Kello on puoli yksi. Kukun edelleen. Ainakin täälläpäin sanotaan kukkumiseksi, jos yöllä on hereillä. Tai ainakin meidän suvussa. En muista tiedä. Luin ketjun avausviestin tuossa äsken. Siinä kysyttiin: kerro miksi olet hereillä, vaikka kello on 24-06. Minäpä kerron.
Minulla on tällä hetkellä meneillään työpaikalla järjestettävä koulutus. Ja opiskelen siis merkonomiksi. Olen tehnyt kuitenkin niin kovasti töitä melkein kokoajan, että ohjaajani armahti minut ja antoi pari vapaapäivää tähän alkuviikkoon. Loppuviikosta minulla on arviointi ja uskon saavani hyvän arvosanan. Ei edes jännitä. Olen mielestäni tehnyt kaikki työtehtävät moitteetta ja kaikki arvosteltavat asiat ovat hyvin hallussa. Ei pitäisi olla valitettavaa. Yleensä jännitän kaikkea. Ja paljon. Todella paljon. Ja tahtomattani. Nyt menen niin luottavaisena paikalle, että varmaan tulee hylätty. Enköhän joka tapauksessa läpi pääse. Inssiin menin itsevarmasti. Edellisenä iltana totesin vain kotona tyynen viileästi hakevani aamulla oikeuden ajaa autoa yksin, ei tarvitse enää muiden lähteä kyytiin ja sen jälkeen jatkan sitten kouluun. Minut näet opetettiin opetusluvilla sitä rakkinetta ajamaan. Meni myös läpi. Ei helposti, mutta läpi meni. Pakko kyllä myöntää, että jännitin siitä eteenpäin, kun auton käynnistin katsastuskonttorin edessä, en kuitenkaan ennen, olin kerrankin tarpeeksi itsevarma. Siihen asti. Kouluunkin silloin päädyin, mutta eihän siinä aamulla 18-vuotta täyttänyt, ajoluvan saanut, malttanut paikallaan pysyä ja pakkohan se oli ajella autoa minkä ehtii. Onneksi päästiin tunnilta ajoissa ja pystyin kavereille leuhkimaan ajokortillani. Tai eihän se mikään kortti ollut, paperi, jossa oli leima. Ja passi piti myös pitää mukana kokoajan sen parin viikon ajan. Vielä toistaiseksi olen pysynyt tiellä. Ja ajotyylini on (onneksi) rauhoittunut paljonkin. Aikaisemmin oli vähän turhaa hurjastelua, mutta nyt ajan ihan kaikessa rauhassa. Eihän tässä mikään kiire ole. Valmiissa maailmassa. Ajo-opetuksen aikana kokeilin hieman penkkaa, mutta en onneksi paljoa ja se varmasti on rauhoittanut minua auton kuljettajana.
Palataanpa sitten aiheeseen. Miksi kukun vieläkin. Kirjoitin hieman omia ajatuksiani KooKoon hyökkääjistöstä ja sitten lopullisen muodon oksensin tuonne KooKoon omaan osioon. Mielestäni siis ainut ongelma on se, että senttereitä ei ole tarpeeksi ja nämä vähäisetkin ovat hieman heikkoja omaan rooliinsa. Erik Karlssonin tai Kim Strömbergin riittävyyttä Liiga-pelaajiksi en kyseenalaista, mutta heidän riittävyytensä joukkueen ykkös- ja kakkossenttereiksi kyseenalaistan. Lisäksi, kun senttereitä on tasan neljä, niin ongelmia tulee, jos ei määrää lisätä. Tätä olen nyt pyöritellyt pitkin iltaa ja se on syy valveilla olooni.
Katsoin myös Ranska-Iso-Britannia-ottelun kolmannen erän ja jatkoajan. Yllätyin suuresti, kun britit tuon vei. Tuosta tuloksesta intoutuneena käväisin kaupassa ja valmistauduin toiseen putoamiskamppailuun, Itävalta-Italia, jota pidin jopa itsestään selvyytenä. Itävallan tuo piti hoitaa, mutta toisin kävi. Ja rankkareillekin saatiin omaa draamaa, kun ensin teki Itävalta, mutta Italia tuli kuitenkin vielä rinnalle ja ohi. Tasainen ottelu, joka olisi voinut päättyä miten päin tahansa. Nämä ottelut hieman venyttivät iltaa. Alunperin ajattelin käydä nukkumaan joskus seitsemän aikoihin. Sitten tuo ensimmäinen ottelu nosti energia-tasoja. Lopulta olen tässä. Ei itseasiassa haittaa.
Miten työssäoppi liittyy ajokorttiini ja valvomiseeni? No eipä sen suuremmin, mutta jos aamulla täytyisi herätä sinne, en olisi enää hereillä. Minulle on itsestään selvyys, että työpaikalle, kouluun, tapaamiseen ja kaikkialle mennään ajoissa. Sovittuun aikaan, mieluummin jopa viitisen minuuttia etukäteen. Kerran menin hammaslääkäriin ajoissa. Vähän turhankin ajoissa. Kuukauden verran olin siellä etukäteen. Odottelua oli vielä jäljellä sen verta, että kotiinkin ehdin välissä. Koulussakin kävin pari kertaa. Ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka tulevat myöhässä. Virheitä tottakai sattuu, mutta jos vaikka koulu alkaa joka päivä 8.00 etkä ehdi sinne heräämällä kello 7.45, niin miksi heräät silti joka päivä siihen aikaan, etkä aikaista heräämistä vartilla. Ja jos ei jaksa nousta niin aikaisin, niin siihenkin on ratkaisu. Käy nukkumaan varttia aiemmin. Olen minäkin joskus myöhässä. Myönnän sen, mutta tuttavapiiriini kuuluu ihmisiä, jotka ovat myöhässä joka paikasta ja aina. Jos sinulla menee työmatkaan 15 minuuttia, sinun pitää herätä vähintään 20 minuuttia ennen töiden alkua. Se on todella, todella yksinkertaista matematiikkaa. Toisilla menee enemmän ja toisilla vähemmän heräämisestä lähtemiseen aikaa, mutta tuo ohje on sinulle, jos sinulla ei ole muutakuin nouseminen sängystä, vaatteiden pukeminen ja lähteminen. Silti se syy löytyy aina muualta.
Ärsyttää sekin, että turhaan syytetään muita. Ei pidä tutkia seurausta, vaan syytä. Ja usein myös syy on seuraus. Eli pitää mennä vielä pidemmälle. "Olen myöhässä, koska auto ei käynnistynyt aamulla" "Mikset laittanut lämmitykseen illalla" voisi olla siihen jatkokysymys.
Josko sitä sitten lopettelisi, kun tähänkin tekstiin on mennyt jo nelisenkymmentä minuuttia. Kiitokset kuitenkin, että ketjun avaaja (jota ei tosin ole ilmeisesti näkynyt sitten vuoden 2010) sai ajatukseni laukkaamaan näin. Katsellaan, josko jokin toinenkin yö rupeaisin miettimään kukkumistani. Punamusta taitaa olla täällä ketjussa aktiivinen. Tägäilyä en osaa, laitetaan nyt vain nimi tuohon. Muutenkin tietokoneet ovat aika suuria mysteerejä minulle.