Mainos

Yöketju (klo 24:00–06:00)

• 495 802
  • 5 173

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En minä ole nukkunut vielä tänä yönä lainkaan. Yritin kieriä sängyssä pari tuntia vailla tulosta, tulin sitten haahuilemaan koneelle ja seuraavaksi laitan jotain aamu/yöpalaa. Onneksi ei tarvitse nyt aamulla lähteä mihinkään.

Pahaksi on insomnia mennyt, kun ei nukahda edes ennen kuin Yöketjun kirjoitusaika umpeutuu klo 06.00 aamulla.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kovin on sisällä hiljaista, ulkona niljaista sateisten lehtien peittämää.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kovin on sisällä hiljaista, ulkona niljaista sateisten lehtien peittämää.

Laitoin juuri ikkunan auki, niin saa vähän happea. +7C näyttäisi olevan ja paljon lehtiä. Luonnon kiertokulku on tälläinen, talvi saapuu näille leveysasteille.

Ai niin ja se joulu.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nyt ilmeisesti alkavat ilmat kylmetä, eli yöllä mennään pikkupakkasen puolelle ja ehkä päivisinkin, tai ainakin nollakelin tuntumaan. Lienee siis loskapaskan aika kera mustien jäiden ja liukkaiden. Marraskuu on musta surma monelle sekä tieliikenteessä että jalankulkijoillekin.

Marraskuun kohdalla kaipaisi muutenkin aikakonetta jolla siirtyä edes yhden kuukauden eteenpäin. Joulukuu on suht mukava kumminkin. Tammikuu tosin on marraskuun henkinen kaksoisveli, iloton ja valoton paska. Helmikuussa sentään alkaa jo vähän valo jossain pilkahdella ja todennäköisemmin talvikin on talvi eikä mustaa loskaa.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Menin ajoissa maate, jo siinä iltakasin tienoilla. Nukuin hyvin ensimmäiset 4-5 tuntia mutta sitten heräsin. No täytyy kai iloinen olla jo siitä että on saanut edes jonkin verran nukuttua ja ehkä sitä saa nukuttua kohta lisääkin?

Hieman huolet, murheet ja stressi valvottavat. Ensinnäkin jo huomenna pitäisi tietää mitä teen työkokeilun suhteen. Joko valitsen työkokeilupaikakseni erään isomman koulun keittiön tai sitten minun kanssani tehdään toimeksianto kuntoutuskumppanille joka alkaa etsimään kanssani työkokeilupaikkaa. Tuo isomman koulun keittiö olisi muuten jo hyvä työkokeilupaikka mutta ne eivät voi luvata kanssani työkokeilun jälkeistä mahdollista palkallista jatkoa. Ei edes siinä tapauksessa vaikka työkokeilu sujuisi hyvin. Eli pähkäiltää ja valittavaa riittää.

Eilen oli täällä kuntoutuskeskuksessa mielenkiintoinen yhteisökokous. Myös minä olin paljon äänessä, se ei kuitenkaan tehnyt kokouksesta mielenkiintoista vaan se että minullekin jaettiin tuossa kokouksessa paljon tehtävää, vastuulistaa ja toimintaa. No osin teen ihan mielenkiinnollakin ja mieluustikin näitä vapaaehtoisaskareita täällä. Kunhan en sitten haukannut jo liiankin suurta palaa purtavaksi, että riittää aika kaikkeen. Tekijäthän täällä on aika harvassa niin me halukkaat saamme kyllä puurtaa aika paljonkin.

Marraskuun kohdalla kaipaisi muutenkin aikakonetta jolla siirtyä edes yhden kuukauden eteenpäin.

Marraskuu on pimeä ja synkkä kuukausi kyllä, mutta ainakin itselläni helpottaa just tuo että on paljon tekemistä kuukauden aikana. Ei sitä ehdi välttämättä edes ajatella säätä kun pakertaa erilaisten tehtävien kimpussa. Ja nämä tehtävät on suurimmaksi osaksi ihan mielekkäitäkin.

