World Trade Center ja salaliittoteoriat

  • 1 265 066
  • 11 333

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ei, ei, totta kai se haittaa - haluan heti tarkistaa tämän! Millä sivulla ja missä kohtaa nuo oletukset tehdään. Haluan näin fyysikko-kolleganasi heti tarkistaa huomiosi tuosta tutkimuksesta!

Et ole nakojaan tutustunut Bazantin teoriaan. Ei se ole minun tutkimukseni vaan Bazantin, joka on jo lahtokohtaisesti vaara. Kay itse tarkistamassa. Bazantin tutkimus nojaa taysin siihen etta kappale A on vaurioitumaton ja pysyy kiinteana koko matkan alas.

Ei yhtaan yllata etta olet perustanut koko uskomuksesi tuollaisen ilmiselvasti vaaran teorian varaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Bazantin tutkimus nojaa taysin siihen etta kappale A on vaurioitumaton ja pysyy kiinteana koko matkan alas.

Ei yhtaan yllata etta olet perustanut koko uskomuksesi tuollaisen ilmiselvasti vaaran teorian varaan.

No, kato kun minä en oikeasti olekaan mikään fyysikko - minä olen vain narrannut sinua! Eli jos voisit nyt ihan oikeasti näyttää minulle ne kohdat ja sivut tuon muka maailmanluokan tutkijan julkaisemassa tutkimuksessa, jossa hän tekee sellaisia virheitä, ettei itse päästäisi sellaista opiskelijaa edes peruskurssille...
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
No, kato kun minä en oikeasti olekaan mikään fyysikko - minä olen vain narrannut sinua! Eli jos voisit nyt ihan oikeasti näyttää minulle ne kohdat ja sivut tuon muka maailmanluokan tutkijan julkaisemassa tutkimuksessa, jossa hän tekee sellaisia virheitä, ettei itse päästäisi sellaista opiskelijaa edes peruskurssille...

Ei sinun tarvitse olla fyysikko osataksesi lukea. Oletko siis kaikki nama vuodet kayttanyt Bazantin teoriaa uskosi tukena, kuitenkaan sita lukematta? Tutustumatta aiheeseen yhtaan?


No jos lukeminen ja fysiikka tuottaa ongelmia niin tassa asia on selitetty hyvin yksinkertaisesti. Kuten muutama muukin asia.

Eika tama tarkoita sita etta Bazant olisi paska fyysikko. Tama tarkoittaa vain sita etta hanen mallillaan ei ollut mitaan tekemista WTC:n todellisuuden kanssa. Jos hanen mallinsa mukaiset olosuhteet olisivat olleet totta, nain olisi voinut jopa jossain tapauksessa kayda, kuten han oivallisesti osoittaa. Mutta ne eivat vastaa todellisuutta, ja tasta syysta nama virallisen kannan toistajat yleensa jattavat Bazantin teorian omaan arvoonsa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kun ottaa huomioon, että kysymys on oheisesta tutkijasta niin olisi aika tärkeä heti paljastaa, ettei keisarilla ole vaatteita:

Bažant, who is generally regarded as the world leader in research on scaling in the mechanics of solids,[2] has published over 450 refereed journal articles[3] and is the author of six books. He is an ISI highly cited researcher in Engineering, which places him among the 250 most cited authors in all engineering fields worldwide. He was elected to the National Academy of Engineering in 1996 and the National Academy of Sciences in 2002, and is a Registered Structural Engineer in the state of Illinois. He has supervised 60 Ph.D.s in addition to receiving six honorary doctorates of his own

Tämä oli kyllä päivän tai jopa vuoden paras kuitti! Hyvä ja hauska. Toki vaikuttaa psykopappaan kuin vesi teflonhanhen selkään, mutta mitäpä siitä. Muut ainakin tietävät missä mennään ja pd tarjoaa kiemuroinnillaan meille taas naurut. 8)

