Näin pääsiäispyhien aikaan tajuntaani jysähti toden teolla se tosiasia, että NHL:n pudotuspelit ovat pyörähtäneet käyntiin. Olin varmaan jo edellisen viikon puolella jollain muotoa rekisteröinyt sen, että ne alkavat näitä aikoja mutta nyt pyhien aikaan todellakin tajusin, että ne ovat nyt alkaneet - ettei enää pelkästään spekuloida niillä.
No mistäpä tämä tietämättömyys johtuu?
Lähinnäkin siitä, että viimeisin kiekko-ottelu jonka katsoin miltään kanavalta pelattiin tammikuussa Michiganissa kun talviklassikossa Maple Leafs ja Red Wings otti yhteen. Tuolloin mitta tuli lopullisesti täyteen ja sain muniin puhaltelusta tarpeekseni ja totesin, että kiitti mulle riitti. Sen hetken jälkeen en ole katsonut ainoatakaan ottelua kokonaan, itse asiassa en ainoastakaan ottelusta edes kunnon koostetta vaan nykykiekko on käytännössä lähes täysin työnnetty syrjään elämässäni. No, olen ehkäpä kaikkiaan parikymmentä erilaista youtube-videota loppukauden aikana katsonut lähinnä taklauksista ja tappeluista - siinä kaikki. Ja lukenut hiukan Red Wings -ketjua.
Sen sijaan olen kyllä viihdyttänyt itseäni otteilla 80-luvulta ja 90-luvulta eli ajalta jolloin kiekko oli vielä kiekkoa, niiden parissa saankin tulevat vuodet kulumaan oikein rattoisasti joten ei tule kiekkoa ikävä. Enkä kiekko lopullisesti hylkää mutta muniin puhaltelua en siedä ja siksi pysyn poissa "katsomosta".
No nyt sitten koetin miettiä, että mitä joukkueita pudotuspeleissä on kilpailemassa Stanley Cupista ja hetken mietittyäni, oli pakko todeta etten ole pysynyt loppukauden aikana edes sen vertaa kärryillä, että tietäisin kaikki pudotuspelijoukkueet puhumattakaan, että tietäisin otteluparit. Oli siis pakko luntata Jatkoajasta ja nhl.com:ista. Muutaman joukkueen kyllä osasin nimetä ja pari kolme paria oli jäänyt mieleeni Jatkoajan NHL-puolella vierailujeni yhteydessä - kuten Bruins vs Red Wings.
Ja on pakko tunnustaa, että en oikeastaan ole edes kaivannut pelejä, sitä että istuu koneen äärellä ja katsoo kiekkoa. En ole kaivannut sitä vitutuksen tunnetta mitä kiekko minussa niin usein nostatti. Elämä ilman päivittäistä todella aktiivista kiekon seuraamista on näemmä aivan elämisen arvoista.
vlad.