Jo yksinään harrastukset pitävät kiireisenä. Esimerkiksi jääkiekkoa tulee seurattua paljon ja siitä saa virtaa jaksaa marraskuussakin. Ja sitten on nämä sähly- ja liikuntakerhot. Sitten on paljon muutakin, esimerkiksi pitäisi alkaa väkertämään juttuja tuon kuntoutuskeskuksen kotisivuille. Aiheina jutuilla on ryhmätoiminta täällä ja joulun näkyminen täällä kuntoutuskeskuksessa. Pitkään on ollutkin hiljaista noiden juttujen kanssa mutta nyt tulee kerralla sitten kaksikin isompaakin juttua tehtyä.

Ja sitten keskiviikkona saa leipoa torstaina oleviin joulumyyjäisiin. Minun vastuualueekseni jäivät kuivakakkujen leipominen. Olin alkuun että kääk! Mutta kyllähän minä noiden leipomisessa olen pärjännyt aina jouluksikin että kai minä onnistun leipomaan myyjäisiinkin hyvät kakut. Ja minulla on apuri.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuo isomman koulun keittiö olisi muuten jo hyvä työkokeilupaikka mutta ne eivät voi luvata kanssani työkokeilun jälkeistä mahdollista palkallista jatkoa. Ei edes siinä tapauksessa vaikka työkokeilu sujuisi hyvin. Eli pähkäiltää ja valittavaa riittää.

Ei ja taas moneen kertaan ei. Ravintolat aivan surutta kierrättää ilmaista tehdasvoimaa. Miten niin se pesti ei jatku. No siksi, kun saa uuden harjoittelijan.

Kyllä, minulla on sisäpiiritietoa. Se nyt vain menee näin. Olisi tietenkin mielenkiintoista kuulla, jos joku tekee jotenkin toisin.

Glove

Jäsen
Mites se menikään? Ei yksinäinen unta saa vaan valvoo vuoteellaan... Pitää vissiin alkaa kinuamaan uudet lääkkeet, että saisi joskus nukuttua.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kyllähän ihminen tietää sen että olisi hyvä käydä nukkumaan. Teen sen kohta. Eipä vielä nukuta. Kohta kokeillaan nukuttaako kun käyn nukkumaan. Ikkuna on raollaan raittiin ilman tulla...

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nukahtamisongelmat on kyllä perseestä. Tässä kuussa ehkä yhtenä iltana saanut unta suunnitellusti. No uutta nämä eivät ole.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olinks mä tääll eile? Taisi olla. No ollaa taas. Onks siin jotai väärää... Joo, kyll mä tajuun ett pitäs käyä nukkuu. Ei nukuta...iha liikaa energiaa. Ja miks kirjota hassusti. Kato se on joteki taiteellist ilmaisuu olla oma ittesä... ylpeesti nastolalaine juntti Lahest. Hyvää yöt!
(Siis hupsuttelen puhekielen ja kirjakielen erolla, ketään ei naurata mutta onko sillä väliä? Välillä kiva kokeilla kirjoittaa miten puhuisi, ehkä)

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vielä ehtii hyvin Yöketjuun ennen aamukuutta. Vielä kun saisi nukuttuakin joskus. Nyt ei ole uni maittanut, vaikka vuoteessa on käyty kääntymässä. Söin oikeastaan jo aamupalankin, sen jälkeen voisi yrittää jokusen tunnin levätä.

To sleep, perchance to dream, sanoisi tähän Hamlet.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vähän pitää saada kivihiilen saastuttamaa happea, niin avasin ikkunan. Paljon pimeitä kerrostaloja, ainoastaan muutamassa on valot päällä.

Voi tietenkin olla, että ihmiset nukkuu ja siksi on valot pois päältä. Asunnottomuudesta puhutaan ympäri Eurooppaa ja kämppää ei saa mistään ja jokaisessa näytössä on kymmeniä ihmisiä. Eikun siis vain Suomessa ja Ruotsissa.