Tuli tuossa vastaani, että al-Qaidan nykyisen operatiivisen ja strategisen komentajan Ayman al-Zawahirin mukaan WTC-salalittohämmennyksen takana on Iran. Iranin shiamuslimit yrittävät näin mustamaalata sunnimuslimien Amerikasta saamaa voittoa. Tiedä sitten onko tämä vain propagandaa, vai josko Iran ainakin heittäisi löylyä kiville. Internetissä tämäkään ei varmasti olisi mahdotonta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei sinun tarvitse olla fyysikko osataksesi lukea. Oletko siis kaikki nama vuodet kayttanyt Bazantin teoriaa uskosi tukena, kuitenkaan sita lukematta? Tutustumatta aiheeseen yhtaan?.

Ei katsos, silloin kun rupesin fyysikoksi, viikko pari sitten, niin vasta tutustuin kollega-Bazantin käsityksiin - ja itse asiassa, sikäli kuin ymmärrän, niin aika vastaansanomattomiahan ne ovat. Jotkut näistä sinun "asiantuntijoistasi" (jotenkin kuvittelen että he eivät ole alalla ihan "world leadereita", mitä tuo nyt sitten onkaan merkitäkseen) itse asiassa yrittivät vähän kiistellä asiasta (vähän samalla tupakkiaskin kannella kuin sinä pari viestiä sitten), ja tulos oli karu, ja hupaisa. Nyt sinä sitten sanot, että minä fysiikkaa osaamattomana olen ihan höpsö kun uskon tähän ja monien muiden kunnioitettujen fyysikkojen käsityksiin, ja että maallikkona minun pitäisi uskoa sinua ja muita alan ei-kunnioitettuja ei-asiantuntijoita. Hmm. Ja sitten vielä loukkaannut kun sanon, että minusta tälläinen olisi irrationaalista.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Miten sina sitten voit luottaa MIT:n laskelmiin WTC 1 ja 2 tapauksissa, ja samalla NIST:n raporttiin?

Ne sulkevat toisensa pois. Joko MIT:n laskelmat ovat oikeassa, tai NIST:n raportti. Ei kummatkin samaan aikaan.

Joten kysyn nyt uudestaan. Kumpi niista on mielestasi vaarassa?

Vastaisitko kysymyksiin Stonewall?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Bazantin teoria nojaa taysin siihen etta KIINTEA massa A murkaa osat B ja C alleen. Massa A ei kuitenkaan ole kiintea, sen voi jokainen nahda videoista...itse asiassa massa A kummassakin tornissa (ylaosa) hajoaa suurelta osin ennen kuin alapuolisessa rakennuksessa tapahtuu mitaan. Eli Bazantin teoria on jo lahtokohdaltaan vaara. Han antaa ymmartaa etta kyseessa olisi melkein kuin lyijypaino joka murskaa alleen rakennelman, kun todellisuusessa ylaosat hajoavat ja iso osa niiden massasta ja liike-energiasta suuntautuu tornien ulkopuolelle.

En käyttäisi kovin herkästi määritelmää iso osa sivuun suuntautuvasta massasta. Toki sivuun menevä pilvi on massiivisen näköinen, mutta ei pidä antaa tuon hämätä tai ainakaan ratkaista. Ei kai ole aivan mahdoton ajatus, että suurin osa raskaasta materiaalista(teräs,betoni) tippuu todella alaosan päälle, ja ulospäin leviää taas savua, pölyä, irtaimistoa ja tietysti seinärakenteita, jossa taas tietysti mukana raskaampiakin aineita. Ja tämä ei nyt ole mikään oma teoriani. Sanonpa vaan, että visuaalisesti tuosta sortumispilvestä sitä ei voi sanoa kukaan.

