Ihmiset ovat lauhkeita lampaita silloin, kun käsky ylempää hierarkiassa käy. Mukisematta otetaan vastaan lakeja ja säädöksiä, jotka selvästi rajoittavat yksilön oikeuksia sekä intimiteettisuojaa. Kumma kyllä suurta osaa ei näytä häiritsevän esimerkiksi se, että heidän ostokäyttäytymistään ja liikkumistaan seurataan teknologian (valvontakamerat, gps) sallimin keinoin tai että jokainen napinpainalluksesi Internetin ihmeellisessä maailmassa voidaan tallentaa. Jenkkiläänkään ei enää parane matkustaa, ellei halua että pieni, pitkän lentomatkan aikana entisestäänkin kutistunut pippeli näkyy.
Minusta tuntuu, että tuo selittyy aika suurelta osin sillä, että me ihmiset vain olemme erilaisia. Esimerkiksi minä olen nimenomaan usein ihmetellyt sitä, että mikä periaatteellinen hallinnan- / itsenäisyydentarve ihmisillä on silloin, kun siihen vedoten täytyy vastustaa milloin minkäkinlaista asiaa, jolla voitaisiin kohentaa turvallisuutta. Minulle henkilökohtaisesti on aivan se ja sama, että minun ostokäyttäytymistäni seurataan. Siitä vain. Tai se, että vilahdan jossain valvontakamerassa ohi kulkiessani. Aivan sama minulle, siinähän kuvaavat, jos siitä on apua turvallisuusasioiden parantamiseksi. Ei heikennä minun elämänlaatuani lainkaan, joten sopii minulle.