Mun mielestä aloitit persoonapronominilla.Minä aloitan kirosanalla. Vittu.
Ja on tämä muutenkin aika vanhanaikaista, että yhteiskunta alkaa pyörimään joskus puoli kuudelta aamuisin... Hiihtolomalla kun olin tulossa kotiin siinä seitsemän jälkeen, niin yllättävän paljon porukkaa oli liikkeellä töihin. Rupesi ahdistamaan. Kunnon veroja maksava kansalainen herää viimeistään kuudelta aamulla, on töissä seitsemältä ja menee nukkumaan puolo yhdeksältä illalla. Tästä tulikin mieleen, että mitä ne tieteilijät oikein ajattelevat, kun sanovat, että nuorten pitäisi nukkua joka yö n. 9-10 tuntia (jokaisen unentarve on yksilöllinen, mutta suurin piirtein). Tämä tarkoittaisi siis sitä, että minun ja lähes kaikkien muidenkin nuorten pitäisi nukahtaa kello 20.30 tai viimeistään kello 21.30. Mieluummin minä heräisin yhdeksältä tai kymmeneltä ja lähtisin koulusta viideltä tai kuudelta. Tämähän ei toki ole mahdollista, koska harrastukset alkavat 16-18 välillä ja yhteiskunta olettaa minun "sammuvan" yhdeksältä. Jos sen jälkeen jossain palaa valot, on kyseessä pakko olla joku narkkari tai muu laitapuolen kulkija.
Muutenkin ärsyttää se, kun kaikki paikat menevät kiinni niin aikaisin, varsinkin viikonloppuina. Jos haluaa käydä kahvilla lauantaina kello kuudelta illalla, se ei ole mahdollista. Ei, ei edes Suomen suurimmassa kaupungissa. Koko Helsingin keskustasta sammuu valot ja ihmiset lompsivat koloihinsa lauantaina ja sunnuntaina kuudelta illalla, baareja lukuunottamatta. No, eihän sille mahda mitään, kun ihmiset menevät nukkumaan ja joku lakikin taitaa kieltää kahviloiden ja kauppojen aukioloaikoja.
En tiedä astunko nyt miinaan, mutta lause "kunnon veroja maksava kansalainen..." sai karvat pystyyn. Luojalle kiitos, agraariyhteiskunnasta on sentään otettu joitakin askelia eteenpäin ja kaikki eivät sentään tee kasinelosta. Tätäkin naputtelen yövuorosta ja ihan rehellisesti verot työpanoksestani maksan. Sääli, ettei päivä- ja iltavuorolaisille tosiaan ole palveluita juuri saatavilla silloin, kun niitä voisi käyttää.
Itsekin nukkuisin mieluusti joka yö sen 9-10 tuntia, mutta ei sitä oikein ehdi mennä nukkumaan niin aikaisin, että tämä olisi mahdollista. Ellei sitten halua tehdä koulusta tultuaan muuta kuin tehdä läksyjä ja kotitöitä ja valmistautua kokeisiin. Jos nukun alle 8 ja puoli tuntia yössä, silloin olen koulun jälkeen niin poikki, ettei koko loppu iltana jaksa muuta tehdä kuin makailla sängyllä. Päivisin sitten väsyttää myös, vaikka nukahdan yleensä ennen yhtätoista. Sitten kun on väsynyt kaikki päivät (paitsi lomat ja viikonloput), ei jaksa seurustella tai puhua kavereiden kanssa eikä oikein opiskellakaan. Saatika sitten käydä harrastuksissa. Jos olisi aina pirteä, niin kyllä sitä jaksaisi kavereiden kanssa jutustella ja tavata vapaa-ajallakin enemmän. Ja muutenkin saisi arjesta enemmän irti.Ainakin itse kuulun yhä siihen ihmisryhmään, joka tarvitsee lähes päivittäin sen kahdeksan, yhdeksän tuntia unta. Onneksi en juurikaan joudu tekemään aamuvuoroja (lue: aamu = 10:00 tai aiempi). Muussa tapauksessa tämä korttitalo kaatuisi, aikainen nukkumaanmeno ei onnistu pitkässä mittakaavassa, ja toisekseen, olen pakotettuna aikaisin herätettynä erittäin huonotuulinen. No, sitä kyllä esiintyy muissakin olosuhteissa turhan paljon.