Ja toisaalta, jos tietty massa tippui alaosan päälle, niin alaosaan kohdistuvat voimat ovat kai kuitenkin samoja riippumatta massan yhtenäisyydestä. Eli M kg rojua vastaa M kg painoa. Tietysti joku vaikutus on sillä, että rojuna kaikki voima ei tule kerralla, mutta nyt loppuu sitten rahkeet arvioida tämän vaikutusta.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ei katsos, silloin kun rupesin fyysikoksi, viikko pari sitten, niin vasta tutustuin kollega-Bazantin käsityksiin - ja itse asiassa, sikäli kuin ymmärrän, niin aika vastaansanomattomiahan ne ovat. Jotkut näistä sinun "asiantuntijoistasi" (jotenkin kuvittelen että he eivät ole alalla ihan "world leadereita", mitä tuo nyt sitten onkaan merkitäkseen) itse asiassa yrittivät vähän kiistellä asiasta (vähän samalla tupakkiaskin kannella kuin sinä pari viestiä sitten), ja tulos oli karu, ja hupaisa. Nyt sinä sitten sanot, että minä fysiikkaa osaamattomana olen ihan höpsö kun uskon tähän ja monien muiden kunnioitettujen fyysikkojen käsityksiin, ja että maallikkona minun pitäisi uskoa sinua ja muita alan ei-kunnioitettuja ei-asiantuntijoita. Hmm. Ja sitten vielä loukkaannut kun sanon, että minusta tälläinen olisi irrationaalista.

Kuten aikaisemmin totesin, auktoriteettipalvontasi on aivan uskomattomissa sfaareissa. Katso ymparillesi. Pudota jotain jonkun paalle. Olet kumonnut Bazantin teorian.

Ei sinun tarvitse olla fyysikko, ei edes lukutaitoinen, osoittaaksesi tuon teorian mahdottomuudet.

Vaivaudu nyt edes sen verran tsekkaamaan asioita milla haluat sotaan lahtea, Bazantin mallia (joka siis on hyvan fyysikon tyota, mutta joka ei vastaa ollenkaan WTC tornien todellisuutta eika ole siis mitenkaan niiden kannalta relevantti malli) ei yleensa kaltaisesi kayta koska he tietavat hyvin kuinka helppoa se on osoittaa vaaraksi.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Vastaisitko kysymyksiin Stonewall?

En ole viitsinyt vaivautua vastaamaan, koska sinä olet sitä mieltä että raporteissa on eroa. Mutta jos oikeasti viitsisit niitä edes päälisin puolin lukea, niin molemmat toteavat, että rakennusten romahtamisen aiheuttivat lentokoneiden törmäämiset. Kun ne kerran ovat samaa mieltä, niin miten niistä vain toinen voisi olla oikeassa?
Osoitatko missä kohtaa jompaa kumpaa raporttia sanotaan, että syynä ei ollut lenkoneen törmäys? Jos semmoinen nimittäin löytyy, niin onpa kyllä päässyt ohi minunkin silmieni, pahoittelen. Arvostaisin myös jos voisit linkittää sellaisen videon, jossa näytetään miten lentokoneet eivät törmänneet WTC-torneihin. En nimittäin hetkeäkään epäile, etteikö varastoissasi sellaista ole.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
En ole viitsinyt vaivautua vastaamaan, koska sinä olet sitä mieltä että raporteissa on eroa. Mutta jos oikeasti viitsisit niitä edes päälisin puolin lukea, niin molemmat toteavat, että rakennusten romahtamisen aiheuttivat lentokoneiden törmäämiset. Kun ne kerran ovat samaa mieltä, niin miten niistä vain toinen voisi olla oikeassa?

Voitko nayttaa etta mihin MIT:n tutkimukseen nyt viittaat? Mahtava looginen paatelma tuo muuten...."Kun ne kerran ovat samaa mieltä, niin miten niistä vain toinen voisi olla oikeassa?" Loytaako kukaan mitaan virhetta tasta?

Arvostaisin myös jos voisit linkittää sellaisen videon, jossa näytetään miten lentokoneet eivät törmänneet WTC-torneihin. En nimittäin hetkeäkään epäile, etteikö varastoissasi sellaista ole.

Lisaa loogisia kasittamattomyyksia. Ja sina vertaisarvioit jotain? Polyimurien manuaaleja?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pudota jotain jonkun paalle. Olet kumonnut Bazantin teorian.