Tässä kaupungissa on ostajan markkinat. Aivan vapaasti pääsee valitsemaan ja jos vuokratakuut on käteisellä, niin asunto on sinun. Miten on mahdollista sekoilla toisella tavalla. Eihän sitä kukaan tiedä, tehdään niin kuin ennenkin.

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Uudet työt tosiaan alkoi tuossa kolmisen viikkoa sitten. Tai no, vakipaikkaa ei nyt toistaiseksi ole, mutta ainakin nyt alkuun seitsemäksi kuukaudeksi on palkkapäivä tiedossa ja tuo on nyt pääasia. Ihan mukavaa on ollut ja näin "univammaisena" todellakin kelpaa, että työt alkaa vasta 11:30.

Ei tarvitse aina kuudelta aamulla kotoa lähteä puolikoomassa samoilla silmillä vailla pienintäkään motivaatiota, tuosta on ollut jo liikaakin kokemusta. Iltavuoro sopii Juusful Idiootille ja ihmeen hyvin olen muutenkin saanut nyt unta. Seitsemän aikaan illalla on myös ihan mukava päästä, pystyy vielä tekemäänkin jotain ja esimerkiksi lätkäkierrostakin näkee. Tuo on mahtavaa bonusta verrattuna siihen, että olen esimerkiksi tehnyt iltavuoroa, jossa vuoro loppui 23:00. Eipä tarvinnut erityisesti työpäivän päätyttyä miettiä, että mitä tekisi. Lähinnä kaikki on nukkumassa ja mikään ei ole auki. Suoranaista vittuilua siis.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nukuin hyvin ja sikeästi aina noin 3.50 asti jolloin heräsin. Menin kyllä nukkumaankin jo siinä iltakasin aikaan että kyllähän sitä nyt onneksi on tullut jo nukuttuakin, ainakin sellaiset melkein 7 tuntia. Ja pitää katsoa, josko sitä vielä saisi unen päästä kiinni. Nyt kuitenkin näyttää ainakin siltä ettei sitä saisi enää nukuttua.

Miksi sitten heräsin noinkin aikaisin? Puhuin niistä nukkumisvaikeuksista näin joulua ennen tuolla toisessa ketjussa jo. Ehkä siinä osasyy siihen että heräsin näinkin aikaisin, en malttanut enää nukkua. Malttamattomana odottelen sitä hetkeä että pääsen leipomaan ruskeita pipareita eilen valmistamastani taikinasta. Vaikka eihän tuossa mitään erityisen hienoa kai ole, lähinnä vain työlästä puuhaa tuokin.

Ja sitten huolet ja murheet aiheuttavat unettomuutta? Tässä on nyt paljon erilaista tehtävää samanaikaisesti työn alla ja tänäänkin sellainen päivä jolloin pitäisi tapahtua paljon positiivista. Huolehdinko sitten liikaakin jo siitä että asiat tapahtuvat ja ehtivät tapahtumaan? Pitäisi luottaa siihen enemminkin että asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella. Ja luottaa ehkä itseensäkin, kyllä minä saan nuo hommat hoidettua!

Pitäisi alkaa ostamaan joululahjojakin jo. No kovin paljoa en kyllä lahjoja ostele tänäkään vuonna että ne on äkkiä hommattu. Isälle ostan uuden paistinpannun joululahjaksi, kun hän sitä toivoi ja jotain mainitsemaansa kirjallisuutta. Siskosta ja siskon miehestä en kyllä tiedä mitä heille ostaisin lahjaksi. Siskon tytölle ostan joululahjaksi sen sijaan lahjakortin johonkin ja siskon pojalle tilaan lahjaksi Lego Ninjagon sarjakuvalehden vuosikerran. Kohta pitäisi olla rahaa tilillä sen verran että pääsee tekemään joululahjaostokset.