Itsekin nukkuisin mieluusti joka yö sen 9-10 tuntia, mutta ei sitä oikein ehdi mennä nukkumaan niin aikaisin, että tämä olisi mahdollista. Ellei sitten halua tehdä koulusta tultuaan muuta kuin tehdä läksyjä ja kotitöitä ja valmistautua kokeisiin. Jos nukun alle 8 ja puoli tuntia yössä, silloin olen koulun jälkeen niin poikki, ettei koko loppu iltana jaksa muuta tehdä kuin makailla sängyllä. Päivisin sitten väsyttää myös, vaikka nukahdan yleensä ennen yhtätoista. Sitten kun on väsynyt kaikki päivät (paitsi lomat ja viikonloput), ei jaksa seurustella tai puhua kavereiden kanssa eikä oikein opiskellakaan. Saatika sitten käydä harrastuksissa. Jos olisi aina pirteä, niin kyllä sitä jaksaisi kavereiden kanssa jutustella ja tavata vapaa-ajallakin enemmän. Ja muutenkin saisi arjesta enemmän irti.
Sopiiko udella, että minkälaista duunia teet? Äkkiseltään mieleen tulee logistiikka, teollisuus, pelastus- ja turvallisuusala (lasken tähän mukaan sairaalahommat yms.), joilla yötöitä piisaa ja itsekin monta vuotta tein katkeavaa kolmivuoroa kippotehtaalla. Tässä viimeisten muutaman kuukauden aikana on tullut kaipuu vuorohommiin, joista toki 5-vuoro toimisi kaikkein parhaiten. Olen aina vihannut aikaisia aamuherätyksiä ja tälläkin viikolla pariin otteeseen olen herännyt ennen aamuviittä töihin, joka kerran puoliksi koomassa. En pitäisi yhtään pahakseni pelkkiä yötöitä. Iltavuoroissakaan ei ole sinällään vikaa, mutta muu elämä kärsii turhan paljon niiden takia. Tai sitten pitäisi pyrkiä sellaiseen asemaan, että saa määrätä omat työaikansa.Tätäkin naputtelen yövuorosta ja ihan rehellisesti verot työpanoksestani maksan. Sääli, ettei päivä- ja iltavuorolaisille tosiaan ole palveluita juuri saatavilla silloin, kun niitä voisi käyttää.
Ainakin itse kuulun yhä siihen ihmisryhmään, joka tarvitsee lähes päivittäin sen kahdeksan, yhdeksän tuntia unta. Onneksi en juurikaan joudu tekemään aamuvuoroja (lue: aamu = 10:00 tai aiempi).
Sopiiko udella, että minkälaista duunia teet? Äkkiseltään mieleen tulee logistiikka, teollisuus, pelastus- ja turvallisuusala (lasken tähän mukaan sairaalahommat yms.), joilla yötöitä piisaa ja itsekin monta vuotta tein katkeavaa kolmivuoroa kippotehtaalla. Tässä viimeisten muutaman kuukauden aikana on tullut kaipuu vuorohommiin, joista toki 5-vuoro toimisi kaikkein parhaiten. Olen aina vihannut aikaisia aamuherätyksiä ja tälläkin viikolla pariin otteeseen olen herännyt ennen aamuviittä töihin, joka kerran puoliksi koomassa. En pitäisi yhtään pahakseni pelkkiä yötöitä. Iltavuoroissakaan ei ole sinällään vikaa, mutta muu elämä kärsii turhan paljon niiden takia. Tai sitten pitäisi pyrkiä sellaiseen asemaan, että saa määrätä omat työaikansa.
Ei nukkumatista tietoakaan, joten kävin äsken parin kilometrin lyhkäsellä kävelyllä. Jospa se kävely auttaisi unen tuloon.
NASA Administrator Charles Bolden issued the following statement upon hearing of Nimoy's passing: “Leonard Nimoy was an inspiration to multiple generations of engineers, scientists, astronauts, and other space explorers. As Mr. Spock, he made science and technology important to the story, while never failing to show, by example, that it is the people around us who matter most. NASA was fortunate to have him as a friend and a colleague. He was much more than the Science Officer for the USS Enterprise. Leonard was a talented actor, director, philanthropist, and a gracious man dedicated to art in many forms. Our thoughts and prayers are with his family, friends, and the legions of Star Trek fans around the world.”