Kumosin sen kaksi kertaa! Minusta sinä olet rajattomasti enemmän auktoriteettiuskoinen kuin minä, kun vielä oletan että ehkä olen lievästi kyvykkäämpi kuin sinä ymmärtämään fysiikkaa Bazantin artikkelin tasolla (mutta siis silti jotakuinkin kyvytön). Sinä vain luotat nettihörhöihin, joista monet rikastuvat hyväuskoisilla hölmöillä ja omatekoisiin "fyysikoihin", jotka eivät ilmeisesti ihan vilpittömästi ymmärrä mistä puhuvat. Et ajattele itsenäisesti vaan toistat auktoriteetteja - paitsi että nämä eivät ole mitään auktoriteetteja. Ainoastaan tämä on siis ero välillämme: minä ei-fyysikkona olen päättänyt luottaa alan tunnettuihin auktoriteetteihin ja sinä ei-fyysikkona olet päättänyt luottaa epämääräisiin googlattuihin ei-auktoriteetteihin, joista monet vielä tekevät ihmisten hyväuskoisuudella rahaa ja monet ovat ihan vaan hölmöjä itse. Tämän takia sinä olet minusta irrationaalinen ja sokea uskossasi. Ja jos kuvittelet että Bazant alansa johtavana tutkijana on tehnyt alkeellisen virheen artikkelissaan, jonka otsikko, btw, on What Did and Did not Cause Collapse of WTC Twin Towers in New York, niin olepa hyvä ja anna selkeä ja yksiselitteinen referenssi siihen kohtaan tutkimuksessa, jossa tämä alkeellinen virhe tapahtuu - lupaan sitten tarkistaa asian parhaan kykyni mukaan!

What Did and Did not Cause Collapse of WTC Twin Towers in New York
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mahtava looginen paatelma tuo muuten...."Kun ne kerran ovat samaa mieltä, niin miten niistä vain toinen voisi olla oikeassa?"

Sitähän minä tässä olen naureskellut. Itse sanoit:
Ne sulkevat toisensa pois.
Joten kysyn nyt uudestaan. Kumpi niista on mielestasi vaarassa?

Eli itse väitit jomman kumman olevan väärässä. Sulkevan toisensa pois. Tosiasiassa molempien loppupäätelmänä oli, että rakennusten sortuminen johtui lentokoneiden törmäyksestä. Mutta mitäpä siitä. Sattuuhan tuota. Onko tämä nyt ymmärrettävä niin, ettei sinulla olekkaan videota, jossa lentokone ei törmää WTC torniin? Olen pettynyt. Varmasti kuitenkin sellaisen videon jukaisemiseksi on kerätty nettiadressiin arkkitehtien ja insinöörien nimiä jo useita kymmeniä? Vaiko peräti satoja? Kaikki tietenkin asiantuntijoita, koska kukapa maalikko näitä asioita tajuaisi. Ei kun...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pudota jotain jonkun paalle.

Nämä pudottelukokeet eivät kerro yhtään mitään, jos ne eivät ole asiantuntevasti suunniteltu, jolloin pienoismallien massat suhteessa rakenteiden kestävyyteen vastaavat aitoa. Esimerkiksi siinä pahvilaatikkokokeessa homma kaatuu heti alussa, kun pahvilaatikon kaikki seinät ovat samalla kantavaa rakennetta, mikä ei vastaa ollenkaan tornien rakennetta. Jos askartelee(=piirtää viivoja kerrosten merkeiksi) 20 kerroksisen talon isosta pahvilaatikosta, ja leikkaa sitten 19 ylintä kerrosta irti ja tiputtaa alaosan päälle, niin ei tapahdu mitään. Voiko tästä päätellä, että 20 kerroksisen talon 19 kerroksen tippuessa alimmaisen päälle, ei tapahtuisi mitään?

