Astma se minullakin on, tosin nykyisin vähemmällä lääkityksellä. Lähinnä avaava lääke tarvittaessa. Keuhkoputkentulehdukset ovat minullekin tuttuja, ja muutama vuosi sitten sairastamani keuhkokuumeen jäljiltä olen yrittänyt vältellä tilanteita, joista keuhkoputkentulehduksille pahiten altistuisin, koska kuulun muutenkin terveydellisesti ns. riskiryhmään enkä halua ainakaan uutta keuhkokuumetta. Enkä missään nimessä uutta sydänlihastulehdusta, vanhankin jälkiseuraukset ovat nyt kestäneet yli kolme vuotta.
Kylmän ja raa'an ilman hengittäminen ja fyysinen rasitus ovat yhdistelmä, joka on huonoja tuloksia tuottanut. Enkä oikein ole innostunut siitäkään ajatuksesta, että pyöräilisin kasvot peitettynä kuin kommando tai anarkistiterroristi, joten pyörä menee minulla telakalle yleensä viimeistään lokakuun alussa, joskus aikaisemminkin. Usein tähän liittyy minullakin flunssa tai keuhkoputkentulehdus, pitkälti samoista syistä kuin sinullakin.
Yleensä olen fillarin huhtikuussa kaivanut taas esiin, mutta esimerkiksi nyt en ole tätä tehnyt, koska tuuli on ollut yltiöpäisen kova ja kelit ovat olleet nyt sateisia ja melko koleita. Ei pyöräilykään erityisen mukavaa ole, mutta siinä pääsee sentään kohtuuajassa eteenpäin ja voi motivoida itsensä vaikkapa polkemalla lähimpään kauppakeskukseen asioille ja takaisin.
Toki jonkinlainen kuntoliikunta, edes ne kävelyt, olisivat ehdottomasti paikallaan. Samoin sisäaktiviteetit kuten vaikkapa edes se pingiksen pelaaminen. Siinäkin tulee hiki, kun pari tuntia vetää. Liikunta ja liikkuminen vain on tuhottoman tylsää ja epämiellyttävää, erityisesti kävely yksinään on puuduttavaa. Sisälajeja ja mitään palloilulajeja ei taas voi yksinään harrastaa, pingikseenkin vaadittaisiin vähintään kaksi pelaajaa.