Ymmärrän toki, ja tuota videota en ainakaan muista nähneeni. Kiitoksia. Tosin niissä räjäytyspurkuvideoissa, joita olen katsellut, kaikki räjähdykset tulevat n. sekunnin välein. Tuommoinen yksittäinen/yksittäiset räjähdysäänet vaikuttavat vähän oudoilta.
Yksi asia mikä ei vielä auennut on se, että mihin ja miten tuota termiittiä tarkalleen ottaen käytettiin? En oikean saa mielessäni pähkäiltyä miten siitä olisi hyötyä pystysuoran pilarin tuhoamisessa. Tietoni termiitistä rajoittuu ainoastaan pariin demonstraatiovideoon mutta ne eivät oikein tilannetta selvennä. Kyykäärmeellä voisi ehkä olla asiaan joku näkemys, kun hän on vastaavien aineiden kanssa puuhaillut.
Enpä usko, että tavallisella termiitillä kovinkaan helppoa on saada pystysuoraa pilaria sulatettua poikki. Sitä pitäisi olla aikamoinen määrä, ja jos sitä laittaa valtavan läjän, se ei pala keskeltä, kun se ei saa sieltä happea. Ja jotenkin pitäisi asemoida se pilarin ympärille. Vaikea uskoa, että tuollaisen tempun pystyisi tekemään.
Minulle kävi kerran sillä tavalla, että kun lähdin kantamaan mielestäni jo kokonaan reagoineen seoksen oppilaiden nähtäväksi se ilmeisesti sai keskelle lisää happea kantaessani sitä, ja syttyi pirulainen uudestaan ja poltti kemian luokan lattiaan reiän kun hädissäni sen tiputin.
Mutta tässä ketjussa puhutaan nanotermiitistä. Tarkoittanee nanometrimittakaavan raekoosta. Tällöin ymmärtääkseni yhdessä rakeessa on alumiiniatomeja tai rautaoksidimolekyylejä (hiukan huono sana kun tuo ruoste on ioniyhdiste) ymmärtääkseni vain joitain kymmeniä tai satoja. Muuten on turha puhua nanomaailmasta. Miten tuollaista ainetta voidaan tehdä, on minulle arvoitus. Ja miten sitä voidaan käsitellä ilman, että se pölyää pitkin maailmaa. Tai miten estetään ainetta imemästä ilman kosteutta, jolloin nanokoko muuttuu joksikin muuksi. Kyllä se varmaan jossain pakatussa ampullissa voi säilyä, mutta paha sitä sitten on käyttää.
Varmaan tuo nanotermiitti palaa täydellisemmin kuin tavallinen, jolloin energiaa saadaan enemmän. En jaksa etsiä enkä lukea ketjua taaksepäin; onko jossain testissä nimenomaan testattu, kuinka monta grammaa tuota nanotermiittiä tarvittaisiin katkaisemaan edes teoriassa paksu kannatinpalkki? Ihan heiveröisiä ne palkit tuskin pilvenpiirtäjässä ovat.