Tai, jos tiputtaa pikkuauton toisen samanlaisen päälle, jättäen vaikka 3 autonkorkeutta väliä, ei tapahdu mitään. Tehdään sama oikeilla autoilla ja VARMASTI tapahtuu, vaikka en kokeillutkaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta johtunee siitä, että vaikuttavat voimat kasvavat paljon enemmän kuin materiaalien kestävyys. Tämä ongelma on kaikissa tällaisissa demoissa, koejärjestelykin pitää olla tarkistettu ja hyväksytty.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kumosin sen kaksi kertaa! Minusta sinä olet rajattomasti enemmän auktoriteettiuskoinen kuin minä

Mikahan on se auktoriteetti jota mina tassa kumarran? Bazantin teorian kumoaa kaytannon jarki ja yksinkertaiset kokeet jotka jokainen ihminen voi suorittaa, ei mikaan auktoriteetti. Mina luotan siihen fyysiseen maailmaan joka minua ymparoi, ja omaan jarkeeni. Sina et luota omaan jarkeesi, tai ymparoivaan todellisuuteen, vaan olet kehittanyt itsellesi epajumalia tieteen taholta. Ihmisia jotka voivat kertoa sinulle etta se minka voit helposti havainnoida ymparoivassa maailmassa, on vaarin. Sinua pelottaa uskoa omia silmiasi, omaa jarkeasi ja todellisuutta. Yritin sinulle kylla selittaa etta Bazantin mallin sopimattomuus WTC tornien tuhoutumiseen ei tarkoita sita etteiko Bazant olisi pateva fyysikko, hanen mallinsa ei vaan yksinkertaisesti vastaa sita mita todellisuudessa tapahtui. WTC tornien ylaosat eivat olleet kiinteita kappaleita, mita Bazantin malli vaatii. Mutta ei se sun menoa taida haitata?

Et ajattele itsenäisesti vaan toistat auktoriteetteja - paitsi että nämä eivät ole mitään auktoriteetteja.

Kuulostaa tutulta.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tai, jos tiputtaa pikkuauton toisen samanlaisen päälle, jättäen vaikka 3 autonkorkeutta väliä, ei tapahdu mitään. Tehdään sama oikeilla autoilla ja VARMASTI tapahtuu, vaikka en kokeillutkaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta johtunee siitä, että vaikuttavat voimat kasvavat paljon enemmän kuin materiaalien kestävyys. Tämä ongelma on kaikissa tällaisissa demoissa, koejärjestelykin pitää olla tarkistettu ja hyväksytty.

Jätetäänkö isoihin autoihin isojen autojen vai pikkuautojen väli?
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Nämä pudottelukokeet eivät kerro yhtään mitään, jos ne eivät ole asiantuntevasti suunniteltu, jolloin pienoismallien massat suhteessa rakenteiden kestävyyteen vastaavat aitoa.

Mutta crush down crush up teoria joka nojaa taysin kiinteaan kappaleeseen ei hairitse, vaikka tiedat hyvin ettei kappale ollut kiintea?

Esimerkiksi siinä pahvilaatikkokokeessa homma kaatuu heti alussa, kun pahvilaatikon kaikki seinät ovat samalla kantavaa rakennetta, mikä ei vastaa ollenkaan tornien rakennetta.

Siina olet oikeassa etta pahvilaatikot eivat vastaa tornien rakennetta. Torneissa oli seinien kantavuuden lisaksi viela tukipalkit. Seinatkin olivat kuormaa kantavia elementteja. Jos et tata tiennyt , et tieda tornien rakenteesta mitaan. Luonnollisesti pahvia ja terasta/betonia ei voi verrata keskenaan.



Tai, jos tiputtaa pikkuauton toisen samanlaisen päälle, jättäen vaikka 3 autonkorkeutta väliä, ei tapahdu mitään. Tehdään sama oikeilla autoilla ja VARMASTI tapahtuu, vaikka en kokeillutkaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta johtunee siitä, että vaikuttavat voimat kasvavat paljon enemmän kuin materiaalien kestävyys. Tämä ongelma on kaikissa tällaisissa demoissa, koejärjestelykin pitää olla tarkistettu ja hyväksytty.

