lennox kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Itse en ymmärrä avaruustekniikasta tuon taivaallista, sinä ymmärrät. Mutta et vastannut kysymykseen, että miksi Kiina lähettää taikonautteja ja ovatko he tekemisissä kahden muun maan nauttien kanssa?
Kiina lähettää taikonautteja avaruuteen, koska he haluavat päästä osalliseksi "avaruusperhettä" ts. PR-toimintaa paljoltikin. Ainakaan ISS:ssä Kiina ei taida olla tekemisissä ja maailmassa on kylläkin 3 varteenotettavaa avaruustoimijaa, NASA, Venäjän RKA ja ESA. Periaatteessa Japanin avaruusohjelmakin on korkealla tasolla, mutta monessa mielessä edellisiä pienimuotoisempaa.
Sinä ajattelet asiaa teknisesti, minä maailmanpoliittisesti maallikona. Ja kyllä sitä rahaa tuntuu löytyvän (jos ei lasketa "tähtien sota" hanketta). Kerro minulle onko miehitetty Mars-lento mahdollinen (maallikona veikkaan että ei nykytekniikalla)? Miksi jenkeissä siitä vouhotetaan? Sehän olisi paljon kalliimpi satsaus kuin laskeutuminen kuuhun ja matka hieman pidempi (sen verran tiedän avaruudesta).
Kerro toki mistä löytyy se 100 miljardia, kun NASA saa vuosittain käyttöönsä sen 1,5 miljardia. Sotaan kyllä rahaa riittää.
Marsiin on mahdollista mennä, ei se sen kummemmin nykytekniikkaa vaadi. USA tahtoo Marsiin, koska sinne ei ole vielä menty ja projektin kustannukset hajoitetaan kymmenille vuosille. Vaikka Marsista ei löydykään kultaa ja rikkauksia, niin ei löytöretkeilyn ideologia ole täysin maapallolta kuollut.
Maailmantalous riippuu monista asiosta kuten varmaan tiedät, se kuka laskeutuu seuraavaksi kuuhun/rakentaa tukiaseman saa takuulla "kavereita" ympäri maailmaa. Kuussa voi olla vaikka mitä potentiaalia.
Kuussa on jo käyty, eipä sinne meneminen enää jaksa herättää ihmisten kiinnostusta vanhaan malliin. Ja kun tukikohdan rakentaminen on niin kallista, että kavereita olisivat lähinnä luotottavat tahot. ISS:ssä kulut jaetaan monen tahon kesken ja kavereita riittää, vaikka ISS on paljon kuutukikohtaa merkittävämpi asia, huolimatta siitä että maallikot eivät edes tunnu tiedostavan sen olemassaoloa.
Ihminen on eri asia kuin luotain (näin uskallan väittää). Millä laitteilla muuten muut maat 30-vuotta sitten todistivat, että kuussa käytiin (itse en tiedä)?
Ihmisen erot luotaimeen ovat kyseenalaiset ja vain PR-arvo ohittaa nykyaikaisen robotin. Kaukoputket, radiokaukoputket yms. niillä Neuvostoliittokin seurasi tilannetta ja on se kumma, että pysyivät ihan vaiti jos Kotka ei koskaan laskeutunutkaan, vaikka tämä oli valtava isku vasten Neuvostoliiton naamaa.
Mars-lento on käsittääkseni nykyteniikalla mahdoton, älyttömän kallis, vuosia vievä projekti. Eikö mielummin kannattaisi laskeutua sinne kuuhun ja rakentaa tukikohta, etsiä vettä ja viedä vaikka avaruusturisteja sinne (tyyliin Tito jne.). Itse veikkaan, että Kiina on kuussa muutaman vuoden sisällä.
Heh, miten niin paljon voikaan tunkea tietämättömyyttä yhteen kappaleeseen. Oikeasti hei, ota selvää asioista, ennenkuin muodostat mielipiteitä. NASA:n sivuilta löytyy useitakin Mars-skenaarioita, joista voi aloittaa tutustumaan projektiin. Ja lukuunottamatta Bill Gatesia, monellakaan ihmisellä ei ole varaa kuumatkaan, koska matkalippuun tulee silloin jo nolla tai pari lisää nykyhintoihin (20M$ taitaa olla päivän taksa avaruuteen menosta Sojuzeilla).