Jos jollakin on ideaa siitä mitä ostaisi lahjaksi muutaman vuoden yli 40-vuotiaalle naiselle niin saa kertoa.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nyt jäi oikeasti painamaan mieltä eräs asia ja se painaa mieltä jopa niin paljon että nukkuminenkin on hankalaa. Muutaman tunnin olen kyllä nukkunut mutta enemmänkin voisi nukkua, kun äsken jo heräsin ja aloin kieriskelemään sängyssä siihen malliin jotta saako tässä enää unen päästä kiinni laisinkaan.

Eilen oli täällä kuntoutuskeskuksessa jossa minäkin asun niin pikkujoulut. Minä olin totutusti vastuussa noiden pikkujoulujen ohjelmasta. Ja nyt jos täytyy sanoa itse niin ohjelma pikkujouluissa osoittautui valitettavasti ennemmin hudiksi kuin hitiksi. Ohjelmanumeroita olisi ollut kaksi, mutta toiseen ihmiset eivät enää edes lähteneet. Toinen ohjelmanumero olisi pitänyt olla kahvittelun jälkeen mutta sen jälkeen väki alkoi jo tekemään loppusiivousta ja osa lähti koteihinsa. En tiedä kuvittelenko vaan mutta jotenkin väen innostus lähteä ylipäätänsä edes pelailemaan ja leikkimään oli vähän hakusessa välillä. Siis valmiiksi jo muutenkin. Ennen kuin mitään ohjelmaa oltiin edes aloitettu.

Pikkujouluissa ohjelmanumerona oli lopulta siis vain sellainen piirileikki. Jokainen sai jonkin lapun aluksi käteensä ja sitten niitä lappuja ensin vaihdeltiin jouluisen musiikin tahdissa. Musiikin loppuessa jokaisella leikkijällä oli kädessään yksi lappu. Ja tämä lappu sisälsi joko jonkin tehtävän tai sitten se oli tyhjä. En ala nyt tässä näitä tehtäviä kirjoittamaan mutta ne oli sellaisia lyhyitä tehtäviä kuten vaikkapa vedä jokin leikki tai lausu runon pätkä. Olin jo valmiiksi leikkijöitä varten etsinyt hyviä jouluisiakin leikkejä ja runoja ettei tarvinnut kylmiltään lähteä vetämään.

No minulle jäi sellainen fiilis ettei tuo oikein nyt sitten kuitenkaan toiminut. Ja toinen leikki olisi ollut sellainen identiteetti hukassa-leikki. Mutta tämä jäi pitämättä kokonaan syystä ja toisesta. Siinä jokaisen otsaan olisi kiinnitetty lappu jossa olisi lukenut jonkun oikean tai fiktiivisen henkilön nimi. Ja sitten kysymällä olisi pitänyt selvittää kuka kukin on. Jokainen olisi siis saanut oman henkilöllisyytensä selvittää.

Mutta jäi sellainen kokonaisfiilis nyt kyllä ettei pikkujoulujen ohjelma toiminut parhaimmalla mahdollisella tavalla. Ei sinnepäinkään. Ja jotenkin väki olisi pitänyt saada innostettua leikkimään vielä tuota toistakin peliä mutta ehkä väki ei nyt ollut mukana edes täydellä innostuksellaan ja osa jäi tuosta piirileikistäkin pois asenteella "en minä".

No puolustan itseäni sillä että en täysin yksinäni suunnitellut ohjelmaa pikkujouluihin. Kerroin aina suunnitelmistani toisille mutta ei kukaan muukaan sanonut koskaan etukäteen ettei tuollainen toimi. Ja sitten kun pitää olla melko usein ideoimassa pelejä jal leikkejä täällä niin pakostakin tulee joskus huteja. Nyt vain hudit osuivat ikävään paikkaan, pikkujouluihin.