Jos pudotat oikean auton toisen paalle niin ei se ylapuolelta pudotettu kiihdy sen toisen lapi maahan asti vaan hidastuu huomattavasti kun se kohtaa vastustusta. Sehan se pointti oli.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tai, jos tiputtaa pikkuauton toisen samanlaisen päälle, jättäen vaikka 3 autonkorkeutta väliä, ei tapahdu mitään. Tehdään sama oikeilla autoilla ja VARMASTI tapahtuu, vaikka en kokeillutkaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta johtunee siitä, että vaikuttavat voimat kasvavat paljon enemmän kuin materiaalien kestävyys. Tämä ongelma on kaikissa tällaisissa demoissa, koejärjestelykin pitää olla tarkistettu ja hyväksytty.

Hyvä esimerkki. Oikeissa autoissahan pellin vahvuus toki vaihtelee, mutta on tyyppillisesti alle 1 mm, esim 0,7 mm. Eli jos tekee vaikka 1:18 mittakaavassa oikeista materiaaleista mallin, niin materiaalin vahvuuden pitäisi olla tosi pieni esim 0,038 mm. Voi olla jo haasteellista mallintekijälle. Ja pikkuautoissa onkin varmasti tälläiseen kokeeseen suhteessa liian paksut pellit.
Samalla tavalla mallinnettaessa 400m korkeaa pilvenpiirtäjää vaikka 4m korkeaksi malliksi, niin materiaalivahvuuksien pitäsi olla sadasosa alkuperäisestä. Voisin kuvitella, että ainakin teräsvahvistettua betonia tehtäessä saattaa oikeasti homma jo muuttua mahdottomaksi. Jos taas alkuperäisiä materiaaleja ei käytetä, niin hommahan ei vastaa sitten 1:1 tilannetta millään tavalla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kuulostaa tutulta.

Hei, hei, stop - vastaapas nyt ystävälliseen pyyntööni. Minulla nimittäin olisi pikku-yllätys vastaukseksi! Eli annapa se tarkka kohta, missä Bazant menee vikaan tuossa tutkimuksessaan. Ei siis mitään yleistä höpötystä jonkun pudottamisesta jonkun toisen päälle (kuka tahansa voi sanoa mitä tahansa - todistan sen: kaada lasi vettä lattialle, jos lattia kastuu, on Bazant oikeassa, siinäs näet!) vaan se tarkka kohta, jonka voin tarkistaa. Olisi aika hauska juttu vireillä nimittäin!
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hyvä esimerkki. Oikeissa autoissahan pellin vahvuus toki vaihtelee, mutta on tyyppillisesti alle 1 mm, esim 0,7 mm. Eli jos tekee vaikka 1:18 mittakaavassa oikeista materiaaleista mallin, niin materiaalin vahvuuden pitäisi olla tosi pieni esim 0,038 mm. Voi olla jo haasteellista mallintekijälle. Ja pikkuautoissa onkin varmasti tälläiseen kokeeseen suhteessa liian paksut pellit.
Samalla tavalla mallinnettaessa 400m korkeaa pilvenpiirtäjää vaikka 4m korkeaksi malliksi, niin materiaalivahvuuksien pitäsi olla sadasosa alkuperäisestä. Voisin kuvitella, että ainakin teräsvahvistettua betonia tehtäessä saattaa oikeasti homma jo muuttua mahdottomaksi. Jos taas alkuperäisiä materiaaleja ei käytetä, niin hommahan ei vastaa sitten 1:1 tilannetta millään tavalla.

Tuohan on ihan paska esimerkki.

Pudotetaanko se iso auto ja pikku auto samalta korkeudelta? Se ei tuosta ihan selvinnyt...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Siina olet oikeassa etta pahvilaatikot eivat vastaa tornien rakennetta. Torneissa oli seinien kantavuuden lisaksi viela tukipalkit. Seinatkin olivat kuormaa kantavia elementteja. Jos et tata tiennyt , et tieda tornien rakenteesta mitaan. Luonnollisesti pahvia ja terasta/betonia ei voi verrata keskenaan.

