Mikali kyseinen nimimerkki olisi ollut vaarassa kyseisesta asiasta useampaan kertaan ja olisi valehdellut seka vaaristellut tuloksia aiemmin, voisipa olla etta aika moni ottaisi hanen ilmoituksensa vahintaankin epailevasti vastaan.
Se on taysin eri asia onko epaileva, vai kuittaako sisallon valittomasti valheeksi. Tassa ei nyt puhuta siita etta olisi kaksi eri mielipidetta joiden mukaan pitaisi menna, silloin ymmartaisin taysin sen etta pitaisi miettia lahteen luotettavuutta.
Tassa on kyse siita etta joku henkilo, jota jotkut eivat pida luotettavana lahteena, toistaa faktoja jotka on virallisissa lahteissa mainittu. Ei sita viestin sisaltoa voi silloin kyseenalaistaa henkilon luotettavuudella, vaan silloin taytyy kyseenalaistaa se alkuperainen lahde. Ymmarratko?
Tuota saksalaisen kirjailijan kirjoittamaa koostetta ei millaan voi kiistaa hanen uskottavuudellaan, koska hanen uskottavuudellaan ei ole MITAAN tekemista itse faktojen kanssa. Tasta ollaan ennenkin keskusteltu kun on puhuttu "epamaaraisista webbisivuista". Ei silla ole merkitysta MISSA se asia esitetaan, jos se asia on todistettavasti totta. Jos kyse olisi "uskokaa vaan minua" tyylisista vaitteista joiden todenperaisyytta ei voisi tarkistaa mistaan, siina tapauksessa henkilon luotettavuus olisi tarkeassa roolissa.
Se, mita henkilo on tehnyt menneisyydessa on vaikuttava merkitys uskottavuuteen ja se pitaa aina ottaa huomioon. Lahdekritiikin perusasioita. Etta niin.
Sita ei tarvitse/voi ottaa ollenkaan huomioon, jos henkilo nayttaa vaitteensa toteen (esim. tassa tapauksessa antaa lahteen josta asian todenperaisyyden voi tarkistaa). Kuten ylla totesin, henkilon uskottavuudella on merkitysta vain siina tapauksessa jos kysymys on vaitteista joissa tarvitaan uskoa henkilon luotettavuuteen. Tassa ei ole kysymys siita. Jos joku seinahullu ihminen ihminen esittaa etta 1+1=2, ei se missaan tapauksessa muuta tuota totuutta virheelliseksi etta asian esittaja on seinahullu. Han on tassa tapauksessa oikeassa, eika hanen sanomaansa sisaltoa voi kyseenalaistaa siksi ettei usko hanen luotettavuuteensa henkilona.
Joten on taysin turhanpaivaista holynpolya ja asian ohi katsomista sivuuttaa tuo saksalaisen kirjailijan kooste tuon paivan virheista. Ne eivat ole hanen keksintoaan, ne eivat nojaa hanen luotettavuuteensa. Ne viittaavat virallisiin lahteisiin. Sita ei siis koskaan, missaan, ikina voi kiistaa koostajan uskottavuudella. Jos sen jollain tavalla haluaa kiistaa, silloin pitaa menna lahteelle ja kiistaa se.
Tama on helvetin yksinkertainen asia ja silti tuntuu olevan ihan mahdoton kompastuskivi suurimmalle osalle ketjuun kirjoittavista. Ei kannata saarnata lahdekritiikista mitaan, jos ei pysty erottamaan sita mika on lahde. Asia on taysin looginen, miksi se on niin vaikea?
Jos patologinen valehtelija sanoo etta poydalla on lautanen, ja sina pystyt itse toteamaan etta poydalla on lautanen, aiotko tosiaan jatkaa silla ajatuksella etta poydalla EI ole lautasta koska tuo toteaja on patologinen valehtelija?