Olisi pitänyt mennä sillä perinteisellä viidentoista kysymyksen tietokilpailulla. Mutta halusimme vaihtelua ohjelmaan kun ainakin kaksissa edellisissä pikkujouluissa oli ollut ohjelmana nimenomaan tuo tietokilpa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ohjelmanumeroita olisi ollut kaksi, mutta toiseen ihmiset eivät enää edes lähteneet. Toinen ohjelmanumero olisi pitänyt olla kahvittelun jälkeen mutta sen jälkeen väki alkoi jo tekemään loppusiivousta ja osa lähti koteihinsa. En tiedä kuvittelenko vaan mutta jotenkin väen innostus lähteä ylipäätänsä edes pelailemaan ja leikkimään oli vähän hakusessa välillä. Siis valmiiksi jo muutenkin. Ennen kuin mitään ohjelmaa oltiin edes aloitettu.

Tuosta et ota itseesi mitään, se nyt vain on tuollaista ja ketään ei kiinnosta. Se ei ole suoraan siitä ohjelmasta edes kiinni, mutta ei porukka vain jaksa tuollaisia. Oletko koskaan ollut esimerkiksi häissä missä tulee vieläkin vaan leikkiä leikin perään.

Samalla lailla myös kuin joku firman tykypäivä, niin lähes kaikki työntekijät olisi mielummin kotona tai missä tahansa.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voisihan tännekin pari riviä kirjoittaa. Retro-perjantai taas soi täällä Novalta. Ja mainostetaan club-burgeria ja nyt on nälkä. En mene syömään mitään vaan käyn nukkumaan. Aamulla ei kyllä nälätä yhtään, ei minulle aamulla maistu mikään. Vanha vaiva eikä maailma kohdallani muutu miksikään.

Aamuherätykseen aikaa sellaiset kaksi tuntia ellei sitten päättäisi repäistä ja mennä jo seitsemäksi työpaikalle. Iltapäivästä voi hieman tuntua tämä sekaisin oleva rytmi mutta se on sen hetken huolia.

Jotain itseänsä kehittävää tässä voisi pari tuntia puuhailla. 24/7 kuntosali olisi tietenkin yksi vaihtoehto mutta nyt ei kyllä lähde. Opiskellakin voisin mutta ei lähde kyllä sekään. Huvittaa kyllä ihmismieli. Mielellään sitä aina tekisi jotain järkevää, että viiden vuoden päästä olisi miljoonat taskussa. Motivaatio ei vain ikinä todellisuudessa riitä. Olisi vain pitänyt jatkaa lätkän pelaamista niin voisi nyt olla Edmontonin pukukopissa syömässä pizzaa ja laittamassa kieltä nenään.

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Taas näitä öitä kun ei väsytä. Duuniin onneksi vasta 11:30.

On muuten jännä fiilis mennä töihin, kun ei edes vituta. Niin mukavaa on tässä paikassa ollut.

Normaalisti stressaisin näiden unensaantien kanssa ja laskisin jokaista minuuttia ja miettisin kuinka väsynyt taas koko päivän olen. Nyt tuo asia ei kiinnosta ollenkaan. Ehkä sitä alkaa iän myötä ja lähinnä koko elämän öitä valvoneena jotenkin kyynistymään näihin erikoisiin nukahtamis-ajankohtiin.

Juntit pystyyn, taidan olla jollain tapaa nyt vapaa.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Tässä sitä on koittanut alkaa kaikessa hiljaisuudessa korjaamaan jo hyvissä ajoin tätä mun repaleista unirytmiä, kerta kun jo muutaman viikon päästä aloitan mun merkonomiopintojen loppurutistuksen eli noin 4kk kestävän työharjoittelujakson.

Eilen menin nukkumaan puoli kahdentoista maissa ja sain nukutuksi nelisen tuntia kunnes silmät aukesi 3:35 eikä nukuttanut enää. Tänään sitten havahduin hereille lähes täsmälleen samaan aikaan eli noin 3:45 ja tällä kertaa ehdin nukkua noin viisi tuntia eikä väsytä taaskaan oikeastaan yhtään.