...

Jos pudotat oikean auton toisen paalle niin ei se ylapuolelta pudotettu kiihdy sen toisen lapi maahan asti vaan hidastuu huomattavasti kun se kohtaa vastustusta. Sehan se pointti oli.

Pointti oli pahvilaatikoissa se, että koko(paitsi katto) pahviviritelmä on kantavaa rakennetta, mikä ei ole ollenkaan realistista yritettäessä demota sitä mitä oli tarkoitus. Mutta kiva demo se oli, mutta sillä ei nyt vaan ollut asian kanssa mitään tekemistä.

En väittänytkään sen tippuvan läpi. Esimerkki kuitenkin kuvasikin näiden nättien demojen mitäänsanomattomuutta, jos koejärjestely ei ole kunnollinen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jätetäänkö isoihin autoihin isojen autojen vai pikkuautojen väli?

Hyvä kysymys. Jos haluaa tutkia pelkästään siis massan vaikutusta, niin pikkuauton väli, jotta nopeus pysyy samana. Mutta taas toisaalta jos sitä taloteemaa miettii, niin kyllähän sitten oikeassa tilanteessa se talo tippuu esim. yhden kerroksen ollessa kyseessä n. 4m eikä sitä pienoismallin n. 4cm.

Mutta hyväksynet kuitenkin väitteeni, että vaurioita tulee kummassakin tapauksessa. Eli pikkukappaleita tiputeltaessa koejärjestely pitää olla kunnossa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
En väittänytkään sen tippuvan läpi. Esimerkki kuitenkin kuvasikin näiden nättien demojen mitäänsanomattomuutta, jos koejärjestely ei ole kunnollinen.

Eihän tuosta nyt kannata kinata. Kaveri väittää selityksen nojaavan kiinteään kappaleeseen, vaikka näin ei ollut. Minkäs teet kun hän ei asiaa ymmärrä. Pahvilaatikoista olen samaa mieltä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Pudotetaanko se iso auto ja pikku auto samalta korkeudelta? Se ei tuosta ihan selvinnyt...

Menee jo vähän sivuun asiasta, mutta eikös se niin ole, että kolme auton korkeutta edelleen? Isolla autolla se voi olla riippuen auton korkeudesta esim. 3x1,5m eli 4,5 m ja pikkumalleilla 18 osa tästä eli mitä...25 senttiäkö siitä tulee?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hyvä kysymys. Jos haluaa tutkia pelkästään siis massan vaikutusta, niin pikkuauton väli, jotta nopeus pysyy samana. Mutta taas toisaalta jos sitä taloteemaa miettii, niin kyllähän sitten oikeassa tilanteessa se talo tippuu esim. yhden kerroksen ollessa kyseessä n. 4m eikä sitä pienoismallin n. 4cm.

Mutta hyväksynet kuitenkin väitteeni, että vaurioita tulee kummassakin tapauksessa. Eli pikkukappaleita tiputeltaessa koejärjestely pitää olla kunnossa.

Hyväksyn isojen vauriot kummassakin tapauksessa (ainakin alemman katto lytistyy), mutta luulen, että jotain hajoaa myös, jos pikkuauton pudottaa toisen vastaavan päälle kolmen ison auton korkeudelta. Tai tulee joku jälki, jos sen pudottaa ison auton katolle kolmen ison auton korkeudelta.

Tuon putoamisliikkeen aiheuttaman vaurion mallintamisessa pienoismallien avulla saa olla kyllä todella tarkkana, kun se putoaminen todella on kiihtyvää.

Jos tutkittavien kappaleiden kokoa ja massaa skaalataan pienemmäksi, niin minusta putoamisen korkeutta ei silti saisi skaalata. Putoavan kappaleen massakeskipisteen pitäisi kummassakin pudota yhtä paljon. Ja ilmanvastus saisi mielellään myös pysyä samana, tosin sillä luultavasti ei ole suurta merkitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös