Mun on nyt vähän vaikea ymmärtää, mikä tässä oikein hiertää. Siis eroaako turnaus tässä suhteessa jotenkin merkittävästi MM- tai olympialätkästä? Yhdellä kunnon pudotusottelullahan Suomi meni esim. MM-finaaliin 2011. Ja joo, kyllähän MM-kisoissa pitää jättää alkusarjassa jotkut vinkuintiat taakse, jotta pääsee pudotuspeleihin, mutta en minä tuollaista asiaa osaa minään suurena kiimannostattajana nähdä.
Ei valitettavasti kauheasti eroakaan ainakaan nykyisestä olympiaformaatista, joka on huono ja jossa alkupeleillä ei juuri merkitystä ole. Minä luopuisin nykymallisista, puolivälierät sisältävistä pudotuspeleistä arvoturnauksissa jos mahdollista, olen pitkään ollut sitä mieltä ja sen näkemyksen olen tällekin foorumille tuonut esille aiemmin. Ennen vanhaankin saatiin mestari ratkaistua olympia- ja MM-tasolla parhaiden joukkueiden keskinäisillä peleillä ja jatkosarjalla ilman keinotekoisia kuolemanpelejä.
Jalkapallon MM-kisat ja EM-kisat ovat eri juttu sen takia, että joukkueita on niin paljon ja tasokkaita joukkueita on niin paljon, että alkulohkoista jatkoon pääseminen vaatii jo kovan venymisen ja kivikovienkin futismaiden on annettava alkulohkopeleissä kaikkensa. Jääkiekon arvokisoissa jatkoon pääseminen harvemmin vaatii paljoakaan lajin kärkimailta, sen takia on hölmöä pelata merkityksettömiä lohkopelejä.
Jos ja kun ei kuolemanotteluista eroon pääse, niin niitä saisi ainakin vähentää ja painottaa alkupelien merkitystä. Joko välieriin suoraan neljä parasta tai sitten systeemi, jossa lohkovoittajat etenevät välieriin ja sijoille 2-3 päässeet pelaavat puolivälierät. Ei niin, että "kaikki pelaa" kuten Nuori Suomi -ohjelmassa, kun on kyse turnauksesta jolla pitäisi olla pelillistä merkitystä alusta asti.
Yhtään lisää joukkueita turnaukseen ei todellakaan tarvita. Kahdeksan parhaan ulkopuoliset maat ovat tällaisessa turnauksessa ihan turhakkeita. Paljon mukavampaa on nähdä mahdollsimman monta lätkän suurmaiden keskinäistä matsia kuin katsella jonkun Norjan tai Tanskan puolustusrimpuilua.
Ei tarvita lisää joukkueita, mutta ei tarvita myöskään systeemiä, jossa jokainen joukkue pääsee kuitenkin jatkopeleihin ja voi voittaa koko roskan, vaikka häviäisi 6-0 jokaisen lohkopelinsä ja surffailisi täysin puolivaloilla pudotuspelivirettä hakiessaan. Kahdeksan joukkueen turnauksessa edes lohkojen viimeiset voisi jättää jatkopeleistä ja lohkovoittajalle suora välieräpaikka, niin jo olisi peleillä panosta alusta asti.