Zalgiris Kaunas - Welcome to EUROLEAGUE BASKETBALL (Linkki vie Kaunasin koripallon europeleihin)
Ajatuksena olisi mennä. Aika täydeltä näyttää television perusteella eli liput pitää tutkia. Hieno liiga tuo on, jos koripallo kiinnostaa.
Voihan sitä johonkin urheilumatsiinkin mennä jos tuonne tulee lähdettyä. Pelkästään sen takia en lähde, joten luultavimmin odotan Kaunasin kohdalla kevättä jolloin on enemmän valoa ja elämää. Marraskuussa on syys/talvikaamos ja sen tuoma räntä, pimeys ja vitutus siinä mallissa, että matkailu ei ole oikein vaihtoehto. Tai olen minä kerran Puolassa vieraillut marraskuussakin, mutta se oli tarkoituksellisesti museo/sisäkohdepiipahdus, ulkona oli silloin jo turhan koleaa ja aikaisin pimeää.
Vilna jätti aikoinaan vähän kylmäksi. Ihan ok paikka sinänsä, ja varsinkin suurherttuoiden palatsin museo oli hieno, mutta Baltian kolmesta pääkaupungista se jää kyllä pronssisijalle. Vanha kaupunki ei vetänyt vertoja Riian ja Tallinnan vastaaville ja paikassa oli turhan rähjäinen fiilis. Lisäksi rahan pummaajia oli selvästi enemmän, jopa lentokentän ulostuloaulassa oli heti joku kinuamassa valuuttaa.
Harvoin kerjäläisille annan mitään koskaan, tuolla reissulla tuli jostain syystä annettua kaksikin kertaa. Em. lentokentällä joku veikkonen pyysi tasan bussilipun hintaa (olkoon se nyt vaikka 1,65 tai jotain vastaavaa) ja tuo kuulosti niin tarkalta summalta, että hellyin antamaan. Takaisin lähtiessä bussipysäkillä eräs ex-linnakundi sokean ystävänsä ja tämän koiran kanssa alkoi juttelemaan pitkät pätkät. Lopulta annoin hänellekin pikkusumman miehen kertoillessa kuinka onnetonta on elää koditonna kaduilla ja yömajoissa varsinkin kun Liettuan sosiaaliturva on hyvin onneton. Poikkeuksellista minulta antaa mitään ns. pummaajille, mutta ajattelin, että menköön tämän kerran kun olin pois muutenkin lähdössä.
Riian ja Tallinnan välillä on vaikea vertailla, ehkä vaaka kallistuisi hitusen Riian puolelle koska sieltä on niin oivalliset vaihtolentoyhteydet muualle. Maaliskuussa AirBaltic lisää Turusta yhteyksiä Riian kentälle neljän lennon verran viikossa, yhteensä 11 lentoon per viikko. Se on jo oivallinen määrä, toivottavasti kaikki vähänkin täällä päin asuvat tuota yhteyttä käyttäisivät hyväksi. Ainakin noin 100 km säteellä asuvien kannattaa lähteä ennemmin Turusta Eurooppaan kuin Hki-Vantaalta.
Lähtöselvityksessä eli turvatarkastuksessa menee 10-15 minuuttia, joten paikalla voi olla paljon myöhemmin kuin Hki-Vantaalla. Siitä sitten tunnin heilahdus Riikaan ja matka jatkuu vaihtolennolla. Sama tietty Wizzairilla. Ennätys taitaa olla noin 3h kotiovelta lähdöstä siihen, että olen Gdanskissa keskustahotellissa sisäänkirjautuneena. Turha on tässä tapauksessa mainostaa Hki-Vantaata, jonne kestäisi minimillään mennä noin 3,5h ja jossa pitäisi olla paljon aiemmin paikalla. Tietty jos jonnekin Euroopan ulkopuolelle lähtisi niin sitten asia voisi olla eri, mutta parin kolmen tunnin Euroopan lentoja varten suosin kotikenttää niin kauan kuin vain lentoja riittää.