On tämä unirytmien muuttaminen aina yks vitun työmaa. Ois kiva saada nukutuksi edes tonne aamun varhaistunneille saakka mutta kun aivot on tottunu viime kuukausilta aivan erilaisiin rytmeihin niin ei siitä ainakaan näin ens alkuun näemmä mitään tule. Luulis kyllä että ens yönä nukuttais vähän pitempään jo pelkästään kasaantuneiden univelkojen takia. Mut sen näkee sit huomenna.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jännittävää säävaihtelua tiedossa. Aatoksi luvassa Turkuun jopa -12 astetta, joulupäiväksi +3 astetta. Ilmeisesti säätiloja heitellään nopalla jossain.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jännittävää säävaihtelua tiedossa. Aatoksi luvassa Turkuun jopa -12 astetta, joulupäiväksi +3 astetta. Ilmeisesti säätiloja heitellään nopalla jossain.

En haluaisi puuttua kenenkään oletettuun ammattitaitoon, mutta esimerkiksi Uudessa-Seelannissa koko ennustus on aivan täysi vitsi. Siellä on sanonta "neljä vuodenaikaa päivässä."

Se johtuu aivan siitä, kun kukaan ei oikeasti tiedä miltä se nyt näyttää sitten kohtapuoliin. Suomessa on varmaan helpompaa, kun ei ole vuoristoa eikä asuta saarella. Paitsi mitähän ne ahvenanmaalaiset miettii, ne katsoo varmaan SVT:ta muutenkin.

Kuka tahansa seitsemänvuotias voisi näitä ennustella ja ne joko osuu tai ei osu. Suomessa sentään tiedetään varmasti, jos on vaikka pari viikkoa pakkasta tai hellettä, ei se muutu.

Mutta näinä muina aikoina voi tapahtua mitä vaan ja siellä ne istuu tietokoneidensa ääressä lottoa pelaamassa.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Päivän oon ollut lomilla ja unirytmi saman tien sekaisin. Saavutus tämäkin.

Borg / McEnroe-leffaa aloin katsoa. Olenhan sentään Borgin kanssa sanasia vaihtanutkin, kun hän kävi toukokuussa 2017 Oulussa. Eli oon melkein sukua sille.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin kuin olen jo tänne jonnekin ketjuun kirjoittanut niin on tämä nukkuminen jouluaattoa edeltävinä viimeisinä öinä vaikeaa. Vaikka olen jo aikuinen niin silti sitä joulua odottaa sen verran innokkaasti ettei sitä malta nukkua kovinkaan pitkään näinä vikoina yönä ennen jouluaattoa. Jouluaaton jälkeen nukkuminen sitten yleensä alkaa taas paremmin luistamaan.

Tänäänkin heräsin jo viideltä aamulla. Kyllähän minä sitä melatoniinia olen ruvennut ottamaan ja auttaahan se siihen nukahtamiseen, nukahtaa helpommin mutta sekään ei taida auttaa sitten siihen unen pituuteen?

No onneksi tässä nyt ei ole enää kuin kaksi yötä jouluun. Ei tässä tarvitse kituutella lyhyempien yöunien kanssa kovinkaan pitkään enää ja onneksi ainakin vielä olen kuitenkin saanut edes nukuttua jonnin verran. Mistään joulustressistä täällä ei onneksi tarvinnut tänä vuonna kärsiä. Jouluvalmistelut ovat olleet jo hyvissä ajoin valmiina ja tänä vuonna ei nähdä täällä viimeisten päivien kiirettä ja härdelliä. Tänään onkin hyvin aikaa pistää omaa asuntoaan siistiin kuntoon että se on sitten siisti kun palaan joulun vieton jälkeen takaisin kotiini. Joulun vietän isäni luona.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy