En tiedä tuleeko tässä nyt avattua sellainen Pandoran lipas että koko galaksi räjähtää, mutta turnauksen avausottelua lukuunottamatta kaikki pelit katselleena täytyy vähän kyseenalaistaa tämän turnauksen pelillistä tasoa. Oliko tämä nyt "kaikkien aikojen turnaus"?
Parhaat pelaajat mukana, joo, mutta missä tikissä ja millaisella valmistautumisella? Noin puolet turnauksen peleistä oli ihan viihdyttäviä, mikä kai päätarkoitus onkin, mutta eipä ne kyllä mun mielestä mitään erikoisen hyviä jääkiekko-otteluita olleet tai edes mieleenpainuvia muuten maaotteluiden saralla. Irrallisia hienoja suorituksia siellä täällä, mutta siinäpä se hyvin pitkälti olikin. Tietysti Suomen aneemisuus voi jotenkin alitajuisesti tähän vaikuttaa, mutta Kanadaa lukuunottamatta kaikki muut jengit näyttivät kohtalaisen kehnoilta.
Suomi ja USA nolivat ainakin kaikissa matseissa suorastaan huonoja, jos nyt vertaa vaikka ihan MM-kisoissa nähtyihin matseihin. Tshekki vastasi silti kenties turnauksen heikommasta pelistä, siinä 6-0 turpasaunassa Kanadaa vastaan. Venäjä oli Venäjä, mutta kyllä niiltäkin luulisi parempaa irtoavan tuollaisella nipulla. Ruotsikaan ei esittänyt yhtään mitään missään vaiheessa turnausta, hidasta, näennäistä ja väkinäistä touhua. Todellinen mahalasku eilinen kyntö Eurooppaa vastaan. Eurojengi oli lopulta ehkä kuitenkin se yhtenäisin joukkue (!!), josta löytyi oikeat roolit oikeille pelaajille ja yksinkertainen mutta selkeä pelitapa. Toki finaalipaikassa oli melkoisesti munkkia mukana, mutta niinhän siinä yleensä tuppaa olemaan. P-Amerikka pelasi näyttävää run&gun hokia, mutta ei siinä kyllä mitään järkeä ollut eikä se mitenkään erityisen organisoidulta vaikuttanut. Kanukit olisivat varmaan murskanneet tuon poppoon, niillä kun riittää vauhti ja kovuus vastaamaan, ja taitotaso on ehkä vieläkin parempi.
Jollain tavalla olen vähän pettynyt turnauksen tasoon, kun odotin ihan oikeasti sellaisia hegemonia-otteluita niinkuin vaikka Olympialaisissa on usein nähty. En tiedä onko tuo formaatti sitten vaan huono vai liekö turnauksen ajankohta liian paha pelaajille? Vai onko mun silmässä vaan rikka ja nää pelit olikin tosiaan maailman parasta lätkää?