukainen, kun kello on täällä 00:02 :)
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Sehän se @Punamusta on edessä, on samoin vuosikymmenen viimeinen. Jos tekaisi tässä illan apeen valmiiksi, kun tuli tavan mukaan jo herättyä. Sit voikin mennä takaisin nukkumaan.
Päivällä ulkoilua ja naisten seuraan illalla sopivasti lätkämatsiin aikoihin. Sitä tuskin tulee suuremmin katseltua. Luulisin että on muutakin puuhaa. Kun ei tuolla liene niin suurta merkitystä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kyllä tuosta kolmikosta joku voisi tosiaan mestaruuden viedä. Jos ei, niin sitten ei niin väliä kuka. No, ihan sun kiusaksi laitetaan Lukko listalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös